Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-27@15:20:40 GMT

پشت پرده فضاسازی‌ها ضد همکاری ایران و چین +فیلم

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۳۷۲۵۱

پشت پرده فضاسازی‌ها ضد همکاری ایران و چین +فیلم

‍‍‍‍‍‍

سفیر سابق ایران در چین گفت: با قطعی شدن شکست طرح غرب درباره ایران، فضاسازی ضد قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین شدت گرفته است.

به گزارش مشرق، مهدی صفری - سفیر سابق ایران در چین در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با موضوع ابعاد مختلف سند جامع همکاری‌های ایران و چین گفت: ایران و چین خواهان روابط راهبردی هستند و این در سفر روحانی به چین و سفر شین جی به ایران مطرح شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: غرب در پی امضای قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین، نگران شده است.

سفیر سابق ایران در چین گفت: چین برای کسب جایگاه قدرت برتر دنبال شریک می‌گردد.

مهدی صفری گفت: رسانه‌های غربی در پی نگرانی از همکاری ایران و چین قرارداد ترکمنچای را مطرح کردند در صورتی که این قرارداد برد برد و بر اساس منافع دو طرف است.

وی افزود: قدرت ایران برای کشورهای دیگر ملموس است. چین دنبال یک شریک قدرتمند است و ایران می‌تواند این جایگاه را برای چین ایفا کند.

سفیر سابق ایران در چین گفت: ایران مرکزیت منطقه است. با این تحول و تشکیل مسیر ترانزیتی از درون ایران، رشد اقتصادی خوبی نصیب کشور خواهد شد.

مهدی صفری افزود: آمریکا سعی کرد با بررسی بستن تنگه های اطراف چین، پکن را در تنگنا قرار دهد. به همین دلیل چینی‌ها بیشتر نگاه به غرب داشتند و ایده احیای جاده ابریشم شکل گرفت.

وی افزود: چین قراردادهای با عمان، قزاقستان، عراق، عربستان و بیشتر کشورهای افریقایی بسته است اما این قراردادها هیچ جلز و ولز رسانه ای نداشته است.

صفری افزود: سند ایران و چین هیچ عددی جز سند ۲۵ ساله دیده نمی‌شود. این سند در واقع مبنای قراردادهای بعدی است. این قرارداد استعماری نیست؛ بلکه قرارداد برد برد است.

مهدی صفری گفت: بیشتر کشورهای شریک تجاری با چین، دلار را از مراودات تجاری خود حذف کرده اند.

سفیر سابق ایران در چین درباره انتشار متن این همکاری گفت: این هم یکی از تاکتیک سازی‌های رسانه‌ای غرب است تا با روشن شدن ابعاد این پیمان تکلیف خود را در قبال این طرح روشن کنند. این سوال مطرح است که کدام کشور سند دو جانبه خود را رسانه‌ای کرده تا ایران دومی باشد؟

مهدی صفری افزود: هیچ کشوری با چین تراز تجاری منفی ندارد، اما چین با ایران ۶۰ میلیارد دلار تراز منفی دارد و این به دلیل ظرفیت انرژی ایران است.

وی گفت: ایران و چین در زمینه جهانگردی پتانسیل های خیلی قوی دارند. بزرگترین بازار برای محصولات پتروشیمی ایران بازار چین است که منافع هر دو کشور را تامین می کند.

چین دنبال ظرفیت سازی و بازار سازی است

ساسان شاه ویسی - کارشناس اقتصاد بین‌المل هم گفت: از ۲۰۱۴ با توجه به رشد ظرفیت چین، آمریکا و غرب محاصره بازاری چین را در دستور کار قرار داده اند.

وی افزود: امریکا محدودیت سازی علیه چین با تمایل اروپا را شکل داد. اما چین ظرفیت سازی کرد و کشورهای همسود را شکل داد.

شاه ویسی گفت: چین دنبال ظرفیت سازی و بازار سازی است و همین طرح را به کشورهای همسود اعلام کرده است.

کارشناس اقتصاد بین‌المل افزود: در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ از گذر بحران اقتصادی بیشتر بهره برداری را کرد و از رتبه ۵۵ به رتبه دوم صعود کرد. این ظرفیت و فرصت سازی به چین این امکان را می‌دهد که از بحران‌ها بهتر عبور کند.

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا چین ایران شاه ویسی همکاری برنامه تیتر امشب پکن مشرق چینی ها مهدی صفری سفیر سابق ایران در چین ایران و چین مهدی صفری چین گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۳۷۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر ریاست جمهور ایران به پاکستان در راستای زمینه سازی وحدت و همکاری منطقه بود

به گزارش خبرنگار حوزه استان ها خبرگزاری تقریب؛ حجت‌الاسلام والمسلمین علی خورشیدی، در خطبه‌های نماز جمعه شهر بیجار که در حسینیه این شهر برگزار شد؛ پس از دعوت به تقوای الهی، اظهار داشت: استقامت در ایمان است خداوند متعال می‌فرماید: «إِنَّ الَّذينَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَيهِمُ المَلائِكَةُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا وَأَبشِروا بِالجَنَّةِ الَّتي كُنتُم توعَدونَ» همانا کسانی که گفتند پروردگار ما خداست در میدان عمل هم بر این حقیقت استقامت ورزیدند ملائکه و فرشته‌ها بر آنان نازل می‌شوند و می‌گویند نترسید و اندوهگین نباشید و شما را به بهشتی که وعده می‌دادند بشارت باد برای تقویت ایمان و ورود ملکات نفسانی در وجود آدمی نیاز به مداومت و پایداری در باور و عمل است.

وی تصریح کرد: پایداری در مسیر ایمان و صبر در راه خدا کلید موفقیت در سیر و سلوک بندگان است؛ وقتی یک نگاهی بر زندگی انبیا و اولیای الهی در قرآن داشته باشیم موفقیت آنان پایداری به اعتقاد و متزلزل نشدن در هنگام مواجهه با موانع و مشکلات بود نمونه‌های قرآنی و مصادیق با ارزش اصحاب کهف یوسف پیامبر و آسیه همسر فرعون و غیره اشاره نمود که باورهای دینی خود را در سختی‌ها و مصائب زندگی از دست ندادند.

حجت الاسلام خورشیدی عنوان کرد: کسانی که ایمان پایدار دارند به آنها مژده دهند که دیگر هیچ ترسی از وقایع آینده و هیچ حزن و اندوهی از گذشته خود نداشته باشند خداوند در آیات متعددی نزول فرشتگان بر مومنان را تبیین فرموده باید بدانیم آنچه ایمان را بارور می‌کند و به نتیجه می‌رساند مقاومت است و خیلی از مومنان هستند که بدعاقبت شدند استقامت و مقاومت وقتی یک ارزش محسوب می‌شود که در کنار ایمان باشد

کارگر ستون فقرات یک کشور است

امام جمعه بیجار در بخش دیگر از خطبه های خود خاطرنشان کرد: از پنجم الی یازدهم اردیبهشت ماه هفته کار و کارگر نامگذاری شده است؛ این هفته را خدمت همه کارگران تبریک عرض می‌کنم؛ در آموزه‌های دینی و گفتمان امامین انقلاب جایگاه ویژه‌ای برای کار و کارگر ترسیم نموده‌اند، پیامبر مکرم اسلام بعد از بوسیدن دست سعد انصاری که بر اثر کارگری زبر و سخت شده بود فرمود این دستی است که هرگز آتش جهنم به آن نمی‌رسد؛ فرمودند بهترین درآمد از آن دستان کارگری است که کارش بی‌آلایش باشد.

وی یادآور شد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند کارگر ستون فقرات یک کشور است اگر یک کشور مایل است که اقتصاد پیشرفته‌ای داشته باشد بخواهد اقتصاد مستقلی داشته باشد باید به قشر کارگر اهمیت بدهد، کار همه نیازها و لوازم زندگی مردم و کشور را تأمین می‌کند.

حجت الاسلام خورشیدی افزود:کارگر در واقع حیات جامعه است، اگر کارگر نباشد از شکوفایی کشور هم خبری نیست؛ همه مسئولان در قبال جامعه کارگری وظیفه دارند و در همه محافل تعریف زبانی از کارگر می‌شود اما در عمل ناکافیست.

امام جمعه بیجار تأکید کرد: وقتی زندگی کارگر ارتقا یابد امنیت شغلی باشد زندگی راحت بچرخد آن وقت کیفیت کار هم افزایش می‌یابد.

شهید مرتضی مطهری یک مکتب، گفتمان و جریان بود

وی ادامه داد: دوازدهم اردیبهشت شهادت استاد شهید مرتضی مطهری معلم بصیر انقلابی است شهید مطهری یک فرد نیست، بلکه یک مکتب، یک گفتمان و یک جریان بود که می‌تواند برای خواص و نخبگان فکری جبهه انقلاب الگو و اسوه باشد.

حجت الاسلام خورشیدی اضافه کرد: امامین انقلاب از اصلی‌ترین ویژگی شخصیتی شهید مطهری را بصیرت او دانسته‌اند عناصر مهم شخصیت بصیرت مداری شهید مطهری اسلام شناسی زمان شناسی جریان شناسی مسئله شناسی و اولویت شناسی و شبهه‌شناسی میدان شناسی بود.

امام جمعه بیجار گفت: شهید مطهری قدرت تحلیل سیاسی بالایی داشت آنچه تحلیل سیاسی را تضعیف می‌کند دو مسئله است یکی محتوای ذهنی انسان ناکارآمد می‌شود و عقل نمی‌تواند تحلیل سیاسی و اجتماعی صحیح داشته باشد و دوم گاهی عواطف و احساسات بر عقل چیره می‌شود و عقل نمی‌تواند به وظیفه خود عمل کند.

وی توضیح داد: استاد شهید مطهری به موانع توانمندی در تحلیل سیاسی اشاره می‌کند و آنچه مانع توانمندی می‌شود موانع منطقی بمباران اطلاعاتی و تکیه به ظن و گمان هوای نفس شتاب زدگی و سنت گرایی می‌داند اگر این دو اصل را قبول کنیم که بالاترین خدمت به بشریت یکی نشر معارف دین است و دوم بالاترین خیانت محروم کردن انسان‌ها از حقایق دینی است آن وقت شهید مطهری را بهتر می‌شناسیم در شرایطی که حق و باطل در جامعه همان بود تشخیص حقایق سخت بود به جهاد تبیین پرداخت جهاد در برابر تحریف الحاد و انحراف.

وی یادآورشد: هرچه از عملیات وعده صادق می‌گذرد ابعاد آن بیشتر تبیین می‌شود بحث درباره اصابت و عدم اصابت موشک‌ها و پهپادها و تعداد آنها می‌شود، اما از نگاه رهبر فرزانه و شجاع مهم‌تر از موشک و پهپاد هم وجود دارد که نباید از آنها غفلت کرد دو مسئله در قضایای اخیر خیلی مهم است یکی اثبات قدرت اراده ملت ایران و نیروهای مسلح در عرصه بین المللی مسئله قدرت و شهامت بود و مسئله شکست هیمنه اسرائیل جنایتکار است، دوم اهمیت تعیین کننده بودن رسانه در عصر حاضر مقام معظم رهبری می‌فرماید درگیری و چالش‌های رسانه‌ای بیش از موشک و پهپادی تاثیر گذار است و برای رسیدن به نقطه مطلوب باید خودمان صاحب رسانه شویم  حتی کشورهای مقاومت می‌تواند رسانه واحدی داشته باشد آن وقت از اسارت رسانه‌های صهیونیستی نجات پیدا کنند و باید خودمان روایت‌ها را در دست بگیریم.

سفر ریاست جمهور ایران به پاکستان در راستای زمینه سازی وحدت و همکاری منطقه بود

حجت الاسلام خورشیدی در پایان گفت: سفر ریاست جمهور ایران به پاکستان از ابعاد مختلفی اهمیت داشت، اول اینکه بعد از حمله ایران به رژیم صهیونیستی افکار عمومی پاکستان آماده بود زیرا مردم پاکستان از عملیات وعده صادق خرسند بودند، دوم این سفر هم در راستای زمینه سازی وحدت و همکاری منطقه و تحقق آتش بس در غزه بود سوم اینکه مرز مشترک ایران و پاکستان بیش از هزار کیلومتر است قطعاً این سفر به لحاظ سیاسی فرهنگی و تجارت گشایش‌های جدیدی ایجاد می‌کند و چهارم اینکه گروهک‌های تروریستی فعال در خاک پاکستان هر از چند گاهی به تنش دامن می‌زدند این سفر برای یافتن راهی برای مانع فعالیت‌ها در مرز شود و دو کشور اراده قوی برای تقویت روابط مصمم هستند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ایران به هاب ترانزیت داده نزدیک می‌شود؟
  • سفر ریاست جمهور ایران به پاکستان در راستای زمینه سازی وحدت و همکاری منطقه بود
  • اراده ایران و کشور‌های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است
  • برگزاری اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا نماد اراده طرفین برای گسترش روابط اقتصادی است
  • رئیسی: اراده ایران و آفریقا در جهت توسعه روابط است
  • اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا، اراده طرفین بر گسترش روابط اقتصادی
  • اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • ایران ظرفیت‌های خوبی برای صدور خدمات فنی-مهندسی دارد
  • ایران ظرفیت‌های بسیار خوبی برای صدور خدمات فنی-مهندسی دارد