Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها-در حال حاضر چندین شهرستان در استان هرمزگان شرایط ویژه‌ای در مقابله با نوع جهش یافته ویروس‌ کرونا دارند و مبتلایان به صورت تصاعدی در حال افزایش هستند اما هنوز از سوی ستاد ملی کرونا وضعیت این شهرستان‌ها قرمز اعلام نشده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بندرعباس، در چندین هفته گذشته علی‌رغم افزایش آمار ویروس کرونا در استان هرمزگان، رنگ‌بندی شهرستان‌های استان به لحاظ وضعیت گسترش این ویروس، تغییر چندانی نکرده و کماکان در وضعیت زرد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسئله موجب شده است عده زیادی از هم‌وطنان‌ با تکیه بر همین رنگ‌بندی‌ها به مسافرت به استان هرمزگان ترغیب شده و نگرانی در خصوص بیماری کرونا نداشته باشند. 

با اعلام استاندار هرمزگان تا 5 فروردین ماه سال جاری حدود 600 هزار مسافر به استان وارد شده که می‌تواند عامل اصلی آغاز یک موج سهمگین کرونایی از نوع جهش یافته انگلیسی در هرمزگان باشد که در صورت وقوع باید از مسئولان استانی و کشوری پرسید علت این تعلل در نوع رنگ بندی و عدم تغییر شاخص‌ها با توجه به شرایط ویژه نوروز جیست؟ 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: شمار بیماران بستری‌ در استان، نسبت به جمعیت و شاخص‌های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، به گونه‌ای است که نیاز به تغییر رنگ‌بندی در شهرستان‌ها نمی‌باشد.

دکتر فاطمه نوروزیان ادامه داد: برای تغییر رنگ شهرستان‌ها، می‌بایست روزانه حداقل 36 بستری جدید مثبت و قطعی کرونا داشته باشیم که بیماران مبتلا به «بیماری حاد تنفسی» هم شامل این آمار نمی‌شوند.

وی افزود: بنا به شاخص‌های تعیین‌شده، هنگامی رنگ‌بندی شهرستان‌ها به قرمز و پرخطر تغییر خواهد کرد که همانند وضعیت تیر و مردادماه سال گذشته، به سطحی از طغیان بیماری در استان برسیم؛ درحالی که دیگر اعلام وضعیت قرمز در این مواقع فایده‌ای برای پیشگیری از انفجار ویروس در استان نخواهد داشت.

دکتر نوروزیان تصریح کرد: بهترین کار این می‌باشد که هرزمان با افزایش موارد مثبت قطعی مبتلا به کرونا مواجه شدیم، اعلام وضعیت قرمز کنیم تا هم هشدار برای مردم استان بوده و هم از ورود مسافران به منطقه جلوگیری شود. 

ولی متاسفانه در این ایام شهرستان‌ها بر اساس شاخص حال حاضر، در وضعیت زرد و کم خطر بوده و این موضوع به‌طور حتم کمک‌کننده به ورود هرچه بیشتر مسافران به استان می‌باشد.

وی ضمن تاکید بر اینکه مدیریت و کنترل اپیدمی هنگامی اثربخش خواهد بود که از افزایش بیماران بستری و مرگ‌و‌میر بکاهد، اظهار داشت: اکنون نگرانی ما درخصوص کووید19 نیست؛ بلکه شاهد افزایش سرسام‌آور شیوع کرونای انگلیسی هستیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تاکید کرد: اوایل تعطیلات عید نوروز تنها 30 الی 40 درصد تست‌های گرفته شده، کرونای انگلیسی مثبت بود اما متاسفانه درحال حاضر 90 درصد مبتلایان، آلوده به گونه جهش‌یافته کرونا می‌باشند. 

دکتر نوروزیان ضمن بیان قرمز بودن وضعیت استان به لحاظ شیوع کرونای انگلیسی، خاطرنشان کرد: تا چندین روز آینده، آمار مبتلایان کرونای انگلیسی را بطور مجزا اعلام نخواهیم کرد چرا که تقریبا تمام مبتلایان جدید، به گونه جهش‌یافته آلوده شده‌اند.

میزان مبتلایان به کرونا در نطنز 2 برابر شد/شناسایی نخستین مورد ابتلا به کرونای انگلیسیخطر کرونا در کمین دورهمی‌های نوروزی / هشدارها جدی گرفته شودگردش کرونای انگلیسی علت نارنجی شدن تهران!

انتهای پیام/868/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کرونای انگلیسی شهرستان ها جهش یافته رنگ بندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۱۶۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، وضعیتی که موجب نگرانی است چون بسیاری از کارشناسان تأکید می‌کنند که در این روند افزایشی، هم شانس عوارض شدیدتر می‌شود و هم احتمال مرگ افزایش خواهد یافت؛ ضمن آنکه برنامه ایران در مهار و حذف مالاریا تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: آخرین وضعیت بیماری مالاریا در کشور

عبدالرضا میراولیایی، کارشناس مسئول کنترل بیماری‌های منتقله از ناقلین وزارت بهداشت، با اشاره به این موضوع می‌گوید: «در شرایطی که با افزایش ابتلا به مالاریا به دلایلی ازجمله رطوبت، سیل پاکستان و ورود جمعیت زیاد مبتلا از مرزها به داخل کشور مواجهیم، کار کمی سخت‌تر می‌شود، اما در کشور امکان تشخیص سریع و درمان کامل بیماری را داریم و این مهم‌ترین امتیاز ما در کنترل مالاریاست. تا زمانی هم که موارد ابتلا از یک فرد آلوده به فرد غیرآلوده در داخل کشور نداشته باشیم، مشکلی درباره گواهینامه نخواهیم داشت.» او به چند نکته دیگر هم درباره شیوع این بیماری اشاره می‌کندکه در ادامه آمده است.

۳عامل افزایش ابتلا

میراولیایی درباره دلایل افزایش موارد ابتلا به مالاریا در کشور می‌گوید: «نکته اول اینکه در کل دنیا به‌دلیل تغییرات اقلیمی و گرم‌شدن زمین موارد ابتلا از طریق ناقلان در حال افزایش است. نکته دوم هم تأثیرپذیری ایران درباره مالاریا از پاکستان است. سال گذشته با سیل پاکستان مواجه شدیم و با افزایش موارد ابتلا در کشور، روند بیماری افزایشی شد. طی این مدت تعداد زیادی از افرادی که وارد ایران شدند، پاکستانی و افغانستانی و مبتلا بودند. نکته سوم هم تجارت سوخت و تبادلات مرزی بسیار زیاد در مرزهای جنوب‌شرقی کشور است که در نتیجه آن، افراد آلوده بیشتری می‌توانند وارد کشور شوند.»‌

کنترل بیماری در کشور

کارشناس مسئول کنترل بیماری‌های منتقله از ناقلین وزارت بهداشت درباره کنترل بیماری در کشور عنوان می‌کند: «با اینکه آمار ورود افراد مبتلا به کشور بالاست، با توجه به ایجاد آمادگی و ارائه آموزش‌هایی که از پیش در مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها صورت گرفته است، این افراد در زمان کوتاهی شناسایی می‌شوند. هنر ما این است که این بیماران را به‌سرعت شناسایی کنیم تا چرخه انتقال برقرار نشود.»

شیـــوع بیماری در این مناطق

مناطق اندمیک برای مالاریا در ایران استان‌های سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و هرمزگان‌اند. در مرکز کشور هم مواردی از مالاریا وجود دارد؛ ازجمله در همدان و چهارمحال و بختیاری که موارد بیماری در آنها همان‌هایی بودند که از مرزهای جنوب‌شرقی کشور وارد شدند و به استان‌های مرکزی مسافرت داشتند.

علائم مشخص بیماری

علائم تیپیک مالاریا تب، لرز و تعریق است که در گذشته به آن تب نوبه می‌گفتند. تب و تعریق با فواصل مشخص در بیماران بروز می‌کند، اما هر تب‌ولرزی را مالاریا نمی‌گویند چون این علائم بین بیماری‌های ویروسی و میکروبی مشترکند. فرد مبتلا به مالاریا باید سابقه سفر به یک منطقه آلوده را از نظر مالاریا در داخل یا خارج از کشور داشته باشد.

شرایط سرایت بیماری

میراولیایی درباره سرایت این بیماری می‌گوید: «راه اصلی انتقال مالاریا از طریق پشه آنوفل است، اما از طریق پیوند عضو، انتقال خون و همچنین از مادر به جنین (درموارد بسیار نادر) امکان انتقال وجود دارد. همین حالا هم در اکثر نقاط کشور ازجمله اطراف تهران این پشه وجود دارد، اما چون مخزن بیماری (فرد مبتلا) وجود ندارد، خطری نیست. البته زمانی که افراد بیمار زیادی وارد کشور می‌شوند و به مناطق مختلف سفر می‌کنند، بیماری از طریق گزش فرد آلوده و سپس گزش فرد دیگر منتقل می‌شود.»

منبع: روزنامه همشهری

انتهای پیام/

کد خبر: 1229037 برچسب‌ها اخبار روز

دیگر خبرها

  • حمایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از بیماران مبتلا به به سلیاک
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • کم‌توجهی به روستاها موجب حاشیه‌نشینی در شهرها می‌شود
  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • دعوت برای اهدای خون به بیماران مبتلا به سرطان
  • فراخوان اهدای خون به بیماران مبتلا به سرطان
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • اعلام وضعیت قرمز و وخیم جنگی در جبهه شرقی اوکراین
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس