Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران سوئیسی نشان دادند که با استفاده از فناوری‌ نانو می‌توان تجهیزات پزشکی نظیر سی‌تی اسکن یا دستگاه‌های اشعه ایکس را تقویت کرد. برای این منظور، آن‌ها آشکارسازها را با گرافن تقویت کردند.

به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری دانشجو، تشخیص پزشکی وابستگی زیادی به تصویربرداری با اشعه ایکس دارد. روش‌های مختلفی از جمله فلوئوروسکوپی، رادیوگرافی و توموگرافی کامپیوتری (سی‌تی اسکن) برای به تصویرکشیدن ساختار داخلی بدن انسان وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اما به همان اندازه که این فناوری‌ها مفید هستند، با خطراتی نیز همراه بوده که از آن جمله می‌توان به قرار گرفتن بدن در معرض پرتو‌های یونیزه‌کننده اشاره کرد. به‌همین دلیل، صنعت تصویربرداری پزشکی برای همیشه به‌دنبال راه‌های جدیدی به‌منظور کاهش دوز تابش در تصویربرداری بوده که برای این کار از حسگر‌های حساس و با وضوح بالا استفاده می‌کند.

یکی از روش‌ها، افزایش قدرت تفکیک آشکارساز‌ها است، ایجاد آشکارساز‌های اشعه X با حساسیت بالا با استفاده از پروسکیت‌های سرب هالید یکی از این راهبرد‌ها است. این مواد از عناصر سنگینی مانند ید و سرب تشکیل شده‌اند که دارای مقطع بزرگ اسکن اشعه ایکس هستند. علاوه‌بر این، پروسکیت‌ها نسبت به فناوری ردیاب مبتنی بر جرقه‌زنی، هزینه کمتر و حساسیت بیشتری ارائه می‌دهند، زیرا آن‌ها مستقیم فوتون‌های اشعه X را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کنند.

با این حال، ادغام پروسکیت‌ها در میکروالکترونیک استاندارد تاکنون به‌صورت یک چالش باقی مانده است. محققان در سوئیس نشان داده‌اند که ردیاب‌های اشعه ایکس، ساخته شده از پروسکیت متیل آمونیوم یدید سرب (MAPbI ۳) روی گرافن، می‌توانند با استفاده از چاپ سه بعدی جت آئروسل ساخته شوند، این روشی مقرون به صرفه است که مواد را با دقت میکرویی روی سطح ایجاد می‌کند.

نمونه دستگاه‌های ساخته شده آن‌ها حساسیت رکوردی (۱۰۸ در ۲/۲ μC/Gyair/cm ۲) را هنگام قرار گرفتن در معرض فوتون‌های اشعه ایکس ۸ کیلو الکترون‌ولتی با نرخ دوز پایین نشان دادند. این میزان چهار برابر بیشتر از بهترین ردیاب‌های موجود است.

لازلو فورو، رهبر این گروه تحقیقاتی و محقق آزمایشگاه فیزیک مواد کمپلکس EPFL، در بیانیه مطبوعاتی گفت: «با استفاده از پروسکیت‌های فتوولتائیک همراه با گرافن، پاسخ به اشعه ایکس به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. اگر ما از این ماژول‌ها در تصویربرداری با اشعه ایکس استفاده کنیم، دوز اشعه ایکس مورد نیاز برای تشکیل یک تصویر می‌تواند بیش از هزار برابر کاهش یابد و خطر سلامتی این پرتو‌های یونیزه کننده با انرژی بالا برای انسان کاهش یابد.

محققان این پروژه اعلام کردند: «ما اطمینان داریم که این معماری واحد آشکارساز برای تصویربرداری با اشعه ایکس بسیار حساس و امیدوارکننده است. این روش می‌تواند باعث کاهش قابل توجه دوز‌های تابش مورد نیاز برای تصویربرداری اشعه ایکس شود و در نتیجه سیستم‌های تصویربرداری CT ایمن‌تر و مقرون به صرفه‌تری ایجاد شود.»

واحد‌های آشکارساز آن‌ها باید روی یک آشکارساز پرتوی ایکس با سطح وسیع‌تر برای تصویربرداری پزشکی جمع شوند.

در همین حال، گروهی از محققان از چندین دانشگاه مختلف راهی برای دقیق‌تر ساختن لنز‌ها با استفاده از میکروحباب‌های گرافن ارائه کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اشعه ایکس گرافن فناوری نانو اشعه ایکس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۳۶۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیمارستان ۶۴ تختخوابی بعثت گچساران سال جاری به بهره برداری می رسد

به گزارش خبرنگار مهر، محسن منصوری ظهر سه شنبه در بازدید از بیمارستان بعثت نفت شهرستان گچساران افزود: ساخت این بیمارستان از سال ۱۳۸۵ آغاز شده و یکی از طرحهای بر جای مانده از دولت های گذشته است.

وی بیان داشت: دولت نسبت به اجرای طرح های نیمه تمام به ویژه در مناطق محروم توجه دارد و این طرح سلامت، ۹۶ درصد پیشرفت دارد.

منصوری اظهار داشت: تجهیزات این بیمارستان خریداری شده و کارهای ابنیه نیز تمام شده و هم اکنون تاسیسات بیمارستان در حال انجام است.

وی با بیان اینکه همزمان کار خرید و نصب تجهیزات نیز انجام می شود، گفت: این بیمارستان، در زمان افتتاح، با تجهیزات کامل به بهره برداری می رسد و مساحت این طرح بهداشتی ۱۱ هزار متر مربع است.

معاون اجرایی رئیس جمهور تاکید کرد: ساخت مراکز تصویر برداری همچون ام آر آی و سی تی اسکن نیز در این طرح درمانی پیش بینی شده است.

کد خبر 6093005

دیگر خبرها

  • ‌تازه‌ترین دست‌آوردهای هوش مصنوعی در تصویر برداری پزشکی
  • جدید‌ترین دستاورد‌ها در زمینه نقش هوش مصنوعی در تصویربرداری در سی و نهمین کنگره سالانه انجمن رادیولوژی ایران ارایه می‌شود
  • تصویربرداری از بیماران به‌سمت هوش مصنوعی می‌رود؟
  • ارائه جدیدترین دستاورد‌های هوش مصنوعی در تصویربرداری پزشکی
  • ارائه جدیدترین دستاوردهای هوش مصنوعی در تصویربرداری پزشکی
  • بیمارستان ۶۴ تختخوابی بعثت گچساران سال جاری به بهره برداری می رسد
  • اینترنت ۴G نوکیا به ماه می رود
  • نتایح سفر ایلان ماسک به چین؛ رشد ۶ درصدی ارزش سهام تسلا
  • نخستین تصاویر اشعه‌ایکس از کاوشگر چشم‌خرچنگی
  • حضور بیش از ۶۵۰ شرکت دانش‌بنیان داخلی و خارجی در نمایشگاه ایران‌هلث ۱۴۰۳