Web Analytics Made Easy - Statcounter

نخست‌وزیر عراق در نشست هیأت دولت، دستور آغاز اجرای توافقنامه راهبردی امضا شده میان بغداد و پکن را صادر کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، «حسن ناظم» سخنگوی هیأت دولت عراق، در پی نشست روز گذشته (سه‌شنبه - ۳۰ مارس) کابینه تصریح کرد که «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر دستور آغاز اجرای توافق‌نامه چین را صادر کرد زیرا اجرای این توافق‌نامه زمان زیادی خواهد برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی طی کنفرانس خبری هفتگی هیأت دولت تصریح کرد که دولت به دنبال ایجاد آینده‌ای جدید برای عراق است که در آن عراق نقطه تلاقی سایر کشورها باشد.

دیروز نیز، «محمد صالح» مشاور امور مالی نخست‌وزیر عراق، گفت که توافق بغداد - پکن که سال گذشته اجرای نشد، پس از تصویب قانون بودجه دولت فدرال در سال ۲۰۲۱، وارد فاز اجرایی خواهد شد.

به نوشته پایگاه خبری «بغداد الیوم»، ناظم با اشاره به تاکید نخست‌وزیر بر حمایت از کارت‌های جیره‌بندی در آستانه ماه مبارک رمضان، دستورات لازم در این زمینه را به وزارت تجارت داده است.

وی با اشاره به افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در عراق و نیز ضرورت زدن واکسن تصریح کرد: ما باید آگاهی درباره مصرف واکسن را افزایش دهیم. دولت نیز خواستار تشویق شهروندان به استفاده از واکسن ضد کرونا است. دنیا در حال بازگشت به زندگی عادی با افزایش استفاده واکسن‌ها است. به همین دلیل هیأت دولت با تامین وزارت بهداشت برای خرید واکسن‌های بیشتر موافقت کرد.

سخنگوی هیأت دولت عراق در خصوص میزبانی این کشور برای بیست و پنجمین دوره جام کشورهای خلیج فارس نیز گفت که دولت عراق دستور تشکیل تیمی برای تدارک میزبانی برای این بازی‌ها را داده است.

وی همچنین از موافقت کابینه با توسعه میدان‌های نفتی الزبیر و مجنون برای افزایش صادرات نفت خبر داد.

حسن ناظم با اشاره به نشست قریب‌الوقوع نخست‌وزیر عراق با «عبدالله دوم» شاه اردن و «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر در بغداد گفت که این نشست از اهمیت بالایی برخوردار است و طی آن پروژه مشرق جدید میان عراق، مصر و اردن بررسی خواهد شد که یک پروژه توسعه‌محور و اقتصادی است که این سه کشور را به هم پیوند می‌زند.

در سپتامبر ۲۰۱۹ یک ماه قبل از آغاز اعتراضات خیابانی در عراق، عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر وقت در سفری پنج روزه به چین رفت و هشت توافق‌نامه و یادداشت تفاهم با این کشور در زمینه‌های مالی، تجاری، امنیتی، عمران، ارتباطات، فرهنگ و آموزش امضا کرد. به گفته ناظران، همین چرخش بغداد به سوی شرق و فاصله گرفتن از آمریکا، سبب شد که واشنگتن، بغداد را تحت فشار بی‌سابقه قرار دهد.

گفته می‌شود مجبور شدن عبدالمهدی به استعفا نیز تاوان همین نزدیک شدن او به چین بود و دولت پس از او به نخست‌وزیری الکاظمی نیز برای لغو قراردادها با چین تحت فشار شدید است.

اجرای توافق بغداد - پکن هنوز در هاله‌ای از ابهام است. با آنکه دولت عراق تاکید دارد که این توافق ‌در جریان است و متوقف نشده اما برخی نمایندگان از دخالت آمریکا برای متوقف کردن این توافق‌ و عقب‌نشینی جزئی دولت الکاظمی از آن خبر می‌دهند.

«ریاض المسعودی» نماینده ائتلاف «سائرون» در پارلمان عراق پیش‌تر فاش کرد که دولت الکاظمی به دلیل بحران مالی به وجود آمده در کشور در سایه شیوع همه‌گیری کرونا، مبلغ یک میلیارد دلار از صندوق مستقل تشکیل شده برای توافق با پکن خارج و این صندوق را خالی کرده است و در حال حاضر تنها ۱۰۰ میلیون دلار در این صندوق وجود دارد.

دولت عراق چندی پیش از امضای توافقنامه و تفاهمنامه همکاری با مصر و اردن در زمینه‌های بازسازی، آموزش، زیرساخت‌ها و بخش بهداشت خبر داد امری که به اعتقاد کارشناسان، تلاشی برای یافتن جایگزین نامناسب برای توافق با پکن است.

هرچند که نخست‌وزیر عراق از کارنامه دولت خود دفاع می‌‌کند و می‌گوید دولتش هیچ یک از توافق‌های امضا شده بین عراق و چین را لغو نکرده و اجرای توافق‌ها و تفاهم‌نامه‌ها با کشورهای عربی و خارجی در گرو تصویب لایحه بودجه سال آتی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: عراق چین حسن ناظم نخست وزیر عراق اجرای توافق دولت عراق هیأت دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۳۸۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت ورود واگن‌های جدید مترو به کشور

وزیر کشور آخرین وضعیت ورود واگن‌های جدید مترو به کشور و پیگیری‌های وزارت کشور جهت تأمین واگن‌های مترو برای تهران را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، احمد وحیدی در تشریح روند ورود واگن‌های جدید به کشور و تأیید کارشناسی واگن‌های جدید، گفت: یکی از موضوعات جدی در دستور کار وزارت کشور بحث تأمین واگن‌ها و احداث خطوط ریلی است که دولت در مجموع اهتمام جدی در این زمینه دارد.

وی افزود: دولت طی ۳ سال اخیر منابع خوبی در رابطه با ایجاد مترو و خطوط اصلی اختصاص داده که با کمک شهرداری تهران در این رابطه اقدامات خوبی انجام شده است.

برای ورود واگن‌های مترو از نظر زمانی عقب ماندگی نداریم

وزیر کشور ادامه داد: بی تردید تأمین واگن مترو در دستور کار است و کار‌ها روی روال است؛ اما زمان می‌برد؛ قطعا زمان طبیعی خود را دارد و از نظر زمانی عقب ماندگی نداریم.

قرارداد واگن‌های جدید مترو مدت‌ها قبل رها شده بود

وی تأکید کرد: ورود واگن‌های جدید مترو در چارچوب قراردادی بوده که قبلاً مدت‌ها رها شده بوده؛ اما در دولت جدید فعال شده و در دستور کار و پیگیری قرار گرفته است و طبق روال خودش هم کار دنبال خواهد شد.

مهدی چمران ریاست شورای اسلامی شهر تهران اخیراً در حاشیه جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران درباره ورود واگن‌های جدید به تهران گفته بود: مایه تأسف است که ماه‌ها از انعقاد قرارداد‌ها گذشته؛ اما در داخل کشور موانع زیادی وجود دارد و موضوع هنوز به نتیجه نرسیده است؛ لذا امیدواریم وزیر کشور قاطعانه تصمیم بگیرد و جلوی این توقف گرفته شود.

وی تأکید کرده بود: تا امروز تأیید فنی برعهده مترو بوده؛ لذا امیدواریم وزیر کشور قاطعانه تصمیم بگیرد و جلوی این توقف گرفته شود. اینکه از این موضوع چه کسی نفع می‌برد نمی‌دانم، اما اینکه چه کسی ضرر می‌کند باید بگویم همه ضرر خواهند کرد. به جای اینکه قدر بدانند و کمک کنند اینگونه کار را متوقف می‌کنند، لذا باید پاسخگو باشند.

دیگر خبرها

  • نماینده پارلمان عراق: سفیر آمریکا از عراق اخراج شود
  • بسته هدیه اینترنت ۳۰ گیگا بایتی دولت به معلمان+ جزئیات
  • خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد
  • آخرین وضعیت ورود واگن های جدید مترو به کشور
  • آخرین وضعیت ورود واگن‌های جدید مترو به کشور
  • نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟
  • نتانیاهو: «با یا بدون توافق» به رفح حمله می‌کنیم
  • آسمان عراق نارنجی شد | ویدئو
  • طنز تلخ آمریکا؛ با مردم عراق جنگ نداریم(!)
  • سفارت آمریکا در بغداد مرکز گسترش انحرافات اخلاقی است