Web Analytics Made Easy - Statcounter

هشدار بازارساز به تلاش‌های سفته بازان برای افزایش نرخ ارز، تحریم مانع دسترسی به «ویز» شده است، جیره‌بندی آب صحت ندارد، دپوی مواد ‌اولیه‌ در گمرک؛ گواه نیاز مُبرم به مانع‌زدایی، رشد صنعتی ۷ درصدی کشور در سال ۹۹ برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز دوشنبه ۹ فروردین شبستان به شرح زیر است:

جیره‌بندی آب صحت ندارد

شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اعلام کرد: طی روزهای اخیر اخباری از آغاز جیره بندی آب در شهر کرج و بحران آب در ۱۲ کلانشهر کشور در برخی سایت‌های خبری و فضای مجازی منتشر شده  است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در متن اطلاعیه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور آمده است: «با عنایت به اخبار منتشر شده در تعدادی از خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری در باره «مواجهه ۱۲ کلانشهر امسال با بحران تامین آب و شروع جیره‌بندی آب در شهر کرج» به آگاهی می‌رساند اطلاع رسانی در باره آخرین وضعیت شهرهای مواجه با تنش آبی در تابستان ۱۴۰۰ در نشست‌های خبری برگزار شده توسط اعضای هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در تاریخ‌های ۲۴ و ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ انجام شده است که اخبار صحیح منتشر شده در تاریخ‌های مذکور قابل دسترسی است.

در همین رابطه ذکر این نکته ضروری است که از سال های گذشته به دلیل مسایل مختلفی به ویژه خشکسالی‌های متوالی، تعدادی از شهرهای کشور در معرض تنش آبی قرار گرفته‌اند.

منظور از تنش آبی، فزونی مصرف نسبت به تامین در پیک روزانه در فصل تابستان است.

 

تحریم مانع دسترسی به «ویز» شده است

محمدجواد آذری جهرمی در یکی از اتاق‌های گفت وگوی فضای مجازی کلاب هاوس که درباره فعالیت مسیریاب‌های بومی تشکیل شده بود، درباره فیلتر شدن «ویز» (Waze) برای رشد مسیریاب‌های بومی گفت: این مسیریاب خارجی فیلتر نشده بلکه ایران را تحریم کرده است. تحریم نیز به این دلیل است که این اپلیکیشن دیتاهای خود را روی کلادهایی (Cloud فضای ابری) برده است که IP  های ایران (آدرس اینترنت) را بسته‌اند.

وزیر ارتباطات افزود: دو مسیریاب بومی «بلد» و نشان در یک فضای واقعا رقابتی رشد کردند نه بر اساس فیلترینگ یک اپلیکیشن خارجی.

آذری جهرمی با تاکید بر این که عمده از دسترس خارج شدن «ویز» موضوع بستن ip های ایران است، گفت: البته معنای حرف من این نیست که سیاست‌های فیلترینگ در کشور حساب و کتابی دارد، بلکه موضوع «ویز» فیلتر نیست. موضوع بعدی این است که برخی مسئولان اذعان می‌کنند که مسیریاب‌ها می‌توانند نقاط ترافیکی را به سمت‌های خاص سوق دهند و ایجاد ترافیک کنند یا جایی را در مناطق شهری به نوعی با سر ریز کردن ترافیک‌ها مختل کنند، صاحبان مسیریاب‌ و نقشه‌های بومی باید درباره این مسئله صحبت و آن را شفاف کنند.

وی ادامه داد:‌ دو مسیریاب نشان و بلد نمونه‌های خوبی از رقابت درست استارتاپ‌ها در ایران هستند که بقیه استارتاپ‌ها می‌توانند از آن‌ها الگو بگیرند.

 

دپوی مواد ‌اولیه‌ در گمرک؛ گواه نیاز مُبرم به مانع‌زدایی

مصطفی صفاری در گفتگو با برنامه ویژه عید رادیو گفت‌وگو، با نام «به سبک بهار» در خصوص راه کارهای تحقق شعار سال 1400 در راستای پشتیبانی و مانع زدایی از توزیع، با تاکید بر اینکه وطن باید شاهد رشد روز افزون اقتصادی بوده و بیکاری و تورم در آن کاهش یابد، گفت: خوشبختانه رهبری طی 12 سال مسئله اقتصاد مقاومتی را تبیین کرده اند.

وی با بیان اینکه شعارهای سال طی سه دوره اخیر، بر اساس تاکیدات تولید محور بوده است، افزود: در واقعیت کشور و اقتصادی موفق است که تولید در آن موفق باشد.

صفاری در این میان، اقتصاد مقاومتی را دارای میل به سمت عرضه عنوان کرد و گفت: برای کاهش موانع، مردم و دولت مسئول هستند تا شکوفایی اقتصادی رشد دهد.

وی پشتیبانی ها را هم وظیفه ای از سمت دولت و بانک ها عنوان کرد تا تقویت تولید در کشور اتفاق افتد.

به گفته صفاری، تکنولوژی، سرمایه و نیروی انسانی سه بخش اصلی در پیدایش تولید در هر کشوری هستند که دانش بنیان بودن اقتصاد، این مسیر را هموار می سازد.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: برای رشد اقتصادی و نیل به سمت وطنی سربلند و شکوفا، باید به هر سه وجه تولید توجه کنیم.

صفاری در توضیح این مهم اظهار کرد: در حوزه نیروی انسانی، با افزایش درآمدها، بهره وری و انضباط کاری باید رونق گرفته و افراد با انگیزه بیشتری به کار بپردازند.

 

رشد صنعتی ۷ درصدی کشور در سال۹۹/ تحقق جهش تولید در ۱۷ محصول صنعتی

علیرضا رزم حسینی با تبریک سال نو و اعیاد نوروز و شعبانیه به تمامی مدیران و همکاران و تلاشگران عرصه تولید و تجارت کشور،گفت: سال 1399 همراه بود با مرارت ها و سختی های بسیار ناشی از شرایط تحریمی و تحمیلی جنگ اقتصادی دشمنان این آب و خاک، که در کنار مصائب ناشی از شیوع اپیدمی کرونا، مشکلات و معضلات بسیاری را در مسیر چرخ پیشرفت و توسعه کشور و مجاهدان جبهه تولید و تجارت ایران ایجاد کرده بود.

وی افزود: با مقاومت و ایستادگی مردم عزیز و خانواده بزرگ تولید و تجارت کشور، تمامی ظرفیت ها را در جهت، تحقق جهش تولید، افزایش کیفیت و تنوع در محصولات ایرانی، تکمیل زنجیره ارزشی و جلوگیری از خام فروشی، جایگزینی واردات و بهبود تراز تجاری کشور، رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال، بهبود وضعیت معیشتی و امیدآفرینی در جامعه، توسعه نوآوری و کارآفرینی فناورانه و حرکت در مسیر اقتصاد درون زا و برون نگر و هدایت سرمایه ها به بخش تولید به کار گرفته شد تا همچنان در کنار تمامی هموطنان برای غلبه بر چالش ها و ساختن ایرانی آباد و سرزمینی پیشرفته تر امید داشته باشیم.

وزیر صمت خاطر نشان کرد: وزرات صنعت، معدن و تجارت با همراهی پیشگامان عرصه تولید و تجارت در همین شرایط سخت و طاقت فرسا، افتخارات و دستاورهای بزرگی را در سال 1399 ثبت کردند که به ثمر نشستن رویای ناباورانه انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان برای توسعه همه جانبه شرق و فلات مرکزی کشور، به عنوان یکی از بزرگترین ابرپروژه های آبی_خاکی تاریخ این سرزمین از مهترین آنان بود و طلیعه های امیدبخشی را برای رشد و شکوفایی هرچه بیشتر در قرن جدید نمایان ساخت.

 

هشدار بازارساز به تلاش‌های سفته بازان برای افزایش نرخ ارز

در شرایط تعطیلی بازارها و تقاضای اندک در حواله ارز سامانه نیما که موجب شد دیروز میانگین نرخ هر دلار ۲۲٫۶۰۰ تومان باشد، حال سفته بازان و معامله گران فردایی در تلاشند با استفاده از تعطیلات و جوسازی، ارزهای خود را در نرخ های بالاتر بفروشند. بازارساز واکنش مناسب نشان خواهد داد.

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار تولید و تجارت جیره بندی آب مانع زدایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۲۶۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه داروهایی ارز ترجیحی می‌گیرند؟+بخشنامه

تصویبنامه هیات وزیران موضوع تعیین فهرست دارو، مواد اولیه آن و تجهیزات مصرفی پزشکی مشمول ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۳ توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، تصویبنامه مصوب جلسه مورخ 1403/02/02 هیات وزیران درخصوص «تعیین فهرست دارو، مواد اولیه آن و تجهیزات مصرفی پزشکی مشمول ارز ترجیحی در سال 1403» طی نامه شماره 18978 در تاریخ 1403/02/08 توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد.

برهمین اساس، داروهای خارجی فاقد تولید داخل، مواد اولیه دارویی، تجهیزات و ملزومات پرشکی و مواد اولیه، قطعات ساخت، قطعات یدکی آنها به جز تجهیزات  وملزومات پزشکی با مصرف خانگی، پوست، مو و زیبایی و دندانپزشکی؛ تجهیزات پزشکی، مصرفی و توانبخشی مورد نیاز جانبازان و ایثارگران؛ شیرخشک رگولار/رژیمی، فراورده های متابولیک/ غذای ویژه بیمارستانی و مواد اولیه آنها؛ ملزومات دارویی شامل محلول چشمی و هیالورونیک اسید و مواد اولیه آنها در سال 1403 در فهرست اقلام سلامت محور مشمول ارز ترجیحی قرار گرفته اند.

در این بخشنامه تأکید شده است: اقلامی که تا پیش از این مصوبه، مشمول ارز ترجیحی بوده و کالای آن از گمرکات ترخیص شده و با قیمت مصوب و با تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به فروش رسیده‌اند، درصورتی که ارز خود را دریافت ننموده اند نیز مشمول دریافت ارز ترجیحی در سقف باقی مانده بودجه ارزی مصوب تفاهم نامه سه جابنه سال 1402 بابت تامین ارز اقلام سلامت محور می باشند.

همچنین فهرست کالاهای اساسی کشاورزی مشمول دریافت ارز ترجیحی، موضوع بند الف تبصره 4 ماده واحده قانون بودجه سال 1403 کل کشور بخش اول به شرح جدول پیوست که تایید شده به مهر دفتر هیات دولت است، تعیین میشود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازدید هیات تجاری و اقتصادی هرمزگان از مراکز توزیع میوه و تره بار کشور چین
  • حمل ریلی محصولات مجتمع فولاد مبارکه تا ۱۰ میلیون تن در سال
  • چه داروهایی ارز ترجیحی می‌گیرند؟ + بخشنامه
  • چه داروهایی ارز ترجیحی می‌گیرند؟+بخشنامه
  • انبار دپوی باتری خودرو در بابل کشف شد
  • وزیر کار: مانع‌زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است
  • وزیر کار: مانع زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است
  • دپوی بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال لوازم یدکی قاچاق در انبار لو رفت
  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است