Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@17:43:54 GMT

کشت کلزا در ۱۷۰ هکتار از اراضی کشاورزی جلگه رخ تربت حیدریه

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۳۳۴۴۲

کشت کلزا در ۱۷۰ هکتار از اراضی کشاورزی جلگه رخ تربت حیدریه

شیبانی گفت: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته در سال زراعی ۹۹-۱۴۰۰ بیش از ۱۷۰ هکتار از اراضی کشاورزی بخش رخ در راستای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و دستیابی به خودکفایی در تولید روغن، زیر کشت کلزا رفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی شیبانی، مدیر مرکز جهاد کشاورزی جلگه رخ تربت حیدریه، در گفت و گو با خبرنگار صبح توس؛ با بیان اینکه کشت دانه روغنی کلزا از شهریورماه در منطقه رخ آغاز می شود افزود: بیش از 170 هکتار برای سال زراعی جاری در این بخش زیر کشت محصول کلزا رفته است

وی تصریح کرد: تاکنون از آغاز کشت محصول کلزا در مجموع 1300 کیلو گرم بذر یارانه دار کلزا ازارقام مختلف هیبرید وارداتی، هیبرید داخلی تامین و در بین کشاورزان منطقه توزیع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیبانی با اشاره به کودهای پائیزه توزیع شده در بین کشاورزان برای محصول کلزا اظهارکرد: در این راستا 150تن انواع کود ها اعم از فسفاته، اوره و پتاسه در بین کلزاکاران منطقه توزیع شده است.

مدیر مرکز جهاد کشاورزی رخ با بیان اینکه در این راستا بیش از 8 دستگاه ریز دانه کار کلزا در مزارع به کارگیری شده است ، اعلام کرد: این دستگاهها به منظور رعایت تراکم کشت و استفاده بهینه از مقدار مصرف بذور تامین و در اختیار کشاورزان قرار داده شده است.

وی با بیان اینکه سطح عقد قرارداد برای کشت کلزا در سال جاری در رخ تا کنون در سطح 170هکتار از اراضی کشاورزی انجام شده است، یادآور شد: در این زمینه با تعداد 11بهره بردار عقد قرارداد شده است.

شیبانی بیان کرد: بیشترین سطح زیر کشت محصول کلزا در شهرستان تربت حیدریه را بخش رخ به خود اختصاص داده است

وی اظهار کرد: در خصوص آشنایی کشاورزان با نحوه کشت کلزا، تغذیه ، مبارزه با افات و علف های هرز یک مورد کارگاه آموزشی جهت بهره برداری کشاورزان در مرکز جهاد کشاورزی بخش برگزار شده است.

شیبانی  یاد اور شد: توسعه و ترویج کشت کلزا در مزارع کشاورزی منطقه علاوه بر سودآور بودن ، افزایش حاصلخیزی خاک، افزایش عملکرد غلات و ایجاد تناوب، پایداری تولید گندم، کاهش افات و علف های هرزو کمک به خودکفایی کشور برای واردات روغن خوراکی ،می‌تواند در مصرف بهینه آب و افزایش راندمان آب مصرفی در مزارع نقش بسزایی داشته باشد.

مدیر مرکز جهاد کشاورزی جلگه رخ اضافه کرد: طبق هماهنگی های انجام شده با بانک کشاورزی ، تسهیلات سرمایه در گردش به کلزاکاران به ازای هر هکتار 60میلیون ریال پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: مرکز جهاد کشاورزی محصول کلزا کشت کلزا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۳۳۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند خبر کوتاه از شهرستان های تربت حیدریه و نیشابور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، حجت‌الاسلام علیرضا چهکندی‌نژاد مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه تربت‌حیدریه در نشست خبری با اصحاب رسانه که به‌مناسبت هفته عقیدتی سیاسی  از برگزاری ۱۵ ویژه برنامه در هفته عقیدتی سیاسی سپاه خبر داد و گفت: تمام برنامه‌ها اعم از نشست‌های بصیرتی و سیاسی و یادواره شهدا با رویکرد جهاد تبیین و آثار شهید مطهری در سطح حوزه‌ها و پایگاه‌های بسیج با مشارکت آموژش و پرورش برگزار می‌شود.

سرهنگ علی یعقوبیان فرمانده سپاه ناحیه تربت‌حیدریه هم در این نشست گفت:  هدف از اجرای برنامه‌های عقیدتی ترویج معارف اسلامی، بصیرت دینی و سیاسی و گسترش روحیه جهادی است که در سطح حوزه‌ها و پایگاه‌های مقاومت برگزار می‌شود که بخشی از آن با مشارکت آموژش و پرورش خواهد بود.

توصیه‌های ایمنی سرپرست سازمان آتش نشانی نیشابور درباره استخر‌های کشاورزی

سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری نیشابور گفت: با نزدیک شدن فصل گرما افراد زیادی به سمت ورزش شنا به خصوص در سد‌ها و استخر‌های رو باز روی می‌آورند که در برخی موارد شنا کردن در این مکان‌ها به قیمت جان این افراد تمام می‌شود.

ابوالفضل اسدی با تاکید بر اینکه کشاورزان و مالکان استخر‌های ذخیره آب برای جلوگیری از حوادث دردناک در این استخر‌ها باید ایمن سازی لازم را انجام دهند گفت: فنس‌کشی اطراف استخر به طوری که پایین فنس داخل بتن باشد و نفوذ به داخل استخر را غیر ممکن کند، اجرای سیم خاردار غیرقابل نفوذ در بالای فنس، تعبیه حداقل چهار طناب در چهار گوشه استخر و وجود تیوپ در داخل استخر از اقدام‌های مهمی است که باید مالکان اجرا کنند.

برگزاری آیین گرامیداشت روز شورا در کدکن

همزمان با نهم اردیبهشت ماه روز ملی گرامیداشت شورا‌ها، در اقدامی متفاوت و به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر کدکن مراسم گرامیداشت روز ملی شورا‌ها با حضور اعضای شورا‌های اسلامی در دوره‌های گذشته و فعلی در محل دفتر شورای اسلامی شهر کدکن برگزار شد.

 در این مراسم که با حضور اعضای شورا‌های اسلامی شهر در دوره‌های اول تا ششم و جمعی از اعضای شورای اداری بخش کدکن همراه بود، با اهدای لوح تقدیر و شاخه گل از زحمات اعضای شورا‌های اسلامی شهر کدکن تجلیل به عمل آمد.

در حاشیه این مراسم و در آستانه یازدهم اردیبهشت ماه، روز جهانی کار و کارگر و به جهت بزرگداشت این قشر زحمتکش، از زحمات پرسنل شهرداری کدکن با اهدای گل و لوح سپاس نیز تقدیر و تشکر شد

 

 

دیگر خبرها

  • افزایش تعداد رشته‌های دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه
  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 
  • شهر کَدکَن قابلیت تبدیل به قطب گردشگری ادبی شهرستان تربت‌حیدریه را دارد
  • صدور سند تک برگ برای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان‌غربی
  • کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی
  • چند خبر کوتاه از شهرستان های تربت حیدریه و نیشابور
  • واگذاری ۱۹ هزار هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی
  • پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان
  • روز مزرعه دانه های روغنی در لرستان
  • رهاسازی حق آبه کشاورزان سلماس از سد اول خرداد