Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-04@00:15:52 GMT

تعین حریم یک اثر مربوط به دوره مفرغ میانه در دلگان

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۲۰۰۱۳

تعین حریم یک اثر مربوط به دوره مفرغ میانه در دلگان

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گفت: محوطه باستانی باغ نیل، یکی از محوطه‌های مهم عصر مفرغ جلگه چاه‌هاشم شهرستان دلگان است که عملیات تعیین حریم آن به پایان رسید.

منصوره ملاالهی امروز در گفت و گو با خبرنگار شبستان در زاهدان اظهار کرد: عملیات تعیین حریم باغ نیل جلگه چاه‌هاشم شهرستان دلگان که از ۲۹ بهمن ماه سال گذشته با اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیون ریال و با مجوز پژوهشگاه باستان‌شناسی کشور به سرپرستی مرتضی گرگی آغاز شده بود، پایان یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: دخل و تصرف‌های اخیر در پیرامون این محوطه از جمله حفر و لایروبی قنات‌ها و همچنین ایجاد معبرهای جدید باعث صدمه و تخریب به آثار تحت‌الارضی در محدوده عرصه و حرایم اثر شده و این موضوع ضرورت تعیین عرصه و پیشنهاد حرایم را برای اعمال ضوابط قانونی به منظور جلوگیری از تخریب‌های بیشتر ایجاب کرده است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان افزود: محوطه باستانی باغ نیل، یکی از محوطه‌های مهم عصر مفرغ جلگه چاه‌هاشم شهرستان دلگان است و طبق بررسی‌های باستان‌شناختی این محوطه مربوط به دوره مفرغ میانه است.

ملاالهی خاطر نشان کرد: طی بررسی‌های اخیر باستان‌شناسی در منطقه که با شناسایی بخش‌های مرتبط با فعالیت‌های صنعتی و همچنین گورستان همراه بوده، وسعت محوطه افزایش چشم گیری نسبت به ارزیابی اولیه آن پیدا کرده است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان افزود: این اثر در سال ۱۳۹۷ با شماره ۳۲۳۸۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

پایان پیام/714

منبع: شبستان

کلیدواژه: مرمت و احیا مرمت آثار تاریخی مرمت و بازسازی میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۲۰۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعدد در محوطه باستانی نقش رستم

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از استقرار گروه‌های پایش، حفاظت، مرمت و باستان شناسی در مجموعه تاریخی نقش رستم خبر داد.

به گزارش تسنیم، علیرضا عسکری چاوردی گفت: در اثر بارندگی‌های اخیر، محوطه باستانی نقش رستم دچار آب‌گرفتگی شد و در پی آن فرونشست‌های متعددی در منطقه رخ داده است.

وی افزود: در حال حاضر تیم پایش، حفاظت و مرمت همراه با گروه باستان شناسی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در این محوطه باستانی مستقر هستند و پس از تهیه گزارش علمی، برنامه ساماندهی محوطه نقش رستم آغاز خواهد شد.

عسکری با بیان اینکه بخشی از فرونشست‌های رخ داده در این محوطه باستانی مربوط به فرونشست عمومی دشت مرودشت است افزود: بخش دیگری از مشکلات مجموعه هم به آوار گسترده بارو‌های خشتی نقش رستم برمی‌گردد که طی این بارندگی‌ها بخش بارو‌ها و آوار‌های رسوب شده باستانی دچار رانش شد.

وی گفت: پایگاه میراث جهانی تخت جمشید بلافاصله پس از اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی برنامه ساماندهی، حفاظت و مرمت نقش رستم را آغاز خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعدد در محوطه باستانی نقش رستم
  • استقرار گروه‌های پایش، حفاظت، مرمت و باستان شناسی در نقش ستم
  • استقرار گروه های پایش، مرمت و باستان شناسی در مجموعه باستانی نقش رستم
  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟
  • انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی استان، از موزه ملی ایران به کرمان
  • انتقال اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به استان کرمان
  • قصه سنگلج به کجا رسید؟
  • دستگیری دو نفر به دلیل تخلیه نخاله در حریم یک تپه تاریخی در البرز
  • پاسخ میراث فرهنگی به ماجرای «سنگلج»
  • تابوت‌های باستانی ‌محوطه‌ «جوبجی» متعلق به سال ۹۸ هستند