Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، قلعه‌گنج از شهرستان‌های جنوبی استان کرمان است که در جنوب شرقی ایران قرار دارد، فاصله این شهر تا مرکز استان، ۴۲۰ کیلومتر است.  

تاریخچه

کنکاو یین تاریخ و قدمت این شهر کاری بس دشوار و شگرف است، تاریخ آن به قبل از اسلام و میلاد مسیح می‌رسد که در حال حاضر در جای جای تاریخ، شواهدی از اقوام ساکن در این شهرستان بدست می‌آید، آثار بدست آمده از تمدن این منطقه، نشانگر قدمت بیش از ۵ هزار سال را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وجه تسمیه  

از آنجایی که قلعه گنج در گذشته به کلات گنج معروف بوده و بعضی از طوایف این منطقه به کلات گنجی معروف هستند، می‌توان چنین پنداشت که مردمان این نواحی در گذشته صاحب قنات‌ها، گنج‌ها، نعمت‌ها و آبادانی‌های فراوان بوده‌اند؛ بنابراین همان‌طور که از اسمش پیداست سرزمین حاصلخیز و پردرآمدیست که در آن کشت انواع محصولات گرمسیری متداول است.

عبدالرضا جهانگیری، نماینده میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در شهرستان قلعه گنج در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: شهرستان قلعه گنج به لحاظ وجود نخستین هتل کپری جهان و همچنین برخورداری از پیشینه تاریخی، تفریحگاه، زیارتگاه، جاذبه‌های گردشگری، آب و هوای مطلوب و متنوع، تا پیش از شیوع کرونا در فصل بهار و ایام تعطیلات نوروز تبدیل به یک منطقه متنوع گردشگری می شد و هر ساله در این ایام تعداد زیادی از مسافران نوروزی و گردشگران خارجی جذب این منطقه تاریخی در جنوب کرمان می‌شدند که امسال به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا نتوانستیم میزبان گردشگران زیادی باشیم. 

او افزود: گستردگی منطقه قلعه گنج، خشکسالی‌های اخیر و خشک شدن تالاب جازموریان سبب شده است که همگان این منطقه را به عنوان یک دشت بدون آبادی تصور کنند، این درحالیست که وجود آبشار ها، رود‌ها و دره‌های سر سبز سبب شده است، این شهرستان راز‌هایی را در دل خود جای دهد و گردشگران زیادی را به سوی خود جذب کند.

جهانگیری با اشاره به اینکه قلعه گنج با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد، دارای روستا‌های گرمسیر و سردسیری زیادی است، تصریح کرد: در این شهرستان دریک زمان مشخص شرایط آب وهوای متفاوتی را شاهد هستیم و همین سبب شده است، بعضی از این روستا‌ها به مکان‌های زیبا تبدیل شوند و سال های گذشته گردشگران داخلی و خارجی زیادی با سفر به این شهرستان احساس رضایت و لذت کرده اند.

مهمترین جاذبه‌های تفریحی، تاریخی و گردشگری شهرستان قلعه گنج به شرح زیر است:

چشمه آب گرم

وجود چشمه آبگرم با رنگ قرمز در دل کویر جازموریان می‌تواند یک جاذبه بسیار منحصر بفرد در دل تالاب جازموریان باشد، دل این کویر خشک و سوزان حیات را در این قسمت از جازموریان حفظ کرده است.

این چشمه‌ی آب گرم در فاصله حدود صد کیلومتری شهرستان قلعه گنج در بخش چاه دادخداد و در فاصله‌ی کمتر از سی کیلومتری روستای توریگ ۳ واقع شده است که به دلایل متعدد تاکنون برای گردشگران و مشتاقان طبیعت گردی ناشناخته مانده و کمتر کسی پا به این منطقه بکر گذاشته است.

روستای شهکهان

با سفر به شهرستان قلعه گنج می‌توانید در بلندای روستای شهکهان که به عنوان دروازه ورودی بندر جاسک به استان کرمان به شمار می‌رود، با مشاهده‌ی هتل کپری آن، زندگی نوین را در کنار زندگی سنتی نظار گر باشید.

شهر نهرندگان  

با توجه به اینکه قدمت شهرستان قلعه گنج به هزاره سوم پیش از میلاد می‌رسد، گردشگرانی که به تاریخ قبل از اسلام یا تاریخ دوران اسلامی علاقه دارند می‌توانند با سفر به شهر هزار هکتاری نهرندگان و مشاهده‌ی نقاشی‌های قدیمی بر روی سنگ در رودخانه مارز، تپه‌های باستانی تم‌سرخ، گنج‌آباد، چهل‌منی، عباس‌آباد، زیارت‌بچه، چاه‌باغ و ... تجربه هزاران سال قبل را احساس کنند.

سفر به شهر هزار هکتاری نهرندگان با قدمت بیش از شش هزارسال در شهرستان قلعه گنج و مشاهده بنا‌های سنگی که هنوز هم استوار مانده اند و یا تجربه کوهنوردی در کوه‌های زیر دامنه مارز و مشاهده مناطق بکر و دست نخوره "شیبکوه" را کمتر می‌توان تجربه کرد.

سازه‌های سنتی توپ

وجود سازه‌های سنتی "توپ" در قلعه گنج به عنوان یک بخش جدا نشدنی از فرهنگ مردمان این منطقه است و حفظ فرهنگ کپر نشینی که سبک زندگی روستاییان و اقوام بزرگ ایرانیست و روی نیاوردن به سازه‌های مدرن دنیا از جذابیت و زیبایی‌هایی است که مردم این منطقه با حفظ فرهنگ خود و نوع زندگی سنتی شان، آن را در معرض دید مردم و علاقه‌مندان قرار داده اند.

روستای چاه نصیر

با سفر به روستای چاه نصیر و سایر روستا‌های کویری قلعه گنج شامل: چهلمنی ریگ متین ریگ آباد، سولان و توریگ از مناطق کویری شهرستان قلعه گنج فرصت‌های متفاوتی را برای خلق لحظاتی خوش با حرکت بر روی ریگ‌های روان، ریگ درمانی و تجربه شتر سواری خواهید داشت.

اگر خودرو دو دیفرانسیل دارید و عشق شما آفرود در مناطق کویریست می‌توانید تعطیلات عید خود را در مناطق کویری چاه نصیر، چهلمنی ریگ متین ریگ آباد، سولان، روستای توریگ و … بگذرانید و تجربه هیجان انگیزی را با رانندگی در مناطق کویری قلعه گنج داشته باشید.

شبی بیاد ماندنی با تماشای ستارگان در آسمان جازموریان

با توجه به گسترش شهر‌ها و آلودگی‌های نوری تماشای ستارگان آسمان در هر مکانی امکان پذیر نیست اگر به به آسمان صاف، کهکشان وستاره‌ها علاقه دارید تالاب جازموریان از جمله مکانهایست که در کنار طبیعت زیبا و سر سبز خود داری آسمان صاف با کمترین آلودگی نوری است که پس از غروب آفتاب هزاران ستاره در آسمان جازموریان می‌درخشد که بدون هیچ وسیله‌ای می‌توان از این تجربه لذت ببرید.

بقعه متبرکه شاهزاده ابوالقاسم

بقعه متبرکه شاهزاده ابوالقاسم (معروف به زیارت بچه) یکی دیگر از شاخص‌ترین مکان‌های گردشگری شهرستان قلعه گنج است که همه ساله به دلیل وجود امکانات رفاهی، پارک بازی کودکان، کشتارگاه برای ذبح دام، وجود آلاچیق‌های سنتی و ... میهمانان زیادی در فصل‌های مختلف از جمله بهار و ایام نوروز برای گذراندن اوقات فراغت خود به این مکان معنوی سفر می‌کنند.

رودخانه‌های زلال مناطق کوهستانی قلعه گنج

رودخانه‌های زلال مناطق کوهستانی شهرستان قلعه گنج، این روز‌ها به یکی دیگر از مکان‌های گردشگری این شهرستان تبدیل شده اند، اگر بعد از ایام کرونا برای گذراندن اوقات فراغت خود، قصد سفر به یک مکان سرسبز همراه با طبیعت شادی بخش و آرام را دارید به منطقه مارز، دستجرد، درباغ و کشیت در قلعه گنج سفر کنید، هر ساله ایام عید میهمانان و گردشگران زیادی رودخانه‌های بنگرو، تنگ سُمسیلی، تنگ گریشگ، دستجرد، منطقه گردشگری کشیت، رودخانه رمشک، درباغ و ... را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کرده و جذب این رود‌های فصلی که تنها تعدادی از رودخانه‌های معروف و زیبای شهرستان قلعه گنج هستند، می‌شوند.

سوغات و صنایع دستی

اگر جزو آن دسته از افراد خوش ذوق هستید که علاقه به فرهنگ و پوشش لباس مردم در نقاط مختلف ایران و آداب ورسوم آن‌ها دارید، می‌توان گفت، قلعه گنج از جمله شهرستان‌هایی است که داری پوشش لباس متفاوت و همچنین صنایع دستی متنوعی است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به سواس (کفشی که با برگ درخت نخل درست می‌شود)، قندان، جالیوانی، سبد، پریگ‌های بافته شده از برگ درخت خرما، حصیر، شلوار‌های خوسی و ... اشاره کرد.

علاوه بر آن مستوک به عنوان سوغات این منطقه است که از خرمای مضافتی منطقه تهیه می‌شود. برای تهیه مستوک، هسته خرما را از آن جدا کرده و کاملا چرخ می‌کنند، سپس آن را ورز می‌دهند تا به صورت خمیر در آید و در پایان با اضافه کردن زیره به اندازه‌های ۲۵۰ گرمی قالب زده و دور آن را با برگ درخت خرما می‌بافند.

شهرستان قلعه گنج در جنوب استان کرمان همچنان منتظر ریشه کنی کروناست تا مانند گذشته پذیرای گردشگران داخلی و خارجی باشد.

گزارش از  عبدالواحد کرمی

انتهای پیام/ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نوروز 99 میراث فرهنگی شهرستان قلعه گنج مناطق کویری قلعه گنج قلعه گنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۳۰۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفری به دنیای توپولوژی

ایسنا/خراسان رضوی کتاب An Adventure in the Realm of Topology (سفری به دنیای توپولوژی) به قلم دکتر محمد صال مصلحیان، استاد گروه ریاضی محض دانشگاه فردوسی مشهد تالیف و چندی پیش توسط انتشارات Element با حمایت وزارت علوم کرواسی و به زبان انگلیسی چاپ شده است.

نویسنده کتاب می‌گوید ایده اصلی تالیف آن زمانی در ذهنش شکل گرفت که متوجه شد تعدادی از دانشجویانش که در کلاس‌های مقطع کارشناسی رشته ریاضی شرکت می‌کردند، آن شهود و درک عمیق مفاهیم اولیه ریاضی که از آنها انتظار می‌رفت را نداشتند. این موضوع وی را به این ایده سوق داد که کتابی بنویسد که محتوای آن مناسب برای گروه‌های سنی و سطوح تحصیلی مختلف باشد تا بتواند به آن‌ها در فهم بهتر مفاهیم اساسی توپولوژی به عنوان یکی از شاخه‌های مهم ریاضی کمک کند.

مصلحیان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه این کتاب برای دانش‌آموزان و دانشجویان تمام رشته‌ها نوشته شده است، اظهار کرد: تمام علاقه‌مندان از نوجوانان ۱۳ ساله گرفته تا افراد با سنین بالاتر می‌توانند این کتاب را بخوانند و متوجه شوند. این کتاب در بهار امسال منتشر شد و در MathSciNet انجمن ریاضی آمریکا و نیز ZbMATH انجمن ریاضی اروپا نمایه شده است.

وی افزود: از حدود ۱۵ سال پیش ایده تالیف چنین کتابی به ذهنم خطور کرد. در ابتدا تصمیم داشتم آن را برای کودکان بنویسم، چنانکه به دو فرزند خودم آموزش داده بودم. حتی نوشتن را هم با همین هدف آغاز کردم، کما اینکه در صفحات نخست کتاب به توضیح مفاهیمی چون پاره‌خط، مستطیل و خطوط موازی پرداخته شده که همگی در دبستان تدریس می‌شوند، اما رفته‌رفته آنقدر تنوع و پیچیدگی مطالب بالا رفت که عملا به کتابی برای دانش‌آموزان دبیرستانی و دانشجویان سال‌های اول دانشگاه تبدیل شد.

رئیس انجمن ریاضی ایران با بیان اینکه تصویر روی جلد این کتاب با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی طراحی شده است، عنوان کرد: هدف از طراحی این شکل این بوده که به زبان ساده بگوییم توپولوژی در مورد چه چیزی صحبت می‌کند. از نظر توپولوژی، «فنجان» و «دونات» هر دو یکی هستند، زیرا اگر آنها از خمیر بازی درست شده باشند، می‌توان با فشردن و کشیدن یکی، آن را به دیگری تبدیل کرد.اما یک «دونات» را نمی‌توان به «توپ تنیس» تبدیل کرد زیرا دونات یک حفره دارد، اما توپ حفره ندارد.

مصلحیان با بیان اینکه توپولوژی شاخه‌ای از هندسه و معروف به «هندسه بدون اندازه» است که به کیفیت اشکال و اجسام می‌پردازد، ادامه داد: در این جا ما با مفاهیمی همچون زاویه، مساحت، حجم و... سر و کار نداریم، بلکه در مورد این صحبت می‌کنیم که چگونه می‌توان بدون بریدن و چسباندن، یک شکل یا جسم را فقط با کشیدن، فشردن و تاب دادن به شکل یا جسم دیگری تبدیل کرد. اگر بتوان شکلی را این گونه به شکل دیگری تبدیل کرد، این دو شکل را «همسان‌ریخت» می‌گوییم. مثلا دایره، مثلث و مربع همسان‌ریخت اند، زیرا اگر با یک نخ، یک مثلث روی سطح میز بسازیم، می‌توانیم آن را تغییر شکل داده و به مربع و دایره تبدیل کنیم. در حقیقت در توپولوژی به دنبال مطالعه خواصی هستیم که تحت همسان‌ریختی‌ها پایدار می‌مانند.

وی با بیان اینکه این کتاب دارای فعالیت‌های متنوع است که در سه سطح آسان، متوسط و پیچیده آورده شده‌اند، گفت: همچنین بخش‌های متنوع کتاب نیز در سه دسته آسان، متوسط و پیچیده قرار می‌گیرند و درجه سختی هر فصل با نمادی مخصوص در ابتدای آن نشان داده شده است. به علاوه، این کتاب حدود ۱۵۰ صفحه‌ای بیش از ۲۰۰ شکل رنگی دارد که باعث می‌شود مفاهیم ریاضی توسط خواننده بهتر درک شوند.

دکتر محمد صال مصلحیان، رئیس انجمن ریاضی ایران

عضو فرهنگستان علوم کشور با اشاره به کاربردهای توپولوژی در سیستم‌های GPS برای یافتن کوتاه‌ترین مسیرها، درمعماری و طراحی ساختمان‌ها و درک ساختار DNA، افزود: در ابتدای کتاب، راهنمایی‌هایی خطاب به معلمین برای آموزش مطالب آورده شده و یکی از مهمترین موضوعاتی که مورد تاکید قرار گرفته، این است که معلمین عزیز مفاهیم ریاضی را با مثال‌های ساده و جذاب و متناسب با سن فراگیران آموزش دهند، ریاضیات را به زندگی روزمره ارتباط دهند، فناوری‌های روز را در آموزش به خدمت بگیرند، دانش‌آموزان را در فرایند یادگیری شرکت دهند، پروژه‌های گروهی به محصلین ارائه دهند، دستاوردهای آنها را ارج نهند و علاقه آنها را به کشف ایده‌های پیچیده برانگیزند.

مصلحیان با بیان اینکه فضای چهاربعدی، نظریه گره‌ها، و فرکتال‌ها از جمله مباحث دیگر این کتاب است، اضافه کرد: یکی از نکات جالب در مورد این کتاب که آن را از سایر کتاب‌های ریاضی متمایز می‌کند، این است که هیچ قضیه و اثباتی در آن آورده نشده است که نشان می‌دهد این کتاب می‌تواند توسط تمام افراد با هر میزانی از دانش ریاضی مورد استفاده قرار گیرد.

عضو هیات علمی گروه ریاضی محض دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: وقتی دروس آنالیز و توپولوژی را به دانشجویانم تدریس می‌کردم، متوجه شدم که درک مفاهیم این دروس برایشان مشکل است، لذا سعی کردم با رسم اشکال ساده بر تخته‌سیاه، مفاهیم پیچیده را تدریس کنم. وقتی نتیجه مثبت این کار را در یادگیری دانشجویان دیدم، تصمیم گرفتم همین روش را در قالب یک کتاب در دسترس عموم قرار دهم. به علاوه، چون سال‌ها در کلاس‌های ضمن خدمت به معلمین تدریس می‌کردم، احساس کردم معلمین هم نیاز دارند که یاد بگیرند چگونه می‌توانند مفاهیم پیچیده را با استفاده از اشکال تدریس کنند.

گره

رئیس انجمن ریاضی ایران درباره دلایل تالیف این کتاب به زبان انگلیسی عنوان کرد: متاسفانه در کشور ما اکثر دانش‌آموزان به قدری درگیر کنکور و شیوه‌های تست‌زنی هستند که نمی‌توانند به یادگیری دقیق ریاضیات و گسترش دانش عمومی خود بپردازند. بعضی از معلمین نیز نسبت به تعمیق تفکر ریاضی دانش‌آموزان حساسیت لازم را نشان نمی‌دهند. خانواده‌ها هم تنها به دنبال این هستند که آموزش به گونه‌ای انجام گیرد که دانش‌آموزان مرحله کنکور را بگذرانند و وارد دانشگاه شوند؛ به امید آنکه در دانشگاه با مفاهیم و روش‌های علمی آشنایی یابند که متاسفانه در عمل، شدنی نیست، زیرا وقتی پایه ریاضی یک فرد ضعیف باشد، در یادگیری دروس دانشگاهی دچار چالش‌های جدی می‌شود. لذا احساس کردم مخاطب فارسی‌زبان کتاب کم است و تصمیم گرفتم کتاب را به زبان انگلیسی تالیف کنم تا علاقه‌مندان در دیگر نقاط جهان نیز بتوانند از آن بهره ببرند.

مصلحیان اظهار کرد: از بین ناشران، انتشارات Element را انتخاب کردم، زیرا عضو تحریریه دو مجله JCR آن هستم و وقتی کتاب را به این ناشر ارسال کردم، با سخاوتمندی اعلام کردند کتاب را چاپ و پی‌دی‌اف آن را به طور رایگان در اختیار همه قرار می‌دهند. لذا تدوین و چاپ این کتاب نه برای مولف و نه برای ناشر هیچ گونه انتفاع مالی نداشته و صرفاً در جهت عمومی‌سازی ریاضیات بوده است. تا کنون بازخوردهای بسیار خوبی را از جامعه ملی و بین‌المللی ریاضیدانان دریافت کرده‌ام که موجب خرسندی است.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت رایگان پی‌دی‌اف کتاب سفری به دنیای توپولوژی، کلیک کنند.

تصویری از صفحات کتاب

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اجرای طرح بزرگ آبرسانی قلعه مختار اندیمشک نیاز آبی مردم را برطرف می‌کند
  • بازدید معاون امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از قلعه بدلبو ارومیه
  • مسجد جامع ارومیه قابلیت جهانی شدن را دارد
  • سفری به دنیای توپولوژی
  • مدارس اروند مجازی شد
  • هوش مصنوعی نخستین طلایی ایران در المپیک را پیش‌بینی کرد | پادشاه ایرانی کشتی جهان باز هم طلا می‌گیرد
  • برگزاری نخستین جلسه کمیته نظارتی منطقه ۵ اصفهان در ۱۴۰۳
  • نخستین مسجد اسلام گسترش می‌یابد
  • کارشناس یمنی: وعده صادق، شکستن مستحکم‌ترین قلعه جهان بود
  • درمان «ارس» تنها پلنگ باغ وحش شهرستان مشهد پیگیری می‌شود