Web Analytics Made Easy - Statcounter

چند روزی از سانحه کشتی باری اور گیون و مسدود شدن کانال سوئز می‌گذرد و تا عبور مجدد کشتی‌ها احتمالا چند هفته طول خواهد کشید.

اهمیت این آبراه برای اقتصاد جهانی را در این گزارش تصویری ببینید:

همه تلاش‌ها برای آزاد کردن کشتی باربری به گل نشسته اور گیون متعلق به شرکت ژاپنی اورگرین که ۴۰۰ متر طول دارد با شکست روبرو شده و از روز سه‌شنبه ۲۳ مارس کانال سوئز برروی عبور و مرور دیگر کشتی‌ها بسته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرگزاری بلومبرگ روز جمعه ۲۶ مارس گزارش داد که کار آزادسازی کشتی اور گیون احتمالا یک هفته و حتی شاید دو هفته نیز به طول بیانجامد. مقامات مسئول کانال اما تاکنون سکوت کرده‌اند. این کشتی با طول ۴۰۰ متر به گل نشسته و عرض کانال سوئز را مسدود کرده است. اور گیون با بار کانتینرهایش ۲۲۴ هزار تن وزن دارد و عرض آن ۵۹ متر است.

با مسدود شدن کانال سوئز تاکنون ۱۶۵ کشتی باری در پورت سعید در دریای مدیترانه و سوئز در دریای سرخ متوقف شده‌اند و نمی‌توانند بار خود را به مقصد برسانند.

کانال سوئز یکی از مهم‌ترین آبراهه‌های جهان است. تقریبا ۱۲ درصد تجارت جهانی از این کانال عبور می‌کند. ساخته شدن این کانال موجب شد تا کشتی‌ها برای رسیدن به اروپا یا آسیا مجبور به دور زدن قاره آفریقا نباشند و ۷ هزار کیلومتر مسافت و زمان صرفه‌جویی شود.

در کنار نفت کالاهای مصرفی همچون مبل، لباس و قطعات خودرو نیز از این کانال عبور می‌کنند. طبق محاسبه روزنامه صنایع دریاییLloyds List روزانه ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار کالا از سمت قاره آسیا بسوی غرب و ۴ میلیارد ۵۰۰ میلیون دلار کالا از سوی غرب بسوی آسیا از این کانال عبور می‌کند که با مسدود شدن آن تقریبا روزی ۱۰ میلیارد دلار چرخش کالا مسدود شده است.

سخنگوی بندر روتردام، در هلند که بزرگترین بندر اروپا است می‌گوید، تمامی بندرهای اروپایی به‌زودی عواقب مسدود شدن کانال سوئز را احساس می‌کنند. بخصوص روسیه و عربستان که بزرگترین صادرکننده نفت از این کانال هستند هم از بسته شدن کانال ضرر می‌کنند. ادامه بسته ماندن کانال به اقتصادهای چین، هند و آلمان هم صدمه می‌زند.

خبرگزاری بلومبرگ می‌نویسد: در صورتی که عملیات رهاسازی اور گیون ناموفق باشد، باید بخش زیادی از بار کانتینرهای کشتی تخلیه شوند که زمان‌بر خواهد بود.

به گزارش مقامات کانال سوئز، سالانه ۱۹ هزار کشتی از این کانال عبور می‌کنند. در سال ۲۰۱۹‌، ۶۰۰ میلیون تن بار از سوئز گذشته است. ۲۶ درصد این کشتی‌ها باربری بود و حامل کانتینر. بخش اعظم کشتی‌ها را نفتکش‌ها تشکیل می‌دهند.

احداث کانال سوئز با عمق متوسط ۲۲ متر در سال ۱۸۵۹ آغاز شد و تاریخ افتتاح آن ۱۷ نوامبر سال ۱۸۶۹ بود (نقاشی از روز افتتاح کانال) . طول کانال ۱۹۲ کیلومتر است و دریای مدیترانه را به دریای سرخ وصل می‌کند.

کانال سوئز در جریان جنگ شش‌ روزه بین اعراب‌ها و اسرائیل در سال ۱۹۶۷ بر اثر غرق شدن ناو‌های جنگی برای زمانی دراز بسته شد. با اقدام دولت انور سادات در مصر و کمک کشورهای بزرگ کشتی‌های غرق شده از کانال بیرون کشیده شدند و پس از لایروبی این آبراهه مجددا باز شد.

کانال سوئز پس از توریسم، دومین منبع درآمد دولت مصر است. دولت مصر بابت عوارضی که از کشتی‌های عبوری از کانال دریافت می‌کند سالانه میلیاردها دلار عایدی داشته‌ است.

عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر، کلنگ ساخت دومین کانال سوئز را ماه اوت سال ۲۰۱۴ زد. قرار است علاوه بر ساخت کانال دوم، کرانه‌های آبراه به مرکز لجستیک کشتی‌رانی تبدیل شود. با راه ‌افتادن کانال دوم بخش‌هایی از مسیر دوطرفه می‌شود. در نتیجه زمان انتظار و عبور کمتر خواهد شد. مقام‌های مصری گفته‌اند کانال دوم ظرفیت را دو برابر می‌کند و در کمتر از ده سال درآمد کشور را تقریباً سه برابر افزایش می‌دهد.

 

برچسب هاکانال سوئز کشتی اورگیون

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: کانال سوئز آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی نفت خام وزارت نفت وزارت نیرو کانال عبور کانال سوئز شدن کانال مسدود شدن اور گیون کشتی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۱۷۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لهستان عبور خودروهای نظامی اوکراین از خاک خود را ممنوع کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، رسانه‌های اوکراینی اعلام کردند که مقامات لهستان عبور خودروهای نظامی و غیرنظامی که وابسته به نیروهای مسلح اوکراین باشند، از خاک لهستان را ممنوع کردند.

بنابر گزارش‌ها افسران گمرک لهستان از خروج اوکراینی‌هایی که در حال انتقال ۲۰ خودرو از جمله نیازهای نیروهای مسلح اوکراینی بودند، جلوگیری کردند.

پیش از این «ماتئوش موراویتسکی» نخست وزیر لهستان اعلام کرده بود که این کشور روند مسلح کردن اوکراین را متوقف کرده است چرا که خود به این سلاح‌ها نیاز داشته و مشغول مسلح کردن نیروهای خود است.

وی در ادامه تاکید کرد: ما دیگر هیچ سلاحی به اوکراین ارسال نمی‌کنیم چرا که این واقعیت وجود دارد که لهستان مشغول تجهیز کردن نیروهای خود به جدیدترین سلاح‌ها است. اگر می‌خواهی از خود دفاع کنی باید لوازم و تجهیزات لازم را در اختیار داشته باشی و ما به خوبی این واقعیت را می‌دانیم بنابراین خواهان سلاح‌های بیشتری هستیم.

وزارت دفاع لهستان تاکنون نزدیک به ۳ میلیارد یورو حمایت نظامی از اوکراین به عمل آورده است.

روزنامه فایننشال تایمز پیشتر گزارش داده بود که مقامات لهستانی سخنان خود را علیه اوکراین بعد از درگیری بر سر تجارت غلات افزایش داده‌اند.

خبرگزاری دولتی PAP روز چهارشنبه با استناد به «اطلاعات غیررسمی» گزارش داد که وزارت خارجه لهستان سفیر کی یف را به دلیل اظهارات ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین احضار کرده است.

رئیس جمهور اوکراین روز سه شنبه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته بود که کی یف «به سختی در تلاش است تا مسیرهای زمینی صادرات غلات را حفظ کند» و «تئاتر سیاسی» در خصوص واردات غلات، تنها به مسکو کمک می‌کند.

پیش از این اوکراین اعلام کرده بود که از ۳ کشور لهستان، مجارستان و اسلواکی شکایت کرده است.

وزارت اقتصاد اوکراین اعلام کرده بود: کی یف به دلیل ممنوعیت واردات محصولات اوکراینی، از ۳ کشور لهستان، مجارستان و اسلواکی در سازمان تجارت جهانی شکایت کرده است.

در واکنش به تهدید لهستان از سوی اوکراین، رئیس جمهور لهستان که دیدار با زلنسکی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل را لغو کرد، کی یف را با «کسی که در حال غرق شدن است» و به همه چیز چنگ می‌زند مقایسه کرد.

وزارت اقتصاد اوکراین در روزهای اخیر اعلام کرد، کی یف به دلیل ممنوعیت واردات محصولات اوکراینی، علیه ورشو، بوداپست و براتیسلاوا به سازمان تجارت جهانی (WTO) شکایت کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، این وزارتخانه روز دوشنبه در کانال تلگرامی خود اعلام کرد: اوکراین علیه لهستان، اسلواکی و مجارستان که واردات محصولات کشاورزی کی یف را ممنوع کرده بودند، به سازمان تجارت جهانی شکایت کرد.

به گفته این وزارتخانه، به دلیل اقدام لهستان، اسلواکی و مجارستان، صادرکنندگان اوکراینی متحمل ضررهای قابل توجهی شده‌اند و همچنان متحمل ضررهای بسیاری به دلیل خرابی، هزینه‌های اضافی و ناتوانی در اجرای توافقات اقتصادی خارجی شده‌اند.

کد خبر 6089733

دیگر خبرها

  • حرکت جنون‌آمیز پسر جوان؛ پرش از روی ۲ خودرو در حال عبور (فیلم)
  • گردش مالی اوراسیا از مرز ۸.۷ میلیارد دلار عبور کرد
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار عبور کرد
  • لهستان عبور خودروهای نظامی اوکراین از خاک خود را ممنوع کرد
  • حمایت‌ها باید همه جانبه و یکپارچه باشد
  • چند کشور آفریقایی کالای ایرانی می‌خرند؟
  • ملاک اصلی جام تختی انتخاب تیم ملی امید است/ شانس کسب ۲ مدال طلا در المپیک
  • آیا رویه واردات در مقابل صادرات خود اصلاح می‌شود؟
  • رنگرز: انتظار از کشتی در المپیک نباید بیشتر از یک طلا باشد
  • دلار به کانال ۶۲ هزار تومان بازگشت / خریداران دست نگه داشته‌اند