آیا ممکن است امام زمان (عج) را ببینیم و ایشان را نشناسیم؟ / تفاوت غیبت با نامرئی بودن حضرت
تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۱۷۰۶۱
نوع غیبت امام زمان (عج) شبیه غیبت حضرت یوسف(ع) است. چنانکه آن پیامبر الهی در مصر زندگی میکرد، مردم با او صحبت میکردند و از هدایت و برکت وجودش بهرهمند میشدند ولی ایشان را نمیشناختند.
به گزارش قدس آنلاین، تشرف به محضر امام زمان (عج) موضوعی است که آرزوی بسیاری از مردم مؤمن و خداجوست. مردمی که دچار انواع بحرانها و گرفتاریها میشوند، انواع بلاها و مصیبتها را تحمل میکنند اما همه را با یاد امام عصر علیه السلام و شکر به درگاه خدا پشت سر میگذارند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در گفتوگویی که با حجتالاسلام رضا محمدی، محقق و کارشناس دینی، انجام داده ایم به بررسی این نوع شبهات و همچنین نکات و مواردی در زمینه دیدار و ملاقات امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف پرداخته است. آنطور که این پژوهشگر دینی شرح میدهد، تشرف و ملاقات امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به چند صورت است. یک صورت دیدار بدون شناخت است. به این شیوه که انسان امام زمان علیه السلام را ببیند اما آن حضرت را نشناسد. این نوع دیدار و ملاقات زیاد اتفاق میافتد. به خصوص در موسم حج، در حرمهای مطهر ائمه اطهار علیهم السلام و حتی در شرایط عادی هم این دیدار اتفاق میافتد. ممکن است امام زمان علیه السلام را ببینیم و ایشان را نشناسیم، ولی بعدها حدس بزنیم که آن شخصی که به کمک ما آمد یا راهنماییمان کرد، امام زمان علیه السلام بودهاند. نوع سوم هم برای بعضی از عالمان دینی و حتی افراد عادی که در ایمان به درجاتی رسیدهاند که لیاقت تشرف به آستان مقدس حضرت بقیهالله الأعظم ارواحنا فداه را پیدا کنند. این اتفاق اصلاً رویداد غریب و غیرعادی نیست. هرچند که بسیار کم اتفاق میافتد.
رفع شبهه تشرف
* در روایات عنوان شده که هر کسی ادعای دیدار امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را داشت، او را تکذیب کنید چون دروغ میگوید. با این وجود در برخی منابع نوشته شده علمایی بودهاند که با آن حضرت ملاقات داشتهاند و ایشان را از نزدیک زیارت کردهاند. این تناقض را چگونه میتوان پاسخ داد؟
امام زمان علیه السلام نامهای به آخرین نائب خود یعنی علی بن محمد سماوی نوشتهاند. در این نامه که در مورد آن در منابع مستند هم درج شده، آن حضرت فرمودهاند هر کسی که قبل از خروج سفیانی و صیحه آسمانی ادعای مشاهده و ملاقات کند، او دروغگو است.
متن اصلی نامه که در اصطلاح توقیع نام دارد، این است که: «وَ سَیَأْتِی إِلَی شِیعَتِی مَنْ یَدَّعِی الْمُشَاهَدَةَ أَلَا فَمَنِ ادَّعَی الْمُشَاهَدَةَ قَبْلَ خُرُوجِ السُّفْیَانِیِّ وَ الصَّیْحَةِ فَهُوَ کَذَّابٌ مُفْتَر و لا حول و لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ العلیّ العظیم» به این معنا که: «به زودی به سراغ شیعیان من خواهد آمد، کسی که ادعای مشاهده (من را) میکند. آگاه باشید! هر کس قبل از خروج سفیانی و صیحۀ آسمانی ادعای مشاهده کند، دروغگو و افترا زننده است.»
دیدار امام زمان علیه السلام بدون شناخت آن حضرت
* با این وجود در بعضی روایتها هم عنوان شده که بسیار اتفاق میافتد که مردم امام زمان علیه السلام را میبینند، اما آن حضرت را نمیشناسند. آیا این مطلب درست است؟
بله. باید دقت داشت که تشرف و مشاهده امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به چند صورت است. یک صورت دیدار بدون شناخت است. به این شیوه که انسان امام زمان علیه السلام را ببیند اما آن حضرت را نشناسد. این نوع دیدار و ملاقات زیاد اتفاق میافتد. به خصوص در موسم حج، در حرمهای مطهر ائمه اطهار علیهم السلام و حتی در شرایط عادی هم این دیدار اتفاق میافتد.
آنطور که از مفهوم غیبت اما زمان علیه السلام برمیآید، غیبت آن حضرت به معنای غیبت جسمی آن حضرت نیست. بلکه به مفهوم غیبت شخصیت و شناخته نشدن ایشان است. پس وقتی آن حضرت در مکانی حضور داشته باشند، مردمی که در آنجا هستند ایشان را میبینند و ملاقات میکنند اما حضرت را نمیشناسند و نمیدانند که ایشان، امام زمان علیه السلاماند.
غیبت با نامرئی بودن فرق دارد
* با این تعبیر غیبت امام زمان علیه السلام به معنی نامرئی بودن ایشان نیست؟
خیر. ایشان حضور فیزیکی و جسمی دارند ولی شناخته نمیشوند. حتی ممکن است مردم ایشان را هم ببینند و هم با ایشان صحبت کنند ولی متوجه شخصیت آن حضرت نشوند. روایتها و احادیث مستند و معتبر هم بر این نوع غیبت صحه گذاشتهاند.
حتی در روایتی عنوان شده که نوع غیبت امام زمان علیه السلام شبیه غیبت حضرت یوسف علیه السلام است. همانطور که حضرت یوسف علیه السلام در سرزمین مصر زندگی میکرد، مردم او را میدیدند، با او صحبت میکردند و از هدایت و راهنمایی و برکت وجودش بهرهمند میشدند ولی آن حضرت را نمیشناختند. امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هم همینگونهاند. یعنی مردم ایشان را میبینند، شاید با ایشان صحبت کنند، از هدایت و راهنمایی و برکت وجود آن حضرت بهرهمند میشوند ولی نمیدانند با چه شخصیت بزرگوار و عزیزی روبهرو شدهاند.
نکته جالب توجه این است که وقتی دوران غیبت تمام میشود و امام زمان علیه السلام ظهور میکنند، بسیاری از مردم میگویند که گویا قبل از این ایشان را دیدهاند. تردیدی در این اتفاق نیست و مشخص است که نمیتوانیم مردم را تکذیب کنیم یا دروغگو بخوانیم که در زمان ظهور بگویند پیش از این، آن حضرت را دیدهاند.
* آیا ممکن است امام زمان علیه السلام را ببینیم و ایشان را نشناسیم، ولی بعدها حدس بزنیم که آن شخصی که به کمک ما آمد یا راهنماییمان کرد، امام زمان علیه السلام بودهاند؟
بله. این احتمال هم وجود دارد. چون امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در شرایط بحرانی به کمک بسیاری از مردم میآیند، آنها را راهنمایی میکنند، به داد مردم میرسند، راه را از چاه و بیراهه را از راه اصلی نشان میدهند. ولی فرد گرفتار به اراده الهی، در این اوضاع نمیتواند آن حضرت را بشناسد.
اما این امکان وجود دارد که شخص بعدها حدس بزند کسی که او را دستگیری کرده، او را به اسم صدا زده، مشکل او را میدانسته و به هر شیوه او را یاری کرده، امام زمان علیه السلام بوده است. البته این تنها در مرحله حدس و گمان است و شخص یقین ندارد که شخصی که ملاقات کرده، حتماً خود آن حضرت بوده باشد.
دیدار و شناخت امام زمان علیه السلام بدون ادعا و اعلام علنی
* با این وجود گفته شده برخی از علما و دانشمندان دینی، امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را دیدهاند و حتی در همان زمان دیدار و تشرف به آستان حضرت ایشان را شناختهاند.
بله. این امکان هم وجود دارد برای بعضی از عالمان دینی و حتی افراد عادی که در ایمان به درجاتی رسیدهاند که لیاقت تشرف به آستان مقدس حضرت بقیهالله الأعظم ارواحنا فداه را پیدا کنند. این اتفاق اصلاً رویداد غریب و غیرعادی نیست. هرچند که بسیار کم اتفاق میافتد. حتی افراد و علمایی که آن حضرت را ملاقات کردهاند، خودشان تعریف نکردهاند که من آن حضرت را دیدهام. بلکه از قراین و شواهدی مشخص شده که با آن حضرت دیدار داشتهاند و از نزدیک ایشان را زیارت کردهاند.
* پس کدام نوع از مشاهده است که امام زمان علیه السلام فرمودهاند هر کسی ادعای دیدار کرد، او را تکذیب کنید؟
منظور نوعی از مشاهده و دیدار حضرت است که فرد ادعا کند که امام زمان علیه السلام را میبیند، ایشان را میشناسد و هر زمان بخواهد به این دیدار مشرف میشود. چون افرادی که لیاقت پیدا میکنند و آن حضرت را در زمان دیدار میشناسند، ادعای دیدار ندارد و آن را از سایر مردم مخفی نگه میدارند. بلکه تنها به امر حضرت عمل کرده و یا دستورات ایشان را اجرا میکنند.
این ادعا شبیه رفتاری است که نواب اربعه داشتهاند. آن چهار نفر که لیاقت نائب بودن امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را داشتهاند، به خدمت آن حضرت میرفتند، سؤالات مردم را از ایشان میپرسیدند، جواب میگرفتند و آن جواب را به مردم میرسانند. حتی به مردم اعلام میکردند که ما چنین ارتباطی با امام زمان علیه السلام داریم. این ارتباط تنها به دوران غیبت صغری مربوط بوده و بعد از آن قطع شده است.
در زمان غیبت کبرا کسی نمیتواند ادعا داشته باشد که ایشان را زیارت میکند یا نائب آن حضرت است و این ادعا از اساس کذب و دروغ است و کسی نباید آن را باور کند. حتی علمایی که به محضر ایشان تشرف پیدا کردند، این ادعا را نداشتهاند.
مدعیان مشاهده امام زمان علیه السلام را تکذیب کنید
* چرا این اندازه بر ادعا داشتن تأکید میشود؟ اصولاً چرا نباید این مطلب را قبول کرد که کسی بگوید امام زمان علیه السلام را میبیند و به خدمت ایشان میرسد؟
برای جواب دادن به این سؤال باید نگاه دقیقی به متن پیام امام زمان علیه السلام داشته باشیم. آن حضرت در نامه خود فرمودهاند: «وَ سَیَأْتِی إِلَی شِیعَتِی مَنْ یَدَّعِی الْمُشَاهَدَةَ؛ به زودی به سراغ شیعیان من خواهد آمد، کسی که ادعای مشاهده من را میکند.»
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بر کلمه ادعا تأکید کردهاند نفرمودهاند که کسی اعلام کند یا خبر بدهد، بلکه فرمودهاند کسی ادعا کند. چون اعلام کردن یا خبر دادن نوعی تأیید و قابل قبول بودن را میتواند همراه خود داشته باشد در عین حال ادعا کردن که از ریشه دعوت میآید، نوعی فراخواندن به سوی خودش را به همراه دارد. یعنی کسی که ادعای ملاقات با امام زمان علیه السلام را دارد، به نوعی میخواهد برای خودش جایگاهی به دست بیاورد و مردم را به سوی خودش بخواند.
از طرف دیگر در این نامه شریف، امام زمان علیه السلام به کلمه مشاهده اشاره کردهاند. نفرمودهاند که کسی بگوید ایشان را دیده یا ملاقات کرده. بلکه فرمودهاند کسی بگوید آن حضرت را مشاهده کرده است.
تفاوت دیدار و مشاهده امام عصر علیه السلام
* چه تفاوتی میان دیدن و مشاهده کردن وجود دارد؟
دیدن میتواند بدون شناختن، درک داشتن یا فهمیدن باشد ولی مشاهده به دیداری گفته میشود که فرد با دانش، علم و اطلاع شخصی را ببیند و او را بشناسد. چنانکه در آیات قرآن کریم میخوانیم که ملائک و رسول خدا صلی الله علیه و آله شاهد اعمال ما هستند. شاهد بودن و مشاهده کردن اعمال ما توسط ایشان به این مفهوم است که آنها اعمال ما را میبینند، آن هم دیدنی همراه با درک و علم و اطلاع.
تداوم جمله، نفی تمام ادعاهای مشابه در آینده است. آن حضرت میدانند که در دوران غیب کبری بسیاری از مردم از ایمان، محبت، مودت، عشق و انتظار شیعیان سوء استفاده خواهند کرد و ادعای مشاهده، به معنای دیداری اختیاری، ارادی و در آینده و به صورت مستمر خواهند داشت. بر همین اساس تمام این ادعاها را مردود و مدعیان را دروغگو و افترازننده خواندهاند تا مردم تکلیف خود را با این افراد بدانند.
منبع: تسنیم
انتهای پیام/
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: امام زمان عج غیبت حجت الاسلام رضا محمدی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف امام زمان علیه السلام بسیاری از مردم تکذیب کنید اتفاق می افتد ادعای مشاهده کسی که ادعای مشاهده امام بدون شناخت فرموده اند آن حضرت داشته اند غیبت اما دروغ گو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۱۷۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انتشار فراخوان نخستین سوگواره بینالمللی سفینه النجاه
فراخوان نخستین سوگواره بین المللی «سفینه النجاه» با هدف تبیین و آشکارسازی نیروهای نجات بخش در کربلا به عنوان ظرفیت های اثرگذار برای تهییج فطرتها در جهت رسیدن به آرمانهای حسینی، منتشر شد.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی این سوگواره ادبی هنری، نخستین سوگواره بین المللی «سفینه النجاه» با هدف تبیین و آشکارسازی نیروهای نجات بخش در کربلا و به کارگیری هنر به مثابه ابزار در جهت ابلاغ پیام نجات خلق با کشتی نجات حسین بن علی علیه السلام و همچنین اثبات نیاز کنونی شیعه و آحاد جامعه بشری در برافراشتن نمادی برای معرفی کربلا و ایجاد فضایی برای اشتراک گذاری دیدگاهها، جذب متخصصان برجسته حوزههای مختلف و تشویق پژوهشگران به تحقیق در زمینه های نو و نیز افزایش آگاهی مردم در زمینه آرمانهای مهدویت و جریانسازی در جامعه منتشر شد.
این سوگواره در بخشهای علمی، ادبی و هنری با موضوعیت «پیراهن معظم حضرت سیدالشهدا علیه السلام» در ۱۲ محور برگزار میشود و آثار مربوطه در زبان های فارسی، عربی، انگلیسی و اردو خلق خواهند شد.
بر اساس این فراخوان، هنرمندان تا تاریخ اول محرم الحرام 1446 فرصت دارند نسبت به ثبت نام و ارسال آثار خود در پایگاه سوگواره بین المللی سفینه النجاه به نشانی www.al-nejat.com اقدام کنند.
همچنین هنرمندان میتوانند در مسیر خلق اثر، برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با اسناد تاریخی و معرفتیمربوط به "پیراهن معظم سیدالشهدا علیه السلام" به نشانی www.atigh.org مراجعه کنند.
متن فراخوان این سوگواره بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
«پیراهن معظم حضرت سیدالشهدا علیه السلام، پرچم برافراشته قیام قائم عجل الله تعالی فرجه;عطر ظهور در سوگواره جهانی سفینة النجاة»
به حول و قوّه الهی، سوگواره جهانی سفینه النجاة آغازی ست برای پاسخ به مهم ترین آرزو و بلکه نیاز فطری بشر یعنی نجات از هرگونه درد، رنج و نابودی.
سوگواره بین المللی سفینه النجاه فرصتی است برای عرض تعظیمی نو به بارگاه بلند مرتبه حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام. هماره قلب ما با احساس نیاز به رکوع خاضعانه به این دردانه بی مثال حق، در پی بهانه ایست برای جلوه گر شدن خود، تا شاید در حین این رکوع به حقیقت سجده رسیده و جوهر عبودیت را در خود یافته به کنه ربوبیت رهسپار شود.
پیراهن معظم پدر بندگی، امروز اجازت بر جلوه گرفته تا شاید جای خالی تصویر تام عاشورا را در هزاران هزار ایام و روزگاران پر کند و چشم آخرالزمانی ها را در پیدایش قبله ای برای اظهار وجود، روشن کند.
پیراهن حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام پرچم قیام صاحب ماست، پس با این نماد تام مظلومیت می توانیم جهان را به توجه ، تدبر و خضوع دعوت کنیم.
«جهانیان تشنه هستند، تشنه حقیقت حسینعلیه السلام»
خادم مسیح حسین، حضرت علی اصغرعلیه السلام
داود منافی پور
دبیر سوگواره جهانی سفینه النجاه
اهداف برگزاری سوگواره
_تبیین و آشکار سازی نیروهای نجات بخش در کربلا به عنوان ظرفیت های اثر گذار برای تهییج فطرت ها در جهت رسیدن به آرمان های حسینی
_استفاده مطلوب از ذوق و استعداد های هنری و به کارگیری هنر به مثابه ابزار در جهت ابلاغ پیام نجات خلق با کشتی نجات حسین بن علی علیه السلام
_اثبات نیاز کنونی شیعه و آحاد جامعه بشری در برافراشتن نمادی برای معرفی کربلا، جغرافیای نجات بخش
_ایجاد فضایی برای ارتباط و اشتراک گذاری تجربه و دیدگاه ها و جذب متخصصان برجسته حوزه های مختلف
_تشویق پژوهشگران به تحقیق در زمینه های نو و افزایش آگاهی و دانش مردم در زمینه آرمان های مهدویت
_جریان سازی در جامعه و در میان گروه های مختلف از طریق آگاهی بخشی به ایشان در موضوعات مطرح شده
دامنه برگزاری: بین المللی
زبانها: فارسی، عربی، اردو، انگلیسی، آذری
محور ها و موضوعات سوگواره
هرساله این سوگواره مختص به موضوعی می باشد و به فضل الهی امسال با موضوع:
«پیراهن معظم حضرت سیّدالشهدا علیه السلام» برگزار خواهد شد.
۱_نزول پیراهن از بهشت و قبول توبه ی
آدم، علیه السلام به واسطه این پیراهن
۲_سیر و اسفار این پیراهن در میان انبیای عظام و نجات همه ی ایشان به واسطه این پیراهن
۳_نزول پیراهن در هنگام به آتش افتادن حضرت ابراهیم،علیه السلام،و نجات ایشان
۴_شفای چشمان حضرت یعقوب علیه السلام به واسطه این پیراهن
۵_نجات حضرت یونس،علیه السلام از شکم ماهی به واسطه این پیراهن
۶_تحویل پیراهن به حضرت زینب سلام الله علیها توسط حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها ، سه روز پیش از شهادتشان جهت ارسال به کربلا
۷_به غارت بردن پیراهن در روز عاشورا
۸_بازگرداندن پیراهن به اهل بیت علیهم السلام پس از تقاضای امام سجاد،علیه السلام در شام
۹_پیراهن نزد حضرت صاحب علیه السلام در هنگام ظهور و پوشیدن این پیراهن توسط ایشان
۱۰_اهتزاز پیراهن امام حسین علیه السلام از اول ماه محرم از عرش
۱۱_اعلام زمان ظهور برای حضرت صاحب علیه السلام به واسطه جوشش خون از این پیراهن در شب ظهور
12_تظلّم حضرت صدّیقه کبری علیه السلام در روز قیامت با پیراهن خونین سیدالشهدا علیه السلام
بخش های مختلف سوگواره:
۱_بخش علمی
۲_بخش هنری
۳_ بخش ادبی
1_بخش علمی:
مقاله علمی ، پایان نامه ، رساله و...
۲_بخش هنری:
هنرهای دیجیتال ( طراحی گرافیکی،پوستر،تصویرسازی و نقاشی دیجیتال،موشن گرافیک و تولید هنری با استفاده از فناوری های مدرن )
هنرهای مرتبط بارسانه ( فیلم کوتاه ۳دقیقه ای، فیلمنامه نویسی، مستند، نماهنگ، پادکست، تولید موسیقیبرای تولیدات رسانه ای )
فتوگرافی ( عکاسی، تصویربرداری در ابعاد مختلف از عکس های خبری گرفته تا هنری )
هنرهای تجسمی ( نقاشی، مجسمه سازی و... )
۳_بخش ادبی:
شامل: شعر (قالب های مثنوی، غزل، قصیده، قطعه، دوبیتی، رباعی، ترجیع بند، مستزاد، مسمّط، ترکیببند، ترجیع بند)، متن، قطعه ادبی و...
۴_بخش ایده و طرح:
این بخش این فرصت را به علاقه مندان می دهد تا طرح ها و ایده های خود را در زمینه ی موضوعات سوگواره ارائه کنند.
در واقع هدف از این بخش، ایجاد خلاقیت و نوآوری در زمینه های مذکورمی باشد.
جوایز
نفرات برگزیده هر بخش: سفر زیارتی کربلای معلی، تندیس نجات، سکه تمام بهار آزادی
نفرات شایسته تقدیر هر بخش: سفر زیارتی کربلای معلی، ربع سکه بهار آزادی
زمان بندی:
مهلت ثبت نام و ارسال آثار تا اول محرم الحرام 1446
به گزارش ایسنا، متقاضیان برای ثبت نام و ارسال آثار به سایت رسمی سوگواره بین المللی سفینه النجاه به نشانیwww.al-nejat.com مراجعه کنند.
انتهای پیام