Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-06@22:07:06 GMT

بوشهر شناسی| نژاد مردم بوشهر

تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۱۵۲۸۷

بوشهر شناسی| نژاد مردم بوشهر

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، بوشهر در منتهاالیه شبه‌جزیره‌ای - که به شکل سیگار برگ است - و از ماسه‌سنگ‌های دوران چهارم زمین‌شناسی ساخته شده است قرار دارد؛ طول این شبه‌جزیره ۱۲ مایل و عرض آن در پهن‌ترین قسمت، ۴ مایل است که به‌موازات سرزمین اصلی واقع شده و در میانه آن توسط دشتی ماسه‌ای به پهنای حدوداً ۲۰ مایل، موسوم به مشیله، به سرزمین اصلی ایران متصل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مورد نژاد مردم بوشهر قبل از ورود اقوام آریایی نظریات گوناگونی ابراز شده مبنی‌بر اینکه قدیمی‌ترین ساکنان شبه‌جزیره بوشهر بابِلی بودند که حدود شش هزار سال پیش در این شبه‌جزیره ساکن شده‌اند یا عده‌ای معتقدند نژاد اولیه بوشهری‌ها سومری بوده و عده‌ای سیاه‌پوستان دراویدی را که در هند زندگی می‌کنند، بالاخره جمعی هم‌نژاد بوشهری‌ها را مدیترانه‌ای می‌دانند که بعدها با نژادهای مهاجر دیگر مخلوط شده‌اند.

با این وجود هیچ‌کدام از موارد فوق در زمینه نژاد مردم بوشهر به طور عملی هنوز به اثبات نرسیده (البته اینکه مردمی در ساحل زندگی می‌کنند و همواره در ارتباط با مردم نواحی داخلی و خارجی سرزمین خود باشند جز طبیعت هر بندری است) اما آنچه که حتمی به نظر می‌رسد این‌که جمعیتی بومی تابع عیلامی‌ها در پنج هزار سال پیش زندگی جمعی و مشخصی را در بوشهر به وجود آورده‌اند که گزارش‌های موریس پزار آن را تأیید می‌کند.

نظر دیگران این است که گروهی از مردم عیلام منطقه بوشهر مسکون را اشغال کرده باشند بنابراین نژاد اولیه تاحدی‌که تاریخ مستندات معلوم می‌نماید عیلامی یا بومی نواحی زاگرس جنوبی است؛ هرچند که کتیبه‌ای به خط اکّدی درحد چهارهزار سال پیش در بوشهر مربوط به زمان حکومت اولیه عیلامی یافت شده ولی بیانگر حضور اقوام سامی بین‌النهرین به شکل سکونت عام نیست بلکه نشان‌دهنده استفاده منشیان عیلامی از این خط برتر پیش از تدوین خط عیلامی است.

از طرفی مهاجرت، رفت آمد و ارتباطات ملل قدیم برای انتخاب یک سکونتگاه مطمئن و دائم در طول تاریخ بشر همواره موردتوجه بوده است؛ از این روست که عده‌ای معتقدند قبل از آریایی‌ها در جنوب ایران عده‌ای سیاه‌پوست زندگی می‌کردند.

این باور که مردم بوشهر ترکیبی از نژادهای مدیترانه‌ای جنوبی هستند به این خاطر است که انسان‌هایی با موهای مجعد، صورت تقریباً شبیه برنزه، قد متوسط و تقریباً لاغر همچنین سَر گرد که با برخی از مردم مدیترانه مطابقت دارد در بوشهر به‌وضوح دیده می‌شود.

بااین‌همه نژاد برتر فلات ایران‌نژاد سفید آریایی است؛ حتی در حالت امتزاج و ادغام بازهم نژاد ایرانی (آریایی) است که در بسیاری از نقاط ایران شاخص است، اما به‌جرئت می‌توان گفت که در هیچ جای ایران جز ارتفاعات زاگرس (بختیاری‌ها و آراد) که می‌توان نژاد خالص ایرانی را در آن‌ها مشاهده کرد در سایر نقاط ایران مخصوصاً مرز و مبادی ورودی کشور چنین وضعیتی به چشم نمی‌خورد، بوشهر هم از این قاعده مستثنی نیست؛ با وجود این مردم شبه‌جزیره و استان بوشهر به علت تابش شدید خورشید در بیشتر مواقع سال و گرمی هوا، به دلیل پس کرانه‌های خود غالباً از مردم سفید آریایی می‌باشند.

چهره غالب مردم سیه‌چرده نیست بلکه تقریباً سفید تا حدی برنزه و دورگه از نظر نژادی گندمگون (‌سبزه) و از نظر فیزیکی بدنی قوی، قدی متوسط معمولاً لاغر کمی خمیده و به علت شدت تابش آفتاب و رطوبت فراوان (شرجی) چشمان نیمه‌بسته و کم‌فروغ، چهره غالب مردم شبه‌جزیره بوشهر را تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: بوشهر ایران بوشهر شناسی نژاد تاریخ مردم بوشهر شبه جزیره عده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۱۵۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین کنگره ملی ایران‌شناسی برگزار می‌شود

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، نخستین کنگره ملی ایران‌شناسی به همت انجمن علمی ایران‌شناسی پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403 با حضور پژوهشگران ایرانی و خارجی از ساعت 9 صبح تا 19 عصر در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار خواهد شد.

ارزیابی مکاتب ایران‌شناسی و ایران‌شناسان جهان، ایران‌شناسی و زبان‌ها و گویشهای ایرانی، ایران‌شنای و متون ادب فارسی، ایران‌شناسی و جغرافیا، ایران‌شناسی و تاریخ ایران، ایران‌شناسی و هویت ایرانی، ایران‌شناسی و فرهنگ و... از محورهای مهم این کنگره است.

بیش از 80 مقاله علمی و پژوهشی در این کنگره پذیرفته شده است. مقالات برگزیدۀ این همایش، در موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) و در مرجع دانش سیویلیکا منتشر خواهد شد.

این کنگره با سخنرانی دکتر محمود جعفری دهقی، رئیس و دبیر علمی همایش، دکتر اصغر دادبه، دکتر زهره زرشناس و محمدعلی عزت‌زاده، دبیر اجرایی همایش، در ساعت 9 صبح پنج­شنبه 20 اردیبهشت در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی کار خود را آغاز می‌کند. پس از پایان مراسم افتتاحیه نشست‌های تخصصی در سه تالار فردوسی، حافظ و خیام خانه اندیشمندان علوم انسانی اجرا می‌شود. نشست پایانی کنگره با سخنان مهندس محمدرضا سحاب، قرائت بیانیۀ کنگره از سوی آقای زمان رضاخانی، گزارش برگزاری از سوی آقای محمدعلی عزت­زاده و سخنان دکتر محمود جعفری دهقی، تا ساعت 19 به پایان خواهد رسید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نخستین کنگره ملی ایران‌شناسی برگزار می‌شود
  • کنگره ایران‌شناسی بین‌المللی می‌شود
  • کنگره در سال آینده بین المللی می‌شود
  • (ویدئو) هشدار جدید حمید معصومی‌نژاد در فرمانیه تهران به مردم!
  • بندر جدیدالاحداث بوموسی آخرین بندرگاه دریایی جمهوری اسلامی ایران
  • درخواست انتخاباتی یک نماینده مجلس از مردم
  • ظرفیت‌های استان بوشهر برای مشارکت مردم در جهش تولید پای کار بیاید
  • نخستین کنگره ملی ایران شناسی برگزار می‌شود
  • عکس | حضور یک بازیگر سینما در مسابقات بین المللی تنیس
  • رئیس انجمن جامعه شناسی ایران: پروژه یکدست‌سازی همه جا شکست خورده است/ هر روز شکاف‌های عمیق‌تری بین ایدئولوژی حاکمیت با مردم می‌بینیم/ گروه‌های مختلف مردم به همدیگر احترام می‌گذارند