Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-06@10:47:01 GMT

چگونه با کسالت قرنطینه خانگی کنار بیاییم؟!

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۱۵۵۷۰

چگونه با کسالت قرنطینه خانگی کنار بیاییم؟!

به گزارش الف، با وجود گسترش فضای مجازی، این روزها گذراندن دوره های آموزشی آنلاین می تواند قرنطینه خانگی را به یک فرصت تبدیل کند. در همین دوران کرونا، خیلی ها موفق به گذراندن دوره های مهارتی مختلف شدند. روز به روز نیز تعداد وبسایت های فارسی و انگلیسی زبان که دوره های آموزشی مختلف را برگزار می کنند، بیشتر می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتی می توان گفت برخی از این وبسایت ها مثل یک دانشگاه مجازی عمل می کنند و هر دوره آموزشی که فکرش را بکنید، بارگذاری کرده اند. حتی گذراندن بسیاری از این دورهای آموزشی، رایگان است. یادگیری مهارت های جدید و یا تکمیل مهارت های شغلی با گذراندن این دوره های آموزشی آنلاین امکان پذیر است. 

همچنین دوران قرنطینه خانگی در نوروز، فرصت ایده آلی برای مطالعه کتاب های مورد علاقه است. بخصوص در این دوران می توان عادت مطالعه را به کودکان آموخت و آنها را با دنیای آموختن و آگاهی آشنا کرد. برخی وبسایت های ایرانی نیز امکان تهیه آنلاین انواع کتاب را فراهم کرده اند. علاوه بر فراهم شدن امکان مطالعه کتاب های الکترونیک، خیلی از این وبسایت ها نسخه کاغذی کتاب را هم ارسال می کنند.

علیرضا خرمرودی، مسئول کمیته بازی‌های فکری هیات ورزش‌های همگانی استان همدان هم تاکید دارد: «در دوران قرنطینه خانگی، بازی‌های فکری می تواند یکی از بهترین سرگرمی ها برای گذراندن این ایام باشد. انجام بازی های فکری علاوه بر اینکه می تواند خانواده ها را گرد هم جمع کند، بر تقویت قدرت فکر و حافظه، افزایش روحیه و بالارفتن نشاط و شادابی در خانه و بین اعضای خانواده منجر می شود. بازی هایی مثل مکعب روبیک، دومینو، جدول سودوکو، برج جنکا، پنتاگو، آبلون، پل ماکارونی و اتللو جزو بازی های فکری هستند که می تواند بخشی از اوقات فراغت خانواده ها را در خانه پر کند.»

همچنین فیلم دیدن با اعضای خانواده هم می تواند اوقات مفرحی را در دوران قرنطینه خانگی ایجاد کند. 

ساخت کاردستی با مشارکت همه اعضای خانواده، بازی نمایشی عروسکی با کودکان، خمیربازی، نقاشی با انگشت، تغییر دکوراسیون خانه، مراقبه و مدیتیشن، گوش دادن به پادکست های مورد علاقه، راه اندازی کسب و کار اینترنتی و تبلیغ در فضای مجازی، تهیه وسایل ورزش خانگی و آشپزی دسته جمعی در خانه نیز از جمله سرگرمی هایی است که می توان در قرنطینه خانگی انجام داد.

اهمیت حیاتی فعالیت بدنی در دوران قرنطینه خانگی

بر اساس توصیه های فدراسیون ورزشهای همگانی در دوران قرنطینه خانگی، هر فرد در طول هفته به 150 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط یا 75 دقیقه فعالیت بدنی شدید در طول هفته نیاز دارد.

از سوی دیگر، هر فرد باید میزان کالری دریافتی خود را با میزان فعالیت بدنی روزانه متناسب کند. همچنین بهتر است فرد پس از 30 دقیقه نشستن از حالت نشسته خارج شود و به حالت ایستاده تغییر وضعیت دهد. یعنی تا جایی که امکان دارد، بهتر است افراد زمان نشستن خود را کاهش دهند.

بر اساس پروتکل های اعلام شده برای ورزش در دوران قرنطینه، اگر فردی در دوران قرنطینه خانگی تمرین ورزشی روزانه ندارد، بهتر است حداقل پنج هزار قدم در روز در محیط خانه پیاده روی کند. مثلا می توان هنگام صحبت با تلفن یا موبایل، در محیط خانه راه رفت.

باید در نظر داشت که تمرین ورزشی گروهی در کنار اعضای خانواده، انگیزه افراد برای ورزش کردن را بیشتر می کند. البته بسیار مهم است که اگر دارای بیماری زمینه ای هستید، قبل از آغاز هرگونه فعالیت بدنی جدی با پزشک خود مشورت کنید.

نمی‌توان برای همه افراد، یک نسخه واحد پیچید

در دورانی که قرنطینه خانگی به عنوان بهترین راه برای درمصون ماندن از کرونا اعلام شده است، می توان با انتخاب برخی سرگرمی ها، اوقات فراغت پربارتری ساخت.

دکتر فاطمه نظام الدین، روانشناس در گفتگو با الف به اهمیت مدیریت اوقات فراغت در دوران کرونا اشاره می کند و می گوید: «به هیچ وجه نمی توان یک نسخه واحد برای همه مردم پیچید. یعنی باید در نظر گرفت که هر فردی با توجه به روحیه خاص خود، یک نوع خاص از سرگرمی را انتخاب می کند. شاید برای فردی حل کردن جدول به عنوان یک بازی مفرح باشد، اما برای فرد دیگری کاملا خسته کننده به نظر برسد. بنابراین می توان گفت هر فعالیتی که فرد با آن احساس آرامش و شادی بیشتری دارد، بهترین مسیر برای پرکردن اوقات فراغت است، حتی اگر آن مسیر از نگاه فرد دیگری، بسیار کسل کننده به نظر بیاید.»

او تاکید می کند: «برنامه ریزی اوقات فراغت باعث می شود که فرد کمتر احساس بی حوصلگی داشته باشد. در صورتی که برنامه ریزی وجود نداشته باشد، اوقات فراغت می تواند به زمان های مرده و هدر رفته تبدیل شود. در این شرایط، گذر زمان خیلی سخت و طولانی می شود. فرد احساس می کند که زمان دیر می گذرد و کلافه می شود، اما با برنامه ریزی چنین شرایطی کمتر اتفاق می افتد. در این بین، والدین باید علاوه بر برنامه ریزی برای اوقات فراغت خود، برای اوقات فراغت فرزندان خود هم برنامه ریزی کنند. خیلی اوقات، کودکان کم سن و سال هیچ ایده ای برای گذراندن اوقات فراغت خود ندارند. در این شرایط والدین می توانند به آنها بازی ها و سرگرمی های جذابی پیشنهاد دهند.»

این روانشناس خاطرنشان می کند: «اینکه فکر کنیم باید در دوران قرنطینه خانگی همواره احساس سرخوشی و شادبی داشته باشیم، فکر غلطی است. اصلا اتفاق غیرمنتظره ای نیست که مثلا در برخی ساعت های روز، حس کم حوصلگی داشته باشیم. این یک احساس طبیعی است. اصلا نباید خودمان را تحت فشار قرار دهیم که حتما در طول 24 ساعت شبانه روز، همیشه شاد و سرخوش باشیم. این توقع غیرمنطقی، حال ما را بهتر نمی کند. فقط زمانی بی حوصلگی، غیرعادی خواهد بود که در ساعت های طولانی تکرار شود. یعنی مثلا فرد در بیشتر ساعت های شبانه روز، احساس کسالت و خمودگی داشته باشد. این دیگر یک احساس طبیعی نیست. در این شرایط بهتر است از کمک مشاوران، روانشناسان و روانپزشکان کمک گرفت.»

در دوران قرنطینه خانگی، سالمندان تنها بیش از سایر گروه های سنی در معرض افسردگی و اضطراب قرار دارند. حمایت معنوی و روانی از آنها توسط اعضای خانواده می تواند تحمل قرنطینه خانگی را برای آنها راحت تر کند.

 

 

 

 

منبع: الف

کلیدواژه: دوران قرنطینه خانگی اعضای خانواده بازی های فکری فعالیت بدنی برنامه ریزی اوقات فراغت وبسایت ها سرگرمی ها بازی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۱۵۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوقات شرعی ۱۷ اردیبهشت به افق شهرکرد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ 
اذان ظهر ۱۲:۰۳
غروب آفتاب ۱۸:۵۱
اذان مغرب ۱۹:۱۰
نیمه شب شرعی ۲۳:۱۸
اذان صبح فردا ۰۳:۴۵
طلوع آفتاب فردا ۰۵:۱۵

دیگر خبرها

  • کمبود ۷۰ هزار مشاور و نیروی پرورشی در مدارس/ برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت دانش‌آموزان
  • کمبود ۷۰ هزار مشاور و نیروی پرورشی در مدارس/ فضای مدرسه در زمان اوقات فراغت در اختیار گروه‌های مردمی قرار می‌گیرد
  • اوقات شرعی ۱۷ اردیبهشت به افق شهرکرد
  • اوقات شرعی دوشنبه ۱۷ اردیبهشت در یزد
  • تعریف ظرفیت‌های مشاوره‌ای برای افرادی که در سن ازدواج هستند
  • کانون‌های مساجد ظرفیت مؤثری برای غنی‌سازی اوقات فراغت هستند
  • اوقات شرعی یک شنبه ۱۶ اردیبهشت در یزد
  • اوقات شرعی ۱۶ اردیبهشت به افق شهرکرد
  • اوقات شرعی شنبه ۱۵ اردیبهشت در یزد
  • اوقات شرعی ۱۵ اردیبهشت به افق شهرکرد