Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرآنلاین از چابهار : روستای تیس یکی از بنادر مهم ایران در دریای مکران در زمان هخامنشیان بوده است. در آن دوران کالاها از آسیای شرقی و هند به بندر تیس می‌آمده و به مناطق مختلف خاورمیانه، آسیای میانه و قفقاز فرستاده می شد.

بندر قدیمی تیس سابقه‏ ای چندین هزارساله دارد، وجود آثار تاریخی کهن از قبیل قلعه ها، قبور و غارها حاکی از وجود تمدنی بسیار قدیمی در این محل است که بسیاری از این آثار مورد شناسایی قرار گرفته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 پرتغالی ها نخستین کشور استعماری بودند که بر چابهار و تیس تسلط یافتند و تا سال ۱۰۳۱ ه.ق چیرگی خود را حفظ کردند. انگلیسی‏ ها بعد از پرتغالی ها به این منطقه وارد شدند. اما امروزه تیس روستایی بیش نیست که در محدوده منطقه آزاد چابهار قرار گرفته و در مسیر ارتباطی چابهار - کنارک توجه هر مسافری را به خود جلب می کند.

 
بلندی های چندی مانند کوه های شهباز، پیلبند و لاوری، روستای تیس را احاطه کرده است. این روستا آب و هوای گرم و خشک دارد. روستای تیس از مراکز عمده سوزن دوزی است که بیشتر از سوی زنان روستا تولید می شود.

این روستا دژی به نام قلعه پرتغالی ها دارد که از دیدگاه دیرینگی و نوع معماری شایان توجه است ولی هم اکنون ویرانه ای از آن به جای مانده است.


 


تیس بهشتی گم شده در تاریخ است

در همین رابطه ایمان شهنوازی یک فعال گردشگر چابهار در گفت و گو با خبرنگار ما، گفت: تیس به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری با داشتن آثار تاریخی و طبیعی فراوان سالانه پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی است.
 

وی ادامه داد: آن چه که تیس را به سر زبان ها انداخته و شهرتی خاص به این روستای بندری داده است، وجود قبرستانی خاموش و مرموز در این روستا است که به گورستان جن ها یا جن سنط معروف است.
 

شهنوازی افزود: این گورستان که مردم بلوچ منطقه به آن جن سنط می گویند بر روی سطحی صخرهای قرار دارد که کندن آن با وسایل ابتدایی مانند بیل و گلنگ غیر ممکن است، اندازه سنگ قبرهای این گورستان بسیار بزرگ و غیرطبیعی و روی آن‌ها اشکال عجیبی به چشم می‌خورد.
 

این فعال گردشگر چابهاری با اشاره به مناطق دیدنی روستای تیس بیان کرد: بندر صیادی تیس، قلعه پرتغالی ها، گورستان و مقبره های تاریخی قبرستان اجنه، خانه های سنتی، مناظر سرسبز با چشم انداز زیبا، غارهای صدفی، پلاژ ساحلی، برکه تمساح پوزه کوتاه، غارهای طبیعی، کوه های باستانی، باغ ملی طیس، سواحل مرجانی، صخره ای و مسجد جامع از مهمترین مناطق دیدنی این روستا هستند.
 

وی ادامه داد: غارهای طبیعی و مصنوعی این روستا به صورت مقبره یا نیایشگاه از دوران اسلامی در همان محل بان مسیتی باقی مانده و چهار نوع مختلف قبر از نظر ظاهر و شیوه تدفین در آن دلایلی مستحکم بر قدمت بالای این روستاست.

شهنوازی گفت: روستای تیس، روستایی باستانی با قدمتی حداقل دو هزار و 300 ساله است که قبرستان شماره یک تیس مربوط به سده چهار هجری قمری تا دوره صفوی است و در ۳۰۰ متری غرب روستای تیس در جنوب قلعه پرتغالی‌ها واقع شده و در تاریخ ۱۳ آبان ۱۳۸۶ با شماره ۱۹۷۶۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
 


وی تصریح کرد: از دیگر دیدنی های تیس مسجد جامع تک مناره اهل سنت است مناره به معنی جای گذاشتن چراغ برای استفاده‌ی نور است، در واقع در ابتدا برای راهنمایی و نشان دادن راه، از دور برای مسافران بوده است و سپس به عنوان جایی برای موُذن در نظر گرفته شده است.
 

این فعال گردشگری خاطرنشان کرد: تیس آثار تاریخی دیگری نیز دارد که از آن جمله می‌توان به کلات، قلعه بلوچ گت، مسجد جامع تیس، مجموعه‌ غارهای طبیعی و مصنوعی بان مسیتی، قلعه پیروز گت، قلعه انوشیروان، آرامگاه سید غلام رسول، قلعه پرتغالی‌ها و بندر صیادی تیس اشاره کرد.

48

کد خبر 1499915

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: مناطق آزاد قلعه پرتغالی ها روستای تیس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۳۴۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارندگی های اخیر ۱۸۴ میلیارد ریال به بناهای تاریخی سیستان و بلوچستان خسارت زد

محمدهادی طهرانی‌مقدم  اظهار کرد: در بارندگی‌های شدیدی که هفته‌های اخیر در سیستان و بلوچستان رخ داد بخش زیادی از بناها و آثار تاریخی استان خسارت‌هایی از ۱۵ تا ۹۰درصد دیدند.

وی افزود: در همین راستا و پس از ارزیابی و بررسی‌های کارشناسان میراث‌فرهنگی سیستان وبلوچستان، مسجد تاریخی عبدالقادر واقع در نیکشهر با ریزش حصار، دیوارها و نفوذ آب مواجه شد که طبق ارزیابی کارشناسان حدود ۹۰درصد دچار خسارت شده که بیشترین خسارت را در میان آثار دیده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان ادامه داد: قلعه فیروزآباد راسک و آتشکده کله گنگ نیز به دلیل ریزش دیوارها ۵۰ درصد تخریب شدند.

وی بیان کرد: همچنین بافت قلعه نو زهک، قلعه کنت سراوان و مقابر سورو و شیشه ریز سیب و سوران به دلیل ریزش دیوارها و نفوذ آب و رطوبت و از بین رفتن کاهگل ها تا ۴۵ درصد دچار تخریب شدند.

طهرانی‌مقدم گفت: برج‌ها و دیوارها و فضاهای داخلی قلعه‌هایی مانند انوشیروان چابهار، دانش‌سرای مقدماتی زاهدان، قلعه تیس چابهار و قلعه بمپور هم به دلایلی همچون شستشوی کاهگل ها، نفوذ آب و ریزش دچار تخریب شده و خسارت هایی تا ۴۰ درصد به هر کدام از این بناها وارد شده است.

وی بیان کرد: در مجموع بارندگی های اخیر به ۶۰ اثر و بنای تاریخی در سطح استان سیستان وبلوچستان خسارت هایی بین ۱۵ تا ۹۰ درصد وارد کرده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: تا این لحظه میزان برآورد خسارت وارده شده به این بناها بر اثر بارندگی و سیلاب‌ها بیش از ۱۸۴ میلیارد ریال تخمین زده شده است و بر اساس پیش بینی های هواشناسی ممکن است بارندگی هایی که در روزهای آینده خواهیم داشت میزان خسارت را افزایش دهد.

 
 

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • متلاشی شدن باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه سه هزار ساله در ارومیه
  • (تصاویر) ترسناک‌ترین جاذبه‌های گردشگری جهان؛ از قلعه اجنه تا جنگل خودکشی!
  • ظرفیت های گردشگری روستای «طولاب» ایلام در انتظار سرمایه گذاری
  • آرامگاه فردوسی از جاذبه‌های پربازدید و دیدنی مشهد
  • حفاری بیل مکانیکی شهرداری در گورستان باستانی ری/ضرب و جرح مالک
  • ۳۲۰۰مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد
  • حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان
  • دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد
  • طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد» طرحی برای کمک به اقتصاد روستا
  • بارندگی های اخیر ۱۸۴ میلیارد ریال به بناهای تاریخی سیستان و بلوچستان خسارت زد