Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک هنرمند با بیان اینکه نمایشگاه آنلاین نمی تواند جایگزین نمایشگاه فیزیکی شود، گفت: آثار تجسمی باید رو به روی مخاطب قرار بگیرد تا مخاطب از نزدیک با آثار تماس برقرار کند و حس درونی آن هارا درک کند، اما می توان به نمایشگاه آنلاین به چشم مکمل نگاه کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، در یکسال گذشته شیوع پاندومی کرونا باعث تعطیلی بسیاری از رویدادهای فرهنگی و هنری شد، در همین زمان با کم و زیاد شدن محدودیت های دوران کرونا برخی از گالری ها با رعایت پروتکل های بهداشتی نمایشگاه های برگزار کردند ، تعدادی از نگارخانه های مطرح نیز به نمایشگاه های آنلاین روی آوردند و همین باعث ارایه گونه جدیدی از نمایش آثار هنری شد که با استقبال مخاطبان نیز روبرو شد، تا پیش از شیوع کرونا کمتر گالری بود که آثار هنرمندان را به شکل آنلاین در معرض دید علاقمندان قرار می داد اما کرونا و محدودیت های ان فرصتی پیش روی هنرمندان و مخاطبان و گالری داران قرار داد اما این شیوه ارایه آثار هنری  اگرچه مطلوب  است اما با نمایشگاه عینی تفاوت هایی نیز دارد درباره برگزاری آنلاین نمایشگاه ها و شیوه جدید ارایه آثار هنری در دوران شیوع کرونا با «شمس الدین غازی»، هنرمند نقاش و مجسمه ساز به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:   

 

در یکسال اخیر پاندومی کرونا باعث تعطیلی اغلب رویدادهای فرهنگی و هنری  شد،  گالری ها یا تعطیل شدند و یا به برگزاری نمایشگاه های مجازی اکتفا کردند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 ایا وضعیت ادامه دار کرونا باعث  رواج نوع دیگری از عرضه اثار هنری شده است؟ 

البته تعدادی از نمایشگاه ها با حفظ پروتکل های بهداشتی برگزارشده اند.ولی رواج نوعی دیگر از عرضه آثارهنری شکل گرفته که قبل از کرونا به اندازه ی کافی در بین جامعه هنری جا نیفتاده بود.

 

در یکسال اخیر عملا نمایشگاه حضوری برپا نشد و اغلب نمایشگاه هایش به صورت مجازی برگزار شد؟ بازدید از این نمایشگاه ها  و وضعیت فروش آثار چگونه بود؟
بله به نظر من،مردم و مخاطب آثار هنری به خاطر محدودیت ها و ماندن در خانه با تمرکز بیشتری ،نمایشگاه های آنلاین را پیگیری می کنند و فروش نیز نسبت به سال های گذشته تمرکز بیشتری پیدا کرده است. 


آیا برگزاری مجازی نمایشگاه هنری می تواند در دراز مدت  جایگزین نمایشگاه های حضوری شود؟ نمی تواند جایگزین شود،زیرا آثار هنرهای تجسمی باید رو به روی مخاطب قرار بگیرد و مخاطب نیز باید از نزدیک با آثار تماس برقرار کند تا حس درونی آنهارا درک کند.اما نمایشگاه و فروش آنلاین می تواند مکمل خوبی در کنار نمایش واقعی باشد.


لذت نمایشگاه مجازی هیچ وقت نمی تواند برای مخاطب مانند  دیدن اثر واقعی باشد،  اگر کرونا همچنان مهمان و همراه ما باشد راهکار جایگزین چیست؟ 
نمایشگاه های آنلاین می تواند خود را بروز کنند همان طوری که بعضی از موزه های بزرگ جهان این کار را کردند و امکان گردش سه بعدی به مخاطب خود بدهند.


  
آیا به لحاظ تکنولوژی زیرساخت های برگزاری نمایشگاه مجازی برای مخاطبان علاقمند به اثار هنری  فراهم است؟ 
به لحاظ تکنولوژی زیر ساختارها فراهم است ولی گالری ها و موزه هادر ایران باید با عزمی جزم و تفکری بیشتر به این سو حرکت کنند تا بتوانند مانند قبل با مخاطبان در ارتباط باشند.

پایان پیام/32

منبع: شبستان

کلیدواژه: نمایشگاه آنلاین ویروس کرونا هنر تجسمی نمایشگاه ها آثار هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۳۲۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال از «آن برد» غافلگیر کننده بود/ دغدغه همیشگی «مهاجرت»

آیدین تمبرچی کارگردان نمایش «آن برد» نوشته مشترک تمبرچی و مهدی زندیه که این روزها با استقبال قابل توجه مخاطبان در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر در حال اجرا است، درباره روند تولید این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: از سال ۹۵ به همراه مهدی زندیه درگیر نوشتن این متن شدیم اما زمانی طولانی آن را کنار گذاشتیم. در آن مقطع زمانی دست‌نویسی از متن تهیه شد تا با ۲ بازیگر در سالن کوچک مولوی روی صحنه برود ولی اثر به اجرا نرسید. بعد از چندین سال رجعت به متن «آن برد»، دست‌نویس جدیدی تهیه شد. از مهر سال ۱۴۰۲ بازنویسی متن را انجام دادیم و از اوایل دی سال گذشته نیز تمرین‌ها را شروع کردیم.

وی درباره اینکه آیا نمایش «آن برد» به شیوه کارگاهی تولید شده است یا خیر، توضیح داد: متن از پیش تهیه شده بود و تمامی ایده‌های کارگردانی در آن مدنظر قرار گرفته بود اما اسلوب‌هایی که منصوب به کار کارگاهی می‌شوند به شکل موقعیت نمایشی در اثر وجود دارند. در شیوه‌ای که «آن برد» را تولید و اجرا کردیم، مکان مدام تغییر می‌کند و زمان سیال است و اسلوب‌ها منصوب به کار کارگاهی است اما ما پیش‌تر به این ایده‌ها و موضوعات فکر کرده بودیم.

تمبرچی درباره دغدغه پرداختن به ایده مهاجرت در نمایش «آن برد»، یادآور شد: ایده مهاجرت دست‌کم برای قشر و نسل ما همیشه به عنوان یک امکان مورد توجه قرار می‌گیرد. در دست‌نویس اول «آن برد» نگاه به مهاجرت مثبت بود اما متن نهایی بر علیه مهاجرت شکل گرفت. در واقع در متن نهایی به شناخت عواقبتی که مهاجرت در پی دارد، پرداختیم. آنقدر موضوع مهاجرت زیرساختی و پیچیده است که فکر نکنم به این زودی‌های دغدغه آن برای نسل ما و طبقه متوسط جامعه برطرف شود.

کارگردان نمایش «آن برد» درباره استقبال قابل توجهی که مخاطبان از اجرای این اثر نمایشی دارند، بیان کرد: می شود ادعا کرد که قالب بازخوردهای مخاطب نسبت به نمایش خیلی مثبت و برای ما ارزشمند بوده است. تولید و اجرای نمایش سختی‌ها و پیچیدگی‌های فراوانی دارد که بازخورد غالبا مثبت مخاطبان از اجرا تنها نکته دلگرم‌کننده برای گروه ما است.

وی درباره اینکه چه ویژگی‌هایی در نمایش «آن برد» باعث جذب مخاطبان و همراهی آن‌ها شده است، تاکید کرد: با اینکه بازخورد مخاطبان غالبا مثبت است اما ما را غافلگیر کرد. مخاطب با موضوع «آن برد» به راحتی ارتباط می‌گیرد زیرا در زندگی خود و اطرافیانش با موضوع مهاجرت مواجه شده است. هر گروهی بیش‌تر دوست دارد که شیوه اجرایی‌اش مورد توجه مخاطب قرار بگیرد ولی صادقانه بخواهیم صحبت کنیم، موضوع «آن برد» مخاطب را جذب می‌کند. البته شاید فرم اجرای نمایش هم درست درآمده که مخاطب می‌تواند با موضوع ارتباط برقرار کند.

تمبرچی ادامه داد: بعد از پایان هر اجرا، غالب مخاطبان تحت تاثیر قرار گرفته و برخی نیز اشک می‌ریزند. بسیاری از مخاطبان بعد از پایان نمایش آنقدر منقلب هستند که نمی‌توانند صحبت کنند. فکر می‌کنم موضوع و فرم اجرایی کار توانسته با مخاطب ارتباط درستی را برقرار کند.

این کارگردان تئاتر درباره چالش‌های تولید و اجرای «آن برد» به لحاظ اقتصادی، تصریح کرد: چالش اقتصادی همیشه برای تئاتر وجود دارد و تنها با همراهی و حمایت همه اعضای گروه می‌توان این چالش‌ها را پشت سر گذاشت که خوشبختانه من از این همراهی و حمایت برخوردار بودم. ما تلاش کردیم به‌ویژه در طراحی صحنه به سمت ایده‌هایی برویم که کم‌ترین فشار مالی را روی گروه داشته باشد.

وی متذکر شد: مشکل اساسی این است که اکثر سالن‌های تئاتری در آن واحد میزبان ۲ یا ۳ گروه نمایشی هستند و این امر دپوی دکور را با مشکل همراه می‌کند. حتی اگر گروهی توان مالی ساخت دکور ایده‌آل خود را داشته باشد، سالن به عنوان میزبان چند گروه امکان دپوی دکور را ندارد.

تمبرچی اظهار کرد: امیدوارم شرایط برای تئاتر بهتر شود. البته احساس می‌کنم که شرایط در حال بهتر شدن است و اقبال مخاطبان هم نوید روزهای بهتری برای تئاتر ایران را می‌دهد.

وی در پایان سخنان خود درباره اینکه آیا اجرای نمایش «آن برد» تمدید یا در سالنی دیگر ادامه پیدا می‌کند یا خیر، گفت: ما تا ۲۱ اردیبهشت به اجرای «آن برد» ادامه می‌دهیم. صحبت‌هایی در گروه برای ادامه اجراها انجام شده و در حال مذاکره با تئاتر شهر هستیم که امیدوارم این اتفاق بیافتد.

نمایش «آن برد» با حضور مهدی زندیه و نیکو بستانی، ساعت ۱۸ در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

عکس از رضا معطریان است.

کد خبر 6097371 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • نمایش برگزیده‌ای از آثار رضا مافی در موزه هنر‌های معاصر تهران
  • آمارسازی فروش به نفع سینمای مستند نیست/ نشانی غلط ندهیم
  • نگاهی به یک نمایشگاه هنری قرآنی/ مسؤولیتی که امید را زنده می‌کند
  • آثار رضا مافی به موزه هنرهای معاصر می‌رود/نمایش برگزیده‌ای ازآثار
  • خوشنویسی ایران نیاز به حمایت دارد/ تاثیر بخش خصوصی در چرخه اقتصاد
  • تمایز «بوم» با دیگر برنامه‌های مشابه چیست؟/ قابی در شأن هنرمندان
  • نمایشگاه کاریکاتور "فرهنگ شهروندی" در اردبیل
  • گشایش نمایشگاه نقاشی در نگارخانه حوزه هنری
  • نمایشگاه آثار هنری هنرجویان هنرستان هنر‌های زیبای دختران یزد
  • استقبال از «آن برد» غافلگیر کننده بود/ دغدغه همیشگی «مهاجرت»