Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-30@07:40:01 GMT

«آبادان یازده ۶۰» راوی جنگ روایت‌ها

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۱۷۵۸۱

«آبادان یازده ۶۰» راوی جنگ روایت‌ها

«اینجا آبادان است و آبادان می‌ماند» این ترجیع بند فیلم "آبادان یازده ۶۰" به کارگردانی مهرداد خوشبخت است؛ فیلمی درباره‌ی محاصره و خطر سقوط آبادان در طول جنگ ۸ ساله، اما برای روایت مفهومِ دفاع و مقاومت، دوربینش را کمی آن طرف‌تر می‌برد؛ به قلبِ خطِ مقدمِ رسانه.

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو- «اینجا آبادان است و آبادان می‌ماند» این ترجیع بند فیلم "آبادان یازده ۶۰" به کارگردانی مهرداد خوشبخت است؛ فیلمی درباره‌ی محاصره و خطر سقوط آبادان در طول جنگ ۸ ساله، اما برای روایت مفهومِ دفاع و مقاومت، دوربینش را کمی آن طرف‌تر می‌برد؛ به قلبِ خطِ مقدمِ رسانه.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محصول سازمان اوج در سال ۹۸ روایتِ رادیو نفت آبادان است که کارکنانِ آن قصد دارند با روشن نگه داشتن رادیو از سقوط شهر در آبان ۵۹ جلوگیری کنند؛ شهری که در محاصره‌ی دشمن است. آبادان ۶۰_۱۱ یک فیلم است؛ یک قالب رسانه‌ای، اما در درون خودش اهمیت رسانه و نقش آن در گستره‌ی مقاومت را یادآور می‌شود و کمتر پیش می‌آید که یک رسانه به بازنمایی اهمیت خود بپردازد.


در سینمای دفاع مقدس، جغرافیای مقاومت یا خط مقدم جبهه است یا بیمارستان صحرایی یا مدرسه و یا سنگر‌های کمک‌رسانی پشت جبهه، اما اینبار یک رسانه نماد جغرافیای مقاومت است و کارکنانش رزمندگان آن. اینجا و در این فیلم، نقطه‌ی ثقل دفاع، رادیوی شهر است و رسالت آن دفاع از روحیه‌ی مردم شهر در برابر حملات رسانه‌ای دشمن.


مقاومت آن‌ها از جنس رسانه است؛ همه‌ی عناصر در دنیای رادیو و مابه‌ازای آن تعریف می‌شود؛ کارشان می‌شود رصد شبهه افکنی دشمن و پاسخ به آن، پیگیری مشکلات شهر، اعلام وضعیت ارگان‌ها و نیاز آن‌ها، اطلاع‌رسانی تعداد شهدا و زخمی‌ها و در حین حال امیددهی و حفظ روحیه‌ی مردم شهر، کدگذاری یک عملیات برای رزمندگان در مواقع خرابی و قطعی بی‌سیم‌ها و طراحی عملیات روانی برای فریب دشمن.


ابزارشان برای دفاع کلمه است و صدا؛ با کلمات کلنجار می‌روند که چگونه آن‌ها را کنار هم بچینند تا هم حس هشدار به مخاطب منتقل شود و هم امید؛ جملات را بار‌ها خط می‌زنند و از نو می‌نویسند؛ پای تنظیم خبرِ احتمالی سقوط شهر اشک می‌ریزند و در جایی همین کلمات تبدیل به بلای جان می‌شود و نفسِ گوینده را می‌گیرد.


صدا ابزار دیگر آن‌ها است؛ برای اینکه چه صدایی روی خروجیِ رادیو قرار گیرد هم‌اندیشی می‌کنند؛ تامل می‌کنند و به این نتیجه می‌رسند که یک گوینده‌ی خانم حس امید و امنیت بیشتری را به مخاطب منتقل می‌کند و نشان می‌دهد شهر هنوز زنده است و خالی از سکنه نشده؛ غیر از رزمندگان افراد عادی هم در شهر حضور دارند و همین می‌تواند خاری در چشمِ دشمن باشد.


این داستان یک فرمانده و شخصیتِ کلیدی هم دارد، اما نه یک سپاهیِ چفیه به دوش در خاکریز؛ فرمانده‌ای که تیپیکال قهرمان فیلم‌های دفاع مقدس نیست؛ مهردادخوشبخت کلیشه‌ها را شکسته و فرمانده را در قامت سردبیر رادیو آبادان به تصویر کشیده.


فرمانده‌ای که رسانه‌اش را سنگر می‌داند و جلوی تعطیلی آن را می‌گیرد؛ معتقد است کارکرد رسانه در روز‌های ملتهب جنگ است، نیروهایش را سر و سامان می‌دهد، منازعات بینشان را حل می‌کند، دل‌نگران آرشیو مجموعه است، مدیریت بحران می‌کند و زمانی که روی آنتن زنده شهید می‌دهند با جابجایی سریعِ گوینده نمی‌گذارد اوضاع آشفته‌تر شود و پس از اتمام برنامه فرصت سوگواری برای رفقایش را پیدا می‌کند.


ایجاد تنوع در تجلیِ جغرافیایِ مقاومت تنها نقطه‌ی قوت فیلم نیست؛ برنده‌ی جایزه ویژه سردار سلیمانی در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر در شخصیت‌پردازی نیز متنوع عمل کرده؛ یکی از کارکنان رادیو انقلابیِ پرشور است و سرشار از احساسات آوانگارد؛ از دیالوگ‌های ابتدایی فیلم می‌توان فهمید که در دوره‌ی حکومت پهلوی نیز مبارز بوده و حتی آسیب دیده.

البته هیجانات شخصیت انقلابی فیلم در برخی مواقع از مدار منطق خارج می‌شود و رنگ و بوی تندروی به خود می‌گیرد؛ غیر از او، تندرویِ یکی رزمندگان که در ابتدای فیلم سعی در تعطیلی رادیو داشت ترکیبِ خاصی را به وجود می‌آورد؛ ترکیبی که برخی از منتقدان از آن تحت عنوان پاسدارستیزی فیلم یاد کردند.


یکی دیگر از شخصیت‌های کلیدی داستان سردبیر سابق رادیو است؛ یک ارمنی که به گفته‌ی خودش اگر جنگ و حمله‌ی صدام نبود دیگر به رادیو بازنمی‌گشت؛ با شروع جنگ، اما برگشته و به راه‌اندازی رادیوی جنگ‌زنده کمک می‌کند؛ سردبیر سابق از جانب شخصیت تندرو داستان متهم می‌شود به طاغوتی بودن و کوک نبودن با دنیای پساانقلاب.


اما رفته‌رفته جنگ همه‌ی آن‌ها را بر یک مدار کوک می‌کند؛ داستان با به تصویر کشدن حضور دو زن در ساختمان رادیو نیز سعی می‌کند زنجیرِ جنسیت را از پای مفهوم مقاومت باز کند و تنوع جنسیت و تفکر و مذهب را در دفاع از شهر آبادان به تصویر کشد. تنوع در شخصیت‌ها نقطه قوت فیلم است اگرچه در برخی از شخصیت‌ها ورودی گذرا اتفاق افتاده و بیشتر از شخصیت، شاهد یک تیپ به خصوص هستیم.


اما کارویژه‌ی مهم "آبادان یازده ۶۰" که به آن جلوه‌ای بدیع می‌دهد تنوع در روایت مقاومت است؛ نشان می‌دهد غیر از توپ و تانک باید با با ابزار دیگری هم جنگید تا مغلوب نشد و برای دفاع در کنار نیروی زرهی، باید کلمات را هم به خط کرد؛ و شاید بر همین اساس بتوان ساخته‌ی جدید خوشبخت را بیشتر از سال ۵۹، فیلم امروز جامعه‌ی ایران دانست؛ جامعه‌ی اسیر در جنگ روایت‌ها.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: آبادان یازده 60 پرونده رادیو فیلم سینمایی رادیو جنگ آبادان یازده ۶۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۱۷۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه‌های جبهه مقاومت روز به روز قدرت بیشتری می‌گیرند

حسن عابدینی معاون استان‌های صدا و سیما گفت: زمانی تنها رسانه مقاومت اسلامی، المنار بود اما امروز تک تک کشورهای حوزه مقاومت خودشان رسانه‌‌های قوی دارند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در سومین روز از همایش سالیانه مدیران هیئت‌های رزمندگان سراسر کشور، حسن عابدینی معاون امور استان‌های صدا و سیما سخنرانی کرد. موضوع صحبت‌های وی وضعیت رسانه‌ای ایران در جامعه جهانی بود.

عابدینی با اشاره به بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب گفت: همانطور که در بخشی از بیانات رهبر انقلاب خوانده‌اید، ایشان می‌فرمایند که تأثیر رسانه از موشک و پهپاد نیز بیشتر است. شاید اگر این جمله از زبان فرد دیگری بیان می‌شد، حمل بر تعارف می‌شد اما حضرت آقا کسی است که همه پیشرفت‌های کشور مرهون سیاستگذاری راهبردی وی است. او در هر جایی که ورود کرده پیشرفت‌های شگرف داشتیم که یکی از آنها قدرت بازدارندگی کشور است. امروز ایران در وضعیت راهبردی بسیار خوبی قرار گرفته و بدون شک قدردان آن هستیم.

پناهیان: رسالت امروز هیئتی‌ها ترویج فرهنگ زندگی تعاونی است

وی ادامه داد: حال سوال اساسی این است که نسبت رسانه و بازدارندگی نظامی چیست؟ چرا رسانه‌های ما پا به پای پیشرفت‌های نظامی کشور، رو به ترقی و تعالی پیش نرفته است؟‌ البته شاهد تعالی رسانه‌ها در جبهه مقاومت هستیم. جالب است بدانید که در عملیات طوفان الاقصی از یکی از مقامات شنیدم که می‌گفت در کنار هر 3 نیروی نظامی، یک نیروی رسانه‌ای نیز قرار داشت تا در جنگ رسانه‌ای دشمنِ صهیونیستی پیروز شویم. خوشحالیم که رسانه‌های مقاومت روز به روز در حال گسترش هستند. یک روزی بود که تنها رسانه جبهه مقاومت اسلامی، المنار بود اما امروز تک تک کشورهای حوزه مقاومت خودشان رسانه‌‌های قوی دارند. البته همه این نیروها در ایران آموزش دیده بودند و سرچشمه‌شان در جمهوری اسلامی است.

معاون استان‌های سازمان صدا و سیما تاکید کرد: چه اتفاقی افتاد که صهیونیست‌ها که 75 سال شریان رسانه‌های دنیا را در دست داشتند، در این عملیات به فلاکت افتادند و همه جبهه جهانی به نفع مردم فلسطین تظاهرات می‌کنند؟ این موضوع یکی از قدرت‌های رسانه‌ای رسانه است و به حق است که اگر رهبری می‌فرمایند امروز قدرت رسانه از موشک و پهپاد بیشتر است. چنین اتفاقی در عملیات وعده صادق هم تکرار شد؛ همه می‌گفتند چه کسی جرات دارد حتی یک تیر علیه اسراییل شلیک کند؟ امروز اسراییل در این عملیات شکست خورده و همه رسانه‌ها آن را پوشش دادند. عملیات وعده صادق هیمنه رسانه‌ای اسراییلی‌ها را هم شکست. تصویری که رسانه‌های اسراییلی از ایرانیان نشان داده بودند، چه بود؟‌ اینکه فرماندهان ایرانی را در سوریه به شهادت می‌رسانیم و آنها هیچ کاری نمی‌کنند، اما در عملیات وعده صادق ورق برگشت و رسانه‌های دنیا تصاویر جدیدی را از قدرت بازدارندگی ایران به نمایش گذاشتند.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: باید مراقب شگردهای رسانه‌ای دشمن باشیم و در کار رسانه‌ای خودمان هوشیار باشیم. یکی از تکنیک‌های رسانه‌ای دشمنان برچسب‌زنی علیه جمهوری اسلامی است. دروغ پردازی و تغییر واقعیت‌ها نیز شگرد دیگر آنهاست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیام حماس به گروه‌های مقاومت درباره مذاکرات
  • حمله سرمربی والنسیا به داور: به نفع بارسا تصمیم گرفتی!
  • ببینید | مقابله به مثل؛ راهبرد حزب الله برای دفاع از مرجعیون و کفرکلا
  • مقابله به مثل؛ راهبرد حزب الله برای دفاع از مرجعیون و کفرکلا
  • در جنگ‌ روایت‌ها به رسانه‌ها جدی‌تر توجه کنیم
  • انتشار فراخوان جشنواره ملی فعالان دفاع مقدس و مقاومت
  • رسانه‌های جبهه مقاومت روز به روز قدرت بیشتری می‌گیرند
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • اعتراض دانشجویان اروندی در دفاع از آزادی خواهان فلسطین
  • رادیو یعنی گرما صمیمیت و درک هستی