Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی، هر چند خیلی‌ها با شنیدن میراث یونسکو یاد بناهای تاریخی و باستانی چون پاسارگاد و تاج‌محل می‌افتند اما میراث ناملموس ماجرایی جداگانه و گامی است برای پاسداشت و زنده نگه داشتن سنت‌ها، مهارت‌ها و دانش بشر. در این میان، سنت پختن نان باگت فرانسوی در حالی نامزد ورود به فهرست میراث ناملموس یونسکو شده که از سال ۱۹۷۰ به این سو یعنی در ۵۰ سال دست‌کم ۲۰ هزار نانوایی پخت باگت در فرانسه تعطیل شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر سال ۱۰ میلیارد قطعه نان باگت فقط در فرانسه خورده می‌شود و با اینکه مردم ترجیح می‌دهند این نان قدیمی و سنتی را از نانوایی‌های کوچک محلی بخرند اما با بسته شدن این نانوایی‌ها ناچارند به فروشگاه‌های بزرگ بروند. در این فروشگاه‌ها دیگر خبری از نان باگت سنتی نیست و نان به شکل امروزی پخته و عرضه می‌شود. فدراسیون نانوایی‌های باگت فرانسه می‌خواهد با وارد کردن هنر پختن این نان به فهرست میراث ناملموس یونسکو این مهارت را از گزند سرقت در امان بدارد و جلوی نابود شدن این هنر را در گذر زمان بگیرد.

نان لواش ایران، نوعی نان سنتی قزاقستان و مهارت درست کردن خمیر پیتزا در ناپل ایتالیا پیش‌تر وارد فهرست میراث ناملموس یونسکو شده‌اند. نان باگت هم برای قرار گرفتن کنار این نان‌ها و خمیرها یک رقیب جدی از فرانسه دارد؛ هنر روی‌اندود کردن پشت‌بام‌های شهر پاریس. قرار است یونسکو درباره تازه‌واردان فهرست میراث ناملموس اواخر سال ۲۰۲۲ تصمیم نهایی را بگیرد. آخرین فهرست با این موارد به‌روز شده است: جشنواره فانوس در کره جنوبی، فرهنگ سونا در فنلاند و رقابت چمن‌زنی در بوسنی و هرزه‌گوین.

کد خبر 592222 برچسب‌ها مجله میراث جهانی یونسکو فرانسه میراث معنوی یونسکو نان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: فرانسه میراث معنوی یونسکو نان فهرست میراث ناملموس یونسکو نان باگت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۲۶۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد

محمد ثابت اقلیدی در مراسمی که با حضور دکتر مریم جلالی معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی و به منظور واگذاری تعدادی از اتاق‌های ارگ کریم خانی شیراز به پیشکسوتان و اساتید صنایع دستی و هنر‌های سنتی این استان برگزار شد گفت: در راستای حمایت، توسعه، ترویج و آموزش صنایع دستی این اقدام صورت گرفته است. مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس افزود: در حال حاضر ۵ اتاق از ارگ کریم خانی به اساتید درای نشان درجه یک صنایع دستی اختصاص یافته است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس تاکید کرد: چنانچه صنایع دستی حمایت شوند زمینه برای توسعه اقتصاد و اشتغال فراهم خواهد شد.

ثابت اقلیدی از مهمترین اهداف چنین اقدامی را گردهمایی هنرمندان در یک مکان و معرفی آن‌ها تولیدات فاخرشان به بازدیدکنندگان و گردشگران عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه ارگ کریم خانی یکی از جاذبه‌های اصلی و پربازدید کننده‌ترین گردشگری شیراز است حضور هنرمندان صنایع دستی در این مکان تاثیر به سزایی در معرفی و عرضه محصولات صنایع دستی فاخر استان دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود
  • فرانسه برای امنیت المپیک سامانۀ موشکی قرض می‌گیرد
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • دانشجویان فرانسوی هم به میدان آمدند + فیلم
  • دانشجویان فرانسوی هم به میدان آمدند
  • دانشجویان فرانسوی هم به اعتراضات ضداسرائیلی پیوستند
  • دانشجویان فرانسوی هم به اعتراضات ضد اسرائیلی پیوستند
  • رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان
  • نظامیان فرانسوی کنار اوکراین علیه روسیه می‌جنگند