Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@19:52:53 GMT

مروری بر زندگی برخی از علمای بنام اردکان

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۳۹۵۲۷

مروری بر زندگی برخی از علمای بنام اردکان

این قصبه شریفه از قدیم الایام محل پرورش علما و حکما و منجمین و دانشمندان بوده و هست و در میان اصحاب هوش به یونان کوچک اشتهار دارد.

 تعداد زیاد دانشمندان در حوزه‌های مختلف علمی، مخصوصا دانشمندان حوزه فلسفه و نجوم در اردکان که در تاریخ و علم و فرهنگ کشور تاثیرگذار بوده‌اند باعث شد این سرزمین را قطعه‌ای ازیونان (کشور افلاطون و سقراط و ارسطو) بدانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینجا زمانی نه چندان دور هر خانه یک مدینه فاضله افلاطون بود.

در هر خانه بساط فلسفه و نجوم و اخلاق برقرار بود و از دل این خاک اهورایی دانشمندانی سر بیرون آوردند که شهره کشور و افتخار یونان کوچک (اردکان) شدند،

از جمله منجم اردکانی، پرفسور داوری اردکانی، دکتر محبوبی اردکانی، دکتر ملک افضلی، دکتر محمدرضا خاتمی و علمایی اندیشمند و اخلاق پرور همچون آیت الله خاتمی، آیت الله محقق داماد و فرزندش آیت الله مصطفی محقق داماد، مهدی افضلی (صدرالفضلا)، علی اصغر اردکانی (مجدالعما) و صدها علمای دیگر.

رضا داوری اردکانی در سال ۱۳۱۲ در اردکان به دنیا آمد و تا پایان دوره اول متوسطه در آنجا به مدرسه رفت.

در سال ۱۳۳۰ از دانشسرای مقدماتی اصفهان دیپلم گرفت و در مهرماه همان سال به استخدام وزارت فرهنگ (وزارت آموزش و پرورش فعلی) درآمد و چندین سال در مدارس شهرهای اردکان، اراک، قم و تهران تدریس کرد.

 در سال ۱۳۳۴ برای تحصیل به دانشگاه تهران وارد شد و در رشته فلسفه به تحصیل پرداخت و در سال ۱۳۴۶ به اخذ درجه دکتری نائل آمد.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، استاد نمونه کشوری، استاد ممتاز دانشگاه تهران، برگزیده به عنوان چهره ماندگار کشور (۱۳۸۱)، کسب نشان درجه یک دانش و کسب عنوان فارابی ‌شناس برجسته ایران از افتخارات ایشان است.

آیت الله سید روح الله خاتمی  در شامگاه دوشنبه ۵ آبان ۱۲۸۵ (۱۰ رمضان ۱۳۲۴ قمری) در اردکان دیده به جهان گشود.

 پدر و مادرش از خانواده‌ای روحانی بودند.

 او با همنشینی پدر و مادر خود توانست فارسی و عربی را به خوبی بیاموزد و از سیزده سالگی نیز به عنوان طلبه به آموختن علوم دینی در زادگاه خود تحت نظر پدر پرداخت.

 سید روح الله خاتمی تحصیلات تکمیلی خود را در حوزه علمیه اصفهان به سرانجام رسانید و از سید محمد فشارکی اجازه اجتهاد گرفت.

وی در اردکان، به فعالیت‌های مذهبی و سیاسی پرداخت و در کنار آن، هیچ گاه از مبارزه با تحجر و مقدس مآبی غافل نشد.

 پس از پیروزی انقلاب، وی با حکم امام خمینی به عنوان امام جمعه اردکان و پس از ترور آیت الله صدوقی به سمت امام جمعه یزد و نماینده امام خمینی در آن دیار منصوب شد.

آیت الله خاتمی در آبان ماه ۱۳۶۷ چشم از جهان فرو بست.

دکتر سید مصطفی محقق داماد فرزند آیت الله سید محمد محقق داماد و نوه دختری حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی (بنیان‌گذار حوزه علمیه قم)، در سال ۱۳۲۴ شمسی به دنیا آمد، وی علوم دینی را نزد استادان بزرگ حوزه علمیه قم فرا گرفت و علاوه بر آن در دانشگاه تهران به تحصیل حقوق و فلسفه اسلامی پرداخت و به اخذ درجهٔ کارشناسی ارشد در هر دو رشته نائل گردید. او در حوزه موفق شد در سال ۱۳۴۸، از علما و مراجع وقت، درجه  «مجتهد» کسب کند.

 وی مطالعه و تحصیل در رشته حقوق را پی گرفت و در سال ۱۹۹۵ میلادی از دانشگاه لوون بروکسل درجه دکترا را دریافت کرد. ‌

ایشان پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی در سمت‌های گوناگون اجرائی، قضایی و فرهنگی انجام وظیفه کرده است، از جمله مدت‌ها ریاست سازمان بازرسی کل کشور را عهده‌دار بود و تجاربی چون استاد و رییس گروه حقوق دانشگاه، رییس گروه علوم و معارف اسلامی فرهنگستان علوم ایران، ریاست گروه حقوق سازمان مطالعه و تدوین کتاب‌های علوم انسانی دانشگاه‌ها، عضو هیئت داوران خبرگان، عضو شورای علمی مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی، سردبیر فصلنامه فرهنگستان علوم دارد.

از ویژگی‌های ایشان علاوه بر بهره‌گیری از دو نظام آموزشی حوزه و دانشگاه، تسلط به زبان‌های عربی، انگلیسی و فارسی و آشنایی با زبان فرانسه است.

استاد با این پیشینه و استعداد، در عرصهٔ پژوهش و نگارش نیز به توفیقاتی دست یافته و آثار مفیدی را به جامعه علمی عرضه کرده است.

دکتر حسین محبوبی اردکانی  در سال ۱۲۹۴ هجری شمسی در اردکان متولد شد.

 او دانشمند و محقق تاریخ ایران بود.

اثر مهم او کتاب تاریخ مؤسسات تمدنی جدید در ایران است که بارها به آن ارجاع شده و می‌شود.

پدرش آقا شیخ احمد نجل حاج ملاحسین (معروف به حاجی آخوند) فرزند حاج محمد علی فرزند حاج آقامحمد بود که همگی از علماء و بزرگان یزد بوده‌اند و در اردکان و یزد مرجعیت و حسن شهرت داشته‌اند.

تحصیلات ابتدایی و مقدماتی عربی را در محضر حاج شیخ محمد مدیر فرا گرفت و دوره متوسطه را در یزد و تحصیلات عالیه را در دانشسرای عالی و دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران به پایان رسانید و در سال ۱۳۲۲ به اخذ درجه دکتری تاریخ نائل آمد.

مدت پنج سال ریاست دبیرستان ایرانشهر یزد را بر عهده داشت و سال ها نیز دبیر آموزش و پرورش شهرستان قم بود.

در سال ۱۳۴۳ از وزارت آموزش و پرورش به اداره کل انتشارات و روابط دانشگاهی تهران انتقال یافت و به سمت معاون آن اداره کل مشغول به کار شد. در طول سال های خدمت در دانشگاه مدتی نیز در رشته تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی و موسسه تحقیقات و مطالعات علوم اجتماعی به تدریس پرداخت.

دکتر محبوبی اردکانی در ۲۳ آبانماه ۱۳۵۶ شمسی به دلیل سرطان مری در تهران درگذشت.

دکتر حسین ملک افضلی  در سال ۱۳۱۸ در یک خانواده روحانی در شهر اردکان، به دنیا آمد، ایشان در سال ۲۵- ۱۳۲۴ تحصیلات ابتدایی خود را آغاز کرده و در رشته طبیعی ادامه تحصیل داد و سال ۱۰، ۱۱ و ۱۲ دبیرستان را در قم با رتبه اول به پایان رسانید.

 او در سال ۱۳۳۷ دیپلم طبیعی گرفته و در رشته پزشکی دانشگاه تهران و همچنین رشته‌های پزشکی و کشاورزی دانشگاه اصفهان پذیرفته شد.

 در آن بین رشته پزشکی دانشگاه تهران را برگزید و تحصیلات خود را در آن رشته ادامه داد.

 وی در سال ۱۳۴۴ با گذراندن یک دوره تخصصی در دانشکده بهداشت تهران (۱۳۵۳ – ۱۳۵۰) موفق به کسب گواهی نامه تخصصی آمار حیاتی شد.

 او در سال ۱۳۵۶ یک بورس تحصیلی از سازمان بهداشت جهانی گرفته و به امریکا رفت و در دوره‌های آمار و اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت دانشگاه کالیفرنیا در لوس آنجلس شرکت کرد و موفق به گذراندن آن دوره شد.

کتاب "اصول اپیدمیولوژی" ترجمه دکتر حسین ملک زاده افضلی، در دوره سوم کتاب سال، از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان کتاب سال ایران برگزیده شد.

 دکتر حسین ملک افضلی بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشکده پزشکی به خدمت سربازی اعزام شد.

وی در این دوران به عنوان افسر وظیفه اقدامات فرهنگی و عمرانی وسیعی انجام داد به گونه‌ای که آن اقدامات باعث شدند تا رئیس بهداشت سنندج شود.

دکتر ملک افضلی خدمات شغلی خود را از سال ۱۳۴۶ در سمت مسوول سپاه بهداشت استان کردستان آغاز کرد و از سال ۱۳۵۳ تا کنون، استادیار و دانشیار گروه آمار و اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده و مدتی نیز ریاست دانشکده بهداشت را برعهده داشته است.

 در کنار آموزش و تحقیق، از شهریور سال ۱۳۶۳ به مدت ۶ ماه مقام معاونت بهداشتی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی را عهده دار بود.

همچنین عنوان قائم مقامی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را در ستاد هماهنگی گسترش شبکه‌های بهداشتی و درمانی کشور را  داراست.

علاوه بر آن رییس انجمن تنظیم خانواده نیز می‌باشد.

 از جمله فعالیت‌های آموزشی ایشان می‌توان به تأسیس دپارتمان پزشکی اجتماعی در دانشکده‌های پزشکی و تأسیس انجمن تنظیم خانواده در سال ۱۳۷۳ اشاره کرد.

مصطفی هاتفی اردکانی / مدیر موزه مفاخر اردکان

برچسب‌ها یزد اردکان میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: یزد اردکان میراث فرهنگی یزد اردکان میراث فرهنگی اخبار کنکور دانشکده بهداشت دانشگاه تهران محقق داماد الله خاتمی دکتر حسین ملک افضلی آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۳۹۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای درمان رایگان کودکان در بیمارستان‌های علوم پزشکی تهران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اجرای برنامه درمان رایگان کودکان زیر هفت سال در تمام بیمارستان‌های تابعه ابن دانشگاه گفت: درمان رایگان کودکان یک سرمایه گذاری بسیار مفید روی سلامتی آن‌ها در بزرگسالی است. - اخبار اجتماعی -

 دکتر حسین قناعتی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم از آغاز اجرای طرح درمان رایگان کودکان زیر هفت سال در بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی تهران خبر داد و اظهار کرد: درمان رایگان کودکان زیر هفت سال در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران به طور کامل در حال اجراست.

وی افزود: تا هفته‌های گذشته برخی از بیمارستان‌ها در استنباط و اجرای آیین‌نامه این برنامه دچار مشکلات کوچکی بودند و در مواردی، پس از ابلاغ این آیین‌نامه، نسبت به اخذ مبالغی بر اساس قوانین قبلی از خانواده‌های کودکان زیر هفت سال اقدام کرده بودند که در همه این موارد، بازرسان معاونت درمان تذکر دادند و مشکلات اجرایی این آیین‌نامه مرتفع شد بنابراین الان هیچ بیمارستانی نیست که از کودکان زیر 7 سال بابت درمان و بستری مبلغی دریافت کند. 

قناعتی گفت: براساس این برنامه، سازمان‌های بیمه‌گر پایه مکلفند صددرصد تعرفه دولتی برای خدمات سرپایی و سرپایی فوریت‌های پزشکی شامل معاینه، آزمایشگاه، تصویربرداری و توان‌بخشی و همچنین خدمات بستری و بستری فوریت‌های پزشکی و جراحی‌ها را پرداخت کنند. 

وی درباره اثرات مثبت اجرای این برنامه گفت: ‌سلامت کودکان زیر هفت سال برای جامعه بسیار مهم است؛ مطالعات نشان داده هر یک دلار هزینه‌کرد برای سلامتی کودکان، معادل هفت دلار هزینه‌ای است که برای سلامتی بزرگسالان خرج می‌شود بنابراین این اقدام سرمایه‌گذاری بسیار پرفایده است.

ماجرای آغاز درمان رایگان کودکان زیر 7 سال از امروز

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: از سوی دیگر سلامتی در دوران کودکی متضمن سلامتی در دوران بزرگسالی نیز هست. به عبارت دیگر کودکی که سلامت باشد و از نظر بیماری‌ها شناسایی و درمان شود یک عمر در سلامت زندگی خواهد کرد و بنابراین هزینه‌های نظام سلامت نیز از این طریق کاهش پیدا خواهد کرد. 

قناعتی خاطرنشان کرد: همچنین اگر اصول سلامتی کودک رعایت شود کودک بهره هوشی بالاتر خواهد داشت و در عملکرد شغلی‌اش نیز موفق‌تر خواهد بود که این موضوع به رشد اقتصادی کشور نیز کمک می‌کند. افرادی که کودکی خود را به سلامت طی کرده‌اند در تحصیلات خود نیز موفق‌تر خواهند بود و به بالندگی کشور در حوزه‌های علمی، سیاسی و فرهنگی نیز کمک می‌کنند. از طرفی میزان آسیب‌های اجتماعی نیز در افرادی که کودکی خود را به سلامتی طی می‌کنند کمتر است و بنابراین جوامع را نیز با مشکلات کمتری مواجه می‌کنند. 

وی با بیان اینکه مطالعات نشان داده بروز برخی از انواع بیماری‌ها در کودکی باعث اختلال در رشد کامل مغزی کودکان خواهد شد، بیان کرد: درمان رایگان کودکان زیر هفت سال که باهدف ارتقای سلامتی کودکان در حال اجراست با افزایش کمک به رشد مغزی کودکان، باعث کاهش احتمال بزهکاری و کاهش شکل‌گیری شخصیت‌های ضداجتماعی می‌شود. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به این که سلامت روانی و معنوی کودکان نیز بخشی از ابعاد سلامتی آنها را تشکیل می‌دهد، تأکید کرد: خانواده‌ها باید توجه داشته باشند که از بدو تولد تا هفت سالگی، شخصیت اصلی کودک شکل می‌گیرد؛ تربیت خانواده‌ها باید مبتنی بر فرهنگ ایرانی و اسلامی و فرهنگ همنوع‌دوستی، شجاعت، ایثارگری و ... باشد اما متأسفانه الان شاهد این هستیم که والدین به راحتی گوشی تلفن همراه خود را در دسترس خردسالان قرار می‌دهند که این موضوع روی رشد فرهنگی کودک اثرگذار خواهد بود. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مجتهدی اهل تظاهر نبود و همیشه خودش را دانشجو می‌دانست
  • افزایش تعداد رشته‌های دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه
  • سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل منصوب شد
  • اجرای درمان رایگان کودکان در بیمارستان‌های علوم پزشکی تهران
  • وزیر فرهنگ: دکتر مجتهدی غرب را کاملاً می‌شناخت، اما غرب زده نبود
  • دیدگاه اساتید دانشگاه تهران درباره تحول در علوم انسانی
  • طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • دکتر طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • سرپرست دانشگاه علوم پزشکی هوشمند منصوب شد
  • رشته دندانپزشکی کودکان در قم راه‌اندازی می‌شود