Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@19:50:28 GMT

وقوع ۱۱۳ مورد سیل در سال ۱۳۹۹

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۲۰۷۱۸

وقوع ۱۱۳ مورد سیل در سال ۱۳۹۹

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «ابوالقاسم حسین پور» گفت: بر اساس گزارش گروه سیل دفتر کنترل سیلاب سازمان جنگل‌ها از رخدادهای ثبت سیل در یک سال اخیر، باوجود حاکم بودن شرایط خشکسالی در کشور، از مجموع ۱۹۱ مورد بارش مؤثر در سطح حوزه‌های آبخیز، ۱۱۳ مورد سیل کوچک و بزرگ منجر به خسارت در ۲۲ استان کشور طی سال ۱۳۹۹ رخ داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: پهنه بحرانی سیل‌های یک سال اخیر، سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از حوزه‌های آبخیز را در برگرفت که بیشترین خسارت را به استان‌های گیلان، بوشهر و خوزستان وارد کرده است. سیل مورخ ۱۶ آذرماه جنوب غرب کشور از جمله سیل‌های شاخص سال ۱۳۹۹ است که بخش‌های وسیعی از استان‌های خوزستان، بوشهر، لرستان، ایلام، فارس و هرمزگان را در بر گرفت و خسارات زیادی را به بار آورد.

این مقام مسئول ادامه داد: بر اساس گزارش تحلیل سیل آذرماه ارائه شده از سوی دفتر کنترل سیلاب سازمان جنگل‌ها در حوزه آبخیز برازجان، به عنوان یکی از حوزه‌های آبخیز با رخداد سیل با شدت بالا در سال گذَشته، دوره بازگشت سیل مذکور ۵۲۵ سال برآورد شده است.

به گفته حسین پور، زیرساخت‌های آبخیزداری و آبخوانداری ایجاد شده در سطح حوزه‌های آبخیز کشور، سه میلیارد و چهارصد هزار مترمکعب از سیلاب‌های سال ۱۳۹۹ را کنترل کردند و در راستای تغذیه آبخوان‌ها و بهبود وضعیت مناطق مذکور مورد بهره برداری قرار گرفت. بخشی از طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری اجرا شده طی سال گذشته برای اولین بار آبگیری و سرریز شدند و از تشدید سیل و خسارت به مناطق تحت پوشش جلوگیری کردند.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی یگان حفاظت سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری سیل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی یگان حفاظت سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری سیل وزارت جهاد کشاورزی یگان حفاظت سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری سیل اخبار کنکور حوزه های آبخیز سال ۱۳۹۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۲۰۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۵۵ کشته و زخمی در سیل و رانش زمین در کنیا

کشور‌های آفریقایی به دلیل زیرساخت‌های ضعیف آسیب پذیری بسیاری در برابر تغییرات اقلیمی دارند. از این رو، کاهش بارندگی باعث وقوع خشکسالی گسترده و بارش زیاد باران سیل‌های خانه برانداز را برای آنها به ارمغان می‌آورد. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات دولتی کنیا اعلام کردند وقوع سیل ناگهانی و رانش زمین در کنیا دستکم ۴۵ کشته و بیش از ۱۱۰ زخمی برجای گذاشته است. 

جاری شدن سیل در شهر مای ماهیو باعث ویرانی خانه‌ها شده و حجم گسترده آب خودرو‌ها را با خود برد. 

مقامات محلی می‌گویند دلیل اصلی وقوع سیل سهمگین در این کشور شکسته شدن سدهاست. با این حال، برآورد‌ها بعدی نشان داد بسته شدن تونل آبی که از زیر راه آهن عبور کرده و آب‌های سطحی را از شهر خارج می‌کرد دلیل این امر بوده است. 

تجمع آب باعث نابودی خطوط راه آهن و جاری شدن سیل به سمت پایین دست شد. تا این لحظه ۴۵ جسد از آب گرفته شده است. با این حال، تیم‌های امداد و نجات در حال تلاش برای یافتن مفقودان این حادثه هستند و برآورد می‌شود احتمال افزایش شمار قربانیان وجود دارد. 

باران‌های سیل آسا در کنیا از ماه گذشته میلادی تاکنون ۱۴۰ کشته برجای گذاشته است. همچنین ۱۸۵ هزار نفر به دلیل رانش زمین و سیل از خانه‌های خود آواره شده اند. تنها در نایروبی، پایتخت این کشور ۱۰ هزار نفر از مناطق آسیب دیده تخلیه شده اند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • اجرای طرح آبخیز تا جالیز در لرستان
  • خسارت ۸۳ میلیارد تومانی سیل به سازه‌های آبخیزداری زیرکوه
  • هشدار مشاور قالیباف در واکنش به گشت ارشاد: «وقوع واقعه برنامه ریزی شده کف خیابان»
  • اجرای ۲۷ سازه آبخیزداری در استان اردبیل
  • کاشت نهال متناسب با آب و هوای شهرستان دهلران باشد
  • ۸۴ درصد حوادث‌برق خراسان رضوی معلول شتابزدگی است
  • ذخیره‌ ۶ میلیون مترمکعب روان‌آب در سازه‌های آبخیز‌داری سمنان
  • اختصاص ۵۹میلیارد تومان برای اجرای عملیات آبخیزداری در ایلام
  • ۱۵۵ کشته و زخمی در سیل و رانش زمین در کنیا
  • کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند