Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- مهدی هاشمی معتقد است در تاریک‌ترین لحظات هم می‌توان روزنه‌ای به نور پیدا کرد که این روزنه می‌تواند خواندن شعر یا ورزش کردن باشد.

در سلسله نشست‌های تاریخ شفاهی، موزه سینما این‌بار میزبان «مهدی هاشمی» بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون بود. بخش‌هایی از این گفتگو که برای اولین بار در نوروز منتشر شده را در زیر می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 به نقل از روابط عمومی موزه سینما، مهدی هاشمی با بیان اینکه در لنگرود به دنیا آمده است، گفت: تابستان‌ها از پدرمان می‌خواستیم ما را به چمخاله که دریا داشت ببرد تا شنا کنیم. از کودکی شنا کردن را دوست داشتم.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۵۲ در رشتهٔ هنرهای نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد، ادامه داد: در دانشگاه با داریوش فرهنگ که از آبادان آمده بود، آشنا شدم.(مردی از جنوب و جوانی از شمال) این آشنایی برای من بسیار سازنده بود و من برای این دوستی همیشه از او تشکر می‌کنم .البته من و داریوش باهم تفاوت‌هایی هم داشتیم او بسیار بیرونی و چالاک و من گوشه گیر بودم.

هاشمی خاطرنشان کرد: در اردیبهشت سال 58 که چهار ماه از انقلاب گذشته بود تئاتر«دایره گچی قفقازی» نوشته برتولت برشت را تمرین می کردیم که داریوش فرهنگ کارگردانی آن را برعهده داشت و فاطمه معتمدآریا، گلاب آدینه، سوسن تسلیمی و ... در آن بازی می‌کردند و من هم نقش آزداک را داشتم . نمایش بسیار مهمی بود و در تالار وحدت به روی صحنه رفت. فرح اصولی هنرمند نقاش که بعدها همسر زنده یاد خسرو سینایی شد به او گفت بازی من را در این نمایش ببیند و بعد از آن از من تست گرفتند و فیلم «زنده باد...» اولین فیلم سینمایی من شد.

وی با تشکر از علی رفیعی، کیانوش عیاری ، بهرام بیضایی و داریوش فرهنگ بیان داشت: کارگردان‌ها هر کدام تفکر و سلیقه خود را دارند و من بازیگری هستم که برای بازی جدیدم بازی‌های قبلی را از ذهنم پاک می کنم و خودم را از گذشته خالی می‌کنم و در اختیار جدید قرار می دهم. من معتقدم یک بازیگر باید تا جایی که می‌تواند مَنیت را از خود دور کند و مَنیت خود را مطلق نکند زیرا این امر بازیگر و دیگران را در درازمدت در سیاست، هنر و زندگی نابود می‌کند.

هاشمی در ادامه خاطرنشان کرد: در کمدی از یک حدی بیشتر خجالت می‌کشم بازی کنم و برای بازی‌هایم در نقش‌های کمدی حد و اندازه می گذارم و به همه کارگردان‌ها هم گفتم که اگر از حد تعیین شده بازی بخواهند باید سراغ جری لوئیس بروند.

وی درباره همکاری‌اش با کیانوش عیاری نیز توضیح داد: من سه همکاری با عیاری داشتم که دو سریال «روزگار قریب» و «هزاران چشم» (که نقش یک نابینا را داشتم) و فیلم سینمایی «خانه پدری» که یک حرف اساسی تاریخی را بیان می‌کند. در این فیلم بچه به کمک پدرش خواهرش را دفن می‌کنند و زمانی که پدر پیر می‌شود و جنازه را دوباره می‌بیند که فقط یک دسته مو باقی مانده است، قلبش می‌گیرد و بی‌هوش می‌شود.

هاشمی همچنین گفت: یادم می‌آید یک بار از عزیز ساعتی عکاس بزرگ و فیلمبردار خوب سینمای ایران که در چند فیلم باهم همکاری داشتیم، سوال کردم که چندین دهه است باهم همکاری داریم نظرت درباره من چیست؟ و او در پاسخ به من گفت در این اوضاع بهم ریخته که هر لحظه ممکن است زندگی یک هنرمند قطع شود از اینکه خودت را با ورزش ، روحیه شاد و اخلاق خوب تا اینجا رساندی و توانستی با کارگردان‌های خوب کار کنی، خوشحال باش.

وی با بیان اینکه خیلی طرفدار شادی است، افزود: خداوند بزرگ ما را برای شادی آفریده است که شاید به هزاران دلیل شادی روز به روز کمتر شود اما من همیشه سعی دارم شادی بدوی را در خودم حفظ کنم.

هاشمی با بیان اینکه رانندگی کامیون و ترانزینت را خیلی دوست داشته است، گفت: رانندگی شغلی است که آدم را به هیچ‌جا وصل نمی‌کند و آدم در اختیار تنهایی خود است. بازیگری من را به سمت جمع برد و خیلی خوشحال هستم از اینکه این اتفاق افتاد.

وی در پایان بیان داشت: در دودناک‌ترین فضاها سعی کنید روزنه‌ای به سمت روشنی و پاکیزگی پیدا کنید و به دنبال آن بروید. این کار می‌تواند با ورزش و خواندن شعرهای تعالی دهنده از بزرگانی همچون حافظ، مولانا و سعدی و ... باشد. در کشورمان گنجینه‌هایی وجود دارد که می‌توانیم با درون پاکیزه‌مان با آلودگی‌های بیرون مبارزه کنیم.

این گفتگو 2 ساعت به طول انجامید که نسخه کامل آن در بخش تاریخ شفاهی آرشیو موزه سینمای ایران نگهداری می‌شود.

آن طور که موزه سینمای ایران اعلام کرده است؛ به عنوان مجموعه‌ای فرهنگی و تاریخی که روایتگر سیر تاریخ و تحولات سینمای ایران است خود را موظف می‌داند نظرات و دیدگاه‌های سینماگران باتجربه و پیشکسوت را جمع آوری کرده تا نسل‌های آینده با نگاه و مسیر زندگی و نحوه خلق وشکل گیری آثار هنرمندان و صاحب نظران هنر سینما آشنا شوند و انتشار این مطالب به معنای تایید و یا رد نظر اشخاص نیست و صرفا جنبه پژوهشی و ضبط تاریخ شفاهی داشته وهدف پرداختن به سرگذشت و تاریخ سینمای ایران است.

 ایسنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سینمای ایران موزه سینما مهدی هاشمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۳۴۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدف گذاری برای تقویت مناسبات ترانزیت جاده ای بین ایران و ازبکستان

تین نیوز

سفیر جمهوری ازبکستان در تهران طی دیداری با مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به گفت و گو در زمینه تسهیل مناسبات حمل و نقلی پرداخت و در این جلسه راهکارهای رفع موانع موجود در مسیر تحقق این امر بررسی شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، در راستای ارتقای سطح مناسبات حمل و نقل بین المللی جاده ای و ترانزیتی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ازبکستان، فریدالدین نصری اف، سفیر این کشور در تهران با جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل ونقل بین المللی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای دیدار کرد در این جلسه راهکارهای رفع موانع موجود در مسیر تسهیل مناسبات حمل و نقلی مورد بررسی قرار گرفت.

جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، در جریان این دیدار با اشاره به اهمیت راهبردی قلمرو و پیشینه دو کشور در منطقه و با تأکید بر ضرورت تولید داده های صحیح جهت اتخاذ تصمیمات اثربخش، بر آمادگی بخش حمل ونقل بین المللی ایران بر توسعه مناسبات با کلیه کشورهای آسیای مرکزی و جایگاه مهم ازبکستان به عنوان پرجمعیت ترین کشور منطقه، تأکید کرد.

وی با اشاره به موقعیت راهبردی بنادر جنوبی ایران برای انتقال کالاهای کشورهای آسیای مرکزی و دسترسی به کشورهای حوزه خلیج فارس و اقیانوس هند، افزود: برای تجاری سازی این مسیر، آماده اجرای برنامه حمل آزمایشی ناوگان دو کشور در شرایط استاندارد قرار داریم تا قلمرو ایران به ویژه متعاقب رویدادهای منطقه ای، بهترین مسیر ممکن برای تامین دسترسی ناوگان کشورهای آسیای میانه باشد.

هدایتی با اشاره به سوابق مذاکرات دوجانبه و چندجانبه با طرف ازبک و با هدف رفع موانع موجود و افزایش حجم تردد ناوگان کشورها به مقاصد و عبوری از قلمرو یکدیگر، بر آمادگی سازمان برای تقلیل متقابل عوارض و افزایش تسهیلات لازم تأکید کرد.

نصری اف سفیر ازبکستان نیز با تأکید بر ضرورت توسعه راهگذرهای ترانزیتی در منطقه بر اهمیت استفاده از قلمرو ایران برای دولت ازبکستان، اظهار کرد: دولت متبوع نیز در زمینه توسعه همکاری جدی بوده و برای بررسی و تدوین برنامه عملیاتی، افزایش ارتباط و برگزاری نشست های فنی بین نهادهای تخصصی دو کشور را پیشنهاد کردند.

شایان ذکر است در این دیدار، جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل ونقل بین المللی افزود: قطعاً حمل ونقل نقش ویژه ای در توسعه مناسبات تجاری در همه زمینه ها دارد.

وی به تشریح آخرین وضعیت مسیرهای عبوری دسترسی ناوگان ازبک به ایران و هزینه های مترتب بر آن پرداخت و بر اهمیت تقویت ترانزیت منطقه ای بر پایه مزیت های چندجانبه تأکید کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • هدف گذاری برای تقویت مناسبات ترانزیت جاده ای بین ایران و ازبکستان
  • آقای حسن فتحی! تکلیف ما با آخرین ساخته شما دقیقا چیست؟
  • خلاصه بازی فوتسال ایران و تایلند +فیلم
  • لیلا بلوکات با «خارشتر» به صحنه تئاتر می‌آید
  • آقای حسن فتحی! تکلیف ما با آخرین ساخته شما دقیقاً چیست؟
  • اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره ای توسط بازیگر زن «نون خ» | آرزوی سلامتی خانم بازیگر برای ترانه علیدوستی + ویدئو
  • برای کار التماس نمی‌‌کنم
  • طعنه بامزه سید جواد هاشمی به مهران رجبی
  • رای کلوپ به انتخاب اسلوت: خوب به‌نظر می‌رسد!
  • پرسپولیس و استقلال شانس قهرمانی هستند | پیشنهاد داشتم و می‌دانستم به زمین بروم گل ‌می‌زنم!