Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-04@12:35:48 GMT

بازار پول نقد شونده‌ترین بازار است

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۳۹۰۶۲

به گزارش بورس تابناک، مهدی قلی پور کارشناس بازار سرمایه درباره تعریف نقد شوندگی در بازار سرمایه، بیان کرد: از نظر تئوریک نقد شوندگی مسئله‌ای مرتبط با زمان و قیمت است و اهمیت آن نیز به به دو موضوع مربوط می‌شود. به عبارت دیگر هر چه امکان معامله دارایی در کمترین زمان و در نرخ‌های جاری وجود داشته باشد، دارایی از نقدشوندگی بیشتری برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند که نقد شوندگی در خرید و فروش وجود دارد، اما عمدتا مسائل مربوط به نقد شوندگی در قابلیت فروش یا نقد کردن سریع دارایی‌ها بدون افت قیمت زیاد مطرح می‌شود.

وی افزود: اساسا نقد شوندگی یکی از مهمترین ریسک‌های یک سرمایه گذاری است و هر چه درجه نقد شوندگی یک دارایی یا طبقه دارایی (بازار) کمتر باشد، ریسک آن بیشتر شده و در نتیجه ارزش آن دارایی کمتر می‌شود. به همین دلیل است که دارایی‌هایی که نقد شوندگی پایینی دارند ممکن است با اختلاف زیادی زیر ارزش ذاتی معامله شوند.

او درباره میزان تغییرات نقدشوندگی در بازار امسال گفت: سال ۹۹ نقدشوندگی سهام در بازار سرمایه دو نیمه کاملا متفاوت را تجربه کرد. بازار کار خود را با حجم معاملات خرد ۴ هزار میلیارد تومانی در ابتدای سال شروع کرد و با ثبت رکورد‌های بالای ۳۰ هزار میلیارد تومان در تابستان داغ بورس، نیمه اول سال را با میانگین معاملات خرد ۱۶ هزار میلیارد تومانی کار خود را تمام به پایان رساند، که خود نسبت به سال‌های قبل رکورد دار بود و صنعت کارگزاری با این حجم معاملات بعد از سال‌ها جانی دوباره گرفت.

او ادامه داد:، اما از شهریور امسال حجم و ارزش معاملات افت خود را شروع کرد که در دو دوره قبل و بعد از اعمال دامنه نوسان نامتقارن قابل بررسی است. پیش از اعمال دامنه نوسان نامتقارن، ارزش معاملات خرد در بازار متوسط بالای ۱۰ هزار میلیارد تومان بود، ولی بعد از آن رکورد‌های پایینی را تجربه کرد که برای بازار اتفاقی دراماتیک است.

قلی پور در پاسخ به پیامد‌های کاهش نقدشوندگی در بازار بیان کرد: اگر یک تعریف خلاصه برای بازار داشته باشیم، نقد شوندگی است. بازار یعنی محلی برای نقد کردن دارایی و نوسان قیمت در جایگاه بعدی از اهمیت قرار می‌گیرد. کاهش نقد شوندگی بازار در مرحله اول، پویایی بازار را کاهش می‌دهد و تخصیص بهینه نقدینگی را دچار اختلال می‌کند. ریسک بازار را افزایش داده و منجر به خروج سرمایه گذار محتاط‌تر شده و برای ورود پول‌های جدید مانع ایجاد می‌کند. اما مهمترین اثر منفی کاهش نقد شوندگی بر ارزش ذاتی دارایی هاست؛ چرا که افزایش ریسک نقد شوندگی، بازده مورد نظر required rate of return یا نرخ تنزیل جریانات نقدی را افزایش داده و ارزش ذاتی سهام را پایین می‌آورد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به تاثیر تغییر نقد شوندگی بر بازار‌های موازی اظهار کرد: بازار پول و ابزار‌های وابسته به آن نقد شونده‌ترین بازار هستند. یعنی سپرده‌ها و صندوق‌های با درآمد ثابت طی یک روز قابلیت نقد شدن بدون کاهش ارزش را دارند. سایر بازار‌ها مانند طلا و ارز نیز نقد شوندگی بسیار بالایی دارند و بازار خودرو و ملک در مرحله بعدی قرار می‌گیرند. املاک و مستغلات کمترین نقد شوندگی را دارند البته به چرخه‌های اقتصادی هر بازار نیز باید توجه داشت. تغییر در نقد شوندگی هر بازاری یکی از معیار‌های رونق یا رکود در آن بازار است و نقدینگی بین این بازار‌ها بر اساس رونق، رکود و چشم انداز‌ها جابجا می‌شود؛ لذا کاهش نقد شوندگی بورس، به معنی رکود تلقی شده و منجر به هدایت نقدینگی به بازار‌های موازی به ویژه ابزار‌های با درآمد ثابت شده است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: تابناک

کلیدواژه: اعمال ماه شعبان نوروز 1400 تولید پشتیبانی ها مانع زدایی ها سند همکاری 25 ساله ایران و چین نقدشوندگی بازار سرمایه ارزش معاملات دامنه نوسان طلا ارز اعمال ماه شعبان نوروز 1400 تولید پشتیبانی ها مانع زدایی ها سند همکاری 25 ساله ایران و چین بازار سرمایه هزار میلیارد نقد شوندگی کاهش نقد بازار ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۳۹۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ۴.۱ میلیارد دلاری نفت/ تراز تجاری مثبت شد

به گزارش خبرگزاری مهر، گمرک ایران اعلام کرد تجارت خارجی کشور (مجموع صادرات و واردات) با احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی و برق در فروردین امسال با ۴۷.۶۳ درصد افزایش به رقم ۱۰ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار رسید.

از مجموع صادرات و واردات کشور ۷ میلیارد و ۶۸۰ میلیون دلار به صادرات و ۲ میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار آن به واردات اختصاص داشت. تراز تجاری کشور با احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی و برق در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان ۴ میلیارد و ۹۴۰ میلیون دلار مثبت بوده است.

این گزارش با اشاره به اینکه صادرات بدون احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی، برق و صادرات از محل تجارت چمدانی در این مدت به میزان ۳ میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار بوده است، می‌افزاید: تراز تجاری کشور بدون نفت هم در فروردین ماه در مقایسه با مدت مشابه قبل ۴۳۰ میلیون دلار مثبت بود.

صادرات نفت خام، کوره و میعانات گازی در فروردین ماه سال جاری ۴ میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلار بوده است. ارزش صادرات کشور در فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶.۸۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

این گزارش با اشاره به اینکه ۳ قلم عمده کالای صادراتی در فروردین ۱۴۰۳ به پروپان مایع شده با ۲۱۸ میلیون دلار، متانول با ۲۰۱ میلیون دلار و قیر نفت با ۱۸۰ میلیون دلار اختصاص داشت، می‌افزاید: میانگین ارزش هر تن کالای صادراتی در این مدت با ۷.۹۶ درصد کاهش به رقم ۳۲۸ دلار رسیده است.

در این مدت ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹.۶۶ درصد کاهش داشته است.

عمده‌ترین مقاصد کالاهای صادراتی ایران در فروردین ماه سال جاری شامل کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه، پاکستان، افغانستان و عمان بوده است که این ۷ کشور، ۷۸ درصد از وزن و ۸۳ درصد از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص دادند.

در فروردین امسال، میزان صادرات کالاهای پتروشیمی ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده که به لحاظ وزن ۲۵.۷۷ درصد و از حیث ارزش ۲۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در بین ۱۰ قلم عمده کالاهای صادراتی، گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده، اوره و میله‌های آهنی و فولادی از بیشترین افزایش و گاز طبیعی مایع شده، شمش از آهن و فولاد و بوتان مایع شده از بیشترین کاهش در ارزش برخوردار بودند.

در این مدت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار وارد کشور شد که به لحاظ وزن ۳۳.۳۸ درصد افزایش و از حیث ارزش ۱۱.۳۶ درصد کاهش داشته است. ذرت دامی با ۳۵۳ میلیون دلار، کنجاله سویا با ۱۸۱ میلیون دلار و گوشی‌های تلفن هوشمند با ۱۰۶ میلیون دلار ۳ قلم عمده کالاهای وارداتی در فروردین ماه سال جاری بوده‌اند.

بیشترین افزایش در بین ۱۰ قلم اول کالاهای وارداتی به طلا به اشکال خام، کنجاله سویا و روغن دانه آفتاب‌گردان و بیشترین کاهش در ارزش نیز به قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری با کد تعرفه ۹۸۸۷۰۳۱۲، دانه سویا و برنج اختصاص داشت.

متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی در فروردین ماه سال جاری یک هزار و ۱۲۲ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۳.۵۴ درصد کاهش داشته است.

بر اساس این گزارش، ۶ کشور اول طرف معامله با ایران در فروردین ماه سال جاری شامل کشورهای امارات متحده عربی، چین، ترکیه، هلند، آلمان و هند در مجموع ۷۲ درصد از وزن و ۷۸ درصد از ارزش کل واردات کشور را به خود اختصاص دادند. میزان ترانزیت خارجی کشور از مسیر ایران در فروردین امسال با ۴۷ درصد افزایش به رقم یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسید.

کد خبر 6094962

دیگر خبرها

  • نقره و خودروهای برقی/ نقش فلز نقره در صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر!
  • دولت بدون مماشات با سوداگران امنیت اقتصادی کشور مبارزه کند
  • ۲۱ درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، بانوان هستند/ حضور فعال زنان در بازار کار
  • سرمایه گذاری برای سواد سلامت خبرنگاران، دارایی عظیمی برای جامعه محسوب می‌شود
  • سرمایه‌گذاران این بازار بیشترین زیان را دیدند/ دلار به کانال ۵۰ هزار تومان باز می‌گردد؟
  • ذاکری: تنها ۱۸ درصد دارایی ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است/ سرمایه‌ها در دست اقلیتی متمرکز شده که امروز امکان کنترل آنها نیست / هشدار نسبت به تهی سازی ظرفیت دولت با خصوصی سازی رانتی
  • صادرات ۴.۱ میلیارد دلاری نفت/ تراز تجاری مثبت شد
  • فراتر رفتن تجارت خارجی از ۱۰ میلیارد دلار
  • مبادله ۴۰ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری فارس و هیئت‌های خارجی
  • مبادله بیش از ۴۰ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری بین استان فارس و هیات‌های خارجی