Web Analytics Made Easy - Statcounter

حرم مطهر امامزاده احمد(ع) معرف به شاه احمد نگینی برفراز کبیرکوه از جاذبه های گردشگری معنوی در استان لرستان است که مردم این بقعه متبرکه را مراد دهنده می دانند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خرم آباد، کبیر کوه بین سه استان لرستان، ایلام و خوزستان و در عمق 13 کیلومتری غرب جاده خرم‌آباد به پلدختر واقع‌شده است، این حرم مطهر در  جنوبی ترین نقطه استان لرستان و شهر پلدختر قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بقعه متبرکه شاه احمد(ع) در ضلع جنوب غربی دهستان پاعلم شهر پلدختر واقع شده است و در نوک قله کبیر کوه و ارتفاع یک هزار و ۶۱۰ متری قرار دارد.

 

این بقعه متبرکه در شرایط  خاص از نظر گردشگری معنوی قرار دارد و سالانه عاشقان خاندان عصمت و طهارت بویژه درمنطقه غربی و جنوب غرب کشور را به سمت خود می کشاند.

 

 نسب این امام‌زاده شریف به امام موسی کاظم (ع) می‌رسد و مشتاقان و ارادتمندان اهل‌بیت عصمت و طهارت در ماه‌های اسفند تا خرداد از بسیاری از مناطق غرب کشور به عشق زیارت نواده رسول خدا به این مکان قدسی مشرف می‌شوند.

 

این بقعه متبرکه در جنوب شهر پلدختر واقع شده  و به  دلیل گرمای طاقت فرسای  فصل تابستان در منطقه پلدختر، بیشتر در فصل های بهار، پاییز و زمستان مورد استقبال زائران قرار دارد.

 

 

برای دسترسی به این بقعه متبرکه در گذشته های نه چندان دور مردم جاده ای کوهستانی و بسیار پر پیچ و خم را طی می کردند.

 

تا سال های قبل راه دسترسی به این امازده و زیارت تنها از طریق پیاده روی و کوهنوردی ممکن بود  و در گویش محلی به امامزاده هفت کوه معروف بود، گرچه به نظر می رسد تعداد کوهای دستری به امامزاده بیشتر باشد.

 

تا سال های قبل که راه دسترسی به این بقعه متبرکه تنها با پای پیاده امکان پذیر بود، زائران با پای پیاده مشقت ها ی زیادی برای زیارت این بقعه متبرکه  تحمل می کردند و روز ها باید پاهای تاول زده را تحمل می کردند، اما با عشق و علاقه به زیارت مشرف می شدند.

 

 گرچه این مسیر بسیار سخت و طاقت فرسا بود اما هر ساله خیل انبوهی از زائران این امامزاده با عشق مسیر را طی می کردند و بسیار اعتقاد به حاجت روایی در این مسیر داشتند.

گرچه در سالهای اخیر مسیر جاده آسفالت برای دسترسی به این بقعه متبرکه مهیا شده است، اما با توجه به کوهستانی بودن منطقه همچنان مسیری سخت و دشوار حتی برای عبور خودرو هاست و بیشتر زائران از خودروهای خاص افراد بومی برای رسیدن به این بقعه متبرکه استفاده می کنند و خطرات زیادی را برای رسیدن به این حرم نورانی به جان می خرند.-

 

جاده ای ایجاده شده در مسیر دسترسی به این بقعه نورانی به دلیل کوه های موجود در مسیر دسترسی با شیب بسیار تند احداث شده است و  عبور از این جاده پرشیب تنها برای  خود روهای خاصی امکان پذیر است و مردم با پارک خودروها خود در دامنه کوه با استفاده از خودروهای مسافرکشی چون سایپا به زیارت مشرف می شوند.

 

این بقعه متبرکه در بین مردم به مراد دهنده معروف است و عاشقان خاندان عصمت و طهارت با علاقه خاصی در زمان های مختلف خود را به این حریم الهی می رسانند.

 

عشق به زیارت با خون مردم شیعه عجین شده است و  ما مردم شیعه گاهی دلتنگ بقیع می شویم، گاهی دلتنگ حرمی در نجف می شویم و گاهی دلمان به سوی کربلا پر می کشد و گاه و بیگاه در حرم امام رضا (ع) پر می کشیم و در هر فرصتی در بقاع امامزادگان آرامش می گیریم و با پرورگار خود به راز و نیاز می پیردازیم .

 

در سایه این حریم های مطهر است که دشمنان نتوانستند ریشه های اسلام ناب را بخشکانند و امروز شیعه هرچه دارد از این بارگاه های آسمانی دارد.

 

هنوز هم زیارت این بقعه متبرکه دارای سختی های است اما در هر روز از سال زائران این حریم الهی را چون نگینی در بر می گیرند.

 

ارتفاع قله کبیر یک هزار و 610 متری است و این بقعه متبرکه در نوک قله کبیر کوه واقع است و این را می توان وجه تماییز و منحصر بفرد این بقعه متبرکه دانست.

 

ساختمان اولیه حرم بعد از انقلاب از ورق آهن ساخته ‌شده بود که سقف آن به شکل شیب‌دار و مخروطی شکل بوده و باوجود سادگی ساختمان بنا،همواره زائران با اشتیاق خاصی به زیارت می روند که این بقعه از دیر باز مورد احترام و استقبال مردم منطقه بوده است.

 

اطراف این بقعه متبرکه به دلیل صعب العبور بودن دارای طبیعی بکر و دلچسب است  و زیارت از این بقعه متبرکه را با سیاحت عجین می کند.

 

مردم غرب کشور بویژه استان های لرستان، خوزستان، ایلام و کرمانشاه و همدان بسیار به زیارت این بقعه متبرکه مشرف می شوند و اعتقاد زیادی به حاجت گیری از این درگاه الهی دارند.

 

برای دسترسی به بقعه متبرکه امام‌زاده شاه احمد از مسیر خرم‌آباد به  سمت پلدختر و به دو طریق است که در روش اول از طریق جاده خرم‌آباد به پلدختر می‌توان اقدام کرد و در غرب جاده بعد از عبور از شهرستان پلدختر به عمق 13 کیلومتری غرب جاده، بعد از گذر از روستای پاعلم (پایین‌دست امام‌زاده احمد) و مسیر کوهستانی جاده به بقعه متبرکه رسید و در طریق دیگر باید در انتهای جنوبی آزادراه خرم‌آباد پل زال توقف کرده و 10 کیلومتر به سمت جاده پلدختر حرکت کرده تا تابلوهای راهنمای روستای پا علم مشخص شود و از آن طریق به این مکان مقدس رسید

پایان پیام/599

منبع: شبستان

کلیدواژه: حریم بقعه متبرکه کبیرکوه گردشگری بقعه متبرکه بقعه متبرکه شاه احمد کبیر کوه خرم آباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۲۷۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش هفته حج در سنندج برگزار می‌شود

کاوه شیرزادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: حجاج زیارت حج تمتع از کردستان هزار و ۱۴۵ نفر هستند که در قالب ۱۰ کاروان شامل ۹ کاروان اهل تسنن و یک کاروان اهل تشییع سامان یافته‌اند.

رییس سازمان حج و زیارت کردستان بیان کرد: از شهر سنندج تعداد ۳۶۰ نفر در قالب ۳ کاروان، از شهر بانه تعداد ۲۶۰ نفر در قالب ۲ کاروان، از شهر مریوان تعداد ۲۱۵ نفر و در قالب۲ کاروان و از شهر بیجار یک کاروان ۹۵ نفره عازم حج تمتع امسال خواهند شد.

وی اظهار کرد: از شهر سقز هم ۲ کاروان با تعداد ۲۱۵ نفر به زیارت حج تمتع مشرف می‌شوند.

رییس سازمان حج و زیارت کردستان ادامه داد: تاریخ اعزام‌ها هنوز به صورت دقیق مشخص نیست ولی اعزام‌های استان کردستان احتمالاً از تاریخ ۸ خرداد آغاز خواهد شد.

شیرزادی گفت: همایش هفته حج هم در تاریخ ۲۰ اردیبهشت و با حضور ۳ کاروان سنندج و حضور تقریبی ۶۰۰ نفر در مجتمع فجر سنندج برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: درباره معاینات زائران برای حضور در حج امسال هم مقدمات حج از چندین ماه قبل شروع شده و معاینات زائران هم طبق روال گذشته در مراکز پزشکی جمعیت هلال احمر انجام شد.

وی اذعان کرد: زائران در حال حاضر در حال سپری کردن آموزش‌های شرعی و احکامی هستند.

کد خبر 6093944

دیگر خبرها

  • همایش هفته حج در سنندج برگزار می‌شود
  • بازگشت ۸۵ میلیون ریال به حساب زائران حج
  • زائران حج تمتع ۸.۵ میلیون تومان پس‌ می‌گیرند
  • ضرورت توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی
  • سهمیه ارز مسافران حج اعلام شد
  • چند نفر به حج عمره اعزام می‌شوند؟
  • بعد از ۹ سال وقفه؛ چند نفر به حج عمره اعزام می‌شوند؟
  • آخرین اخبار حج تمتع ۱۴۰۳ / سهمیه ارز زائران اعلام شد + جزئیات
  • اختصاص ۵۰۰ یورو ارز مسافرتی به زائران حج
  • سهمیه ارز زائران حج تمتع ۱۴۰۳ اعلام شد