Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@02:29:28 GMT

تورم عربستان کمتر شد

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۲۴۴۸۶

تورم عربستان کمتر شد

نرخ تورم عربستان در آستانه پنج درصدی شدن قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، به نقل از تریدینگ اکونومیکس، متوسط شاخص بهای مصرف‌کننده در بزرگترین اقتصاد جهان عرب تا پایان ماه فوریه به ۵.۲ درصد رسید که نسبت به بازه مشابه منتهی به ماه قبل ۰.۵ درصد کاهش یافته و کمترین تورم ثبت شده هشت ماه اخیر در این کشور بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 در بین بخش های مختلف، بیشترین تورم مربوط به ارتباطات با ۱۳.۲ درصد بوده است و پس از این بخش، مواد غذایی و نوشیدنی با ۱۲.۳ درصد و حمل و نقل با ۹.۸ درصد قرار دارند. از طرف دیگر کمترین تورم مربوط به آموزش با منفی ۹.۵ درصد بوده است و پس از این بخش، آب و برق با منفی ۰.۸ درصد درصد قرار دارد.

جسون تووی- کارشناس بازارهای نوظهور در موسسه " کپیتال اکونومیکس" گفت: نرخ تورم در بخش مواد غذایی کماکان در سطح بالایی باقی مانده که احتمالا بخشی از آن به خاطر قرنطینه ها و تمایل مردم برای ذخیره سازی گسترده این اقلام است. انتظار داریم که با توجه به اجرایی شدن لایحه افزایش مالیات بر ارزش افزوده، نرخ تورم در سطح بالای فعلی بماند.

با توجه به کاهش درآمدهای دولت و سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی، عربستان اعلام کرده نرخ مالیات بر ارزش افزوده را به ۱۵ درصد افزایش داده است. کسری بودجه دولت عربستان در ماه های اخیر همواره صعودی بوده و میزان ذخایر ارزی این کشور نیز در ماه می به یکی از پایین ترین سطوح خود در طول یک دهه اخیر رسید.

بر مبنای ماهانه، نرخ تورم عربستان در این ماه  ۰.۱ درصد اندازه گیری شده است که نسبت به ماه قبل ۰.۱ درصد کمتر شده است. متوسط نرخ تورم عربستان در بازه زمانی ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ معادل ۲.۴۹ درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به ژوئیه ۲۰۰۸ با ۱۱.۱ درصد و کمترین تورم ثبت شده مربوط به فوریه ۲۰۱۹ با منفی ۲.۲ درصد بوده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عربستان تورم عربستان نرخ تورم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۲۴۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۱ درصد گازهای گلخانه‌ای تولیدی مربوط به بخش کشاورزی است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره ترویج و امور تشکل‌های سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۲۱ درصد گازهای گلخانه‌ای تولیدی مربوط به بخش کشاورزی و به خصوص برگردان کردن خاک است.

محمد تقی یداللهی ۱۲ اردیبهشت در بازدید از مزرعه کشت مستقیم و حفاظتی علی عسکری در روستای ثمرجان بخش مرکزی نیشابور اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی دولت، تأمین محصولات استراتژیک به خصوص گندم است.

وی در ادامه به نقش تشکل‌های قوی و حضور نمایندگان کشاورزان اشاره کرد و افزود: علی‌رغم اینکه از سال ۱۳۸۶ بحث کشت حفاظتی در کشور مطرح شده، ولی متأسفانه هنوز تولید و استفاده از گاو آهن برگردان دار ادامه دارد.

رئیس اداره ترویج و امور تشکل‌های سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اذعان کرد: با برگردان کردن خاک، موجودات مفید خاک و بقایای آلی در معرض تابش و حرارت از بین خواهند رفت تا جایی که ۲۱ درصد گازهای گلخانه‌ای تولیدی مربوط به بخش کشاورزی به خصوص برگردان کردن خاک است.

وی ایجاد لایه سخت کفه شخم در عمق ۲۵ سانتی‌متری خاک، عدم حفظ رطوبت خاک، مصرف بالای بذر، عدم سبز یکنواخت در سطح مزرعه، ایجاد بانک علف‌های هرز را، از سایر معایب روش شخم برگردان دار عنوان کرد.

یداللهی تصریح کرد: وضعیت کشاورزی با توجه به بحران آب و قطعی‌های برق و افزایش قیمت نهاده‌ها و ادوات کشاورزی، ما را به سمت کشاورزی کم نهاده و اقتصادی که بازدهی مناسبی داشته باشد سوق داده است.

علی عسکری مالک مزرعه در این بازدید ترویجی با اشاره به اینکه در این نوع کشت با صرف کمترین وقت و انرژی، نتایج خوبی برای وی به ارمغان آمده، یادآور شد: کشاورزی بدون عملیات خاک‌ورزی و مستقیم چهار اصل را دنبال می‌کند که کاهش خاک ورزی و حذف شخم برگردان با روش‌های کشت مستقیم و کشت روی پشته‌های دیم، تردد کمتر و کنترل ترافیک و مشخص شدن ترددها، مدیریت بقایای گیاهی و رعایت تناوب زراعی و تنوع محصول با عمق‌های مختلف و ریشه‌های متفاوت جهت استفاده بهتر از عناصر غذایی از مهمترین این اصول می‌باشند.

در پایان این بازدید ترویجی، کشاورزان ضمن بازدید از مزرعه با نحوه کار دستگاه کاملاً آشنا شدند و به سؤالات آنها در این خصوص پاسخ داده شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تورم نقطه به نقطه فروردین ماه اعلام شد
  • تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین به کمتر از ۳۵ درصد رسید
  • بانک مرکزی: تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین به کمتر از ۳۵ درصد رسید
  • تورم به مرز ۷۰ درصد در ترکیه رسید
  • تورم در ترکیه به ۷۰ درصد رسید
  • ماندگاری نیروی کار خراسان رضوی به کمتر از ۶ ماه رسید
  • کمتر از ۳ درصد لوایح شهرداری قزوین عودت داده شد
  • ۲۱ درصد گازهای گلخانه‌ای تولیدی مربوط به بخش کشاورزی است
  • سفر فرزین به عربستان شوک مثبت ارزی رقم زد
  • کمتر از یک درصد از افراد واجد شرایط در سیستان و بلوچستان خون اهدا می‌کنند