Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@05:59:51 GMT

درخت دوستی، ریشه ماندگار دوستی دو ملت بزرگ ایران و ژاپن

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۲۱۰۰۵

درخت دوستی، ریشه ماندگار دوستی دو ملت بزرگ ایران و ژاپن

دی ماه ۱۳۹۷ مصادف با ژانویه ۲۰۱۹ میلادی(۱)، همزمان شد با نودمین سال آغاز روابط رسمی دو کشور ایران و ژاپن با پشتوانه و سابقه بیش از ۱۳۰۰ سال روابط تاریخی و فرهنگی که در یادداشت های قبلی به آن اشاره کردم.

از دوره آسوکا و ساسانیان، اولین رفت و آمد های ایرانیان و مواجهه ژاپنی ها با آنان که مقیم در آیوتای سیام(تایلند امروزی) بودند، تا سفر میرزا محمد علی سیاح (معروف به حاجی سیاح) و بعد هم صحاف باشی و هزاران رویداد دیگر تا امروز، این تعاملات همواره صمیمانه و دوستانه و با احترام متقابل به حوزه فرهنگی و تمدنی دو کشور بوده است و بنابراین نودمین سال روابط رسمی، دارای چنین پشتوانه مهم، ارزشمند و دوستی سنتی است و در بسیاری از بحران ها و شرایط مانند کمک و همراهی ایران در جریان زلزله فوکوشیما، همراهی ژاپنی ها در زلزله بم، همراهی ایران در جریان شوک نفتی سال ۱۹۷۳ و فروش نفت، سفر رئیس جمهور ایران پس از ۱۹ سال به ژاپن، سفر نخست وزیر ژاپن به ایران پس از ۴۱ سال و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. را می توان نشانه هایی از این تعاملات و ارتباطات دوستانه و صمیمانه قلمداد کرد.

از جمله نمونه های این جریانات و وقایع در روابط دو کشور که پس از مشروطه و در جریان شکست روسیه از ژاپن، در روحیه ایرانیان بسیار موثر بود و در اذهان ماندگار گردید را می توان در ارتباط با نفتکش نیشومارو دانست که در ادامه بخش هایی از این رویداد به نقل از کتاب "ژاپن شناسی در ایران"(۳) ارائه می گردد:

"واقعه نفتکش نیشّومارو یا آن طور که ژاپنی‌ها می‌گویند؛ نیشّومارو جیکن،رویدادی مرتبط با ملی شدن صنعت نفت ایران و تلاش شرکت نفتی ایده‌میتسو برای خرید نفت ایران با وجود تمامی تهدیدها و تحریم‌های انگلیس است. با ملی شدن صنعت نفت ایران در اسفند ۱۳۲۹، شرکت نفت ایران و انگلیس که منافع خود را از انحصار نفت در ایران از دست داده بود، تمام تلاشش را برای ممانعت از فروش نفت ایران و به شکست کشاندن نهضت ملی شدن نفت کشور انجام داد. این مسأله منجر به توقف جریان فروش نفت ایران به مدت سه سال و نیم تا مهر ۱۳۳۳ یعنی زمان تأیید قرارداد کنسرسیوم از سوی مجلس شورای ملی شد.

با ملی شدن صنعت نفت، انگلیس ناوهای جنگی خود را به خلیج فارس فرستاد و تهدید به غرق کردن نفتکش‌هایی کرد که اقدام به خرید نفت ایران کنند. در چنین شرایطی، با وجود تخفیف قابل توجهی که ایران برای فروش فرآورده‌های نفتی‌اش قرار داد و برغم تمایل بالای شرکت‌های نفتی برای خرید نفت ایران، عملا به خاطر تهدیدات انگلیس و برخی ملاحظات دیگر، این شرکت‌ها برای خرید نفت ایران هیچ اقدامی نکردند. در این میان تنها چند شرکت ایتالیایی و شرکت ژاپنی ایده‌میتسو اقدام به فرستادن نفتکش به بندر آبادان و بارگیری نفت خام و فرآورده‌های نفتی ایران کردند.

ژاپن که بعد از شکست در جنگ جهانی دوم، عزم‌ خود را برای بازسازی اقتصادی و بدل شدن به یک قدرت اقتصادی جزم کرده بود، به لحاظ معادن و منابع زیر زمینی کشوری فقیر بود که به شدت به نفت نیاز داشت. در این زمان آنها نفت خود را از آمریکا تأمین می‌کردند. شرایط مناسب فروش نفت ایران در دوره مصدق و نیز کیفیت خوب نفت ایران، توجه ژاپنی‌ها را جلب کرد، اما تهدیدات انگلیس و روابط سیاسی دو کشور ژاپن و انگلیس عملا مانع از خرید نفت ایران از سوی این کشور شد.

اما سازو ایده‌میتسو مدیر عامل جسور شرکت ایده‌میتسو مصمم شد تا از ایران نفت بخرد و این عمل را بر خلاف ادعای شرکت نفت انگلیسی عملی غیر قانونی و خرید مال غیر نمی‌دانست. این شرکت، نفتکش ۲۰ هزار تنی نیشّومارو را به بندر آبادان فرستاد که بعد از بارگیری به سلامت به ژاپن بازگشت، اما شرکت نفت ایران و انگلیس اقدام به شکایت علیه ایده‌میتسو در دادگاه ژاپن در توکیو کرد و خواهان توقیف و ضبط محموله نفت نیشّومارو به سود شرکت انگلیسی شد. دادگاه که سه نفر از سوی دولت ایران به عنوان شاهد در آن شرکت کرده بودند، در نهایت رأی به قانونی بودن کار شرکت ایده‌میتسو داد و شکایت انگلیسی‌ها را رد کرد. بنابراین این شرکت دو بار دیگر هم اقدام به فرستادن نفتکش به بندر آبادان و خرید نفت از ایران کرد.

واقعه کشتی نیشومارو را باید واقعه‌ای مهم در روابط ایران و ژاپن به شمار آورد، چرا که باعث تهییج افکار عمومی در هر دو کشور شد. ایرانیان که به خاطر تحریم و تهدید قادر به فروش نفت خود نبودند، از دیدن نفتکشی بزرگ در بندر آبادان خوشحال شدند و ژاپنی های شکست خورده در جنگ خوشحال بودند از اینکه یک نفت‌کش ژاپنی سیادت انگلیس پیروز در جنگ را به چالش کشید"

به هر شکل معمولا در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و ... مناسبت های این چنینی مانند نودمین سال روابط رسمی ایران و ژاپن(۴)، فرصت های مغتنمی است برای بازشناسی، مرور رویدادها و تعاملات گذشته، برگزاری برنامه ها و رویدادهای مهم و مختلف و ... که می توانند در جهت توسعه روابط و تلاش برای گام برداشتن در مسیری روشن تر و دقیق تر موثر باشند.

این موضوع در خصوص دو کشور مهم ایران و ژاپن با پشتوانه ارزشمند تاریخی و اثرگذاری، حتما مهم بود و می بایست ضمن مرور گذشته ای که مردمان دو کشور در ذهن دارند، در جهت شناخت بیشتر و تعمیق تعاملات و همکاری ها نیز گام بردارند.

توجه به این موضوع علیرغم این که با محوریت آغاز ارتباطات رسمی و سیاسی دو کشور(۵) تعبیر می شد اما موضوعات فرهنگی به عنوان زیرساخت توسعه در دیگر موضوعات و به طور خاص در این زمینه اجرای برنامه های متنوع، در اولویت های اقدامات رایزنی فرهنگی قرار گرفت و این فرصت می توانست به رشد فعالیت ها و همکاری بیشتر با طرف ژاپنی مهم تلقی گردد.

آنچه در فضای ژاپن در بدو ورود بسیار به چشم می آمد این که ژاپنی ها در تعاملات و ارتباطات، برای سابقه فعالیت ها به منظور بررسی توانمندی ها در اجرای برنامه ها و همکاری ها و نگاه ملموس و قابل ادراک بسیار اهمیت قایل هستند و لذا در اولین گام، روزمه سازی و ایجاد بسترهای مناسب برای اجرای برنامه های متنوع، متعدد، با کیفیت و منطبق با شاخص های مناسب به منظور جلب مشارکت ها، ارتقاء جایگاه و جذب مخاطبان از ضرورت های انکار ناپذیر بود تا بتوان در ادامه مسیر با ارائه این سابقه، هر روز بر ارتباطات و تعاملات به صورت ساختاری و ماندگار با عنایت به این که خلاء جدی هم در این خصوص وجود داشت افزود که خوشبختانه در این مهم توفیقات فراوانی به دست آمد و با تصویر سازی مناسب از برنامه ریزی و فعالیت گسترده در رایزنی فرهنگی، امکان توسعه همکاری ها با طرف های ژاپنی، موسسات، اساتید، شخصیت ها، موسسات مردم نهاد و ... فراهم تر شد.

مناسبت نودمین سال روابط دو کشور، زمینه مناسب تری برای اجرای برنامه  های ویژه در کنار برنامه هایی که به صورت مستمر انجام می گردید فراهم کرد و حوزه فرهنگی می توانست از این فرصت برای گسترش همکاری های فرهنگی دو کشور علاقه مند به یکدیگر استفاده کند.

برگزاری اولین هفته موسیقی سنتی، اولین نشست گفتگوی دینی ایران و ژاپن با عنوان "خانواده در اسلام و شینتوئیزم" با حضور جناب آقای دکتر ابراهیمی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(۶)، خلق تابلوی زیبا و منحصر به فرد "درخت دوستی" به این مناسبت (توضیحات در ادامه ارائه خواهد شد)، انتشار ویژه نامه تخصصی "ایران" به زبان ژاپنی (۷)، برگزاری دومین هفته فیلم ایران در مرداد ماه ۱۳۹۸(۸)، تهیه و چاپ بروشور نودمین سال روابط به دو زبان فارسی و ژاپنی، چاپ کتاب ژاپن شناسی در ایران(اثر دکتر محمد نقی زاده و آقای قدرت الله ذاکری)، تهیه محتوا، ترجمه، صفحه بندی، آماده سازی و چاپ کتاب نفیس مجموعه آثار هنرمندان ایران و ژاپن با عنوان " ۴۷۰۰ مایل، هنر، پل ارتباط ایران و ژاپن"، برگزاری نشست " معرفی ایران، سفره ایرانی" و ... به انجام رسید که به برخی از آنان به واسطه تجربیاتی که در اختیار قرار داده است در یادداشت های دیگر خواهم پرداخت.

در همین ارتباط و به عنوان یکی از اقدامات ماندگار و بسیار موثر رایزنی فرهنگی در نودمین سال روابط دو کشور، خلق اثر و تابلوی زیبای "درخت دوستی" به ابتکار و سفارش رایزنی فرهنگی و هنرمندی استاد برجسته کشورمان جناب آقای استاد رضا بدرالسماء بود که در واقع برداشتی از لوگوی اصلی این مناسبت که توسط یک هنرمند ژاپنی طراحی و در فراخوان سفارت ژاپن در ایران برگزیده شده بود محسوب می گردد.

ارتباط رایزنی فرهنگی با استاد رضا بدرالسما از طریق آقایان دکتر مهدی و احسان جوانمردی از دوستان و همراهان همیشگی محقق شد و زمانی که در طرح اولیه ویژه نامه "ایران" برای این مناسبت، لوگوی اولیه را در صفحه بندی قرار دادیم به نظر رسید که می بایست طرحی ویژه و منحصر به فرد را برای آن استفاده کنیم لذا با استاد طرح موضوع شد و مورد پذیرش قرار گرفت و اتودهای اولیه آغاز شد و هر روز کامل تر گردید و نهایتا به اثری زیبا با مضامین و تفسیری بسیار عالی به دست توانمند و هنرمند استاد خلق شد.

"درخت دوستی" از ایده اولیه برای تصویر روی جلد، به تابلوی ماندگار نودمین سال روابط ایران و ژاپن تبدیل شد و امضاء رئیس جمهور ایران و مقامات عالی دو کشور و رونمایی در اختتامیه نودمین سال روابط را تجربه کرد و در دیوار مقابل سالن فردوسی سفارت کشورمان در ژاپن برای ثبت یک دوره تاریخی نصب گردید.

ایده ها و طرح های مختلفی را با همفکری دوستان و همراهان مرورکردیم تا بتوان بهترین بهره برداری را  از آن به عمل آورد و نهایتا به نظر رسید که به جای آن که تابلو را صرفا در رایزنی فرهنگی نصب کنیم، در اختتامیه نودمین سال با حضور شخصیت ها و افراد مختلف رونمایی شود و سپس به سفارت ایران در ژاپن اهداء گردد و همین روند هم اجرا شد و علاوه بر این که بر روی جلد ویژه نامه "ایران" نودمین سال روابط ایران و ژاپن نقش بست، توسط دکتر عراقچی و تعدادی از مقامات ژاپنی (بیش از ۱۵۰ شخصیت) در اختتامیه نودمین سال روابط دو کشور در دوازدهم آذر ۱۳۹۸ به همراه نشریه رونمایی شد و در سفر دکتر روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران پس از ۱۹ سال به ژاپن در پاسخ به سفر جناب آقای شینزو آبه نخست وزیر ژاپن که در همین سال و پس از ۴۰ سال به وقوع پیوست، در مراسم مشترک با جمعی از نخبگان ژاپنی در تاریخ ۱ دی ۱۳۹۸، به امضاء ایشان، دکتر ظریف وزیر محترم امور خارجه، دکتر واعظی رئیس محترم دفتر رئیس جمهور و دیگر مقامات ایرانی و ژاپنی هم رسید که فهرست آنان در ادامه تقدیم می گردد.

در مراسم اختتامیه در کنار پخش نماهنگ های فعالیت های انجام شده به این مناسبت و همچنین نماهنگ رونمایی از مجله "ایران"، دکتر عراقچی لوح تقدیر سفیر ایران در ژاپن را هم به پاس اجرای برنامه های متعدد و متنوع در این مناسبت به رایزن فرهنگی اهداء نمود.

تابلوی نفیس " درخت دوستی" با تکنیک گواش و آبرنگ در اندازه ۵۰ در۷۰ سانتیمتر به تاریخ  ۱۵ شهریور ۱۳۹۸ به اجرا در آمد و در آن دو درخت سرو به نشانه ایستادگی، طراوت و تازگی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند که از میانه عدد ۹۰ برآمده است و هر کدام از آنان نماد پرچم دو کشور را در در درون خود دارند و در بالای شاخه های سرو، دو پرنده زیبا از ایران و ژاپن به نشانه دوستی دیرین دو ملت، گل های ایرانی (شاه عباسی _ انار) و ژاپنی (ساکورا) را به صورت متقابل به  مردم دو کشور در نماد پرچم ها اهداء می کنند.

در بخش میانی و پائین این اثر هم عنوان رایزنی فرهنگی درج شده است و در گوشه سمت چپ نیز امضاء و نام استاد بدرالسماء به سال ۱۳۹۸ مهر شده است.

امضاء کنندگان این اثر ماندگار هم ۷ نفر از ایران شامل حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، محمود واعظی ریاست دفتر رئیس جمهور، فریدون وردی نژاد معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه، مرتضی رحمانی موحد سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن و حسین دیوسالار رایزن فرهنگی سفارت ایران در ژاپن و از ژاپن هم ۱۱ نفر شامل کومورا ماساهیکو مشاور ارشد حزب حاکم لیبرال دمکرات، کیشیدا فومی رئیس گروه دوستی پارلمانی ژاپن – ایران، می هارا آساکیهو نائب رئیس گروه دوستی پارلمانی ژاپن – ایران، دایشیرو یاماگیوا دبیر گروه دوستی پارلمانی ژاپن – ایران، تاکه او موری معاون ارشد وزیر امور خارجه ژاپن، کاتسوهیکو تاکاهاشی مدیر کل خاورمیانه وزارت امور خارجه، کن ماتسوزاوا رئیس اف ایی سی، تاتسوو فوجیمورا (رئیس  رئیس جی تی سی، ساسائی شینی چیرو موسسه امور بین الملل ژاپن، کویچیرو تاناکا محقق ارشد و کاکی نوکی رئیس مارو بنی بودند.

اگر در مطالعه روابط بین کشورها، یک اثر در یک موزه، یک نوشته در یک کتاب خطی، یک تکه چوب که نام یک ایرانی در ۱۳۰۰ سال قبل بر آن حک شده، یا یک کاسه شیشه ای در موزه سوشوئین که نشانه ورود ایرانیان در سابقه تاریخی دو کشور می باشد مورد توجه محققان، اندیشمندان و عامه مردم قرار می گیرد، حتما اثر نفیس و ماندگار"درخت دوستی" هم در رابطه دو کشور یادگار ماندگاری نودمین سال دو کشور برای سالیان طولانی و آینده دو کشور باقی خواهد ماند.

حسین دیوسالار ا جامعه شناسی سیاسی و رایزن فرهنگی ایران در ژاپن

برچسب‌ها گفت وگوی تمدن ها ژاپن ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گفت وگوی تمدن ها ژاپن ایران گفت وگوی تمدن ها ژاپن ایران اخبار کنکور نودمین سال روابط اجرای برنامه ها ایران و ژاپن خرید نفت ایران رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن روابط دو کشور بندر آبادان نفت ایران رئیس جمهور درخت دوستی امور خارجه همکاری ها شرکت نفت ژاپنی ها فروش نفت ملی شدن ملی شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۲۱۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نحوه پرورش درخت انبه با کمک میوه آن در گلدان خانگی (فیلم)

 

 

 

منبع : فرادید

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: فرآیند پرورش و فرآوری گوشت الاغ، اسب و زالو (فیلم) نحوه کشت و پرورش درخت موز با کمک میوه موز و نوشابه کوکاکولا (فیلم) فرایند کاشت و پرورش طالبی ارگانیک در خانه (فیلم)

دیگر خبرها

  • نحوه پرورش درخت انبه با کمک میوه آن در گلدان خانگی (فیلم)
  • سرآشپز پخت تورم در ایران
  • یک روش ساده برای تکثیر درخت کاج در خانه (فیلم)
  • رکورد ویژه ستاره ایران در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان
  • خدمات فنی و مهندسی متخصصان ایرانی ماندگار است
  • دوره آموزشی «حسنه ماندگار» برای ۱۵۰ نفر خادمیار مرکزی برگزار شد
  • رئیسی: داعیه‌داران دانشجو دوستی در آمریکا دانشجویان را به خاطر دفاع از مظلوم به خاک و خون می‌کشند
  • دوره آموزشی «حسنه ماندگار» ویژه خادمیاران و فعالان فرهنگی اجتماعی
  • اختلال در ریشه کنی مالاریا در ایران
  • ستاره ژاپنی عامل خوشبختی گزینه سابق ایران