Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، خانه فرهنگ ایران در کراچی مرکز ایالت 'سِند' در جنوب پاکستان به مناسبت ولادت دوازدهمین اخترتابناک آسمان امامت و ولایت حضرت صاحب العصر امام مهدی علیه السلام، نشست علمی با عنوان "جایگاه تمدن نوین اسلامی در اندیشه مهدویت" را با حضور رئیس نمایندگی فرهنگی ایران، جمعی از روسای حوزه های علمیه، پژوهشگران برجسته دینی و اساتید دانشگاهی پاکستان برگزار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این برنامه با تلاوت قرآن کریم توسط یکی از اساتید جامعه المصطفی آغاز و سپس فیلم کوتاهی از بیانات مقام معظم رهبری در خصوص نیاز جامعه بشری در عصر حاضر به مهدویت و منجی به نمایش درآمد.

دکتر "منظور حسین" استاد بخش تاریخ اسلام دانشگاه کراچی ضمن تبریک ولادت باسعادت حضرت امام مهدی علیه السلام اظهار داشت: اندیشه مهدویت اندیشه ای جدید و تازه نیست. این موضوع قبل از ظهور اسلام در زمان های مختلف از زبان پیامبران الهی و همچنین در فرمایشات پیامبر مکرم اسلام (ص) و پیشوایان معصوم علیهم السلام مکرر تاکید شده است. نوع انسان در مقاطع مختلف تاریخ بشری در هرتمدنی همیشه نیازمند به یک منجی و مصلح بوده است.

وی افزود: در تمدن نوین اسلامی که در واقع احیای اسلام ناب محمدی می باشد، وظیفه همه مسلمانان بویژه شیعیان و به خصوص مسئولین حوزه های علمیه طرح برنامه های تحصیلی و پروژه های پژوهشی به منظور ترغیب، تشویق برای معرفی و ترویج تمدن نوین اسلامی که در راستای اندیشه مهدویت می باشد ضروری است.

این اندیشمند پاکستانی گفت: این کار تنها با برگزاری کنفرانس ها و نشست های گفت وگو امکان پذیر است و باید در این مسیر اقدامات عملی صورت پذیرد. در این مورد می توان از ظرفیت های علمی اساتید و متخصصین دانشگاهی که با مقتضیات عصر جدید آشنا هستند استفاده نمود.

سخنرانان دیگر نیز گفتند: خداوند متعال در آیات مختلف قرآن کریم نوید ظهور منجی بشریت را بیان نموده است. در آیه ای از سوره مبارکه انبیاء این نوید بیان شده است. همچنین از برخی از آیات نیز در می یابیم که انسان همیشه در انتظار یک نجات دهنده بوده است. در زمان های گذشته پیامبران الهی علیهم السلام از قبیل حضرت نوح (ع)، حضرت ابراهیم (ع)،حضرت موسی (ع)، حضرت عیسی (ع) و حضرت داوود علیه اسلام نوید ظهور پر نور امام مهدی علیه السلام را بیان نموده بودند.

آنان افزودند: از ولادت فرخنده امام زمان (عج) بیش از ۱۱ قرن می گذرد و طی این مسیر تاریخ شرایط و محیط جامعه های بشری نیز بسیار فرق کرده است. زمانیکه پیامبران الهی ظهور امام را خبر می دادند، زمان پیامبر گرامی اسلام و امامان معصوم از نظر روش زندگی و شرایط تمدنی با جامعه کنونی بشر بسیار متفاوت بوده است. ما در این زمان با استفاده از امکانات، اندیشه های علمی، ظرفیت های سیاسی، اقتصادی اجتماعی عصر کنونی می توانیم در زمینه سازی ظهور منجی بشریت کار کنیم.

حجت الاسلام "محمد حسین مسعودی" نیز طی سخنان خود گفت: ۲۰ سال قبل در ایران اسلامی زمانی که طلبه بودیم یکی از اساتید ما حرف خوبی زدند و فرمودند که قرن ۲۱ قرن عروج و پیشرفت تشیع است. این مقوله با مرور زمان تحقق پیدا می کند و ما هرگامی که پیش می رویم به پیروزی و کامرانی نهایی نزدیکتر می شویم و این همه موفقیت های تشیع در عصر کنونی بخاطر اندیشه ها و تلاش های حضرت امام خمینی (ره) است. ما باید این را هم بدانیم که این اندیشه ها و تلاش های حضرت امام که موجب پیروزی یک ملت و یک مذهب قرار گرفت از کجا سرچشمه گرفته است. حتما از آموزه های اسلام ناب و اندیشه های پیشوایان معصوم علیهم السلام سرچشمه گرفته بود. انقلاب اسلامی ایران که با رهبری امام خمینی شکل گرفت و در ادامه با رهبری امام خامنه ای در مسیر قدرت و پیشرفت قرار دارد در راستای شکل گیری تمدن نوین اسلامی وهدف نهای آن که ایجاد مقدمات ظهور است گام برمی دارد.

در ادامه «بهرام کیان» رئیس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در کراچی ضمن عرض تبریک فرخنده تولد امام زمان(ع) و سپاس از حضور و سخنرانی تمامی فرهیختگان پاکستانی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۷۹ در بیاناتشان در مدرسه فیضیه فرمودند «خطّی که نظام اسلامی ترسیم می کند، خطّ رسیدن به تمدّن اسلامی است.» این جمله‌ای است که مطرح کرده و به تفصیل درباره آن سخن گفتند. کمتر از دوماه بعد بود که ایشان در جمع کارگزاران نظام اسلامی «انقلاب اسلامی»، «نظام اسلامی»، «دولت اسلامی»، «کشور اسلامی» و «تشکیل تمدن اسلامی» را مراحل پنج‌گانه تحقق اهداف انقلاب اسلامی دانستند. از آن زمان تاکنون نیز در فرصت‌های مختلف به زنجیره اهداف مذکور اشاره کرده و به اقتضاء، ملزومات تحقق هر یک از مراحل فوق را نیز تبیین کرده‌اند.

وی افزود: از دیدگاه مقام معظم رهبری محوریت قوانین قرآن، ایمان، علم، اخلاق، مجاهدت مداوم و حکومت مردمی، شاخصه های اختصاصی تمدن نوین اسلامی است و گسترش و ترقی تمدن نوین اسلامی به همت و خرد دسته جمعی نیاز دارد که در سایه اخلاق، کار و تلاش، ایمان به خدا، عقلانیت، توانایی علمی، اقتصاد شکوفا، برخورداری از رسانه های قوی و روابط بین الملل به وجود می آید. انقلاب اسلامی یکی از مراحل تحقق تمدن نوین اسلامی می باشد و تلاش در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی مقدمه چینی برای تحقق ظهور امام زمان (عج) است.

شب شعر مهدوی " ترنم انتظار " به مناسبت نیمه شعبان

براساس این گزارش، خانه فرهنگ ایران در شهر حیدرآباد نیز به مناسبت ولادت باسعادت حضرت مهدی (عج) برنامه شب شعر مهدوی را با عنوان "ترنم انتظار" برگزار کرد.

برخی از شخصیت‌های مذهبی و فرهنگی حاضر در این برنامه طی سخنانی گفتند: مهدویت‌ و تمدن نوین اسلامی، هر دو از جمله‌ مباحث‌ مهم‌ و دغدغه‌های‌ روزگار ماست. اعتقاد به‌ ظهور منجی‌ و مهدویت‌ در معنای‌ عام‌ خود، از گذشته یک‌ باور دینی‌ فراگیر در بین‌ انسان ها بوده‌ است و در ادیان‌ مختلف‌ چنین‌ اعتقادی‌ به‌ نحو ملموس‌ و بارزی‌ تجلی‌ یافته‌ است‌ و در آیین های متعدد دنیا همچون‌ هندو،  یهود، مسیحیت،  زرتشت‌ و اسلام‌ تعابیر مختلفی برای منجی به کار برده شده‌ است. چنین‌ تعابیر و باورهایی‌ به‌ رغم‌ تفاوت های‌ خاص‌ خود در تاکید بر ظهور یک‌ منجی‌ برای فرج و گشودن‌ راه‌ ‌سعادت ابدی انسان‌ مشترک‌ هستند. در روزگار ما نیز که‌ انسان‌ معاصر دچار بی‌عدالتی‌ها و ظلم‌ در عرصه‌ جهانی‌ است، مساله‌ مهدویت حایز اهمیت‌ می‌باشد.

در ادامه برنامه شعرای مشهور شهر حیدرآباد از جمله سید موسی کاظم رضوی، سید ندیم عباس جعفری، سید رئیس اعظم نقوی، سید وسیم حیدر زیدی و نوید ظفر رضوی اشعار خود را با عنوان "ترنم انتظار" برای حضار سرودند.

برچسب‌ها امام زمان(عج) انقلاب اسلامی ایران پاکستان خانه فرهنگ ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: امام زمان عج انقلاب اسلامی ایران پاکستان امام زمان عج انقلاب اسلامی ایران پاکستان خانه فرهنگ ایران اخبار کنکور تمدن نوین اسلامی اندیشه مهدویت انقلاب اسلامی خانه فرهنگ امام زمان اندیشه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۳۹۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرایی برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)

به همت معاونت فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا(س) اراک مراسم سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی با حضور خانم طباطبایی استاد این مدرسه علمیه برگزار شد.

خانم طباطبایی در این مراسم اظهار داشت: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با چهار نسب به امام حسن مجتبی(ع) می‌رسند، از امام هفتم تا امام یازدهم را درک کردند ولی بیشتر به حضور امام جواد و امام هادی (علیهم السلام) رسیدند.

وی تصریح کرد: برای اثبات عظمت علمی حضرت عبدالعظیم (ع) کافی است بدانیم امام معصوم مردم را برای حل مشکلات دینی و یافتن پرسش‌های اعتقادی و عملی‌شان، به‌ایشان ارجاع داده‌اند، بنابراین ایشان تنها یک محدّث و راوی احادیث اهل‌بیت(ع) نبوده بلکه از علمای بزرگ خاندان رسالت بوده که پس از معصومان، توان پاسخگویی به مسائل علمی را داشته و توانمندی علمی‌ایشان نیز مورد تأیید و تصدیق امام هادی (ع) قرار گرفته است.

طباطبایی یادآور شد: در بذل، بخشش، جود و سخاوت ایشان وارد شده که تنها کسی که اقتدا و تبعیت از جد بزرگوار خود امام حسن مجتبی(ع) نمود، ایشان بوده یعنی همانند امام حسن مجتبی(ع)، سخی‌ترین مردم در زمان خود بود.

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در خصوص مقام معنوی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) باید یادآور شد که ایشان فردی عابد، زاهد و پرهیزگار بودند که روزها را روزه و شب‌ها را به عبادت می‌پرداختند.

وی اظهار کرد: مهم‌ترین نشانه عظمت معنوی و مقامات باطنی آستانه حضرت عبدالعظیم(ع) برابری فضیلت زیارت مزار آن بزرگوار، با فضیلت زیارت سیّدالشهداء است، شیخ المحدّثین، صدوق، از محمد بن یحیی عطّار (که یکی از اهالی ری است) این‌گونه نقل کرده که "خدمت امام هادی(ع) رسیدم، ایشان فرمود: «کجا بودی؟» گفتم: حسین بن علی (ع) را زیارت کردم. امام هادی(ع) فرمود: أما إنّک لَوزُرتَ قَبرَ عَبدِالعَظیمِ عِندَکُم کُنتَ کَمَن زارَ الحُسَینَ بنَ عَلِیٍّ(ع)، بدان که اگر قبر عبدالعظیم را در شهر خودتان زیارت کنی، مانند کسی هستی که حسین بن علی (ع) را زیارت کرده باشد.

طباطبایی ابراز کرد: برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین (ع) مقیّد است به فضای سیاسی ویژه‌ای که پیروان اهل‌بیت(ع) در آن مقطع تاریخی در آن زندگی می‌کردند، در زمانی که اختناق شدیدی جهان اسلام را فراگرفته بود و جامعه تشیع در دوران زمامداری افرادی مانند متوکّل، مُعتّز و معتمد عباسی، سخت‌ترین دوران‌های تاریخیِ خود را سپری می‌کرد، در چنین شرایطی، امام هادی(ع) به‌منظور پیشگیری از خطرهایی که از طرف حکومت‌های وقت شیعیان را تهدید می‌کرد، فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) را با زیارت امام حسین(ع) برابر دانسته است.

دیگر خبرها

  • هم اندیشی علمی مساله حجاب؛ حکمرانی نرم و سخت برگزار می شود
  • برگزاری همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای
  • تمدن نوین اسلامی با وحدت محقق می‌شود/ عینت‌بخشی به وحدت اسلامی در دستور کارم بود
  • برگزاری اردوی آموزشی تابستانه اندیشه جامع تمدن نوین اسلامی
  • شناساندن حضرت حجت(عج) به جهانیان؛ اولین گام ظهور
  • تحقق تمدن نوین اسلامی در مسیر آموزش و پرورش قرار دارد
  • فرهنگستان ظرفیتی برای دغدغه انقلاب فرهنگی در مسیر تمدن نوین است
  • چرایی برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)
  • حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مدال ولایت را از امام زمان خود گرفت
  • جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود