Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-30@11:34:57 GMT

اکونومیست : باکرونا زندگی کنیم اما با رعایت فاصله گذاری

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۱۶۴۹۵

 آنچه خواندید نتیجه گیری کارشناسانه نشریه معتبر اکونومیست درباره ماندگار شدن کرونا با انسان برای دورانی نه  چندان گذراست . نوشته کارشناسانه اکونومیست را درباره زدگی با کروتا را در ادامه می خوانیم:

حتی معجزه هم محدودیت‌های خودش را دارد. واکسن کرونا هم زودتر از موعد کشف شد و هم نسبت به آن‌چه تصور می‌شد، بهتر نتیجه داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدون واکسن، این همه‌گیری جان بیش از ۱۵۰ میلیون نفر را تهدید می‌کرد. اما با وجود همه خوبی‌ها، باز هم نمی‌توان واکسن را پایان ماجرا دانست. حالا دیگر همه به خوبی می‌دانند که تصور ریشه‌کن کردن زودهنگام کرونا با واکسن، تصویری غلط است. این بیماری احتمالا سال‌ها میان انسان‌های مختلف در گردش خواهد بود و حتما شکل‌های بومی و محلی پیدا خواهد کرد. در گذشته، دولت‌ها نسبت به شیوع این ویروس، غافلگیر می‌شدند. اما حالا باید به فکر آینده باشند. آن‌ها باید در فکر کردن درباره بحران، پیش‌دستی کنند.

واکسیناسیون بدون اغراق، معجزه بود. تقریبا یک سال از آغاز همه‌گیری کرونا می‌گذرد و حالا ۱۴۸ میلیون دوز از واکسنِ مرتبط با این بیماری توزیع شده‌است. البته این واکسن نمی‌تواند به صورت قطعی جلوی ابتلا به علائم مختلف ویروس کرونا را بگیرد. اما به نظر می‌رسد که خیلی‌ها را از مرگ نجات داده و می‌دهد. حتی جلوی بروز عفونت‌های شدید را هم گرفته‌است. این همان مسئله مهمی است که باید به آن توجه داشت. برخی واکسن‌ها می‌توانند جلوی شیوع این ویروس را بگیرند. این یعنی می‌توان روند پیشرفت همه‌گیری را کند کرد. در نتیجه بحث تعطیلی‌ها هم تا حدود زیادی قابل کنترل خواهد شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد طی چند ماه آتی، وضعیت بهبود پیدا خواهد کرد.

اما به‌رغم همه خبرهای خوب، کار کرونا با انسان هنوز تمام نشده‌است. این ویروس همچنان بین ما انسان‌ها خواهد ماند و دست به دست خواهد شد. حتی گفته می‌شود که این ویروس، جایش را در میان انسان‌ها پیدا کرده‌است و در نتیجه به این راحتی دست‏بردار نخواهد بود. این مسئله برای دولت‌ها حائز اهمیت است. در واقع دولت‌ها باید توجه ویژه‌ای به این جریان داشته باشند.

یکی از دلایلی که ویروس کرونا با انسان‌ها خواهد ماند و به این زودی دست‌بردار نخواهد بود این است که تولید و توزیع واکسن برای جمعیت ۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفری زمین، یک وظیفه بزرگ است که فقط از هرکول برمی‌آید. حتی بریتانیا که در میان کشورها سریع‌ترین روند واکسیناسیون را دارد، تا ماه می، روند واکسیناسیون بالای ۵۰ ساله‌ها را به اتمام نخواهد رساند. متاسفانه به نظر می‌رسد خیلی سریع دوباره باید واکسیناسیون صورت بگیرد تا اثر آن ماندگار شود. این چیزی است که ماجرا را پیچیده‌تر هم می‌کند. خارج از جهان ثروتمندان، ۸۵ درصد از کشورها هنوز برنامه واکسیناسیون خود را شروع هم نکرده‌اند. برخی از آن‌ها تا سال ۲۰۲۳ هم به این واکسن دست پیدا نخواهند کرد.دلیل دیگری که گفته می‌شود کرونا با انسان‌ها می‌ماند این است که واکسن کرونا فقط با این شکل از ویروس مقابله می‌کند. اما شکل‌های جدید آن در حال شکل‌گیری هستند. در نتیجه مدام باید واکسن‌ها تغییر کنند تا بتوانند از مردم در برابر این ویروس و جهش‌های مراقبت به عمل آورند. این یعنی راهی بسیار سخت در پیش است.  

شکل‌های جهش‌یافته و جدیدی از ویروس کرونا در برزیل و آفریقای جنوبی کشف شده که ظاهرا نسبت به واکسن موجود، مقاوم است. این یعنی به واکسن‌های جدیدی نیاز است تا ایمنی در بدن حاصل شود. این‌ها تا حدود امید ما را از بین می‌برند. ویروس همچنان میان انسان‌ها در گردش است و تکامل پیدا می‌کند. بدن انسان‌ها هم هنوز راهی برای مقابله با آن ندارد.

نکته مهم پایانی هم این است که بسیاری از انسان‌ها در برابر واکسیناسیون، مقاومت دارند. در واقع آن‌ها تمایلی به واکسن زدن نشان نمی‌دهند. حدود ۱۰ میلیون نفر از مردم بریتانیا نسبت به این بیماری، آسیب‌پذیر هستند که دلیل آن هم افزایش سن و شرایط فیزیکی‌شان است. طبق مدل‌های موجود، اگر تنها ۱۰ درصد از این افراد واکسینه شوند، با فاصله‌گذاری اجتماعی می‌توان بیماری را در میان آن‌ها مهار کرد. اما اکثر آن‌ها اعتماد به واکسن ندارند و نسبت به آن مقاومت شدیدی نشان می‌دهند. در عالم واقعیت، انتظار می‌رود که جمعیت کمی واکسینه شوند.به خاطر همه دلایلی که گفته شد، دولت‌ها باید خودشان دست به کار شوند و پیش از شیوع کرونای بومی در کشورشان، به دنبال راهکاری برای مقابله با آن باشند. ما وضعیت کرونایی جدیدی داریم که باید به یک وضعیت عادی برای همگی‌مان تبدیل شود. در این شرایط می‌توان گفت کرونا حضور دارد و باید با حضور آن، تاب بیاوریم و به زندگی ادامه دهیم.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۱۶۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای نوبت اول طرح ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیمین دخت بیات رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت با اعلام این خبر گفت: در مرحله اول این عملیات ضمن مراجعه به 27هزار و  298خانوار، تعداد 37هزار و 692 کودک زیر پنج سال واکسینه شدند.   

به گفته بیات نوبت اول اجرای این طرح از دوم تا چهارم اردیبهشت ماه سال جاری به شکل مراجعه خانه به خانه منازل و جستجوی کودکان زیر پنج سال در مناطق پرخطر اجرا شد.

وی هدف این برنامه را توقف گردش ویروس فلج اطفال در مناطق پرخطر (نقاط کانونی و وارده) عنوان کرد.

بیات افزود: با توجه به انتقال ویروس وحشی فلج اطفال در دو قاره آسیا و آفریقا و بومی بودن بیماری در کشورهای همسایه شرقی ایران(افغانستان و پاکستان) عملیات ایمن‌سازی تکمیلی سالانه، برای حفظ موقعیت عاری از ویروس فلج اطفال در کشورمان الزامی است.

به گفته وی این مرحله به عنوان مرحله نهایی قبل از ریشه کنی جهانی ویروس اطفال محسوب می‌شود.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت یادآور شد: گروه هدف این طرح، کودکان پنج سال(صفر تا 59) ماهه بودند که بدون توجه به سابقه ایمن‌سازی قبلی دو قطره واکسن خوراکی فلج اطفال دریافت کردند.

به گفته وی تمامی کودکان زیر پنج سال که در محل‌های تجمع مهاجران خارجی سکونت داشتند، کودکان ساکن مناطقی با احتمال پوشش واکسیناسیون کمتر از 95 درصد، کودکان ساکن مناطق تحت پوشش تیم های سیار و کودکان اتباع ساکن در مناطق تابعه دانشگاه تحت پوشش این طرح قرارگرفتند.

رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت در خاتمه سخنان خود خاطرنشان کرد: مرحله دوم طرح از 30 اردیبهشت تا یکم خردادماه سال جاری اجرا خواهد شد.  

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • دنیا در برابر عملیات وعده صادق کم آورد
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • اجرای نوبت اول طرح ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • جزئیات مسلمان شدن ژوزه مورایس سرمربی سپاهان اعلام شد
  • ماجرای مسلمان شدن ژوزه مورایس چه بود؟