Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مسائل بین الملل گفت: من خیلی به آینده روابط ایران و آمریکا خوشبین نیستم، چون روابط ایران و آمریکا سیاه و سفید است و نمی تواند خاکستری باشد.

به گزارش برنا، متن مصاحبه «نوذر شفیعی»، کارشناس مسائل بین الملل، با خبرگزاری برنا به شرح زیر است:

تحولات آمریکا در سال گذشته را چه طور ارزیابی می کنید؟

بایدن درصدد هست که دو کار مهم را انجام بدهد، یکی دیدگاه های حزب دموکرات را اجرا و یکی هم اینکه میراث ترامپ را اصلاح کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیدگاه حزب دموکرات این است که اصول دموکراسی که شامل بحث حقوق بشر و دموکراسی، اقتصاد آزاد و در کنار اینها بحث رهبری ایالات متحده آمریکا را در چهارچوب وظایف ایالات متحده پیش ببرد، یعنی فرض بر این است که ایالات متحده آمریکا چنین دستور کاری را دارد. بحث دیگر این است که در واقع اشتباهات ترامپ را جبران کند، یعنی به برجام و پیمان آب و هوایی برگردد، همچنین بودجه سازمان ملل را پرداخت کند و به سازمان بهداشت جهانی و یونسکو نیز برگردد. یعنی هر آنچه که ترامپ انجام داده و باعث ضربه به اعتبار ایالات متحده آمریکا شده آنها را اصلاح و جبران کند.

سومین کار او هم گسترش نفوذ ایالات متحده آمریکا است یعنی اینکه، دموکرات یا جمهوریخواه فرقی ندارد همه آنها برای گسترش نفوذ ایالات متحده آمریکا گام برمی‌دارند اما ممکن است شیوه ها و ابزارهایشان، متفاوت باشد.

ترامپ درون گرا و بایدن یک شخص برون گراست

به نظر شما بایدن و ترامپ چه تفاوت اساسی دارند؟

تفاوت های آنها عمدتا در شیوه و روش هست، به این معنی که ترامپ به لحاظ ویژگی های شخصیتی یک فرد تک رو، مغرور و خودشیفته و تقریبا یک رفتار دیکتاتور مابانه ای داشت و برعکس بایدن، یک فرد دموکرات با تجربه اداری و سیاسی مفید و آگاه به مسائل روز و آگاه به جایگاه ایالات متحده آمریکاست، بنابراین از لحاظ شخصیتی متفاوت هستند.

ترامپ به شدت درون گرا و بایدن برون‌گرا است که این نوع ویژگی های شخصیتی سیاست های خارجی جداگانه ای را تحمیل می کند. اینکه ترامپ می گوید اول آمریکا این یک نوع درون گرایی است، بایدن می گوید آمریکا به تعهدات برمی گردد این یک نوع برون گرایی است و سیاست خارجی فرد درون گرا تهاجمی است و سیاست فرد برون گرا مسالمت آمیز است.

در چهارچوب حزبی یکی حزب دموکرات و یکی حزب جمهوریخواه است که از اساس تفاوت هایی با هم دارند. پایگاه اجتماعی احزاب با هم متفاوت است اما همه اینها در یک چیز مشترک هستند و آن این است که ایالات متحده آمریکا، باید قدرت اول جهان باشد ولی اینکه چگونه این جایگاه حفظ شود ممکن است ترامپ از طریق فشارهای حداکثری و از طریق برخوردهای نظامی دنبال کند اما بایدن از طریق، مذاکره و در واقع نشان دادن یک چهره مثبت از ایالات متحده آمریکا در سطح جهان، این موضوع را دنبال کند.

من خیلی به آینده روابط ایران و آمریکا خوشبین نیستم

آینده روابط ایران و آمریکا و برجام را با وجود بایدن چگونه می بینید؟

من خیلی به آینده روابط ایران و آمریکا خوشبین نیستم، چون روابط ایران و آمریکا سیاه و سفید است و نمی تواند خاکستری باشد یعنی ایران و آمریکا یا باید دوست باشند یا دشمن. اگر قرار است دوست باشند باید هر دو نسبت به آنچه که تا الان به هم نسبت می دادند آنها را پس بگیرند یعنی به نوعی محتوای انقلاب اسلامی ایران که هدف آن مقابله با ظلم و جور و اجرای قسط و عدالت است باید تهی شود و در کنار آمریکا قرار بگیرد.

سیاست آمریکا پس از بایدن در رابطه با کشورهای منطقه چگونه می شود؟

آمریکایی ها یک استراتژی بزرگی دارند که در آن استراتژی بزرگ جهان آینده به دو بخش تقسیم می شود، جهان چینی و جهان آمریکایی یعنی قطب چینی و قطب آمریکایی. بنابراین در این رقابت آمریکا تلاش خواهد کرد هرچه یاران بیشتر و نفوذ بیشتری به دست بیاورد، بنابراین تماما آمریکا سعی خواهد کرد که بر آنها حضور و نفوذ داشته باشد که این حضور و نفوذ باعث قیمت کاهش حضور و نفوذ چین شود. 9

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: مصاحبه برنا دموکراسی حقوق بشر اقتصاد ایالات متحده ایالات متحده آمریکا سازمان ملل سازمان بهداشت جهانی یونسکو سیاست خارجی مسالمت آمیز جهان ایران سیاه و سفید انقلاب اسلامی ایران کشورهای منطقه رقابت چین ایران حقوق بشر نوروز آمریکا برجام نوروز 1400 آینده روابط ایران و آمریکا ایالات متحده آمریکا درون گرا برون گرا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۲۹۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشریه تایم: حمله بایدن به ژاپن و هند/ آن‌ها بیگانه هراس هستند!

بایدن ژاپن و هند را کشورهای «بیگانه هراس» خواند که از مهاجران استقبال نمی‌کنند.

به گزارش جماران؛ به نقل از نشریه تایم، رییس جمهوری آمریکا؛ جو بایدن در یک سخنرانی تازه، ژاپن و هند را کشورهای «بیگانه هراس» خواند که از مهاجران استقبال نمی‌کنند و این دو کشور را با چین و روسیه در یک ردیف قرار داد.

این اظهارات، در یک رویداد جمع‌آوری کمک‌های مالی، تنها سه هفته پس از آن بیان می‌شود که کاخ سفید میزبان فومیو کیشیدا؛ نخست وزیر ژاپن برای یک دیدار رسمی در ایالات متحده بود که طی آن دو رهبر آنچه را که بایدن «اتحاد ناگسستنی»، به ویژه در مورد امنیت جهانی خواند، جشن گرفتند. علاوه بر این؛ کاخ سفید تابستان گذشته از نارندا مودی؛ نخست وزیر هند در یک سفر دولتی به آمریکا، استقبال کرد.

گفتنی است؛ ژاپن مهم‌ترین متحد ایالات متحده در شرق آسیا است و هند، یکی از پیشروترین اقتصادهای جهان و یک شریک حیاتی در هند و اقیانوس آرام برای ایالات متحده به حساب می‌آید.

بایدن در این سخنرانی گفت: انتخابات آتی ایالات متحده  برای «آزادی، آمریکا و دموکراسی» است و اقتصاد این کشور به خاطر وجود شما و بسیاری دیگر در حال رونق است و دلیل آن به این خاطر است که ما از مهاجران استقبال می‌کنیم.

بادین در بخش دیگری از صحبت‌های خود می‌گوید: چرا چین از نظر اقتصادی به شدت در حال توقف است؟ چرا ژاپن مشکل دارد؟ چرا روسیه؟ و چرا هند آنگونه که باید به توسعه نمی‌رسد؟ چراکه آن‌ها بیگانه هراس هستند. آن‌ها مهاجران را نمی‌خواهند. اما مهاجران کسانی هستند که ما را قوی می‌کنند و ما هجوم کارگرانی را داریم که می‌خواهند این‌جا باشند و به ما کمک کنند.

 

گاف بایدن

این در حالی است که هنوز هیچ واکنشی نه از سوی دولت ژاپن و نه از سوی دولت هند اعلام نشده است. با این حال، جان کربی؛ سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید روز گذشته در رابطه با صحبت‌های بایدن در مورد متحدان آسیایی آمریکا گفت: «بایدن در مورد موضع ایالات متحده در قبال مهاجرت صحبت‌های گسترده‌ای کرده است و متحدان و شرکای ما به خوبی می‌دانند که بایدن چگونه برای آن‌ها ارزش قائل است. دوستی، همکاری و توانایی آن‌ها در طیف وسیعی از موضوعات و نه فقط مربوط به امنی، برای آمریکا مهم است. آن‌ها می‌دانند که بایدن تا چه اندازه به ایده اتحاد و مشارکت با متحدان ارزش می‌دهد.»

 

ژاپن

گفتنی است؛ ژاپن به مشکلات کاهش جمعیت خود اذعان کرده است و بر اساس داده‌های منتشر شده در ماه فوریه، تعداد نوزادان متولد شده در این کشور در سال 2023 برای هشتمین سال متوالی کاهش یافته است. کیشیدا نرخ پایین زاد و ولد در ژاپن را بزرگ‌ترین بحرانی که ژاپن با آن مواجه است، نامیده اما این کشور مدت‌هاست که به موضع درهای بسته‌تر در قبال مهاجرت مشهور است.

 

هند

در همین حال، جمعیت هند افزایش یافته و به بزرگ‌ترین جمعیت جهان تبدیل شده است و سازمان ملل اعلام کرده است که هند در مسیر رسیدن به 1.425 میلیارد نفر است. البته جمعیت هند نیز جوان‌تر است. در اوایل سال جاری، هند قانون جدید شهروندی را تصویب کرد که به سرعت تابعیت هندوها، پارسی‌ها، سیک‌ها، بودایی‌ها، جین‌ها و مسیحیان را که از افغانستان، بنگلادش و پاکستان به هند فرار کرده بودند، وضع کرد. اما این قانون، مسلمانان را که در هر سه کشور اکثریت هستند، مستثنی می‌کند و این اولین بار است که هند معیارهای مذهبی را برای شهروندی تعیین می‌کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تعلیق تحویل مهمات به رژیم صهیونیستی توسط آمریکا
  • واکنش کاخ سفید به «گشتاپو» خواندن دولت بایدن از سوی ترامپ
  • پیشنهاد گروگان سابق آمریکایی در خصوص جنگ ایران و اسرائیل
  • آکسیوس : تعویق ارسال محموله سلاح از آمریکا به اسرائیل
  • توضیح سالیوان درباره کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین
  • جان جیمز یوبل، فعال ضدصهیونیسم در گفت‌وگو با قدس: صهیونیسم‌ستیزی در میان آمریکایی‌ها افزایش خواهد یافت
  • سالیوان: کمک‌های جدید آمریکا شرایط جنگ اوکراین را تغییر نمی‌دهد
  • جان جیمز یوبل فعال ضدصهیونیسم آمریکایی در گفت‌وگو با قدس: صهیونیسم‌ستیزی در میان آمریکایی‌ها افزایش خواهد یافت
  • نشریه تایم: حمله بایدن به ژاپن و هند/ آن‌ها بیگانه هراس هستند!
  • مهار ایران توسط چین؛ چالش‌هایی برای اهرم فشار آمریکا