Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@09:09:47 GMT

برخی کارگران برای تامین مایحتاج خانواده ۳ شغله هستند

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۳۸۴۹۷

برخی کارگران برای تامین مایحتاج خانواده ۳ شغله هستند

گروه استان‌ها- فعال حوزه کارگری گفت: امروز شاهد هستیم که برخی کارگران برای تامین مایحتاج یک خانواده ۴ نفره مجبور به سه شغله بودن هستند. - اخبار استانها -

احسان سهرابی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهار داشت: با توجه شعار سال که توسط مقام معظم رهبری اعلام شده است  باید خاطرنشان کرد که از سال 1389 مقام معظم رهبری مدظله العالی  آغاز سال را با مضامین اقتصادی و نگرش اقتصادی اعلام فرموده‌اند که شاید دلیل تکرار آن عدم تحقق شعارها در عمل به معنای واقعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فعال حوزه کارگری گفت: بزرگترین موانعی که با حذف آنها می‌توان به رشد اقتصادی و افزایش بهره وری به ویژه در حوزه کارگری برسیم متعدد است؛ابتدا باید درباره بازنشستگی پیش از موعد اشاره شود.

سهرابی گفت: اولا قانون سخت و زیان‌آور اشاره به این دارد که محیط کار باید برای کارگران امن باشد؛ درست است که بعد از 20 سال کارگر بازنشسته می‌شود اما  پیامدهای جسمی و روانی دارد که قابل جبران نیست؛ به عنوان مثال کادر پزشک قانونی، افسران کشف جرم، زندانبان‌ها که با ادوات جرم مجرمین ارتباط دارند باید 30 سال خدمت کنند که دور از انصاف است.

وی با اشاره به معیشت سخت در حوزه کارگری هم گفت: زمانی که فرد پیش از موعد بازنشست می‌شود آیا می‌تواند با مستمری ناچیزی که دریافت می‌کند امورات زندگیش مرتفع شود؟

سهرابی تصریح کرد: باید به شیوه علمی و پژوهشی آسیب‌های آن بررسی شود و اعضای متخصص و متعهد وبا تقوا نظر دهند ولاغیر؛ امیدوارم اعضای مجمع تشخیص مصلحت نیز علل از دست رفتن مشاغل را از جوانب معیشتی و اقتصادی بررسی کنند که چرا باید یک کارگر سه شغل داشته باشد تا یک خانواده 4 نفر را تامین کند.

وی گفت: چرا سازمان تامین اجتماعی در زمینه اشتغال مجدد بازنشستگان اقدامی نمی‌کند و نسبت به اعمال آن نگاه تبعیض گونه دارد؛ با توجه به اینکه شرکت‌های بزرگ  در مراکز استان‌ها، مدیران آن با سقف بازنشسته می‌شوند اما به دلیل بومی بودن مدیران تامین اجتماعی برای این گونه مدیران باز نشسته سکوت کرده و سبب می‌شود آنان فضای کار را اشغال کنند و مدیران جوان و متخصص و انقلابی بیکار باشند.

کارگران در هیئت تجدیدنظر مطالبات تأمین اجتماعی نماینده ندارنددبیر شورای عالی مناطق آزاد : برای پشتیبانی از تولید و مانع‌‌زدایی در مناطق آزاد کارگروه ویژه تشکیل شده استعضو کمیسیون اجتماعی مجلس: کل روابط کاری ‌در دو قالب پیمانی و رسمی تعیین شد/دولت مستقیما با کارگران و کارمندان مرتبط می‌شود

فعال حوزه کارگری عنوان کرد: مانع اول وضعیت عدم امنیت شغلی است که  از سال 1369 تاکنون آیین نامه مربوطه تدوین و ابلاغ نشده و کارفرمایان به دلیل این ضعف برای کارگران تاریخ مصرف مشخص می‌کنند؛ کارگر 20 سال جوانیش را برای شرکت هزینه کرده اما به راحتی عذرش را می‌خواهند.

سهرابی افزود: دومین  مطلب مشکلاتی در زمینه عدم وحدت رویه در اعمال ماده 24 قانون کار و تضییع  حقوق کارگران در دیوان عدالت اداری با توجه به بخشنامه 35723 وزارت کار و دادنامه 179 هیات عمومی دیوان عدالت اداری است.

وی تصریح کرد: سومین پایش نیروهای متخصص و متعهد در حوزه روابط کار  که نگرش کار وحق داشته باشند نه صرفا کارفرما برای پیشگیری از ایجاد تخلف تغییر آن در شعب مختلف الزامی است.

سهرابی بیان کرد: چهارمین مسئله این است که کیفیت تشکلات کارگری باید ارتقاء یابد؛ عدم دخالت دولت در تشکلات کارگری بصورت مستقیم وغیر مستقیم (وفق مقاولنامه 87 بین الملی) کار که بسیار مشهود است نیز باید کاهش یابد.

وی افزود: همچنین انتخابات کانون‌های استانی کارگری باید توسط وزارت کار انجام شود که بخشنامه تفویض انتخابات به استانها با وظایف ذاتی تشکلات مغایر است.

سهرابی تصریح کرد: کمبود نیروهای بازرس کار و تامین اجتماعی در بازرسی از واحدها و عدم استفاده از ظرفیت تشکلات کارگری به دلیل پیشگیری از حوادث شغلی و ایجاد محیط سالم  نیز مسئله دیگری است که باید در کانون توجه قرار گیرد.

فعال حوزه کارگری تصریح کرد: انتصاب مدیران بومی متعهد و متخصص از بدنه وزارت و ادارات تا زمانی که انتصابات ما سیاسی باشد و منافع مردم در نظر گرفته نشود و صرفا آزمون و خطا باشد، متضرر مردم و تضییع حقوق بیت المال است.

سهرابی تاکید کرد: حذف شرکت‌های پیمانکاری که با سیاست‌های کل اصل 44 قانون اساسی فرسنگ‌ها فاصله دارند؛ ایجاد سامانه جامع روابط کار اقدام بسیار ارزشمندی بود، ولی ابتدا باید به دلیل پیشگیری از مشکلات کارگران  باید خدمات مذکور ارائه بهینه داشته باشد.

انتهای پیام/281/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: حوزه کارگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۳۸۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۵ هزار کارگر ساختمانی در کردستان بیمه ندارند

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان کردستان گفت: ۲۵ هزار کارگر ساختمانی در کردستان فاقد بیمه و چهار سال است که جهت برخورداری ازاین مزایا ثبت‌نام کرده و در صف انتظار هستند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، شاکر ابراهیمی پیش‌ازظهر امروز در مراسم جهانی روز کارگر که در مجتمع فجر این شهر برگزار شد، "معیشت و امنیت کاری" را دو دغدغه جامعه کارگری کردستان ذکر کرد و اظهار داشت: امیدواریم مسئولان زمینه بهبود وضعیت معیشتی کارگران کردستانی را فراهم کنند.

وی از کارگران به عنوان سرمایه کشور نام برد و گفت: انتظار می‌رود مسئولان نیز در راستای بهبود وضعیت معیشت جامعه کارگری اقدامات لازم را انجام دهند.

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان کردستان با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب آنقدر برای جامعه کارگر ارزش قائل است که از کارگر به عنوان نیرو و سرمایه ملی کشور نام می‌برد، تصریح کرد: انعقاد قراردادهای موقت و دستمزد پایین و نابرابر، شایسته کشورمان نیست، امیدواریم مسئولان برای زندگی بهتر این قشر زحمت‌کش قدم بردارند.

وی افزایش تعداد بیمه‌شدگان جامعه کارگری و کارگاه‌های آموزشی و تولیدی در استان را مایه خرسندی دانست و بیان کرد: مسئولان در راستای احیای واحدهای کارگری و ایجاد اشتغال همت کنند.

مزد کارگران بر اساس قانون کار افزایش یابد

ابراهیمی خطاب به معاون وزیر کار؛ به گله‌مندی جامعه کارگری اشاره کرد و افزود: انتظار می‌رفت مزد کارگران بر اساس ماده 41 قانون کار افزایش یابد، زمانی که دستمزدمان افزایش یافت دلار 43 هزار تومان بود اکنون نرخ آن کلی افزایش یافته است.

وی با ابراز گله‌مندی از اینکه درآمد و مزد کارگران زیر خط فقر است، عنوان کرد: زندگی پادشاهی نمی‌خواهیم! همان سبد معیشت کافی است.

درمان مستقیم؛ مطالبه کارگران از دانشگاه علوم‌پزشکی کردستان

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان کردستان  درمان مستقیم به منظور کاهش هزینه‌های درمان را یکی از مطالبات جامعه کارگری کردستان ذکر کرد و تاکید داشت: نمی‌توانیم برای درمان به بخش خصوصی مراجعه کنیم چراکه وضعیت کنونی اقتصادی چنین شرایطی را برایمان فراهم نمی‌کند بنابراین از دانشگاه علوم پزشکی کردستان انتظار می‌رود که درمان مستقیم وبهره‌مندی از خدمات پزشکی را برای این قشر فراهم کند.

وی با بیان اینکه اکثر کردستانی‌ها یارانه‌بگیر و درآمد زندگی‌شان پایین است، اظهار کرد: تقویت ورزش کارگری از دیگر مطالبات ماست که امیدواریم مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

شاکری با اشاره به اینکه 21 هزار نفر کردستانی بیمه شده کارگران ساختمانی هستند، اذعان داشت: 25 هزار نفر کارگر دیگر در استان جهت برخورداری از مزایای بیمه تامین اجتماعی ثبت‌نام کرده و از سه چهار سال گذشته چشم‌انتظار و در صف انتظار هستند، امیدواریم رفع این مشکل به عنوان دستاورد سفر معاون وزیر کار تقدیم جامعه کارگری شود.

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان کردستان افزود: مشکل دیگر جامعه کارگری این است که اگر کارگری بخواهد به قصد سفر یا حتی کار کردن به کشور عراق برود، به محض مهر کردن پاسپورتشان، بیمه آنان قطع می‌شود که امیدواریم این مشکل برطرف و آنان نیز بتوانند از این مزایای سفر برخوردار شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۲۵ هزار کارگر ساختمانی در کردستان بیمه ندارند
  • پرداخت ۴۰۰ میلیارد تومان یارانه کالا در استان بوشهر
  • یادواره ۴۵ شهید کارگر در تربت جام برگزار شد
  • روزگار به نام کارگر شد و به کام کارگر نشد
  • کارگران ۱۱ اردیبهشت تعطیل هستند؟
  • مسوولان مشکلات قشر کارگری را احصا و رفع کنند
  • نشست هم اندیشی تشکل‌های کارگری استان
  • فعالیت۷۰هزار کارگردرگرگان/کارگران نقش مهمی درتولیدومهارتورم دارند
  • یادواره شهدای کارگری شهرستان شفت برگزار شد
  • امنیت شغلی کارگران در کاشان تامین شود