Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، ایجاد زیرساخت های رفاهی و خدماتی لازمه جذب و رونق گردشگری به شمار می رود، موضوعی که با حمایت های دولت و جذب سرمایه گذاران در دولت یازدهم و دوازدهم به خوبی در استان قزوین محقق شده است.

استان قزوین از پیشینه تاریخی غنی برخوردار است و به واسطه همین موضوع بناها و آثار تاریخی زیادی را نیز در دل خود جای داده که موجب شده تا در میان طبیعت بکر در چهار گوشه این استان، این سرزمین از جاذبه ها و قابلیت های بالایی برای جذب گردشگر برخوردار شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حساب در سالیان گذشته نبود زیرساخت های لازم مانعی بزرگ پیش روی جذب گردشگر و رونق این حوزه بود اما با برنامه ریزی های دولت و سرمایه گذاری های انجام شده طی هشت سال گذشته، تحول زیادی در زیرساخت های گردشگری این استان ایجاد شده است.

رشد بیش از ۱۰۰ درصدی ایجاد مراکز اقامتی و مجتمع های خدمات رفاهی در قزوین در هشت سال اخیر

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین در همین ارتباط گفت: در سالیان گذشته یکی از خلاء های حوزه گردشگری استان که مانعی بر سر راه رونق این بخش بود کمبود اماکن اقامتی گردشگردی بود که با سیاست گذاری های انجام شده و حمایت های دولت شاهد رشد قابل توجه ساخت هتل، هتل آپارتمان و اقامتگاه های بوم گردی در قزوین بودیم.

علیرضا خزائلی افزود: تا سال ۹۲ تعداد تخت های اقامتی موجود در استان از ۹۰۰ مورد تجاوز نمی کرد که این رقم تا سال ۹۹ به ۲ هزار و ۵۰ مورد افزایش یافت.

این مسوول گفت: در سال ۹۲ تعداد هتل های موجود در استان قزوین هفت مورد بود که این رقم در سال ۹۹ به ۱۵ مورد افزایش یافت و همچنین در این مدت شاهد بهره برداری ۲ هتل آپارتمان بودیم که پیش از این در استان نداشتیم.

وی با اشاره به نقش اقامتگاه های بوم گردی در رونق گردشگری روستایی و طبیعت گردی و بهبود اقتصاد و معیشت روستاییان، ادامه داد: تعداد اقامتگاه های بوم گردی استان قزوین نیز در این مدت از یک مورد به ۱۳ مورد افزایش یافت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین گفت: مجتمع های خدمات رفاهی نیز در کنار اماکن اقامتی جزو زیرساخت ها و تاسیسات مهم گردشگری به شمار می روند و توسعه آنها به رونق گردشگری کمک می کند.

وی ادامه داد: از سال ۹۲ تاکنون ۱۵ مجتمع خدمات رفاهی در استان ایجاد شد، در حالی که مجموع مجتمع های موجود در قزوین تا پیش از این تعداد کمتر و ۱۳ مورد بود.

این مسوول با بیان اینکه ارتقای کیفیت خدمات گردشگری ارتباط مستقیمی با رونق این بخش دارد،افزود: در همین راستا در دوران دولت تدبیر و امید ۲ آموزشگاه گردشگری نیز ایجاد و راه اندازی شده که پیش از آن سابقه نداشته است.

خزائلی گفت: تا قبل از سال ۹۲ تنها ۱۰۰ نفر در استان قزوین آموزش های گردشگری دریافت کرده بودند که این رقم در دولت یازدهم و دوازدهم به چهار هزار و ۳۴۲ نفر افزایش یافت.

دستاوردهای دولت یازدهم و دوازدهک در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین به حوزه گردشگری محدود نمی شود و اقدامات مثبت و ارزنده زیادی نیز در حوزه میراث فرهنگی این استان انجام شده که به آن اشاره می شود.

رشد نزدیک به ۳۰۰ درصدی کاوش های باستان شناسی در قزوین

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین گفت: کاوش های باستان شناسی نقش مهمی در شناخت و معرفی فرهنگ، هویت و تمدن ملت ها دارد و کمک می کند تا ما نیاکان خود را بیشتر و بهتر بشناسیم.

احسان نورانی افزود: تا پیش از دولت یازدهم و دوازدهم تنها هشت کاوش باستان شناسی در استان قزوین انجام شده بود که این رقم در هشت سال گذشته به ۲۸ مورد معادل نزدیک به ۳۰۰ درصد افزایش یافت.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین همچنین از ثبت ۱۶ اثر فرهنگی، تاریخی و طبیعی و ناملموس استان در مدت یاد شده خبر داد و گفت: ثبت این آثار مهم ترین اقدام در راستای صیانت و حفاظت از آنها به شمار می رود و ثبت آنها نتیجه تلاش کارشناسان میراث فرهنگی و حمایت های دولت است.

وی با بیان اینکه تا قبل از سال ۹۲ هزار و ۳۰۶ اثر تاریخی، طبیعی و ناملموس از استان قزوین در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود که این رقم تا پایان سال ۹۹ به هزار و ۴۷۰ مورد افزایش یافت.

این مسوول گفت: در این مدت با وجود تنگناهای مالی پیش روی دولت و وزارت میراث فرهنگی اقدامات مرمتی بناهای تاریخی استان تعطیل نشد و شاهد تداوم طرح های مرمتی در بسیاری از بناهای تاریخی استان به ویژه بناهای تاریخی شاخص از جمله مسجد جامع عتیق، امامزاده حسین(ع)، برج های دوگانه خرقان، قلعه سمیرانمسجد مدرسه سردار و مسجد مدرسه حیدریه و آب انبار سردار بودیم.

وی با بیان اینکه احیا بناهای تاریخی از طریق مرمت و واگذاری به بخش خصوصی نیز با جدیت دنبال و پیگیری می شود،افزود: در همین راستا گراند هتل که نخستین هتل مدرن باقی مانده ایران از دوره قاجار است مرمت و در حال ساماندهی است.

رشد بیش از ۱۰۰ درصدی صنایع دستی دارای نشان ملی در قزوین

در دولت یازدهم و دوازدهم رخدادهای امیدوارکننده ای در حوزه صنایع دستی قزوین رقم خورد که از جمله آنها باید به رشد قابل توجه هنرمندان دارای نشان ملی اشاره کرد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین نیز گفت: تا پیش از سال ۹۲ تنها ۲۲ مورد از صنایع دستی استان قزوین دارای نشان ملی کیفیت بودند که این رقم در سال ۹۹ به بیش از ۶۰ مورد افزایش یافت. 

سید میثم حصاری ادامه داد: در کنار رشد قابل توجه هنرمندان صنایع دستی دارای نشان ملی در قزوین، در دولت یازدهم و دوازدهم شاهد تشکیل جامعه تخصصی فعالان صنایع دستی قزوین با حمایت اداره کل میراث فرهنگی استان بودیم که بدون شک فعالیت آن می تواند در رونق صنایع دستی این سرزمین در دراز مدت مفید واقع شود.

این مسوول گفت: یکی دیگر از اتفاقات خوب در حوزه صنایع دستی در دولت یازدهم و دوازدهم ارایه تسهیلات به کارگاه های صنایع دستی بود که پیش از آن شاهدش نبودیم و در همین راستا ۴۸۲ کارگاه و شاغل این حوزه وام های حمایتی پرداخت شد. 

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین نیز ادامه داد: در این مدت همچنین با اقدامات آموزشی و ترویجی پنج رشته هنر صنایع دستی از جمله چادرشب بافی و نقاشی پشت شیشه از فراموشی نجات یافته و احیا شدند.

وی همچنین گفت: یکی از ضعف های صنایع دستی کشور از جمله قزوین ضعف در بسته بندی کالا بود که با برگزاری دوره های مختلف آموزشی تلاش کرده ایم تا این ضعف را از میان ببریم که باید از آن به عنوان یک دستاورد برای رونق صنایع دستی نام برد.

این مسوول همچنین گفت: فروش صنایع دستی قزوین تا سال ۹۷ از رونق خوبی برخوردار بود اما شیوع کرونا این روند را متوقف کرد و امیدواریم با رفع این بیماری و شیوه های جدید معرفی و فروش در فضای مجازی بتوانیم بار دیگر رونق را در این حوزه شاهد باشیم.

برچسب‌ها گردشگری استان قزوین میراث فرهنگی سرمایه گذاری حسن روحانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری استان قزوین میراث فرهنگی گردشگری استان قزوین میراث فرهنگی سرمایه گذاری حسن روحانی اخبار کنکور گردشگری و صنایع دستی قزوین دولت یازدهم و دوازدهم صنایع دستی استان قزوین اداره کل میراث فرهنگی مورد افزایش یافت دارای نشان ملی استان قزوین بناهای تاریخی زیرساخت ها انجام شده سال ۹۲ سال ۹۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۳۷۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در نمایشگاه صادراتی تهران

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (اکسپو ۲۰۲۴ تهران)، با معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری «اقتصاد زیارت» و «گوهرسنگ‌ها» شرکت کرده است.   مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: این نمایشگاه با حضور تمامی صنایع کشور از جمله ساختمان، پتروشیمی، داروسازی، کشاورزی، گردشگری و نیز فعالان اقتصادی کشور از ۸ تا ۱۲ اردیبهشت در محل نمایشگاه دائمی تهران در حال برگزاری است.   سید جواد موسوی ادامه داد: این اداره کل در نمایشگاه تهران به معرفی قابلیت‌ها و طرفیت‌های گردشگری و تدوین سند زنجیره ارزش گردشگری و اقتصاد زیارت پرداخته است.   وی تصریح کرد: معرفی زنجیره‌های ارزش بخش‌های مختلف اقتصادی کشور با همت وزارت کشور و در سالن ۴۱ برگزار شده است.   وزیر کشور، استاندار خراسان رضوی و معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از غرفه خراسان رضوی در اکسپو ۲۰۲۴ تهران، بازدید کردند و مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در این بازدیدها، ظرفیت‌های زنجیره‌های ارزش گردشگری و گوهر سنگ‌ها را برای بازدیدکنندگان تشریح کرد.

دیگر خبرها

  • مسجد جامع ارومیه قابلیت جهانی شدن را دارد
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در نمایشگاه صادراتی تهران
  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌دستی استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • سرمایه‌گذاری خارجی در گردشگری در دولت سیزدهم ۱۸ برابر شد
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد