Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@23:04:43 GMT

آماده‌سازی ۱۱۰ مرکز خرید کلزا و گندم در خوزستان

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۱۸۵۹۳

آماده‌سازی ۱۱۰ مرکز خرید کلزا و گندم در خوزستان

امیدجهان نژادیان روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا پیش بینی کرد ۱.۲ میلیون تن گندم و ۱۱۷ هزار تن دانه روغنی کلزا به صورت تضمینی از کشاورزان خوزستانی خریداری و به مراکز تعیین شده حمل شود.
وی ادامه داد: هماهنگی‌های لازم با شرکت‌های حمل و نقل برای انتقال گندم به سیلوهای دولتی و خصوصی انجام شده است و ستاد برداشت گندم و کلزا در سطح شهرستان‌های استان مقدمات خرید را به طور کامل انجام داده‌اند و نگرانی و دغدغه‌ای در این خصوص وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان با بیان اینکه از همه ظرفیت‌ها در فصل برداشت این ۲ محصول راهبردی استفاده خواهیم کرد، گفت: استان خوزستان به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان گندم و دانه روغنی کلزا در کشور همواره در تلاش بوده با حفظ جایگاه نخست خود در تولید بتواند شرایط یک خرید امن و آرام را برای کشاورزان در طول برداشت محصول ایجاد کند.
وی زمان برداشت دانه روغنی کلزا در خوزستان را دهم فروردین ماه عنوان کرد و افزود: زمان برداشت دانه روغنی کلزا نسبت به گندم بسیار کوتاه‌تر است و همین موضوع سبب شده تا با هم اندیشی صورت گرفته میان سازمان و دستگاه‌های متولی برنامه ریزی‌ مناسبی به منظور جلوگیری از ایجاد خسارت به محصولات آماده برداشت همچنین حمل و انتقال آن به کارخانه‌های روغن کشی صورت گیرد.
جهان نژادیان فسادپذیری سریع کلزا درصورت انباشت آن در مراکز خرید را یکی از مهمترین موارد چالشی خواند و گفت: امسال کارخانه‌های روغن کشی ماهیدشت کرمانشاه و نوید خلیج فارس مسوولیت خطیر خرید، حمل و پرداخت وجه کشاورزان خوزستانی را عهده دار هستند که این عملیات با مشارکت، نظارت و پشتیبانی سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل غله خوزستان تا پایان برداشت ادامه خواهد داشت.
وی خودداری از تجمع کشاورزان در مراکز خرید را یکی از موارد مهم خرید امسال عنوان کرد و افزود: در جریان خرید تضمینی سال گذشته به دلیل رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی، بیش از ۶۰ درصد کارکنان این اداره کل به کرونا مبتلا شدند این در حالی است که امسال شاهد شیوع نوع جهش یافته این بیماری در استان هستیم از این رو رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در مراکز خرید از نکات حایز اهمیتی است که برای حفظ جان کارکنان و کشاورزان باید در نظر گرفته شود.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان جلوگیری با تاکید بر لزوم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از عموم مردم به خصوص کشاورزان خواست با حفظ و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی این مجموعه را انجام وظایف یاری کنند.
به گزارش ایرنا برداشت گندم در خوزستان در دهه سوم فروردین ماه در سطح ۵۸۰هزار هکتار از زمین های آبی ودیم استان شروع می‌شود و تا ۴۰روز ادامه می‌یابد.
بخش مهمی از گندم تولیدی خوزستان به علت مازاد بودن به استان‌های دیگر حمل می‌شود.
همزمانی برداشت گندم، جو، دانه روغنی کلزا و چغندر قند همه ساله مشکلاتی برای حمل این چهار محصول راهبردی به وجود می‌آورد.
خوزستان با سطح زیرکشت ۱.۳ میلیون هکتار و تولید سالانه ۱۷.۲ میلیون تن محصولات باغی، زراعی، دامی، لبنیات، عسل و طیور به ارزش بیش از ۲۹۰هزار میلیارد ریال قطب نخست کشاورزی کشوراست.

برچسب‌ها گندم کلزا خرید تضمینی خوزستان خلیج فارس اهواز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گندم کلزا خرید تضمینی گندم کلزا خرید تضمینی خوزستان خلیج فارس اهواز اخبار کنکور شیوه نامه های بهداشتی دانه روغنی کلزا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۱۸۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد

سعداله منصوری سطح کشت کلزا را بالغ بر ۱۶۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: انتظار داریم سطح برداشت دانه کلزا نزدیک به ۱۳۰ هزار هکتار باشد که نسبت به سال زراعی گذشته ۴۰ هزار هکتار افزایش را نشان دهد.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی افزود: از ۱۶۰ هزار هکتار سطح زیرکشت کلزا، نزدیک به ۵۰ تا ۵۵ هزار هکتار آن در اراضی دیم و مابقی در اراضی آبی است.

وی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته سطح زیرکشت کلزا در کشور ۱۱۰ هزار هکتار بوده است، خاطرنشان کرد: در نهایت از سطح ۸۸ هزار هکتار حدود ۱۴۰ هزار تن کلزا برداشت شد.

منصوری تناسب قیمت تضمینی این محصول در مقایسه با گندم، توزیع به موقع نهاده‌ها و بذر و وعده به موقع پرداخت پول محصول تحویلی کشاورزان با مرجع مشخص را از دلایل استقبال کشاورزان از کشت کلزا در سال زراعی جاری دانست.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی درباره خرید تضمینی دانه‌های کلزا، گفت: امسال خرید کلزا توسط بخش خصوصی و انجمن صنایع روغن‌کشی ایران انجام می‌شود و نقش نهادهای دولتی اعم از سازمان مرکزی تعاون روستایی و شرکت بازرگانی دولتی ایران حداقل خواهد بود و اگر در منطقه‌ای بخش خصوصی برای خرید ورود نکرد، این نهادها اقدام به خرید تضمینی خواهند کرد.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهادکشاورزی ابراز امیدواری کرد که ورود بخش خصوصی در موضوع خرید کلزا با روند منطقی و معقول پیش برود و پرداخت بهای محصول کلزاکاران با حمایت دست‌اندرکاران سپری شود و بتوان با اطمینان خاطر برای برنامه کشت سال زراعی آینده آماده شد.

او با اشاره به آغاز برداشت دانه‌های کلزا از مزارع کشور گفت: در استان‌های کرمان، هرمزگان، خوزستان و ایلام برداشت آغاز شده و تاکنون روند خوبی داشته است.

منصوری افزود: در استان‌های ایلام و خوزستان، زارعانی که محصول‌شان را تحویل داده‌اند، ۲۰ درصد بهای محصول را دریافت کرده‌اند.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: براساس آخرین گزارش‌ها، حدود نیمی از سطح زیر کشت کلزا در استان ایلام و حدود ۳۰ درصد مزارع استان خوزستان تاکنون برداشت شده است.

او در مورد توزیع بذر کلزا گفت: امسال نزدیک به ۲ هزار تن بذر کلزا میان کشاورزان توزیع شد که از این میزان حدود ۷۰ درصد بذر هیبرید تولید داخل و مابقی بذر آزاد افشان بوده و به میزان محدودی هم بذر هیبرید وارداتی برای ایجاد تنوع ارقام داشته‌ایم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان
  • خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم در خوزستان
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران
  • ۱۰۵ مرکز خرید تضمینی گندم در گلستان آماده فعالیت هستند
  • خرید گندم در خوزستان به ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • خرید گندم در خوزستان به بیش از ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستان
  • پیش بینی برداشت افزون بر ۶ هزار تن غلات در گراش