Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@05:22:49 GMT

سبزینه طرحی نو با گلایه‌هایی فراوان

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۳۹۸۵۲

سبزینه طرحی نو با گلایه‌هایی فراوان

ایسنا/فارس سبزینه؛ ابتکاری از سوی شهرداری شیراز بود که در اولین گام از نگاه شهروندان، موفق نبود؛ اگرچه همانند اغلب اقدامات بدون برنامه‌ریزی، با توجیهات ریز و درشتی از سوی مسئولان و ارائه آمارهایی نیازمند راستی آزمایی، همراه بود.

 اسفند ماه ۱۳۹۹، شهرداری شیراز که هرسال به شکلی محدود اقدام به عرضه نهال در گرامیداشت هفته درختکاری و با هدف ترغیب شهروندان به کاشت درخت، می‌کرد، ابتکار جدیدی به خرج داد و با طراحی یک سامانه، تحت عنوان "سبزینه" دریافت درخواست‌ها برای دریافت نهال را به شکل آنلاین انجام داد؛ اقدامی که در نهایت منجر به نرسیدن تقاضاها به اکثر متقاضیان شد!!

به گزارش ایسنا، رونمایی از این طرح، طی مراسمی با حضور کامل مسئولان مدیریت شهری شیراز و در نیمه‌های اسفند سالی که گذشت و در محوطه باغ جهان نما برگزار شد؛ طرحی که شهروندان به عنوان ارزیابان اصلی، اعتقاد دارند که در گام نخست، نمی‌توان آن را اقدامی موفق ارزیابی کرد؛ هرچند که بهانه اولین بار بودن و تجربه نداشتن و استقبال بی سابقه متقاضیان و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

... از موارد مطرح شده برای توجه اقدامی است که هنوز هم اعتقاد مسئولان بر موفق بودن آن استوار است!.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شیراز در این خصوص به ایسنا گفت: راه‌اندازی سامانه سبزینه با هدف جلوگیری از تجمع متقاضیان دریافت نهال در محل شهرداری‌های مناطق با توجه به شرایط شیوع کرونا و البته ترغیب مردم به کاشت درخت، انجام شد.

محمدرضا زندیه افزود: در سنوات گذشته شهروندان با مراجعه به شهرداری‌های مناطق، نهالهایی را دریافت کرده و بعضا در نقاطی غیراز منزل مسکونی خود می‌کاشتند اما یکی از مزایای این طرح، موظف شدن دریافت کننده به کاشت نهال درون حیاط یا مقابل محل سکونت، بود.

زندیه استقبال شهروندان از سامانه سبزینه را بیش از حد انتظار دانست! و گفت: در اولین سال راه اندازی این سامانه حدود ۵۰ هزار نفر متقاضی دریافت نهال شدند که به حدود ۳۰ هزار متقاضی نهال تحویل داده شد.!

وی یادآور شد: در سال‌های گذشته تعداد مشخصی نهال در اختیار مناطق یازدگانه شهرداری قرار می‌گرفت که در اختیار مردم قرار دهند اما امسال تعداد نهال در نظر گرفته شده به عدد ۲۰۰ هزار اصله افزایش یافت و کار توزیع هم از ۱۵ اسفند آغاز و حدود ۱۰۰ هزار نهال توزیع شد.!

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شیراز با بیان اینکه براساس آنچه در سامانه هم طراحی شده بود، به هر شهروند ۴ نهال اختصاص داده می شد، گفت: نهال‌ها شامل نارنج، زیتون ‌و سرو بود و با استقبال مردم از درختان برگ سوزنی، دیگر گونه‌ها نظیر افرا، کاج و سرو نقره‌ای نیز اضافه شد.

زندیه اما علت تاخیر در توزیع یا عرضه نشدن نهال به بعضی از شهروندانی که در سامانه ثبت نام کرده بودند را استقبال بیش از حد انتظار اعلام و اضافه کرد: تاخیر در پاسخگو بودن متقاضی و پیدا نکردن نشانی از سوی عوامل توزیع از دیگر علت‌ها بود.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز همچنین مدعی شد که همزمان با حضور خودروهای توزیع نهال، افرادی غیر از فرد متقاضی ثبت نام شده هم درخواست نهال داشتند که امکان رد درخواست آنان وجود نداشت!

این در حالیست که به گفته برخی کارکنان سازمان فضای سبز شهرداری تعداد نیروی انسانی و خودروهای اختصاص یافته به توزیع نهال‌ها، کافی نبوده و با توجه به نبود تجربه و برنامه ریزی مناسب، کار توزیع با اشکال جدی مواجه بوده است.

برخی شهروندان متقاضی نهال که در سامانه یاد شده ثبت نام کرده بودند نیز مدعی هستند که امسال و به دلیل خلف وعده شهرداری، امکان کاشت درخت را پیدا نکردند و شهرداری نیز در این زمینه، پاسخگو نبوده است.

از دیگر سو، آمارهای ارائه شده از سوی رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز به لحاظ تعداد دریافت کنندگان و نهال‌های توزیع شده، به فرض اینکه هر متقاضی ۴ نهال دریافت کرده و متقاضیان دیگری نیز همزمان دریافت کننده نهال بوده باشند، قانع کننده به نظر نمی‌رسد.

به گزارش ایسنا، برابر اعلام مسئول سازمان فضای سبز شهرداری شیراز، ۲۰۰ هزار اصله نهال برای توزیع پیش بینی شده و ۱۰۰ هزار نهال توزیع شده است! این آمار شاید گویای ناقص بودن طرح "سبزینه" باشد؛ طرحی که اگر با برنامه‌ریزی دقیق و هماهنگی بین سازمانی مطلوب انجام شده بود، امکان توزیع نهال را بین بیش از ۵۰ هزار متقاضی را هم فراهم می‌کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی شهرداری شیراز رئیس سازمان سیما فضای سبز شهرداری منظر و فضای سبز شهرداری شیراز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۳۹۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرگ ۲ کارگر شهرداری شیراز

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز فارس، سخنگوی شهرداری شیراز گفت: طی حادثه در عملیات لوله گذاری دفع آب‌های سطحی توسط پیمانکار، متاسفانه دو کارگر پیمانکار مربوطه فوت کردند.
رضا جاویدی با بیان اینکه این حادثه پیش از ظهر امروز رخ داده است، افزود: عملیات لوله‌گذاری دفع آب‌های سطحی در میدان دولت ابتدای بولوار میثم در حال انجام بود که سه کارگر پیمانکار طرف قرارداد شهرداری منطقه ۵ در حین انجام عملیات لوله‌گذاری در پی ریزش جداره مسیر حفاری در هنگام عملیات خاکبرداری دچار حادثه شدند.
او اضافه کرد: با حضور نیرو‌های آتش نشانی یکی از کارگران، زنده از زیر خاک بیرون کشیده شد، اما با وجود عملیات، دو کارگر پیمانکار فوت کردند.
سخنگوی شهرداری افزود: اجساد کارگران فوت شده با نظارت مقام قضایی جهت انتقال به پزشکی قانونی تحویل عوامل مربوط شده است.

دیگر خبرها

  • یک میلیون و۶۰۰ هزار متقاضی در صف انتظار برای دریافت وام ودیعه مسکن
  • مرگ ۲ کارگر شهرداری شیراز
  • پاسخگویی مدیران شهری شیراز از طریق سامانه ۱۳۷
  • توزیع تخم نوغان از امروز درگیلان
  • توزیع تخم نوغان در گیلان
  • افزایش متوسط بارندگی استان فارس در سامانه بارشی اخیر
  • گلایه شهروندان از اختلال در سامانه آموزش و پرورش
  • ۴۰۹ متقاضی واحد صنفی در چهارمحال و بختیاری پاسدار زبان فارسی شدند
  • پیش‌بینی توزیع ۵۰۰ هزار تن آسفالت اساسی و لکه‌گیری در تبریز
  • ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار آسفالت‌ریزی شهرداری تبریز