Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس از شهرقدس: حادثه زلزله سی‌سخت در روزهای پایانی سال و روزهای گره‌خورده با کرونا، خدا را شکر خسارت جانی نداشته اما همین که اولین شب اسفندماه در منطقه سردسیر یاسوج، زلزله‌ای بیاید و خانه بیش از ۱۵ هزار نفر را ویران کند ترسناک و غم‌انگیز است؛ تصور اینکه غیورمردان و شیرزنان خطه یاسوج و سی‌سخت بخاطر تخریب خانه‌هایشان، شب‌های سرد این منطقه را در چادر به روز کرده و روز را به شب برسانند، سخت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در روزها و شب‌هایی که مردمان سی‌سخت می‌گذرانند، اولین گروه جهادی و مردمی از راه می‌رسد و شمیم مهر سبحان مثل همیشه در صحنه حاضر می‌شود و بخش مهمی از نیازهای ضروری مانند پوشاک، وسایل گرمایشی، چادر، نایلون و کمک‌های نقدی خیران را به هم‌نوعان خود هدیه می‌کنند.

تیم‌های مددکاری، عمرانی، هنری، کارگروه ازدواج و جهیزیه، توانمندسازی و اشتغال خیریه شمس از مسیر قم به سمت کاشان سپس به سمت اصفهان حرکت می‌کنند و با رسیدن به شهررضا در یک مسیر مستقیم به شهری در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج به‌نام سی‌سخت می‌رسند؛ طبق آمار سال ۱۳۹۵، جمعیت این شهر حدود ۱۵ هزار نفر گزارش شده است.

خدمت‌رسانی به بیش از ۳۰۰ خانواده آسیب‌دیده از زلزله 

محمد نوری‌زاده مدیرعامل خیریه شمس در کنار اعضای خدمت‌کننده به زلزله‌زدگان از همت و تلاش تیم‌های جهادی می‌گوید که این تیم‌ها علاوه بر شناسایی نقاط آسیب‌دیده و بررسی نیازهای مردم اقدام به تشکیل گروه‌های خاص با هدف رفع نیازهای لحظه‌ای مردم کرده و ضمن ابراز حس همدردی با افراد آسیب دیده، با ایجاد روحیه و رفع مشکلات مردم، امید را برای ادامه زندگی و نوسازی ایجاد می‌کنند.

وی ارائه خدمات به بیش از ۳۰۰ خانواده را بخشی از اقدامات این تیم‌های نوع دوست دانست و در ادامه گفت: در اولین روز حضور در منطقه زلزله‌زده سی‌سخت، به بیش از ۳۰۰ خانواده البسه گرم، کلاه، دستکش و بسته‌های بهداشتی اهداء شد و تأمین تجهیزات گرمایشى برای بیش از ۱۰۰ خانوار بخشی از اولویت‌های سفر گروه جهادی شمس است و به همین منظور با کمک خیران از تهران اقدام به تهیه لوازم گرمایشی و چادر کرده که در منطقه توزیع می‌شود.

مدیرعامل این خیریه برنامه‌ریزی و تأمین اعتبار برای رهن خانه در یاسوج برای تعدادی از خانواده‌هایی که شرایط خاص دارند و توانمندسازی و اشتغال در شهر سی‌سخت و روستای مجاور را بخش دیگر از اقدامات آتی تیم‌های جهادی شمس معرفی کرد.

نوری زاده از آغاز ساخت خانه‌های زلزله‌زدگان خبر داد و افزود: با توجه به رایزنی‌هایی که با مسؤولان استان، بنیاد مسکن و گروه‌های جهادی شده است، ساخت ۸ خانه در دستور کار بوده که با تخصیص اعتبار حدود ۸۰ میلیون تومان توسط موسسه خیریه برای هر خانه این اقدام انجام شده و با شروع این کار، ساخت ۸ خانه دیگر نیز تا پیش از ماه مبارک رمضان با کمک گروه‌های جهادی آغاز خواهد شد و پیگیر تأمین تسهیلات حدود ۱۸۰ میلیون تومان برای هر واحد از سوی دولت و مصالح ساختمانی هستیم.

وی با اشاره به اینکه در آستانه سال نو پوشاک مورد نیاز به منطقه آسیب‌دیده از زلزله ارسال و اهداء شد، به برگزاری دوره آموزشی ویژه کودکان اشاره و ابراز کرد: دوره آموزشی تقویت هوش و حافظه برای حدود ۱۰۰ کودک کم‌بضاعت که استعدادیابی آن‌ها در رده‌های سنی تعریف شده انجام گرفته، توسط یکی از اساتید برتر کشوری برگزار شد.

کشف استعدادها و روحیه سازی کودکان زلزله‌زده

رحمان کاظمی مسؤول کارگروه ساماندهی این خیریه باحضور در کنار کودکان زلزله‌زده از کشف استعدادها و روحیه‌سازی کودکان خبر می‌دهد و می‌گوید: وقتی یک اتفاق غیرمترقبه یا یک حادثه طبیعی مخرب رخ می‌دهد تقریباً همه نگاه‌ها بر کشته‌ها و مصدومان فیزیکی معطوف می‌شود، غافل از اینکه حتی در روزهای عادی هم کودکان آسیب پذیرتر از بزرگسالان هستند و در مواقع بحران ضروری است که به این گروه سنی بیش از بقیه پرداخته شود.

وی از اعزام کارگروهی با حضور فعالان عرصه کودک در کنار سایر کارگروه‌ها در سفر سی‌سخت خبر می‌دهد و اینگونه می‌گوید که مسؤولیت روحیه‌سازی، ایجاد امید و شناسایی نیازهای روحی، جسمی، دارویی و پوشاک کودکان را این کارگروه برعهده دارد و در مدت حضور در این منطقه چندین جشن و برنامه جمعی با حضور کودکان با هدف تفریح اجرا می‌شود.

مسؤول کارگروه ساماندهی این خیریه با اشاره به توزیع دستکش، کلاه و هدایا برای کودکان و نوجوانان و برگزاری برنامه‌های شاد ابراز کرد: همین که کودکان می‌دیدند ما برای چند روز در شهر حضور داریم و کنار ما می‌توانند بازی کنند و بخندند بخش مهمی از نگرانی‌های خانواده‌های آسیب‌دیده را رفع کرد.

تأمین نیازهای بانوان زلزله‌زده سی‌سخت

فاطمه پورابراهیمی مسؤول نیازسنجی قشر بانوان در این خیریه با اشاره به اهمیت و حساس بودن نیازسنجی بانوان آسیب‌دیده تأکید کرد: در مواقع بحران مانند زلزله نیازهای معمول و عرف هر قشر بررسی و تأمین می‌شود و بانوان جزو گروه‌های خاصی هستند که همیشه نیازهای متفاوت و مختص خودشان را دارند و حضور یک گروه متشکل از بانوان برای هم‌صحبتی در چنین مواقع بسیار ضروری است.

وی با بیان اینکه زنان بومی و سنتی در این مواقع برای بیان نیازهای روحی و جسمی تنها به یک زن اعتماد می‌کنند، عنوان کرد: کارگروه زنان با چنین هدف مهمی همیشه در کنار سایر کارگروه‌های خیریه شمس حضور دارد و با بررسی نیازهای بانوان سی‌سخت، زمان حضور در منطقه زلزله زده از تهران اقدام به خرید اقلام بهداشتی و البسه برای ٣٠٠ خانواده با تمرکز بانوان انجام داد و در زمان توزیع هم با بررسی نیازهای آن‌ها تلاش کرد تا سایر نیازها را نیز تأمین کند و بخش مهمی از نیازها با خرید در منطقه حل و قرار شد بخش مهم دیگری از احتیاجات بانوان در اولین فرصت از تهران خریداری و ارسال شود.

احیای زندگی زلزله‌زدگان

حقیقت این است که وقتی یک رویداد ناگهانی و مخرب اتفاق می‌افتد، بخش مهمی از برنامه‌های آینده مردم دستخوش تغییرات اجباری می‌شود؛ یک خانواده ممکن است اشتغالی که به تازگی راه‌اندازی کرده‌اند از دست بدهند و حتی ممکن است زوج جوانی جشن شروع زندگی مشترک خود را برگزار نکنند.

سیما علی‌پور مسئول کارگروه ازدواج و تأمین جهیزیه این خیریه در این خصوص گفت: در چنین مواقعی هرکس با هر تخصص و مهارتی که دارد باید در صحنه باشد و اینکه بخواهیم با ژست‌های مدیریتی و پشت میزی مشکلات منطقه را حل کنیم نشدنی است؛ بنابراین در این شرایط سی‌سخت در وهله اول به مردم می‌گوئیم که در کنارتان هستیم و برخلاف برخی ساده انگاری‌ها که چون فکر می‌کنند این زلزله کشته نداشته پس از درجه اهمیت کمتری برخوردار است به همه ثابت کنیم حتی خراب شدن یک سقف برای ما مهم است.

وی در ادامه یادآور شد: اینکه ببینیم کودکی از خراب شدن خانه‌اش غصه می‌خورد، برایمان ناراحت‌کننده است و همه ما اینجا هستیم تا تلاش کنیم شادی و خوشحالی حتی برای لحظه‌ای به اندازه دادن یک آبنات یا اجرای باز‌های کودکانه برای بچه‌ها رقم بزنیم و در کنار مردم در چادرها بمانیم و شب‌ها با سرکشی به خانواده‌ها تلاش داریم ببینیم روند زندگی کدام خانواده به چه دلیل متوقف شده تا بتوانیم با برنامه‌ریزی این روند را احیاء کنیم.

به گزارش فارس، زمین‌لرزه‌ شهر سی‌سخت به بزرگی ۵.۶ ریشتر در عمق ۸ کیلومتری زمین در ساعت ۲۲ و ۵ دقیقه و ۳۴ ثانیه چهارشنبه شب ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ مرکز شهرستان دنا را در استان کهگیلویه و بویراحمد لرزاند و این حادثه تلفات جانی نداشت اما ده‌ها مصدوم بر جای گذاشت و به صدها واحد مسکونی خسارت زد.

انتهای پیام/۶۷۰۷۵/س

منبع: فارس

کلیدواژه: حادثه زلزله سی سخت تیم های جهادی محمد نوری زاده استان کهگیلویه و بویراحمد بخش مهمی زلزله زده آسیب دیده سی سخت تیم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۳۳۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات جستجوی جنازه جوان غرق شده شوشی ادامه دارد

به گزارش خبرنگار مهر، محسن حویزه در گفت‌وگویی رسانه‌ای با تشریح اقدام‌های انجام شده پس از اعلام خبر غرق شدن جوان شوشی در این شهرستان افزود: پیش بینی بارش‌های باران روزهای پنجشنبه و جمعه و همزمانی غرق شدن این جوان با آغاز رهاسازی آب از سد دز برای آماده سازی مهار سیلاب‌های احتمالی موجب شد که جست‌وجوها برای پیدا کردن جنازه این جوان با چالش جدی مواجه شده باشد.

وی ادامه داد: علاوه بر پیگیری و هماهنگی حضور غواصان آتش نشانی دزفول، تأمین قایق‌های مورد نیاز از همان روز انجام و حتی برای سرعت بخشی به عملیات جست‌وجوی این جوان، تأمین اعتبار مورد نیاز برای اجازه قایق و تأمین بنزین قایق‌های محلی انجام شد.

فرماندار شوش با بیان اینکه گشت‌زنی هوایی و آبی با روش‌های مختلف در این عملیات جست‌وجو به کار گرفته شده است، افزود: تأمین جت اسکی و گشت‌زنی در رودخانه، بهره گیری از هلی‌شات و کوادکوپتر برای گشت‌زنی هوایی و همچنین تأمین چهار فروند پالاگرایدر از دزفول از جمله کارهایی است که در روزهای اخیر انجام شده ولی با وجود همه این کارها عملیات جست‌وجو ناموفق بود.

وی ادامه داد: طغیان رودخانه دز، افزایش سرعت و گل آلود شدن آب رودخانه همگی از جمله عواملی بود که با وجود هماهنگی برای حضور غواصان، امکان انجام عملیات جست‌وجوی زیر آبی میسر نشد.

حویزه با بیان اینکه بارش‌های شدید باران در روزهای اخیر بر پیچیدگی‌های عملیات جست‌وجو افزوده است، گفت: با توجه به گذشت ۶ روز از زمان غرق شدن این جوان و اظهارات کارشناسان از احتمال بالا آمدن جنازه روی آب، تأمین بالگرد از استان برای گشت زنی هوایی در منطقه که در روزهای گذشته به دلیل شرایط نامناسب جوی ممکن نبود، به عنوان اولویت در حال پیگیری است.

وی با اشاره به دیدار مستمر اعضای شورای اسلامی و دهیار با خانواده این جوان غرق شده گفت: با پایدار شدن شرایط جوی با خروج سامانه‌های بارشی از منطقه، عملیات جست‌وجو بار دیگر در سطح گسترده در دستور کار قرار گرفته است.

کد خبر 6097198

دیگر خبرها

  • بازدید معاونان بنیاد مسکن از منطقه آسیب دیده امامزاده ابراهیم(ع)
  • خانه معلم، مدرسه کودکان کار
  • خانواده ۵ معلولی در دشتستان صاحب خانه می‌شوند
  • پرداخت تسهیلات و تجهیزات حمایتی به خانوارهای آسیب دیده شفتی
  • عملیات جستجوی جنازه جوان غرق شده شوشی ادامه دارد
  • راهکارهای مقابله با زلزله تهران در نهمین کنفرانس زلزله‌شناسی
  • نمایش نیروی هوایی آمریکا برای ساخت ۲۴ ساعته پهپاد
  • عبور از رودخانه با مخاطرات فراوان
  • سیل به خانه‌های اندیمشک آسیب زد
  • فداکاری بانوی روستایی برای نجات جان راننده خودرو سانحه دیده