Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کرمان مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: ممیزی واحدهای مرغداری و پیگیری رفع نواقص بهداشتی آنها در جهت افزایش امنیت زیستی واحدهای مرغداری و پیشگیری از بروز بیماری های خطرناک پرندگان مانند آنفولانزا فوق حاد پرندگان در سال گذشته صورت گرفت که خوشبختانه سال 99 نیز مانند سال های گذشته، استان کرمان عاری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر"حسین رشیدی" با اشاره به برنامه های اجرا شده در اداره کل دامپزشکی استان کرمان در سال 99 اظهار کرد: ماهیت وظایف و خدمات دامپزشکی، کمک به بهبود بهره وری و ارتقاء تولید و کاهش ضایعات محصولات در بخش دام، طیور، آبزیان و صنایع مرتبط،  ارتقاء کیفیت بهداشتی مواد خام دامی از طریق مبارزه با بیماری های دامی و اقدامات نظارتی و نیز کمک به ارتقاء بهداشت عمومی با کنترل بیماری های قابل انتقال به انسان و تضمین سلامت و ایمنی محصولات دامی است.

وی افزود: در پی شیوع ویروس کرونا، دامپزشکی به عنوان یکی از ارگان های نظارتی با ابلاغ و نظارت بر اجرای فاصله گذاری اجتماعی هوشمند ویروس کرونا در مراکز تهیه و توزیع، حمل و نقل و فروش مواد خوردنی، آشامیدنی آرایشی و بهداشتی و نیز مراکز بهداشتی و درمانی به منظور پیشگیری از این بیماری گام های موثر برداشت.

رشیدی از اجرای دقیق برنامه زمان بندی عملیات های مبارزه با بیماری ها براساس اولویت ها و کانون های بیماری و نیز انجام عملیات ایمن سازی هدفمند دام های استان به منظور رسیدن به شعار "جهش تولید" خبر  داد و گفت: کنترل و پیشگیری از بروز و وقوع بیماری همیشه مقدم بر درمان بوده و از خسارات و تلفات ناشی از رخداد بیماری به شدت می‌کاهد که از جمله موثرترین اقدامات این اداره کل در این خصوص می‌توان به مراقبت و کنترل بیماری های مشترک و واگیردامی با اجرای عملیات های واکسیناسیون و نیز سم پاشی نواحی پرخطر و سابقه دار علیه انگل های خارجی اشاره کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به مطالعات اپیدمیولوژیکی برای بررسی میزان شیوع و بروز و اثرات بیماری های واگیردار و آنالیز خطر در استان جهت بررسی همه جانبه و علمی  بیان کرد: همچنین در سال گذشته ارائه خدمات بهداشتی دامپزشکی از جمله واکسیناسیون رایگان دام و طیور عشایر استان در اولویت برنامه های این اداره کل بود.

وی افزود: طرح های ارتقاء بهداشتی گوشت مرغ و ارتقاء کیفی و بهداشتی تخم مرغ در سال گذشته تکمیل و وضعیت بهداشتی سردخانه های نگهداری فراورده های خام دامی استان بررسی و ممیزی آنها صورت گرفت.

رشیدی اعلام کرد: همچنین طرح های مختلف نظارتی از جمله طرح نمونه برداری شیر از تمامی دامداری ها و مراکز عرضه شیر استان بمنظور پایش میکروبی و تقلبات و سموم و ... صورت گرفت.

وی از ارتقاء وضعیت بهداشتی و ممیزی سردخانه های نگهداری فراورده های خام دامی استان در سال گذشته خبر داد و بیان کرد: در راستای ساماندهی و نظام مند نمودن کارخانجات و انبارهای خوراک دام، طیور و آبزیان استان کمیته های استانی و شهرستانی تشکیل و نظارت های لازم بر این مراکز انجام شد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به واکسیناسیون بیش از یک میلیون و 700 هزار قطعه طیور بومی استان بر علیه بیماری نیوکاسل گفت: ممیزی واحدهای مرغداری و پیگیری رفع نواقص بهداشتی آنها در جهت افزایش امنیت زیستی واحدهای مرغداری و پیشگیری از بروز بیماری های خطرناک پرندگان مانند آنفولانزا فوق حاد پرندگان صورت گرفت که خوشبختانه سال 99 نیز مانند سال های گذشته، استان کرمان عاری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بود.

وی افزود: بازدید و مراقبت فعال از روستاها و واحدهای اپیدمیولوژیک مجاور تالاب ها، زیستگاه های حیات وحش و باغات پسته (نقاط پرخطر) برای پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان همواره در دستور کار این اداره کل بوده است.

رشیدی بر تشدید نظارت های قرنطینه ای دامپزشکی تاکید و بیان کرد: از جمله وظایف خطیر دامپزشکی نظارت بر نقل و انتقال دام زنده و فرآورد های خام دامی است که با اخذ مجوز حمل بهداشتی دامپزشکی این امر امکان پذیر است.

وی گفت: کنترل نقل و انتقالات و جابجایی دام از طریق اقدامات بهداشتی - قرنطینه ای و با هدف پیشگیری از احتمال انتقال و جابجایی بیماری های دامی قابل انتقال بین انسان و دام با جدیت در سال گذشته دنبال شد به طوریکه در این سال بر تردد بیش از 200 هزار راس دام مجاز نظارت داشته ایم.

رشیدی با اعلام راه اندازی تست تشخیص مشمشه در آزمایشگاه مرجع و مرکز تشخیص اداره کل دامپزشکی استان کرمان، افزود: در راستای مبارزه با بیماری ‌های مشترک بین انسان و دام، بیش از 1500  راس اسب توسط کارشناسان این مجموعه تست مشمشه شده اند.

وی بیان کرد: دامپزشکی بنا به وظیفه قانونی ذاتی خود عهده دار بهداشت دام وفرآورده های خام دامی است و برای رسیدن به این هدف تمامی تلاش خود را به کارگرفته تا با تامین سلامت دام و فرآورده های آن باعث ایمنی فرآورده های دامی و در نهایت سلامت مصرف کنندگان و ارتقاء سطح بهداشت عمومی جامعه شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان آنفلوانزای فوق حاد پرندگان کل دامپزشکی استان کرمان واحدهای مرغداری خام دامی سال گذشته صورت گرفت بیماری ها اداره کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۱۸۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار دامپزشکی زرند درباره بیماری تب کنگو

علی لطفعلی پور گفت: تب کریمه کنگو بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است،  ویروس بیماری توسط گزش کنه آلوده و یا از طریق تماس با خون و لاشه دام آلوده، به انسان منتقل می‌شود.

 وی افزود: این بیماری شیوع بالایی در بین دامداران، دامپزشکان و کارکنان دامپزشکی، سلاخان، قصابان و کارکنان کشتارگاه، پزشکان، پرستاران و کارکنان بیمارستان‌ها، کشاورزان و اشخاصی که با دام سر و کار دارند مشاهده می‌شود.

وی تصریح کرد: بیماری در فصل‌های گرم سال از اواخر فروردین تا اواخر شهریور (زمان رشد و تکثیر کنه‌ها) شیوع پیدا می‌کند.

رئیس دامپزشکی زرند بیان کرد: این بیماری با رعایت نکات بهداشتی و راهکار‌هایی از جمله استفاده از دستکش و ماسک در هنگام تماس، ذبح دام و خرد کردن گوشت، خودداری از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام،رعایت ‏اصول ایمنی کار به منظور جلوگیری از بروز خراش پوستی و تماس آن با ترشحات دامی، انجام سم‌پاشی‌های ادواری دام و جایگاه، کشتار دام در کشتارگاه‌های مجاز، تهیه ‏گوشت از مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی، خودداری از خرید و مصرف گوشت بازرسی نشده و فاقد مهر و برچسب دامپزشکی، خودداری از کشتار دام به صورت غیر مجاز و خارج از کشتارگاه، و نگهداری گوشت تازه در دمای ۴ درجه سانتی‌گراد یخچال به مدت ۲۴ و جگر به‌مدت ۴۸ ساعت قابل پیشگیری است. 

وی گفت:با توجه به این که ویروس در برابر حرارت حساس است به افراد توصیه می‌شود از مصرف جگر خام و نیم پخته خودداری کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • بیش از ۲ میلیارد قطعه بچه میگو در استان بوشهر تولید می‌شود
  • هشدار دامپزشکی زرند درباره بیماری تب کنگو
  • طعم شیرین افزایش تولید با کاهش فواصل بهداشتی
  • جلوگیری از واردات واکسن‌های دامی دارای مشابه داخلی
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • نظارت دامپزشکی کرمان بر کارخانجات شیر و مراکز عرضه شیر خام
  • صادارت۱۰۰ قطعه جوجه شترمرغ از مرز دوغارون شهرستان تایباد به افغانستان
  • جوجه ریزی در واحد‌های پرورشی طیور فقط با اخذ مجوز بهداشتی از دامپزشکی امکانپذیراست
  • تسهیل سرمایه گذاری در بخش دامپروری با اصلاح جرائم بهداشتی
  • شناسایی یک زنجیره توزیع تخم مرغ غیربهداشتی در مازندران