Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ درحالی هفته دوم فروردین ماه ۱۴۰۰ آغاز می‌شود که به تایید مسئولان بهداشت درمان کشور علی‌رغم احتمال آغاز موج چهارم همه‌گیری کرونا در کشور مشارکت مردمی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کمترین میزان خود در ۵ ماه گذشته رسیده است. - اخبار استانها -

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم، از ابتدای سال جدید علی‌رغم اینکه تمام مسئولان خبر از اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای جلوگیری از آغاز موج جدید همه‌گیری در کشورمان داده‌بودند بخش عمده‌ای از هموطنان بدون توجه به این مهم بار سفر بسته و روانه گوشه و کنار کشورمان شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بی‌توجهی تا به اندازه‌ای بود که به روایت آمارهای منتشر شده حجم ترافیک جاده‌ای ایران نسبت به نوروز 1399 یعنی ابتدای آغاز همه‌گیری تا حدود 70 درصد افزایش یافته و این نگرانی در میان مسئولان بهداشت و درمان ایجاد شد که احتمالاً در هفته‌ دوم و البته بعد از آن باید منتظر کانون‌های بحرانی باشیم که متأسفانه امروز این اتفاق افتاده و افزایش تعداد شهرهای قرمز و نارنجی در سراسر ایران به این نکته گواهی می‌دهند.

البته کار به همین‌جا ختم نمی‌شود چون برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد سطح مشارکت مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی آنهم در دوره‌ای که تاکید بر رعایت آنها بوده اکنون به پایین‌ترین سطح خود در 5 ماه گذشته رسیده و تنها 56 درصد از هموطنان همچنان به رعایت این اصول بهداشتی پایبند هستند.

افزایش تعداد مراجعه بیماران به مراکز درمانی

اخبار منتشر شده از سوی مراکز درمانی سراسر کشور نشان می‌دهد در بسیاری از مراکز درمانی از ابتدای هفته دوم فروردین‌ماه سال جاری روند افزایشی تعداد مراجعه کنندگان به این مراکز افزایش قابل توجه و البته معناداری داشته است که عمدتا این مراجعه‌ها از سوی مسافران نوروزی بوده است.

به عنوان مثال این آمارها نشان می‌دهد در استان قزوین 30 درصد تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی افزایش یافته و در استان اردبیل هم تقریباً شاهد همین روند بوده‌ایم؛ این درحالی است که در استان مازندران این رقم تا سطح 40 درصد افزایش داشته و اتفاقا بیشتر موارد مثبت کرونایی که در این منطقه براساس معیارهای مشخص وزارت بهداشت ثبت شده مربوط به مسافران نوروزی بوده است.

مسئولان بهداشت و درمان بخصوص در ستاد ملی مقابله با کرونا تأکید دارند مسافران نوروزی باید مدنظر داشته باشند که حضورشان آنهم بدون توجه به پروتکل‌های بهداشتی نه تنها خطری برای سلامتی خودشان بلکه عاملی در افزایش همه‌گیری محل اقامت آنها است که در آینده بار سنگینی بر دوش کادر درمانی ایجاد خواهد کرد.

تغییر رنگ معنادار شهرستان‌ها

بررسی آمارها نشان می‌دهد با توجه به افزایش جابجایی مسافران در کشورمان به واسطه آغاز تعطیلات سال نو روند معنادار تغییر رنگبندی کرونایی شهرستان‌ها سرعت بیشتری به خود گرفته و متاسفانه این نکته دقیقا همزمان شده با کاهش قابل ملاحظه رعایت اصول بهداشتی از سوی مسافران نوروزی که با توجه به جهش‌های ایجاد شده درویروس منحوس می‌تواند در هفته‌های آینده مشکلات عمده‌ای برای کادر درمانی کشورمان ایجاد کند.

نکته قابل توجه اینجاست که آمارها تعداد شهرهای قرمز در آخرین هفته اسفند گذشته را 9 شهرستان نشان می‌دهند درحالی که هم اکنون 23 شهرستان قرمز کرونایی در ایران وجود دارد و در همین حال تعداد شهرستان‌های نارنجی کرونایی نیز یکباره از 31 به 44 شهر افزایش یافته است که برخی از این شهرستان‌ها به دلیل افزایش قابل توجه تردد به سمت قرمز شدن درحرکت هستند و لازم است هموطنان به این مهم توجه داشته باشند که حضور در این مناطق می‌تواند مشکلات عمده‌ای برای آنها از نظر سلامتی ایجاد کند.

به عنوان مثال در این زمینه معاون بهداشت علوم پزشکی مشهد مقدس به خبرنگار تسنیم  گفت: در حالی که تعداد بستری شدگان کرونا در خراسان رضوی طی هفته‌های اخیر 480 نفر بوده اینک این تعداد رو به افزایش و نگران کننده است

مهدی قلیان همچنین تأکید کرد: در حالی که تعداد بستری شدگان کرونا در خراسان رضوی طی هفته‌های اخیر 480 نفر بوده اینک این تعداد رو به افزایش و نگران کننده است.

معاون بهداشت علوم پزشکی مشهد مقدس بیان کرد: این مسئله پیش از این هشدار داده شده بود و تعداد مراجعان سرپایی و همچنین نتایج آزمایشات پی سی آر نگران کننده است.

قلیان گفت: نتایج مثبت آزمایش پی سی آر در میان مراجعان سرپایی افزایش پیدا کرده و دو برابر شده است و این مسئله نگران کننده است.

وی بیان کرد: با این شرایط بعید نیست وضعیت شهرهای زرد خراسان رضوی به وضعیت نارنجی تغییر کند و این مهم به دلیل افزایش ترددها و دید و بازدیدها است.

به این ترتیب اگرچه همچنان بخش عمده‌ای از شهرستان‌های کشورمان از نظر رنگ بندی کرونایی در محدوده زرد و آبی قرار دارند اما نباید فراموش کنیم ترددهای غیرضروری و همچنین دید و بازدیدهای نوروزی می‌تواند عاملی برای تغییر وضعیت همه‌گیری کرونا در این مناطق و ایجاد فشار مضاعف بر کادر درمانی کشورمان باشد.

این علائم را جدی بگیرید

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید 19 است. بیش از 80 درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

آمارهای رسمی ثبت شده در ایران نشان می‌دهد نرخ مرگ براثر بیماری کرونا در کشورمان هم اکنون 3.8 درصد برآورد شده درحالی که این شاخص در سراسر جهان رقمی معادل 2.6 درصد است و از سوی دیگر نرخ بهبودی ایران در حال حاضر 96.2 درصد تعیین شده و این نرخ در دهکده جهانی اکنون 97.4 درصد ثبت شده است.

لازم به یادآوری است جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده که به گفته کارشناسان بهداشت و درمان فعلا تنها راهکار مفید مقابله با این بیماری استفاده از ماسک و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی است.

انتهای پیام/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: پروتکل های بهداشتی نگران کننده رعایت پروتکل ها مسافران نوروزی مراکز درمانی نشان می دهد شهرستان ها همه گیری عمده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۲۵۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات قهوه ۷۵ درصد افزایش یافت

واردات قهوه در سال ۱۴۰۲ با رشد ۷۵ درصدی در ارزش به رقم ۱۴۸ میلیون دلار رسید. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، میزان وزنی قهوه وارداتی در این مدت 49 هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 48.55 درصد افزایش داشته است.

 این گزارش با اشاره به اینکه در سال 1402 کشورهای امارات متحده عربی، ویتنام، هند، اندونزی و اوگاندا 5 کشور عمده طرف معامله واردات قهوه با ایران بودند، می افزاید: 95 درصد از ارزش قهوه وارداتی به کشور از طریق 5 کشور مذکور انجام گرفته است.

بر اساس این گزارش، در این میان کشور امارات متحده عربی با 78 میلیون دلار، 52.89 درصد از سهم واردات قهوه ایران به لحاظ ارزشی را به خود اختصاص داد.

این گزارش می‌افزاید: تشریفات گمرکی حدود 82 درصد از وزن و ارزش واردات قهوه از طریق گمرک شهید رجایی انجام گرفته است و پس از آن گمرکات مشهد، بوشهر، بندرلنگه و تهران در رده بعدی قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش، در سال 1402 این میزان قهوه وارداتی از سوی 121 شخص و شرکت انجام گرفته است.

شایان ذکر است، تجارت جهانی قهوه در سال 2022 به میزان 45.5 میلیارد دلار بوده که بزرگترین صادرکنندگان قهوه، کشورهای برزیل کلمبیا و ویتنام و بزرگترین واردکنندگان قهوه آمریکا، آلمان و بلژیک بودند.

سهم قهوه از تجارت جهانی در سال 2022 به میزان 19 صدم درصد از تجارت جهانی بوده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تازه درباره قیمت ارز، طلا، مسکن و خودرو
  • اعلام آمار مرگ و میر؛ سال ۱۴۰۲ زنان بیشتر فوت کردند یا مردان؟
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • چین در آفریقا از آمریکا پیشی گرفت
  • آخرین آمار از وضعیت تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا | این ۶ استان کمترین میزان تبدیل مجوزهای کاغذی به الکترونیکی را داشته‌اند
  • اعلام آمار مرگ و میر‌های سال ۱۴۰۲/ زنان یا مردان کدام بیشتر فوت کردند؟
  • آمار مرگ در ایران | افزایش تعداد فوتی‌ها | آمار مرگ مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان
  • مشارکت مردمی در بهزیستی خراسان جنوبی ۱۱۶ درصد افزایش یافت
  • واردات قهوه ۷۵ درصد افزایش یافت
  • واردات قهوه 75درصد افزایش یافت / کدام کشورها صادرکننده عمده قهوه به ایران بوده اند؟