Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@09:47:26 GMT

ساخت و صادرات دستگاه ایرانی ضدعفونی هوا با پلاسمای سرد

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۱۶۰۴۹

ساخت و صادرات دستگاه ایرانی ضدعفونی هوا با پلاسمای سرد

فرشته سادات طباطبایی قمی مدیرعامل شرکت دانش بنیان روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا در این خصوص توضیح داد: فناوری استفاده شده در این شرکت، فناوری پلاسمای سرد بوده که قابل استفاده در صنایع مختلف است.

وی افزود: در واقع با تولید دستگاه های ضدعفونی و تصفیه کننده هوا به حوزه بهداشت و درمان به عنوان نخستین حوزه، ورود کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 نساجی و لوازم خانگی نیز از دیگر صنایعی است که در حال برنامه ریزی برای ورود به آن هستند.

طباطبایی قمی با اشاره به اینکه این دستگاه مجوز وزارت بهداشت و درمان را گرفته است، افزود: فناوری پلاسمای سرد حالت چهارم ماده است و به سبز بودن محیط زیست و حفظ زمین بسیار کمک می کند، طراحی صنعتی این دستگاه داخلی است و درحال حاضر تولید و به بازار عرضه شده است.

وی درخصوص عملکرد دستگاه تصفیه و ضدعفونی کننده هوا با پلاسمای سرد اظهار داشت: دستگاه تهویه از جمله دستگاه هایی است که در همه منازل موجود است و استفاده می شود، دستگاه ضدعفونی کننده یک رده از آن بالاتر است. در دستگاه های هواساز یا همان تصفیه ما فقط پارتیکل ها (ذرات معلق) را جذب و در یک جا جمع می کنیم اما در دستگاه های ضدعفونی کننده هوا با پلاسمای سرد این ذرات آلاینده را از بین می بریم و کلا حذف می کنیم.

طباطبایی یادآور شد: دستگاه ضدعفونی کننده هوا فناوری پلاسمای سرد هیچ ماده مصرفی ندارد بلکه دستگاه هوا را مکش می کند. در درون دستگاه اتفاقی شبیه رعد و برق می افتد و میکروارگانیسم ها ازبین می روند و هوای تمیز را خارج می کند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به اینکه مبنای کار دستگاه الکترونیک است، ادامه داد: این دستگاه نمونه خارجی دارد و این فناوری از سال ۲۰۱۳ در دنیا استفاده می شود، ولی ما توانستیم به دانش فنی پلاسمای سرد دست یابیم و با استفاده از فناوری داخلی این محصول را تولید کنیم.

وی گفت: این دستگاه تمام میکروارگانیسم های هوا را می تواند تصفیه کند، میکروارگانیسم ها یک لایه لیپیدی دارند شامل باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها و هرچیزی که در خانواده میکروارگانیسم ها قرار دارد. یُن هایی که از دستگاه ساطع می شود، لایه لیپیدی آن را محاط و پروتین آن را خارج می کند و در این صورت باکتری و ویروس کارایی خود را از دست می دهند.

طباطبایی قمی اظهار داشت: از بین بردن تمام بوهای نامتبوع و حتی آلاینده های صنعتی و میکروارگانیسم ها از جمله کارایی این دستگاه است.

وی درخصوص کارایی این دستگاه در مقابل ویروس کرونا نیز گفت: این دستگاه ویروس کرونا را نیز از بین می برد و تاییدیه ای از دانشگاه صنعتی اصفهان مبنی بر این قابلیت نیز اخذ شده است. نزدیکترین ویروس موجود که قابلیت تست روی این دستگاه داشت، تست کرده ایم و در کمتر از ۲۰ دقیقه ویروس را با کارایی بالای ۹۰ درصد از بین برده است.

طباطبایی با بیان اینکه دستگاه تصفیه و ضدعفونی کننده پلاسمای سرد قابلیت پاکسازی ۶۰ تا ۱۶۰ مترمربعی یا ۵۰۰ مترمکعبی دارد، یادآور شد: متغیرهای زیادی وجود دارد که روی عملکرد دستگاه تاثیر می گذارند.

وی افزود: درحال حاضر این دستگاه به کشورهای همسایه از جمله عراق صادر شده و نمونه هایی نیز برای تست به کشورهای قطر و ترکیه جهت سفارش ارسال شده است.

به گزارش ایرنا، تقریباً ۹۹ درصد از کل مواد شناخته‌شده در جهان در حالت پلاسما هستند و سه حالت معمول ماده (جامد، مایع و گاز) تنها یک درصد را شامل می‌شود.

پلاسمای غیرحرارتی یا پلاسمای سرد، پلاسمایی است که در تعادل ترمودینامیکی قرار ندارد. دانشمندان با ارسال الکترون‌های فوق سریع از طریق گازهایی مانند هلیوم و هوا، پلاسمای سرد ایجاد می‌کنند.

برچسب‌ها ویروس کرونا تجهیزات پزشکی دانش بنیان فناوری نانو اختصاصی ایرنا دانش‎ بنیان ‎ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا تجهیزات پزشکی دانش بنیان ویروس کرونا تجهیزات پزشکی دانش بنیان فناوری نانو اختصاصی ایرنا دانش بنیان ها اخبار کنکور میکروارگانیسم ها ضدعفونی کننده پلاسمای سرد کننده هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۱۶۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه فناوری جدید ساخت تراشه شرکت TSMC تا سال ۲۰۲۶

به گزارش وبگاه خبری Reuters، شرکت تراشه‌ساز «TSMC» تایوان، اعلام کرد که فناوری جدید تولید تراشه این شرکت به نام «A 16» در نیمه دوم سال ۲۰۲۶ وارد چرخه تولید خواهد شد. بر اساس برآورد‌های صورت گرفته، این امر، رقابت دیرینه شرکت مذکور با اینتل، رقیب دیرینه‌اش را بر سر ساخت سریع‌ترین تراشه‌های جهان به شدت افزایش خواهد داد.

شرکت «TSMC»، بزرگ‌ترین سازنده تراشه‌های محاسباتی پیشرفته در جهان و تأمین‌کننده کلیدی انویدیا و اپل، این خبر را در حاشیه کنفرانسی در کالیفرنیا اعلام کرد. بر اساس دیدگاه بسیاری از تحلیل‌گران، فناوری «A 16» می‌تواند، ادعا‌های اینتل در ماه فوریه مبنی‌بر پیشی گرفتن از «TSMC» در ساخت سریع‌ترین تراشه‌های محاسباتی جهان، با استفاده از فناوری «A14» را زیر سؤال ببرد.

کوین ژانگ، معاون ارشد بخش توسعه کسب‌وکار «TSMC» طی اظهار نظری در جمع خبرنگاران گفت که این شرکت به دلیل تقاضای شرکت‌های حوزه تراشه‌های هوش مصنوعی، فرآیند جدید ساخت تراشه «A 16» خود را سریع‌تر از حد انتظار توسعه داده است.

وی همچنین گفت: «شرکت‌های فعال در این حوزه واقعاً می‌خواهند طراحی‌های خود را برای دستیابی به هر میزان دستاوردی که داریم بهینه کنند.»

او افزود، «TSMC» معتقد است که برای ساخت تراشه‌های «A 16» نیازی به استفاده از ابزار لیتوگرافی جدید شرکت «ASML» ندارد. شرکت اینتل هفته گذشته اعلام کرد که قصد دارد، به منظور توسعه تراشه‌های «A14»، از تجهیزات «High NA EUV» استفاده کند. این در حالی است که قیمت هر دستگاه از تجهیزات مذکور ۳۷۳ میلیون دلار برآورد شده است.

منبع: زاویه

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • ترکیه در صدد ساخت نخستین ناو هواپیمابر بومی
  • طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر
  • آغاز ساخت پایانه مکانیزه مواد معدنی در مجتمع بندری امام خمینی
  • صادرات ۱۰ میلیارد دلاری دانش بنیان‌ها تا دو سال آینده
  • عراقی‌ ها کدام کالاهای ایرانی را می‌ خرند؟
  • آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای تجار و بازرگانان ایرانی/ضرورت صادرات برای تحقق جهش تولید
  • آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای تجار و بازگانان ایرانی/ضرورت صادرات برای تحقق جهش تولید
  • آفریقا فرصت‌های زیادی برای صنعتگران و تجار ایرانی دارد
  • چند کشور آفریقایی کالای ایرانی می‌خرند؟
  • عرضه فناوری جدید ساخت تراشه شرکت TSMC تا سال ۲۰۲۶