Web Analytics Made Easy - Statcounter

محرومیت کشاورزان گیلانی از حمایت‌های بیمه‌ای و سایر تسهیلات موضوع جدیدی نیست و از دیرباز چنین بوده و هست اما تعجب‌برانگیز این است که چرا نمایندگان استانی با چنین موقعیت استراتژیک باید در کمیسیون تخصصی کشاورزی مجلس غایب باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، غیبت نمایندگان گیلان در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع‌طبیعی گیلان اینبار در مجلس یازدهم رقم خورد هر چند که در مجلس دهم که استان از وجود نماینده خود در این کمیسیون تخصصی بهره می‌برد هم چیزی دستگیرمان نشد و کشاورزان گیلانی در این وانفسا و در بالاترین نهاد قانونگذاری کشور همچنان بدون حامی باقی ماندند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

*کمیسیون‌های بی‌مشتری در مجلس یازدهم

از کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی گرفته تا کمیسیون حقوقی و قضایی همگی جزو کمیسیون‌هایی هستند که در مجلس یازدهم با عدم اقبال و یا استقبال بسیار کم نمایندگان مواجه شده و به اصطلاح بی‌مشتری ماندند اما سؤال اینجا است که چرا نمایندگان گیلان از کمیسیونی با اهمیت کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی جا ماندند و به آن رغبتی نشان ندادند.

البته یادمان نمی‌رود که در مجلس دهم تنها نماینده گیلان در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مدت چهار سال حضورش در این کمیسیون مهم نتوانست حتی به جزئی‌ترین معضلات و چالش‌های پیش‌روی کشاورزان بپردازد از طرفی افکار عمومی قضیه واردات بی‌حساب و کتاب برنج خارجی و ضربه به تولید داخلی را هرگز فراموش نمی‌کند.

 

*عقب افتادگی گیلان در حوزه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی

«سید علی آقازاده» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان حمایت بیمه‌ای از کشاورزان به ویژه کشاورزان گیلان و خرید تضمینی محصولات کشاورزی استراتژیک نظیر برنج را لازم و ضروری خواند و عنوان کرد: جلوگیری از واردات و توزیع برنج خارجی در فصل برداشت برنج موضوعی بوده که ما همواره بر روی آن تاکید داریم اما به دلیل ضعف برنامه‌ریزی دولت، کشاورزان در این فصل متضرر شدند.

 

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس ضرورت جلوگیری از تغییر کاربری و غارت زمین‌های کشاورزی را هم مورد تاکید قرار داد و ابراز داشت: بحث‌هایی مانند مکانیزه کردن کشاورزی، افزایش سطح تولید و موضوع نهاده‌های کشاورزی از اولویت‌های اصلی مجمع نمایندگان استان گیلان است و مشکلات پیرامون آن‌ها مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

 

 وی با اذعان به این نکته که به علت وجود کمبود‌ها نتوانستیم در حوزه صنایع تبدیلی کشاورزی و اقدامات خوبی انجام دهیم یادآور شد: ما در استان گیلان به شدت در این حوزه‌ها عقب افتاده‌ایم و باید به نحوی عقب افتادگی‌ها جبران شود از طرفی به عنوان نماینده تمام تلاشمان را برای حمایت مؤثر از کشاورزان به کار خواهیم بست.

 

*گیلان با وجود پتانسیل‌های ارزشمندش مظلوم واقع شده است

حجت‌الاسلام «محمد صفری ملک میان» نیز با بیان اینکه وی در جلسه علنی 26 بهمن به موضوع عدم حضور نمایندگانی از گیلان در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اشاره و انتقاداتی در این باره داشته است ابراز داشت: بنده در این جلسه خطاب به نمایندگان و هیات رئیسه مجلس انقلابی گفتم که چرا از میان 13 نماینده گیلان کسی در کمیسیون کشاورزی عضو نیست؟ در حالی‌که بنده تلاش کردم.

 

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس با تاکید بر اینکه این خطه با داشتن 200 هزار نفر جمعیت، کلکسیونی از محصولات کشاورزی است افزود: رتبه نخست تولید چای کشور کمی و کیفی، رتبه نخست تولید فندق 85 درصد کشور، رتبه نخست تولید گل گاوزبان در کشور، و تولید با کیفیت‌ترین برنج و مرکبات تنها بخشی از داشته‌های ارزشمند شهرستان‌های رودسر و املش است.

 

صفری ملک میان خاک حاصلخیز، ساحل و دریا، آب و هوای مطبوع، جنگل انبوه هیرکانی، کوهستان‌های بی‌نظیر، جلگه همیشه سبزش و چشم اندازهای بکر را از جمله پتانسیل‌های گرانقدر گیلان دانست و گفت: گیلان با این همه ظرفیت مظلوم واقع شده به طوری‌که از بسیاری از شاخص‌های عمرانی، بهداشتی و آموزشی عقب مانده است.

 

کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات، کمیسیون اصل 90، کمیسیون اقتصادی، کمیسیون امور داخلی و شوراها، کمیسیون عمران، کمیسیون صنایع، کمیسیون فرهنگی، کمیسیون انرژی، کمیسیون اجتماعی و کمیسیون آموزش و تحقیقات از جمله کمیسیون‌های تخصصی مجلس به شمار می‌روند.

 

نمایندگان در ماه‌های شروع به کار مجلس یازدهم برای عضویت در 13 کمیسیون ثبت‌نام کردند که جزئیات آن در خبرهای منتشر شده موجود و قابل رجوع است اما گزارش‌ها حاکی است کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و صنایع و معادن پرطرفدارترین و کمیسیون حقوقی و قضائی هم با سه نماینده کم طرفدارترین کمیسیون‌های مجلس یازدهم بودند و در این میان کمیسیون کشاورزی هم فقط 34 خواهان داشت.

 

گیلان در سنوات گذشته و به تشخیص برخی صاحبنظران مباحث اقتصادی،  فارغ از اهمیت استقرار برخی صنایع که نقشی کلیدی در ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان دارد به عنوان قطب کشاورزی شناخته و معرفی شد اما در تمام این سال‌ها نه تنها گرد محرومیت از چهره این استان به ویژه در بخش کشاورزی زدوده نشد بلکه کشاورزانش هر بار با چالش جدیدی مواجه شده و می‌شوند.

 

بدون شک در کنار دولت و دستگاه‌های اجرایی مسئول، نهاد قانونگذاری مانند مجلس می‌تواند تحولات چشمگیری را در حوزه کشاورزی و حل و فصل مشکلات کشاورزان رقم بزند هر چند که جای گیلان در کمیسیون تخصصی کشاورزی مجلس یازدهم خالی است و این استان مظلوم،  ناباورانه تریبون و کرسی‌ای در این کمیسیون ندارد.

 

از طرفی مشخص نیست در این آشفته‌بازار کمبود نهاده‌های دامی، سیاست‌های یک بام و دو هوا و متناقض با اهداف جهش تولید، افزایش نجومی قیمت کودهای شیمیایی و بلاتکلیفی بیمه‌ها چه بر سر کشاورزانی که روز به روز انگیزه خود را برای مشارکت در تولید از دست می‌دهند خواهد آمد.

پایان پیام/84

منبع: شبستان

کلیدواژه: نمایندگان گیلانی کشاورزان گیلانی کشت برنج کمیسیون کشاورزی مجلس گیلان در کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی کشاورزان گیلان مجلس یازدهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۳۹۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید نمایندگان کمیسیون امنیت ملی مجلس از بخش های فضایی و موشکی وزارت دفاع / رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: پیشرفت رو به جلو صنعت دفاعی قابل مشاهده و اندازه گیری هست

اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از بخش‌های فضایی و موشکی این وزارت خانه بازدید کردند.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی وزارت دفاع، روز یکشنبه (۲ مرداد ماه) اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از بخش‌های فضایی و موشکی این وزارت خانه بازدید کردند و در جریان جدیدترین دستاورد‌های فناورانه و دفاعی این وزارت خانه در حوزه فضایی و موشکی قرار گرفتند.

وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جریان این بازدید ضمن تشکر از مجاهدت‌های خاموش متخصصین و تلاشگران وزارت دفاع و خداقوت به نیرو‌های مسلح به جهت پاسخ دندان شکن به رژیم صهیونیستی در عملیات وعده صادق گفت: در بازدیدی که امروز توسط اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از بخش‌های فضایی و موشکی وزارت دفاع صورت گرفت پیشرفت رو به جلو صنعت دفاعی بارز و نمایان بود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: طی جلسه‌ای که با مسئولان وزارت دفاع در حوزه اینده و نیاز‌های صنعت دفاعی برگزار شد، تصمیماتی اتخاذ شد که برای تقویت نیرو‌های مسلح و حمایت مجلس از صنعت دفاعی اجرایی خواهد شد.

اعضای کمیسیون امنیت ملی بر لزوم حمایت از برنامه فضایی و موشکی وزارت دفاع و ارزش افزوده قابل توجه این فناوری‌ها هم در بعد علمی و فناورانه و هم در بعد بازدارندگی و اقتدار دفاعی تاکید نمودند.

سردار طلایی نیک معاون توسعه مدیریت و برنامه ریزی راهبردی و امور مجلس وزارت دفاع در جریان این بازدید با اشاره به تعامل بسیار نزدیک و حمایت‌های بسیار موثر نمایندگان مجلس به خصوص اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از نیرو‌های مسلح و وزارت دفاع گفت: این حمایت‌ها در جدیدترین مصوبه مجلس که قانون تشکیل سازمان پژوهش، علوم و نوآوری‌های دفاعی است مشخص است که یک ظرفیت جدید برای توسعه علوم دفاعی و پشتیبانی‌های دانش پایه و مرز شکنی دانش در حوزه فناوری‌های دفاعی را بیش از گذشته برای کشور فراهم می‌کند.

سازمان سپند از سال ۱۳۸۹ به پیشنهاد شهید فخری زاده تشکیل شده و در حال حاضر هم فعالیت دارد، اما زیرساخت قانونی برای فعالیت آن امر لازمی است که به تازگی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

دیگر خبرها

  • ثبت نام ۵۸۰۰ گیلانی در طرح اکرام ایتام و محسنین ماه رمضان
  • قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید
  • تحقق توسعه پایدار با همدلی و انسجام مجلس و دولت
  • دانشجویان حامی فلسطین رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را هو کردند+ فیلم
  • افزایش بهره‌وری با استفاده کشاورزان از فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان
  • کشاورزان خسارت دیده استان بوشهر برای مهلت تسهیلات مراجعه کنند
  • عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: حال کارگران در دولت سیزدهم خوب شد
  • درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی
  • بازدید نمایندگان مجلس از بخش‌های فضایی و موشکی وزارت دفاع
  • بازدید نمایندگان کمیسیون امنیت ملی مجلس از بخش های فضایی و موشکی وزارت دفاع / رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: پیشرفت رو به جلو صنعت دفاعی قابل مشاهده و اندازه گیری هست