Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@12:03:45 GMT

اجرای طرح‌های مرتعداری در اصفهان ۳.۵ برابر افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۲۵۶۵۱

اجرای طرح‌های مرتعداری در اصفهان ۳.۵ برابر افزایش یافت

محمدعلی کاظمی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: سال گذشته طرح‌های مرتعداری در ۸۹۰ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی استان انجام گرفت و این در حالیست که سال ۹۲ چنین طرح‌هایی برای حدود ۲۵۰ هزار هکتار انجام شد.

وی اضافه کرد: از ابتدای فعالیت دولت یعنی هشت سال قبل تاکنون در مجموع این طرح‌ها در یک میلیون و ۸۳۱ هکتار از مراتع استان انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان با تاکید بر افزایش طرح‌های مرتبط با مراتع خاطرنشان کرد: طرح‌های مرتعداری نقش شایانی در حفاظت و بهره برداری صحیح و غیرمخرب از این ذخایر طبیعی دارد.

کاظمی با بیان اینکه حدود ۴۱ هزار خانوار و ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد دامی از مراتع استان استفاده می‌کنند افزود: برنامه ریزی، جلب مشارکت و همکاری بهره برداران، راهکارهای استفاده اصولی، حفظ و احیا اصلی‌ترین مواردی است که در طرح های مرتعداری لحاظ می‌شود.

وی تامین اعتبار را مهم‌ترین نیاز این بخش دانست و گفت: شمار و وسعت طرح‌ها با تخصیص به موقع اعتبارات افزایش می‌یابد و خود زمینه‌ساز حفاظت و پایداری بیشتر عرصه‌های طبیعی خواهد بود.

استان اصفهان از حیث عرصه‌های طبیعی به مرکزیت شهرستان اصفهان با ۲۴ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از این مساحت را معادل ۹.۸ میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار جنگل معادل (۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع معادل (۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار بیابان معادل (۳۲ درصد) در بر گرفته است.

جنگل‌های استان اصفهان بطور عمده در ۲ شهرستان فریدونشهر با ۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار پراکنده شده و سرانه جنگل درکمتر از ۰.۱ هکتار گزارش می شود اما با وجود سطح به نسبت کم از تنوع گونه‌ای خوبی (۳۵ گونه درختی ودرختچه ای) برخوردار است.
این استان از نظر تقسیم بندی نواحی رویشی در ۲ ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته که ناحیه رویشی زاگرسی غرب و جنوب استان را شامل می‌شود و بقیه مناطق استان جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی است.

استان اصفهان واقع در مرکز کشور اقلیم خشک و نیمه خشک دارد و از این پهنه ۳.۲ میلیون هکتار معادل ۳۲ درصد سطح استان را اراضی بیابانی و شنزار تشکیل داده که به طور عمده در بخش‌های شمالی و شرقی آن پراکنده است.

برچسب‌ها مراتع توسعه ایران اختصاصی ایرنا اصفهان کارآمدی دولت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مراتع توسعه ایران اختصاصی ایرنا مراتع توسعه ایران اختصاصی ایرنا اصفهان کارآمدی دولت اخبار کنکور طرح های مرتعداری میلیون هکتار استان اصفهان هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۲۵۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استحصال ۴۸۷ میلیون متر مکعب آب با اجرای عملیات آبخیزداری در کرمانشاه

غلامرضا چامه معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت : اجرای این میزان عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در استان موجب تولید آب با استحصال، مدیریت تبخیر و تغذیه آبخوان‌ها به میزان ۴۸۷ میلیون مترمکعب شده است که از فرسایش خاک به میزان ۸/۵ میلیون تن کاسته است.

غلامرضا چامه افزود: اجرای این عملیات در عرصه‌های طبیعی استان موجب کنترل رسوب حوزه سد‌های استان و سیمره به میزان ۶/۲، تولید علوفه به میزان ۷۸ میلیون کیلوگرم و پیشگیری و کاهش مخاطرات سیل به طور متوسط به میزان ۷۰ درصد شده است.

وی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۲، اعتبارات اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری به میزان ۷۳۰ میلیارد ریال به تصویب رسید که با تخصیص حدود ۴۰ درصدی تاکنون، عملیات اجرایی در سطح ۲۵ هزار هکتار و در ۱۴ شهرستان استان آغاز گردیده و در حال انجام است.

چامه افزود: سال گذشته در راستای امضای تفاهم نامه همکاری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) جهت اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری اعتباری به میزان یک هزار و ۲۶۰ میلیارد ریال به استان کرمانشاه اختصاص یافت که مقرر گردید ۳۶۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری طی سه سال اجرا شود.

وی تاکید کرد: این عملیات شامل اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری، کنترل سیلاب، تغذیه آبخوان دشت ها، حفاظت از خاک کنترل فرسایش و کاهش رسوب حوزه‌های سد‌های مخزنی است .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • استحصال ۴۸۷ میلیون متر مکعب آب با اجرای عملیات آبخیزداری در کرمانشاه
  • طبیعتِ تماشاییِ دشت لاله‌های واژگون در روستای دره بید + فیلم
  • طبیعتِ تماشاییِ دشت لاله‌های واژگون در روستای دره بید
  • واگذاری ۱۹ هزار هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • کارشناسی صحنه جنجالی در شکست پرسپولیس برابر آلومینیم
  • افزایش اجرای پروژه‌های عمرانی شهر اصفهان در ۱۴۰۳/ اجرای کمپ جدید گردشگری در شهر زندگی
  • یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب سیلاب در گلستان مهار شد
  • آفت ملخ در تاغزارهای چند شهرستان خراسان رضوی طغیان کرد
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت