Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئولین استان سمنان در شرایط کرونایی کشور درحالی صحبت از ایجاد فرصت های شغلی می کنند که با واقعیت های جامعه در تضاد آشکار است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت؛  بیماری کرونا سایه بحران اقتصادی، رکود و بیکاری را در سراسر جهان از جمله کشور ما گسترانده است بطوری که بسیاری از شغل ها متاثر از این بیماری دچار آسیب فراوان شده و بسیاری از واحدهای کارگاهی و صنفی تا مرز ورشکستگی هم کشانده شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسته های حمایتی و تسهیلات کرونایی دولت با وجود فشارهای اقتصادی در کشور تنها به صورت یک مسکن کوتاه مدت عمل کرده و وجود این حجم از افراد بیکار نیازمند درمانی جدی تر است.

با این وجود مسئولین استان در این شرایط کرونایی از ایجاد فرصت های شغلی و رتبه برتر استان در زمینه ایجاد اشتغال می گویند که با واقعیت جامعه در تضاد است.

اسماعیل غنیان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان در گفت وگو با خبرنگارمرآت از ایجاد 10 هزار و846 فرصت شغلی در سطح استان با همکاری و هماهنگی دستگاه های اجرایی خبرداد و گفت: در 10 سال گذشته سمنان از کمترین نرخ بیکاری در مقایسه با دیگر استانهای کشور برخوردار بوده است.

غنیان همچنین از پرداخت 546 میلیون و200هزار ریال تسهیلات برای حفظ و ثبات اشتغال 5 هزار و 369 نفر در قالب تسهیلات کرونا به متقاضیان واجد شرایط خبر داد.

مدیرکل  تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان با اشاره به افزایش شمار کارگران بیکارشده خواهان دریافت بیمه بیکاری در استان سمنان در سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا گفت: متأسفانه با شیوع کرونا در اسفندماه ۱۳۹۸ فعالیت برخی واحدهای صنعتی و تولیدی استان دچار اخلال شد که بعضاً با توقف فعالیت این واحد ها منجر به بیکاری برخی از کارکنان و در نتیجه افزایش میزان تقاضا به ‌منظور استفاده از تسهیلات بیمه بیکاری شده است.

وی در ادامه افزود: حدود 6 هزارو 538 نفر در استان جهت دریافت بیمه بیکاری اقدام کرده اند که نشان از بیکار شدن این تعداد در سال گذشته می باشد.

مدیرکل  تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان در خصوص جزئیات دریافت بیمه بیکاری خاطر نشان کرد: کلیه مشمولین قانون کار که حداقل دو ماه قبل از شیوع کرونا بیمه پردازی داشته اند، از مزایای بیمه بیکاری بهره مند شده اند که تقریبا تمامی این افراد در حال دریافت مقرری بیمه بیکاری هستند.

غنیان با اشاره به وجود 6 هزار و 835 نفر جویای کار در استان تصریح کرد: از این تعداد افراد جویای کار نزدیک به 61 در صد آنها فاقد مهارت هستند که به مراکز فنی و حرفه ای برای اجرای طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی معرفی شده اند.

در همین راستا براساس گزارشات استانداری سمنان نرخ بیکاری در استان 6.7 در صد است که از میانگین کشوری بسیار پایین تر است و استان سمنان از لحاظ ایجاد فضای و کسب و کار رتبه اول را در کشور دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان نیز علت بیکاری های موجود را عدم رضایت متقاضی از مشاغل پیشنهادی عنوان کرده است.

این در حالی است که سال‌ها است  آمارهای ارائه در درون استان سمنان در زمینهٔ اشتغال با واقعیات جامعه نمی‌خواند. آماری که صحبت از 6.7 درصد هم می‌کرد درحالی‌که در شرق استان به‌خصوص شاهرود و میامی به قول نماینده مردم این منطقه در مجلس آمار بیکاری بیش از 35 درصد است.

این تناقض گویی مسئولین در محاسبه نرخ بیکاری ناشی از آن است که نرخ بیکاری با تصویب ارائه تسهیلات به واحد های تولیدی و صنفی سنجیده می شود و هر واحدی که تسهیلات بگیرد بدون آن که سرانجام آن تسهیلات بررسی شود، تعداد افراد شاغل در آن واحد از لیست بیکاران حذف می شوند.

مثلاً یک واحد مرغداری اعلام می کند که برای 5 نفر اشتغال ایجاد کرده لذا همین‌ که این واحد برای دریافت وام به بانک معرفی شد 5 نفر از بیکاران استان  خط می‌خورند! حال معلوم نیست اصلاً آن ‌طرف وام را گرفت، با آن وام اشتغال ایجاد کرد یا خیر و ...

این شیوه ارائه آمار چهار سالی می‌شود که در دستور کار استانداری سمنان قرار گرفته و سبب شده تا ارقام و اعداد با واقعیات جامعه نخواند.

این موضوع می طلبد که مسئولین استان در سال 1400 فرمایشات رهبری را سرلوحه کارخود قرارداده و از ظرفیت های استان جهت ایجاد اشتغال واقعی بهره بگیرند و موانع را برطرف کنند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: استان سمنان بیمه بیکاری نرخ بیکاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۱۷۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۵.۶ همت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری

به گزارش قدس آنلاین، مهدی صحابی مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی، گفت: از ابتدای سال جاری تا تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ مبلغ ۴.۰۸۴ همت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به متقاضیان پرداخت شده است که این مبالغ نشان دهنده رشد تسهیلات ازدواج به میزان ۲۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی در ادامه تاکید کرد: از ابتدای سال جاری تا تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، مبلغ ۱.۵۵۴ همت تسهیلات قرض الحسنه فرزند به متقاضیان پرداخت شده است که نشان دهنده ۲۳ درصد رشد بابت تسهیلات فرزندآوری نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. از زمان ابلاغ مصوبه شورا در تیرماه سال ۱۴۰۱ تا تاریخ ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، تعداد ۵۰۰ هزار و ۵۵۶ نفر تشکیل پرونده داده‌اند که از این تعداد، ۴۴۱ هزار و ۷۶۷ نفر به مبلغ ۳۳.۴ همت تسهیلات دریافت کرده اند.

صحابی با اشاره به آمار وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: حسب آمار اخذ شده از سامانه طرح‌های جامع حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی تا تاریخ ۰۹/‏۰۲/‏۱۴۰۳‬ تعداد ۱.۳۳۰.۷۹۵ نفر متقاضی جهت اخذ تسهیلات مزبور به بانک‌های عامل مراجعه کردند که از این تعداد، ۴۶۱.۴۴۲ نفر (در حدود ۳۵ درصد) بنا به دلایل درج شده در سامانه مذکور از جمله نداشتن مدارک موردنیاز، نداشتن وثایق قابل‌قبول، وجود معارض در زمین ملکی، نداشتن پروانه ساختمانی، عدم امکان تأمین سهم آورده متقاضی و....، فاقد شرایط لازم جهت اخذ تسهیلات موصوف می‌باشند.

براین اساس، حسب آمار اعلامی در سامانه مربوطه وزارت راه و شهرسازی، از تعداد ۸۶۹،۳۵۳ نفر واجدین شرایط اخذ تسهیلات مذکور، تعداد ۷۹۳،۷۳۲ نفر (در حدود ۹۱ درصد از متقاضیان واجد شرایط) موفق به انعقاد قرارداد به مبلغ ۴‏‏‏‏‏‏/۲۶۶ هزار میلیارد تومان شدند.‏‏

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • تعطیلی دو روزه، بهره‌وری نیروی کار را افزایش می‌دهد/ثبت ۲۸ هزار فرصت شغلی در سامانه ملی
  • سهم ۶۰ درصدی کارگران مرکزی از آمار بیمه‌شدگان
  • قطب‌نمای «بصیرت» کشور را در برابر تهدیدات بیمه می‌کند
  • بازگشت واحدهای تعطیل‌شده به چرخه تولید، ادعاست یا واقعیت؟ / باوجود دستور رئیسی، مسئولان از اعلام آمار، فراری هستند
  • جزئیات اصلاح قانون کار و بیمه بیکاری
  • پرداخت ۵.۶ همت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری
  • استان مرکزی دارای بیکاری پنهان است
  • بیشترین نرخ بیکاری متعلق به کدام استان؛ روندها رو به کاهش به چه معناست؟
  • بیشترین نرخ بیکاری متعلق به این استان کردنشین است
  • ظرفیت جوانان در رونق اقتصادی بکار گرفته شود