Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اکوفارس به نقل از گمرک جمهوری اسلامی ایران، «سیدروح اله لطیفی» اظهار داشت: از این رقم، سهم صادرات ۶میلیون و ۳۶۱هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۵۱۲ میلیون دلار و سهم واردات چهار میلیون و ۸۱۷ هزار تن به ارزش چهار میلیارد و ۳۴۴میلیون دلار بوده است.

وی افزود: در سال ۹۸ صادرات کشورمان به ترکیه ۱۷میلیون و ۳۵۱ هزار تن به ارزش پنج میلیارد و ۳۰ میلیون دلار بوده است که در سال گذشته ۱۰ میلیون و ۹۹۰ هزار تن از لحاظ وزنی و ۲ میلیارد و ۵۱۸ میلیون دلار از لحاظ ارزش، کمتر کالا (منفی۶۳ درصد در وزن و منفی ۵۰ درصد از لحاظ ارزش دلاری) به ترکیه صادر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنگوی گمرک درباره تغییرات واردات از ترکیه در سال ۹۹ نسبت به ۹۸ نیز توضیح‌داد: در سال ۹۸، پنج میلیون و ۷۰۳ هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و ۲۷ میلیون دلار از ترکیه کالا به کشورمان وارد شده بود، اما در سال ۹۹ با کاهش ۸۸۶ هزار تنی در وزن و ۶۸۳ میلیون دلاری در ارزش به چهار میلیون و ۸۱۷ هزارتن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۳۴۴ میلیون دلار رسید که از لحاظ وزنی ۱۵.۵ درصد و از لحاظ ارزش ۱۳.۵ درصد کاهش واردات از این کشور داشتیم.

لطیفی در خصوص تغییرات ارزشی تجارت کشور با ترکیه گفت: پارسال میانگین ارزش کالای صادراتی به ترکیه ۳۹۴.۹ دلار در تن بود، در صورتی که در سال ۹۸ این میزان ۲۸۹.۹ دلار در تن بوده است، میانگین ارزش کالای وارداتی از ترکیه در سال قبل ۹۰۱.۸ دلار بود، این در حالی است که در سال ۹۸، میانگین ارزش کالای وارداتی ۸۸۱.۴ بوده است.

اقلام صادراتی به ترکیه

وی درباره اقلام صادراتی به ترکیه در سال ۹۹ اظهار داشت: گاز طبیعی، خشکبار، شیرخشک و لبنیات، میوه و تره بار، موم زنبور عسل، سرکه، توتون و تنباکو، انواع نمک، مواد معدنی، عرقیات سنتی، انواع پلیمرها، مصالح ساختمانی، انواع درب و پنجره، انواع پوشاک و کیف و کفش، پوست خام، پارچه و فرش، کاشی و سرامیک، انواع سنگ، انواع ظروف، لوازم بهداشتی، لوازم و اتصالات لوله‌کشی، لوازم خانگی، ماشین آلات کشاورزی، ماشین آلات صنعتی، لوازم الکترونیکی، ورق، شمش فولادی و غیره از جمله کالاهای صادراتی کشورمان به ترکیه در سال گذشته بود.

اقلام وارداتی از ترکیه

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک درخصوص کالاهای وارداتی از ترکیه افزود: حبوبات، جو، موز، برنج، دانه و بذر، انواع روغن، کاکائو، اسانس میوه ها، روغن صنعتی، پارافین، اسیدها و اکسیدهای صنعتی، انواع دارو، واکسن و ملزومات پزشکی و دندانپزشکی، انواع کود، مواد اولیه صنعتی، انواع پارچه، قطعات خودرو، مرکب چاپ، انواع کاغذ و مقوا، رنگ، مواد معدنی، ورق چوب، ورق گالوانیزه، انواع پیچ و مهره، ماشین‌آلات صنعتی، لوازم کشاورزی، انواع بالابرها، جرثقیل، لوازم خرازی و تجهیزات بسته بندی و غیره از جمله کالاهای وارداتی کشورمان از ترکیه در سال ۹۹بوده است.

مسدود بودن چندین ماهه مرزهای ترکیه (تا شهریور) و تشدید پروتکل های بهداشتی مرتبط با کرونا، کاهش صادرات گاز به ترکیه بعد از انفجار خط لوله گاز ایران به ترکیه (در گوربلاغ ترکیه) از دلایل عمده کاهش صادرات ایران به ترکیه در سال ۹۹ به شمار می‌آید.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: ترکیه در سال ۹۹ میلیون دلار سال ۹۸ هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۳۶۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۲.۴۳ درصدی موالید در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، صابر جباری در بیست و دومین جلسه قرارگاه جوانی جمعیت وزارت بهداشت، گفت: سال ۱۴۰۱ میزان موالید در سنین ۲۰ تا ۲۴ سال ۱۶.۵۴ درصد بوده که این آمار در سال ۱۴۰۲ به ۱۸.۹۷ درصد رسیده است.

وی با بیان این که پس از ابلاغ قانون جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۰ و اجرایی شدن آن از سال ۱۴۰۱ اتفاقات خوبی در حوزه جمعیت رقم خورده است، افزود: میزان موالید در سنین ۲۰ تا ۲۴ سال در سال‌های ۱۴۰۰، ۱۳۹۹ و ۱۳۹۸ به ترتیب ۱۷.۰۵، ۱۷.۵ و ۱۸.۰۶ بوده است.

مسئول دبیرخانه قرارگاه جوانی جمعیت وزارت بهداشت با بیان این که روند میزان موالید در سنین ۲۵ تا ۲۹ سال نیز در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ از عدد ۲۴.۱۲ درصد به ۲۴.۳۹ درصد رسید، اظهارکرد: روند درصد زایمان چهارم نیز از سال ۹۸ تا ۱۴۰۲ از عدد ۵.۱ به ۶.۴۲ درصد رسیده است. روند زایمان پنجم نیز از سال ۹۸ تا ۱۴۰۲ از عدد ۱.۵۹ به عدد ۲.۰۴ رسیده است.

رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در خصوص کاهش چشمگیر روند رشد منفی تعداد ولادت در کشور طی سال گذشته، گفت: در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ شاهد کاهش ۱.۶۱ درصدی موالید بودیم که این عدد در سال پیش از آن  ۳.۶۷ درصد بود و نشان دهنده موفقیت برنامه‌ها در جلوگیری از سرعت روند کاهشی موالید در سال گذشته است.

جباری با بیان این که در سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ترتیب یک میلیون و ۱۱۴ هزار و ۹۰، یک میلیون ۷۵ هزار و ۲۲۴ و یک میلیون و ۵۷ هزار و ۹۵۹ نوازد متولد شدند، گفت: در سال ۱۴۰۲ کاهش موالید نسبت به سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۷ هزار و ۲۶۵ نفر بود که این عدد در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۴۰ هزار و ۹۶۶ نفر بوده است.

وی با اشاره به این که بیشترین کاهش موالید نسبت به سال قبل در سال ۱۳۹۸ رخ داد، خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۸ کاهش موالید نسبت به سال ۹۷ به عدد ۱۷۰ هزار و ۳۵۶ نفر رسید که کاهش ۱۲.۴۷ درصدی را نشان می‌داد و بیشترین نرخ کاهش از سال ۹۳ تا سال ۱۴۰۲ بوده است.

دیگر خبرها

  • رشد ۲.۴۳ درصدی موالید در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال
  • صادرات ۶.۲ میلیارد دلاری کشاورزی در ۱۴۰۲/ واردات گندم نصف شد
  • افزایش ۱۷ درصدی درآمدگمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • افزایش ۱۷ درصدی درآمد گمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • صدور بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان
  • صادرات بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان 
  • قیمت روز ارزهای مبادله‌ای / دلار کاهشی شد
  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • صادرات ۱۴۷ هزار تن انواع کالا از گمرکات مازندران