Web Analytics Made Easy - Statcounter

حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سال ۹۹ با همه فراز و فرودهایش به پایان رسید. حال نوبت آن است که نقاط قوت و ضعف عملکرد دستگاه دیپلماسی کشورمان در سال گذشته توسط کارشناسان مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

در سال گذشته ایران هم مانند تمام دنیا با ویروسی نا خوانده به نام کووید-۱۹ دست و پنجه نرم می‌کرد، اما داستان به همین جا ختم نمی‌شود، ایران علاوه بر این با ویروس دیگری که در برخی از موارد بسیار مرگبار‌تر و زیان آور‌تر از کرونا بود هم روبه رو بود، ویروسی به نام تحریم که کار مسئولان کشور را برای مدیریت این وضعیت دشوار سخت‌تر هم می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این وجود به باور کارشناسان دستگاه دیپلماسی ما هم مانند سایر نهاد‌ها در برخی از موارد ضعیف و در برخی دیگر قوی عمل کرده است.

کیومرث یزدان پناه دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره عملکرد وزارت امور خارجه کشورمان در یک سال گذشته، اظهار کرد: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به عنوان شناسنامه بین المللی کشورمان در عرصه نظام بین المللی، مسلما ماموریت‌ها بسیار حساس و ویژه‌ای را در تحقق اهداف، آرمان و منافع ملی کشور در خارج از مرز‌ها دارد. سفیران منتخب این وزراتخانه به عنوان نمایندگان دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران نقش محوری را در تنظیم، سامان دهی، ارتقاء، تثبیت و تبیین راهبرد‌های سیاست خارجی در خارج از مرز‌ها دارند.

او افزود: دفاع از حقوق شهروندان ایرانی در تمام نقاط دنیا در همه عرصه‌ها به عهده وزارت امور خارجه ایران است، طبیعتا هرکدام از دستگاه‌ها به فراخور شرایط خود ارزیابی می‌شوند و عملکرد آن‌ها مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد، اما وزارت خارجه از آن دستگاه هایی است که از چشم تیز بین صاحب نظران، تحلیلگران و حتی مردم عادی مغفول نمی‌ماند و نگاه ویژه‌ای به عملکرد این وزرات خانه وجود دارد.

نکاتی که بر عملکرد دستگاه دیپلماسی اثر گذاشت/ تاثیر پذیری فعالیت‌های سفارتخانه‌ها از مسئله برجام

یزدان پناه ادامه داد: صرف نظر از اینکه وزارت امور خارجه در کدام کشور‌ها حضور دارد و نحوه حضور آن چگونه است، بخواهیم عملکرد این وزرات خانه بسیار مهم و استراتژیک را در سال ۹۹ مورد ارزیابی قرار دهیم، سه نکته حائز اهمیت است؛ نکته اول موضوع حضور وزارت امور خارجه در نهاد ها، کنوانسیون‌ها و کنفرانس‌های حساس بین المللی با محوریت نظام بین الملل است که در سال ۹۹ این موضوع تحت تاثیر چند مسئله بود؛ موضوع فراگیری جهانی ویروس کرونا که به طور طبیعی بسیاری از فعالیت‌ها را تحت الشعاع قرار داد و شاهد رونق سیاستمداران عرصه سیاست خراجی و در راس آن وزیر امور خارجه در نقاط مختلف دنیا نبودیم، البته این موضوع تنها مربوط به کشور ایران نیست و همه کشور‌ها را به نوعی درگیر خود کرده بود.

دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران اضافه کرد: مسئله دوم به دلیل بحث تحریم‌ها و فشار‌های متعدد بین المللی که بر دوش جمهوری اسلامی ایران است محدودیت کمی نیست و به طور طبیعی عمده وظایف و ماموریت‌های وزارت امور خارجه را تحت الشعاع خود قرار داد و مسئله سوم هم بحث سال پایانی دولت بود که این موضوع برای همه دولت‌ها صدق می‌کند که در پایان هر دولتی سقف فعالیت‌ها با محدودیت‌هایی مواجه می‌شود و شرایط را سخت‌تر می‌کند.

او افزود: نکته دوم در ارزیابی عملکرد دستگاه دیپلماسی به بحث تغییرات در نظام بین المللی برمی‌گردد، به ویژه بحث تغییر قدرت در ایالات متحده آمریکا و فضایی که نسبتا مطلوب فراهم شد و امید‌هایی را به وجود آورد که شاید دولت جدید آمریکا به برجام برگردد و این مسئله باعث شد که وزارت امور خارجه در ماه‌های پایانی و بعد از روی کار آمدن دولت بایدن تلاش‌های زیادی را شروع کند و با کشور‌هایی که در مسئله برجام تاثیرگذار بودند و به ویژه طرف‌های اروپایی و سپس روسیه و چین مذاکرات فشرده‌ای را انجام دهند تا دولت آمریکا متقاعد کنند به برجام برگردد.

یزدان پناه در ادامه ارزیابی عملکرد وزارت امور خارجه تصریح کرد: نکته سوم هم تاثیر پذیری عمده فعالیت‌های سفارت خانه‌های ما در خارج از کشور از مسئله برجام و بلاتکلیف ماندن اینکه آیا بایدن به برجام برمی‌گردد یا نه در روابط خارجی تاثیرگذار بود و به تبع آن در ماموریت و انجام وظایف محوله وزرات امور خارجه هم اثرات خاص خود را گذاشته است که می‌تواند فعالیت‌های این وزراتخانه را در سال ۹۹ تحت الشعاع قرار دهد.

اقدامات موازی برخی از نهاد‌ها اجازه قدرنمایی به دستگاه دیپلماسی را نمی‌دهد

دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران گفت: نکته حائز اهمیت در بحث عملکرد وزارت امور خارجه در نظر داشتن این نگاه کلی است که تمام دیدگاه‌ها و نظرات الزاما باید از مجرای وزارت امور خارجه به عنوان نماینده رسمی کشور به دنیای پیرامون مخابره شود. از این منظر بخشی از مسائل کشورمان در بحث حوزه وزرات امور خارجه تحت تاثیر یک سری شرایط است و آن هم دوکانگی و اقدامات موازی توسط برخی از نهاد‌ها و سازمان هاست که معمولا اجازه نمی‌دهد این نهاد رسمی و قانونی بتواند در ماموریت‌های خود با قدرت عمل کند و به نظر می‌رسد که این ضعف یکی از ضعف‌هایی است که همه دولت‌ها باید به آن توجه کنند و برای آینده حداقل این موضوع را رفع کنند.

او افزود: همین مسئله در سال ۹۹ در بسیاری از حوزه‌ها ماموریت‌های وزارت امور خارجه را در ایران تحت تاثیر خود قرار داده بود که به نظر می‌رسد اگر این بحث‌های محوری به درستی مورد تجزیه و تحلیل قرار نگیرند و در آینده فکری برای ایجاد وحدت رویه در موضوع سیاست خارجی اتخاذ نشود همچنان ما در عرصه سیاست خارجی و برای تحقق اهداف دراز مدت و تامین ملی خود دچار مشکلات عدیده باشیم.

پافشاری برای خروج از تحریم، نقطه عطف و ارزشمند عملکرد وزارت خارجه در سال گذشته بود

یزدان پناه گفت: در مجموع سه عامل کرونا، تحریم‌ها و سال پایانی دولت دوازدهم عوامل اصلی تاثیر گذار در فعالیت‌های وزرات امور خارجه برای پیگیری ماموریت‌های مهم و حساس این وزراتخانه در خارج از کشور بود، اما تمرکز مدیران عالی رتبه وزرات خارجه بر مسئله پافشاری بر رفع تحریم و اصرار بر مواضع بر حق ایران برای خروج از این شرایط نقطه عطف و ارزشمند عملکرد وزارت خارجه در سال ۱۳۹۹ بود که امیدواریم با استمرار عقلانیت سیاسی معطوف به منافع ملی در این وزارتخانه در سال ۱۴۰۰ شاهد پوست اندازی و تحول اساسی در ساختار این وزارت خانه برای تحقق اهداف ارزشی و مهم کشورمان در ساختار نظام بین الملل باشیم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت امور خارجه دستگاه دیپلماسی وزارت امور خارجه دستگاه دیپلماسی عملکرد وزارت وزارت خارجه سیاست خارجی بین المللی ماموریت ها یزدان پناه سال گذشته فعالیت ها سال ۹۹ نظام بین نهاد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۲۱۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون سیاسی وزیر امور خارجه: ریشه ناآرامی‌ها در منطقه در دخالت خارجی است

به گزارش قدس آنلاین، علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست معاونان وزیران امور خارجه و نمایندگان ویژه کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس در مسکو در جمعه خبرنگاران در خصوص این نشست گفت: مجموعه بریکس یه نقش بسیار جدی و موثری در تحقق چندجانبه گرایی در عرصه مناسبات بین المللی دارد.

وی افزود: نشست امروز نخستین نشست در سطح خودش از چند جهت مهم بود؛ نخستین نشستی بود که مجموعه بریکس در موضوع مهم فلسطین و سایر مسائل مهم غرب آسیا برگزار کرد و مسئولان عالی وزارت خارجه های کشورهای عضو بریکس در این نشست مواضع و دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.

باقری با اشاره به اهمیت این نشست اظهار داشت: همه اعضا به اتفاق بر توقف جنایت و نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه تاکید داشتند و اراده خودشان را برای ایفای نقش در جهت کمک به مردم فلسطین به ویژه دسترسی مردم فلسطین به کمک‌های انساندوستانه ابراز کردند.

معاون سیاسی وزیر خارجه همچنین گفت: در این چارچوب ایران با تاکید بر مواضع اصولی خود، تصریح کرد تا زمانی که ریشه مسئله فلسطین که همانا در تجاوز و اشغالگری رژیم صهیونیستی است حل نشود، قطعا اقدامات دیگر جنبه تسکینی دارد و نمی‌تواند مسئله را حل کند. به همین جهت است که در طول 75 سال گذشته هیچ نسخه‌ای به نتیجه نرسیده، زیرا معطوف به این ریشه و موضوع اصلی که تجاوزگری و اشغالگری رژیم صهیونیستی است پرداخته نشده است.

وی با اشاره به اینکه درباره موضوعات دیگر منطقه و تنش‌ها بحث شد، ادامه داد: این نکته مورد تاکید طرف ایرانی بود که وقتی به ناآرامی‌ها در کشورهای منطقه مانند عراق، سوریه و یمن نگاه می‌کنیم،  می‌بینیم که ریشه این‌ها در دخالت خارجی است. اگر این اختیار به ملت‌های منطقه داده شود که خودشان برای آینده تصمیم بگیرند و بیگانگان بر اساس منافع نامشروع خودشان در منطقه دخالت نکنند، زودتر می‌توانیم به ثبات و پایداری در منطقه دست پیدا کنیم.

باقری افزود: نکته مهم دیگر این است که ایران در این نشست به طور جدی تاکید کرد که حاضر است از همه ظرفیت‌های خود برای تحکیم ثبات و بسترسازی برای توسعه کشورهای منطقه و تامین رفاه ملت‌های منطقه استفاده کند و این اراده جدی را حاضر است با دیگر اعضای بریکس به اشتراک بگذارد.

وی با بیان اینکه این نشست از این جهت که اولین نشست بود که ایران به طور رسمی در یک موضوع بسیار مهم در منطقه و جهان در میان اعضای بریکس قرار گرفته بود، شرکت کرد، گفت:  در این جلسه مسئله حمله و تجاوز رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در دمشق مورد توجه قرار گرفت و رییس جلسه به طور صریح این اقدام تجاوزکارانه را محکوم کرد و این اقدام صهیونیست‌ها را هم در امتداد رویکرد و سرشت تجاوزگری صهیونیست‌ها برشمرد.

باقری خاطر نشان کرد: ما در این جلسه تاکید کردیم که پاسخ ایران به جنایت رژیم صهیونیستی در دمشق حق قانونی ایران بوده و در چارچوب اقدام متقابل و ایران در قبال هرگونه تعدی و تعرض به سرزمین، منافع و شهروندانش به طور جدی، صریح و بسیار سخت پاسخ خواهد داد.

معاون سیاسی وزیر خارجه افزود: ما نشان دادیم در پاسخ قاطعی که به جنایت و تجاوز صهیونیست‌ها انجام دادیم، راه حل صیانت از ثبات و پایداری منطقه سرجای خودش نشاندن متجاوز است. تا زمانی که متجاوز برای تجاوزگری پاداش دریافت کند یا سکوت ببیند، ما نباید امید به ثبات در منطقه داشته باشیم. 

وی در آخر تصریح کرد: اقدام ایران در پاسخ به جنایت رژیم در سوریه علاوه بر اینکه حق قانونی ایران بود، نشان دهنده اراده ایران برای تحکیم ثبات در منطقه بود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • انگلیس سفیر روسیه را احضار کرد
  • سفر رئیسی حائز اهمیت است/تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد
  • زاخارووا: بازدارندگی هسته‌ای روسیه جای تردید ندارد
  • وحدت رویه ملی و جهانی علیه رژیم منحوس صهیونیستی
  • سخنگوی عرب زبان وزارت خارجه آمریکا استعفا کرد
  • تحریم‌های جدید انگلیس علیه ایران
  • معاون سیاسی وزیر امور خارجه: ریشه ناآرامی‌ها در منطقه در دخالت خارجی است
  • لزوم اتحاد بین دستگاه‌های اجرایی برای تحقق توسعه لرستان
  • درخواست آرژانتین علیه وزیر کشور ایران بعد از سفر خارجی
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ لزوم وحدت و تقریب بین همه ادیان و مذاهب