Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-01@20:56:45 GMT

بیماری گواتر و علت های ابتلا به آن

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۳۷۷۶۸

فوق تخصص بیماری‌های غدد گفت : از شایع ترین علل ابتلا به گواتر، کمبود ید است که باعث بزرگ و متورم شدن غده تیروئید می شود. ناطقان: پوپک اسدی فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم درباره بیماری گواتر توضیح داد : تیروئید یک غده پروانه‌ای شکل در جلوی گردن و زیر سیب آدم است. به تنظیم سوخت و ساز بدن کمک می‌کند و در کنترل دما و ضربان قلب نقش دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین با ترشح هورمون کلسی تونین به تنظیم کلسیم خون فرد کمک می‌کند.

اسدی افزود: به بزرگی غیرطبیعی غده تیروئید، گواتر می‌گویند. یکی از شایع‌ترین علل ابتلا به گواتر کمبود ید در گذشته بوده است، چون ید برای ساخت هورمون تیروئید لازم و ضروری است. اما با ید دار شدن نمک‌ها و بعضی مواد غذایی، این علت کمرنگ‌تر شده است.

این فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم بیان کرد: یک علت دیگر بزرگ شدن غده تیروئید، پرکاری غده تیروئید در اثر بیماری خود ایمنی گریوز و یا در اثر گواتر مولتی ندولر (چند گره ای) است. سایر علل شامل کم کاری تیروئید نظیر بیماری هاشیماتو یا در اثر گره منفرد بزرگ شده در غده تیروئید است که می‌تواند گا‌ها پرکار شود. یکی دیگر از دلایل ابتلا به گواتر، سرطان تیروئید است که اغلب با نمونه برداری تشخیص داده می‌شود.

اسدی ادامه داد: یکی دیگر از علل ابتلا به گواتر، التهاب غده تیروئید (تیروئیدیت) است که علت آن اغلب عفونی است. همچنین از علل اندوکرین بزرگ شدن غده تیروئید بیماری اکرومگالی است که با بزرگ شدن اندام‌ها همراه است.

گواتر در خانم‌های بالای ۴۰ سال شیوع بیشتری دارد

این فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم بیان کرد: در دوران بارداری هم به دلیل اثرات هورمونی (هورمون HCG) اندکی غده تیروئید بزرگ می‌شود و به طور کلی گواتر در خانم‌های بالای ۴۰ سال شیوع بیشتری دارد .

او افزود: از علامت‌های این بیماری می‌توان به بزرگ شدن بدون درد و علامت غده تیروئید، اشاره کرد، اما گا‌ها ممکن است افراد در اثر خونریزی دچار درد شوند و یا در اثر بزرگ شدن بیش از حد، دچار اثرات فشاری مثل سرفه و تنگی نفس و خفگی و اختلال در بلع و احتقان صورت شوند.

اسدی درمورد تشخیص گواتر گفت: تشخیص این بیماری به وسیله معاینه بالینی توسط فوق تخصص غدد و سونوگرافی و اسکن و در موارد بدخیم، با FNA (نمونه برداری توده مشکوک) صورت می‌گیرد.

این فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم بیان کرد: تست‌های آزمایشگاهی در بیماری گواتر ، مگر به علت بیماری‌های زمینه‌ای مثل کم کاری یا پرکاری تیروئی ، مختل نیستند.

اسدی افزود: درمان این بیماری با رفع علت زمینه‌ای انجام می‌شود و در صورتی که گواتر باعث ایجاد اثرات فشاری یا انسدادی یا اختلال در زیبایی بیمار، شود، به جراحی نیاز پیدا می کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: بیماری گواتر ، ابتلا ، کمبود ید

منبع: ناطقان

کلیدواژه: بیماری گواتر ابتلا کمبود ید فوق تخصص بیماری های غدد و متابولیسم ابتلا به گواتر بیماری گواتر غده تیروئید بزرگ شدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۳۷۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش موارد ابتلا به بیماری سرخک در رفسنجان

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا عرب علیدوستی، صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به افزایش موارد ابتلاء به سرخک در این شهرستان گفت: با توجه به نزدیکی استان کرمان به استان سیستان و بلوچستان و مرزهای جنوبی و شرقی، واکسن سرخک ۶ ماهگی به واکسیناسیون روتین کودکان اضافه شده است.

وی افزود: خانواده‌هایی که فرزند زیر پنج سال دارند و به هر دلیل واکسن سرخک را دریافت نکرده‌اند، تزریق آن را به تعویق انداخته‌اند یا حتی از دریافت آن مطمئن نیستند، باید به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه و از واکسیناسیون فرزندشان اطمینان حاصل کنند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان رفسنجان با بیان اینکه بیماری سرخک سرایت‌پذیری بالایی دارد و واکسینه نکردن به‌موقع فرزندان، سلامت آنان را به خطر جدی می‌اندازد از شهروندان تقاضا کرده اهمیت واکسیناسیون فرزندان خود را جدی بگیرند و آن را به تعویق نیاندازند.

وی افزود: خانواده‌های رفسنجانی واکسیناسیون فرزندان خود علیه این بیماری را در ۱۲ و ۱۸ ماهگی با واکسن MMR انجام داده و در صورت مواجهه فرد بیمار و مشکوک به سرخک، جهت انجام نمونه‌گیری فوراً به مرکز خدمات جامع سلامت امام علی (ع) مراجعه کنند.

.

کد خبر 6094301

دیگر خبرها

  • ابتلا به بیماری‌های کبدی با مصرف این نوشیدنی شیرین
  • افزایش موارد ابتلا به بیماری سرخک در رفسنجان
  • این علائم هشداردهنده ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر است
  • وقتی که قولنج خبر از ابتلا به سرطان می‌دهد
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • رضا شیخی درگذشت
  • عامل خطر ابتلا به آلزایمر شناسایی شد
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند