Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سید سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به یک مقاله در نشریه گاردین که بر اساس تحقیقی که در انگلستان به انجام رسیده است، مشخص شده که ۹۷% دختران ۱۸ تا ۲۴ سال دچار آزار جنسی شده‌اند که مفهوم و مصادیق متنوع دارد، ولی در همه انواع آن زنان دچار یک آزار تحمیلی می‌شوند، گفت: ۸۰ درصد زنان در تمام گروه‌های سنی اظهار کرده‌اند که دچار آزار جنسی شده‌اند و بیش از ۵۰ درصد زنان در محیط اداری آزار جنسی دیده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عاملی گفت: شاید امروز که کج‌تابی‌های اجتماعی تبدیل به هنجار عمومی شده است، ریشه‌یابی این پدیده را در پیوند با بی‌ایمانی و بی حجابی تفسیر نشود، ولی واقعیت این است که ریشه بسیاری از مشکلات اجتماعی در جوامع اعم از طلاق و فراگیری خانواده‌های تک سرپرست، تأخیر در ازدواج، با هم‌بودگی‌های بدون ازدواج، رابطه با شخص ثالث که بر اساس مطالعات اجتماعی انجام شده انگلستان در میان ۸۵ درصد مردان ازدواج کرده رواج دارد، در ضعف ایمان، بی‌تقوایی و از بین رفتن حجاب در جامعه است. این به این معنا نیست که در جوامع ایمانی فساد و معضلات اجتماعی وجود ندارد، بلکه بحث در رواج فساد اجتماعی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه کمپانی‌های بزرگی در از بین رفتن حجاب منافع دارند به کار خود مشغول هستند، گفت: فروش بدن و انسان و الگو‌های تن‌نازی در لباس پوشیدن و شکل‌گیری بنیاد‌های بین المللی در کسب و کار‌های مرتبط با فساد اجتماعی اعم فساد‌های جنسی، قمار، مصرف مواد مخدر و الکل همه مرتبط با اقتصاد شرکت‌های فساد در جهان است که قربانی آن دختران و پسران هم در سنین جوانی و هم در سایر گروه‌های سنی مستعد برای فساد هستند.

او با بیان اینکه متمرکز شدن موسسه فرهنگی خیبر روی حجاب بسیار ارزشمند است، ادامه داد: غربی‌ها مفاهیم خود را دنبال می‌کنند و آن را پایه‌ای برای بنا‌های خود قرار می‌دهند و در کنار آن مدل و سبک زندگی ایجاد می‌کنند که مفاهیمی مانند دموکراسی، فمینیسم و لیبرالیسم تبدیل به شالوده‌های بزرگ برای رفتار و فرهنگ شده است.

عاملی گفت: گاهی اوقات ما آنقدر در اهداف خود پخش می‌شویم که نمی‌توانیم کاری انجام دهیم و تمرکز روی موضوع حجاب با تمام مختصات خود در حوزه‌های مختلف مانند آموزش، پژوهش، اسباب‌بازی، لباس و کالا‌های مرتبط با حجاب می‌تواند ظرفیت و عمق آن را نشان دهد.

او با بیان اینکه در اهمیت کار حجاب و مسیری که شما انتخاب کرده‌اید تردیدی ندارم، گفت: افرادی که به‌صورت سطحی به حجاب می‌نگرند متفاوت هستند، ولی بخش عمده‌ای از آن‌ها به‌صورت ناخودآگاه و از طریق گروه هم‌سالان، رسانه‌های اجتماعی و تلویزیون‌های ماهواره‌ای و انواع امور رنگارنگ مرتبط با لباس و آرایش دچار تغییر مسیر می‌شوند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: به یاد دارم که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از خانم‌ها که حجاب نداشتند، انگیزه بسیار بالائی برای حجاب پیدا کردند که پایه تغییرات بعدی را برای آن‌ها گذاشت، ولی نسل‌های بعدی که با آن فضای تحول فاصله گرفته بودند، دچار تغییراتی شدند. واقعیت این است که دختران گرانقدر جامعه ما ظرفیت بسیار بالائی برای رشد و کمال دارند و بدحجابی‌ها نباید حمل بر دوری کامل از ارزش‌های دینی تلقی شود و باید دایره معرفتی افراد نسبت به اهمیت این موضوع مهم برای صیانت از عزت زنان افزایش پیدا کند و البته مواجهه سلبی و یا سخت موجب حل مسئله نمی‌شود.

او افزود: ترسیم اهمیت و نقش مثبت حجاب از طریق ادبیات داستانی، گزارش‌های مستند، فیلم‌های سینمایی و البته با آموزش و آموزش و آموزش در دوره کودکی، شاهد تغییرات مثبت اجتماعی خواهیم بود. در هر صورت دختران و پسران این سرزمین به تعبیر سردار سلیمانی فرزندان ما هستند و باید نسبت به آن‌ها حس پدری و مادری داشته باشیم.

عاملی بیان کرد: نحوه مواجهه افراد و اینکه برای جامعه چه کاری انجام دهیم موضوع بسیار مهمی است این که نعمت الهی را بخواهیم به‌گونه‌ای وارد فضای اجتماعی کنیم و مسیر را اصلاح کنیم باید به‌صورت درست باشد یعنی دانش‌آموز، دانشجوی ما آن را مطالبه کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به طرح‌های مختلف برای صیانت از حجاب گفت: در این راستا چند طرح به اجرا رسید و تأثیراتی هم در آن دیده شد و این نوع اقداماتی که ما انجام می‌دهیم کافی نیستند و در مصوبه شورا برای ۳۲ دستگاه تکالیفی را مشخص کرده‌ایم که مکمل هستند.

او افزود: اما یکی از کار‌های اساسی که باید انجام دهیم همین فعالیتی است که شما انجام می‌دهید و مردم در بستر اقدامات فرهنگی آموزش می‌بینند و منابع فرهنگی شدن جامعه و اجتماعی شدن مردم متأثر از آنچه است که در جامعه می‌بینند و تأثیر زیادی روی آن‌ها دارد.

 عاملی رویکرد‌های موسیقی، فیلم، نقاشی، تصاویر و... را دارای تأثیر بسیار در تربیت و فرهنگ‌سازی جوامع مختلف دانست و گفت: وقتی فرد به صورت ناخودآگاه در مکانی قرار می‌گیرد و مواردی را مشاهده می‌کند؛ تأثیر به‌سزایی می‌گیرد.

او با بیان اینکه در حوزه آگهی‌های ظرفیت داده شده در فیلم‌های مردم‌پسند، تأثیر بیشتری در مقایسه با آگهی تجاری مستقیم دارد، گفت: برای مثال در تبلیغ یک نوشابه اگر از یک هنرپیشه معروف در یک فیلم مردم پسند استفاده شود تأثیر بیشتری مشاهده می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که ابتدا باید روی عوامل تأثیرگذار متمرکز شویم گفت: باید متوجه شویم که چه عواملی منجر به ترویج و علاقه بیشتر به حجاب می‌شوند.

او ادامه داد: فعالیت‌های هنری و سینمایی باید این موضوع برای همگان مشخص کند که برداشتن حجاب او را تبدیل به یک کالا می‌کند که لحظه‌ای استفاده می‌شود و پس از آن تمام خواهد شد و مشکلات ما در حال عمیق شدن هستند؛ خانواده‌های تک‌سرپرست و زن و شوهر‌هایی از یکدیگر طلاق گرفته‌اند در کنار تک‌فرزندی و تأخیر در ازدواج باعث شده‌اند که جامعه ما به سمت جامعه غرب برود و تنهایی در آن رواج پیدا کند که در این حوزه می‌توان کار‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند مدت را طراحی کرد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با بیان اینکه تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش اهمیت به‌سزایی دارد، اظهار کرد: موثرترین دوران زندگی کودکی است و فرزند از بدو تولد تا زمانی که وارد مدرسه می‌شود، ریشه‌های خود را پیدا می‌کند و اگر طی این ۶ سال بتوانیم کار‌های خود را انجام دهید موفق می‌شویم، اما اگر نتوانیم در آن زمان کاری انجام دهیم در ۶ سال دوم و سوم نمی‌توان کاری انجام داد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش ۱۵ میلیون دانش‌آموز در اختیار دارد و بچه‌های گروه سنی الف و ب باید در خانواده و مدرسه تربیت شوند و در کار‌های فرهنگی شما نیز خانواده باید نقش بیشتری داشته باشد.

او با اشاره به اینکه در گذشته افرادی امر به معروف و نهی از منکر می‌کردند، اما متأسفانه در حال حاضر این موضوع کم‌رنگ شده است. گفت: لازم است فضای امر به معروف و نهی از منکر تقویت کنیم و موسسات فرهنگی مانند شما باید خود را اتاق فکر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه حجاب و امر به معروف و نهی از منکر بدانند. باید توجه داشت که این نوع اقدامات برای اقامه معروف مصداق جهاد اکبر است که موفقیت در آن نیازمند استقامت و تدبیر در این مسیر است.

او عاملی درباره رتبه‌بندی موسسات گفت: این موضوع امکان‌پذیر است و ما باید ابتدا موانع را برطرف کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: جز نیروی انتظامی سایر دستگاه‌ها گزارش‌های خود را ارائه نکرده‌اند که وزارت کشور باید گزارش خود را ارائه کند.

گفتنی است، مؤسسه فرهنگی هنری خیبر کرج با بیش از ۲۰ سال فعالیت تخصصی در حوزه زن و حجاب، برگزاری بیش از ۹۰ دوره آموزشی تربیت مُبلّغ حجاب و برگزاری بیش از ۳۰۰۰ نمایشگاه از جمله موسسات موفق در حوزه ترویج عفاف و حجاب است.

موسسه خیبر ۱۷ جلد کتاب در حوزه زنان، عفاف و حجاب تا کنون منتشر کرده و سعی کرده است به شیوه کاربردی خلا‌های موجود در این حوزه را برای خانواده‌ها پر کند.

همچنین ارائه مشاوره به صورت حضوری و آنلاین به خانواده‌های دغدغه‌مند در حوزه تربیتی و حجاب از جمله اقداماتی است که توسط این مجموعه انجام می‌شود و بسیار مورد استقبال خانواده‌ها قرار گرفته است.

رئیس هیئت مدیره این موسسه فرهنگی نعیمه اسلاملو است و محمد حسن زمان وزیری، مریم ناصرخاکی و مهدی شاهوردی اعضای هیئت مدیره آن هستند.

پیگیری ۴۷ طرح پژوهشی جدید جهاددانشگاهی در سال جاری سند جامع علم و فناوری در حوزه دفاعی و امنیتی ابلاغ شد جایگاه اول علم را بین دانشگاه‌های قاره آسیا داریم

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شورای عالی حجاب ایمان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کاری انجام خانواده ها انجام دهیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۱۸۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟

بدون شک در عصر ما که افراد غرب زده، بی‌حجابی را جزئی از آزادی زنان می‌دانند، سخن گفتن از حجاب برای این دسته افراد، ناخوشایند و گاهی افسانه‌ای است متعلق به زمان‌های گذشته.

این گروه از افراد که توسط بیگانگان و دشمنان داخلی وخارجی حمایت می‌شوند، مدام دررسانه‌های مجازی در اذهان عمومی چنان وانمود می‌کنند که حجاب، حکم قرآن نیست ودرهیچ جای این کتاب، الزام و اجباری به رعایت حجاب نشده است، اما فلسفه حجاب از کجا آمده و چرا حاکم جامعه اسلامی، حجاب را لازم‌الاجرا و واجب اطاعت می‌داند وحتی در بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب، نظر قاطع ایشان مبنی بر شرعی و قانونی بودن حجاب است و باید توسط همه افراد، چه کسانی که به شرع معتقدند و چه آنهایی که اعتقادی ندارند، رعایت شود و قابل صرف نظر کردن نیست؟ شیخ مهدی عسکرآبادی، کارشناس معارف و استاد حوزه علمیه و خادم تشکل‌های مردمی قرارگاه امر به معروف و نهی از منکر امام خامنه‌ای  به تمام ابهامات ما پاسخ می‌دهد و می‌گوید: تمام احکامی که ما در جامعه اسلامی به آن عمل می‌کنیم بر مبنای قرآن کریم وروایات اهل بیت (ع) است. قرآن، این احکام را تدبیر و ابلاغ کرده وحاکم جامعه اسلامی در هرعصر و زمانی فقط موظف به حفظ و اجرای آن است و هیچ حکمی، مصلحتی عمل نمی‌شود. اسلام، حکم قطعی برای رعایت حجاب درمحیط اجتماعی صادرکرده و این موارد را باید حاکم جامعه اسلامی الزام و اجرا کند.

حاکم شرع جامعه اسلامی ما نیز در تلاش است که بتواند احکام را به‌خوبی اجرا کند و مسئولیت ضمانت اجرایی حجاب که یکی از مسلمات دین مبین اسلام بوده و در مرحله اول برای حفظ حریم زنان و در مرحله دوم برای حفظ جامعه‌ای اجتماعی اعم از زن و مرد است با حکومت اسلامی گذاشته شده است. 
 
آیات حجاب کدامند؟ 
وی به آیات متعددی که در قرآن کریم به حجاب و مصادیق این پوشش اشاره کرده، می‌گوید: قرآن کریم در آیه ۵۹ سوره مبارکه احزاب به‌صراحت، جلباب (روسری بلند و چادر) را مطرح می‌کند و در آیات۳۰و۳۱سوره مبارکه نور به بحث رعایت نگاه، حجاب و مصادیق پوشش در برابر محارم و نامحرمان اشاره می‌کند. سوره احزاب یکی از پربارترین سوره‌های قرآن است که در آیه ۵۹ در مورد حجاب سخن می‌گوید و همه زنان باایمان را به رعایت این دستور اسلامی توصیه می‌کند. در این آیه آمده است: «ای پیامبر، به همسران، دخترانت و زنان مومنین بگو: جلباب‌ها را بر خویش فرو افکنند. این کار برای این است که شناخته شوند و مورد آزار قرارنگیرند.» این آیه به برخی زنان باپوشش نامناسب هم که در عین داشتن حجاب، آن چنان بی‌پروا هستند که قسمت‌هایی از بدن‌شان نمایان و همین سبب جلب توجه افراد بیمار و نگاه‌های آلوده می‌شود نیز اشاره دارد.

سوره مبارکه نور، سوره دیگری است که به پاکدامنی، عفت و مبارزه بانگاه‌های آلوده اشاره دارد. درآیاتی ازاین سوره، مسأله نهی از چشم‌چرانی مردان نسبت به زنان و زنان نسبت به مردان و موضوع حجاب زنان مسلمان را پیش کشیده، چراکه تا چشم چرانی و بی‌حجابی ریشه کن نشود، آلودگی‌ها برطرف نخواهد شد. در آیه ۳۱نور آمده است: به زنان با ایمان بگو، چشمان خود را فروگیرند و دامان خود را حفظ کنند. آنها نباید زینت خود را آشکارسازند، جز آن مقدار که طبیعتا ظاهر است و روسری‌های خود را برسینه خود افکنند تا گردن و سینه آنها پوشانده شود و در ادامه این آیه به مصادیق پوشش دربرابر محارم و نامحرمان به تفکیک اشاره می‌کند و در آخر بیان می‌کند زنان هنگام راه رفتن پا‌های خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانی‌شان به گوش مردان بیگانه نرسد و سرانجام با دعوت عمومی همه مومنان به توبه و بازگشت به سوی خدا این آیه را پایان داده است؛ بنابراین با مروری در آیات قرآنی، متوجه لزوم رعایت حجاب می‌شویم و تمام احکامی که تاکنون در مورد حجاب به آن عمل شده بر مبنای قرآن کریم و سخن خداوند بوده است. 
 
انتظار جامعه‌ای رها شده از زنان بدحجاب 
دربرگزیده تفسیر نمونه آیت ا... مکارم شیرازی آمده است بدحجابی طبعا پیامد‌هایی همچون آرایش، عشوه‌گری وامثال آن رابه همراه داردکه مردان به‌خصوص جوانان رادرحالتی قرارمی‌دهدکه سبب ایجادالتهابات جنسی وهیجانات بیمارگونه عصبی وگاهی سرچشمه بیماری‌های درونی می‌شود. غریزه جنسی نیرومندترین وریشه‌دارترین غریزه آدمی است که درطول تاریخ سرچشمه حوادث زیادی بوده است. جامعه‌ای که زن را با اندام برهنه و بی‌حجاب بخواهد، طبیعی است که روز به‌روز تقاضای آرایش بیشتر و خودنمایی افزون‌تر از اودارند وهنگامی که زن ازطریق جاذبه جنسی اش وسیله تبلیغ کالاها، دکور اتاق‌های انتظار، مسبب افزایش دنبال‌کنندگان صفحات مجازی و عاملی برای جلب توجه جهانگردان، سیاحان ومبلغان رسانه‌ای قرارگیرد درچنین جامعه‌ای شخصیت زن تا سرحد یک عروسک یا یک کالای بی‌ارزش سقوط می‌کند و ارزش‌های والای او به کلی به دست فراموشی سپرده می‌شود و تنها افتخار او جوانی، زیبایی و خودنمایی اش است و تبدیل به وسیله‌ای می‌شود برای اشباع هوس‌های سرکش یک گروه آلوده فریبکار و انسان نما‌های دیو صفت. 

چالش حجاب و نقشه شوم دشمن 
به گفته عسکر آبادی، حجاب یک مسأله کاملا دینی است و دین اسلام برای سعادت بانوان، آن را واجب کرده که دشمنان با به چالش کشیدن حجاب بانوان کشور ما و همسویی آن با بهانه‌های اقتصادی و سیاسی، پاکی و قداست زن مسلمان را نشانه گرفته‌اند و از هیچ تلاشی هم فروگذار نیستند. به فرمایش مقام معظم رهبری، حجاب درکشور ما به یک چالش تبدیل شده و دشمنان در حال تحمیل بی‌حجابی هستند که دخالت ومسأله‌سازی بیگانگان دراین خصوص آشکار وواضح است. دشمن ازبیرون وداخل درحال هنجارشکنی و تلاش برای برداشتن حجاب بانوان ماست که دراین خصوص زنان وبانوان عاقل وفهیم ما باید آگاه باشند و مسئولان بخش‌های مختلف در این زمینه به نحو مطلوبی مسئولیت خود رااجرا کنند.

به گفته رهبری، مهم‌ترین هدف دشمن ازتحمیل بی‌حجابی و بدپوشی، تغییر تدریجی کشور به وضعیت فضاحت‌بار دوران طاغوت است. عسکرآبادی می‌گوید: وظیفه اصلی مسئولان این است که همگام بافرهنگ آفرینی وترویج رسانه‌ای وفرهنگی، رعایت حجاب وعفاف راازطریق اداره‌ها الزامی وبابی‌حیایی و بی‌بندوباری، طبق قانون حکومت اسلامی برخورد کنند. علاوه براین، بانوان محجبه ما ضمن رعایت پوشش اسلامی، دیگران را نیز به این پوشش تشویق کنند و درجا‌هایی که می‌بینند جامعه اسلامی مورد توهین واقع می‌شود، وظیفه دارند با برخوردی محبت‌آمیز در قالب نهی از منکر انجام وظیفه کنند. آن دسته ازبانوانی هم که متأسفانه گرفتار نقشه شوم دشمنان شده‌اند و در حال ترویج بی‌حجابی در کشور هستند، بدانند و آگاه باشند اولین گروهی که موردتعرض افرادهوس بازقرارگرفته ودچار آسیب ومشکل می‌شوند خود همین افراد هستند. به امید روزی که تمام بانوان ارزشمند کشورمان بدانند که آزادی یک زن مسلمان در پناه رعایت حجاب و عفاف اسلامی محقق می‌شود.

منبع: روزنامه جام جم

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • تسهیلات و نبود نقدینگی عمده مشکلات واحد‌های صنعتی در قوچان است
  • «بی حجابی» گره‌ای که با دست باز می‌شود
  • سخنگوی دولت: برای مقابله با بی‌حجابی نیازی به قانون جدید نیست
  • مخالفت دقیقه نودی دولت رئیسی با لایحه عفاف و حجاب/برای مقابله با بی حجابی معطل تصویب قانون جدید نمی مانیم
  • سخنگوی دولت: برای مقابله با بی حجابی نیازی به قانون جدید نیست
  • سخنگوی دولت: هیچ مرجعی معطل تصویب قانون جدید حجاب نیست
  • بهادری جهرمی: هیچ مرجعی معطل تصویب قانون جدید برای ساماندهی حجاب نیست
  • «طرح نور» نیروی انتظامی مورد حمایت است
  • آیا اوضاع حجاب با اجرای طرح نور بهتر شده است؟
  • هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟