Web Analytics Made Easy - Statcounter

برنامه پنج ساله ششم توسعه در دوره اول دولت تدبیر و امید به تصویب رسید. پایان برنامه پنج ساله ششم در سال ۱۴۰۰ می‌باشد. در سال جاری این برنامه به پایان خواهد رسید و پرسش این است که آیا به اهداف اقتصادی تعیین شده در برنامه توسعه ششم خواهیم رسید؟

لایحه برنامه ششم توسعه در تاریخ 27 دی ماه 1394 توسط حسن روحانی بعد از چهار ماه تاخیر به مجلسی ها جهت بررسی تحویل داده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این برنامه در 31 ماده تنظیم و در آن راهبردهای کلان مدیریت اجرایی کشور در پنج سال آینده مشخص شده بود.

به گزارش تابناک اقتصادی، برنامه ششم توسعه با سایر برنامه های توسعه ارائه شده تفاوت های جدی را داشت که از جمله این تفاوت ها آن بود که لایحه برنامه ششم توسعه کشور با عنوان «لایحه احکام مورد نیاز اجرای بـرنـامـه شـشـم تـوسـعـه ایران» و در 31 ماده تنظیم شده بود،  حال آنکه برنامه پنجم توسعه در 235 ماده در 9 فصل تدوین شده بود. همین تفاوت ها باعث شد تا لایحه پیشنهادی دولت برای برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور با انتقاداتی از سوی برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس رو به رو شود. بعد از این انتقادات با تصمیم سران سه قوه، برنامه پنجم توسعه یک سال دیگر تمدید شد. با این تصمیم، تصویب برنامه ششم توسعه به سال 1395 موکول شد.

این لایحه مجدداً در مرداد ماه سال 1395 به مجلس دهم تقدیم شد. این بار نیز این لایحه با انتقاداتی از سوی مجلسی ها رو به رو شد. این بار انتقادات پیرامون این موضوع بود که چرا برخلاف معمول، لایحه ارائه شده به امضای نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور رسیده و رئیس جمهور آن را امضا نکرده است. بعد از این ماجرا و انتقادات، اصلاحیه برنامه ششم توسعه در 14 شهریور 1395 با امضای رئیس جمهور تقدیم رئیس مجلس شد. سرانجام، کلیات این لایحه در مورخه 28 آذر ماه 1395 با 110 ماده افزوده شده و 485 هزار میلیارد تومان هزینه اضافه از سوی کمیسیون تلفیق در صحن علنی مجلس به تصویب رسید و بررسی لایحه برنامه ششم توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور، پس از ۴۹ جلسه کاری در مورخه 28 دی ماه 1395 مجلس شورای اسلامی پایان یافت. در نهایت در مورخه 28 اسفند ماه 1395 این قانون جهت اجرا توسط رئیس مجلس به رئیس جمهور ابلاغ شد.

در جدول شماره یک این قانون، برای برخی شاخص ها در سال 1400 اهدافی تعیین شده بود. اهداف تعیین شده برای سال  1400 اجرای این قانون بدین شرح بود: میزان صادرات غیرنفتی 112.7 میلیارد دلار، واردات کل 152.5 میلیارد دلار، نقدینگی 2850 هزار میلیارد تومان، نرخ تورم 7.9 درصد و نرخ بیکاری 8.6 درصد.

طبق مصاحبه رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در دوازده ماهه سال 1399، میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور و همچنین میزان واردات به ترتیب به ارزش 34.5 میلیارد دلار و 38.5 میلیارد دلار بوده است. این ارقام نشان می دهد که میزان صادرات غیرنفتی و واردات در یک سال مانده به پایان برنامه ششم توسعه با اهداف تعیین شده در قانون برنامه ششم فاصله چشمگیری دارد.

 

طبق آخرین گزارش بانک مرکزی که مربوط به بهمن ماه 1399 می باشد میزان نقدینگی در این ماه به 3300 هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که رقم این نقدینگی باید در پایان سال 1400 حداکثر 2850 هزار میلیارد تومان می بود. نقدینگی در یک سال مانده به پایان برنامه ششم توسعه 450 هزار میلیارد تومان فراتر از اهداف تعیین شده می باشد.

میزان نرخ تورم نیز طبق گزارش مرکز آمار ایران در سال 1399، 36.4 درصد اعلام شد. بنابراین این نرخ نیز با آنچه در برنامه ششم توسعه برای سال 1400 (7.9 درصد) در نظر گرفته شده است، فاصله بسیار چشمگیری دارد.

در رابطه با نرخ بیکاری در سال 1399 نیز باید گفت که طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران پیرامون وضعیت نیروی کار که مربوط به پاییز سال 1399 می باشد، این نرخ برای جمعیت 15 ساله و بیشتر 9.4 درصد اعلام شد که با هدف تعیین شده در قانون برنامه ششم برای سال 1400 اختلاف 0.8 درصدی دارد.

همان گونه که ملاحظه می گردد آنچه محقق شده است با آنچه برای سال 1400 هدف گذاری شده بود فاصله چشمگیری دارد. البته اشاره به این نکته ضروری است که کشور از سال 1397 درگیر شدیدترین تحریم ها شد و از اواخر سال 1398 هم شیوع کرونا در کشور اوضاع اقتصادی را بدتر کرد.

آنچه می توان از برنامه ششم توسعه آموخت این است که باید با آینده نگری جامع تر و در نظر گرفتن شرایط مختلف این برنامه ریزی ها را انجام داد وگرنه این گونه برنامه ریزی ها عایدی جز هزینه و صرف وقت نخواهد داشت و کشور را هم به توسعه نخواهد رساند.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: اعمال ماه شعبان نوروز 1400 نیمه شعبان آزاده نامداری تولید پشتیبانی ها مانع زدایی ها سند همکاری 25 ساله ایران و چین اهداف اقتصادی برنامه ششم توسعه نقدینگی اعمال ماه شعبان نوروز 1400 نیمه شعبان آزاده نامداری تولید پشتیبانی ها مانع زدایی ها سند همکاری 25 ساله ایران و چین هزار میلیارد تومان برنامه ششم توسعه میلیارد دلار برنامه پنج تعیین شده برای سال پنج سال سال 1400 سال 1399

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۲۸۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت توانسته بخش قابل توجهی از اهداف خود برای رفع ناترازی‌ها و مشکلات اقتصادی را محقق کند

رئیس جمهور با بیان اینکه در آغاز فعالیت دولت رفع ناترازی‌ها و مشکلات کشور از جمله تنش‌های‌ آبی، ناترازی برق، مشکلات اشتغال و مسکن، تورم، کسری بودجه و بهبود وضعیت اقتصادی زندگی مردم را در محور برنامه‌های خود قرار دادیم، گفت: امروز بخش قابل توجهی از این مشکلات برطرف شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز _پنجشنبه ششم اردیبهشت_ در اجتماع مردم مناطق جنوب غربی تهران، در صحن امام‌زاده حسن (ع) با گرامیداشت یاد شهیدان و ادای احترام به خانواده معظم شهدا تصریح کرد: مردم عزیز این مناطق در طول تاریخ انقلاب اسلامی همواره در صف مقدم دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌ها و یار انقلاب، امام و رهبری بودند.

رئیس جمهور با بیان اینکه همواره به دنبال فرصتی بودم تا در جمع باصفا و نورانی مردمان سخت‌کوش و متدین این منطقه حضور یابم، افزود: بنای دولت اداره امور بر مبنای عمل به دستورات الهی در همه عرصه‌های زندگی، اجرای عدالت با تکیه بر امکانات داخلی و بر مبنای سند آمایش سرزمینی است. بر همین اساس در آغاز به کار دولت رفع تنش آبی ۱۰ هزار روستا، ناترازی‌های گسترده برق، کاهش بیکاری و رفع مشکل اشتغال و رفع دغدغه مردم درباره مسکن را مبنای کار خود قرار دادیم و امروز بخش قابل توجهی از این مشکلات برطرف شده‌اند.

رئیسی همچنین با بیان اینکه تلاش کرده‌ایم با استفاده از ظرفیت‌های متنوع کشور شرایط اقتصادی زندگی مردم را بهبود بخشیم، اظهار داشت: بنای بنده این نیست که بگویم دولت چه وضعیتی را تحویل گرفت و در گذشته وضعیت چگونه بوده است، اما فقط در یک مورد دولت را با ۴۸۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه تحویل گرفتیم که این کسری بودجه یکی از اصل‌ترین دلایل ایجاد تورم است، اما بدون استقراض از بانک مرکزی یا چاپ پول با تولید و ایجاد منابع و درآمدهای جدید هم این کسری را رفع کردیم و هم توانستیم روند تورم را کاهشی کنیم.

تکمیل می‌شود...

کد خبر 747977

دیگر خبرها

  • نصرتی: با استقلال خیلی راحت‌تر بازی می‌کنیم
  • دولت توانسته بخش قابل توجهی از اهداف خود برای رفع ناترازی‌ها و مشکلات اقتصادی را محقق کند
  • بازخوانی سفر اردوغان به عراق/ اهداف ژئوپلیتیکی ترکیه به بهانه مناسبات ژئواکونومیک
  • اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران
  • تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور
  • تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود
  • قالیباف: تا یکشنبه برنامه ارزی خود را ارائه نکنید خودمان موضوع را دنبال خواهیم کرد!
  • ضرب‌الاجل قالیباف برای دولت/ رئیس مجلس: تا یکشنبه برنامه ارزی خود را ارائه نکنید خودمان موضوع را دنبال خواهیم کرد!
  • اجرای سند توسعه اشتغال در ۵۰۰ روستای خراسان شمالی
  • امسال شاهد رونمایی و پرتاب ماهواره‌های جدید خواهیم بود