Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-27@14:50:21 GMT

آیا «استبداد» روسی-چینی «دموکراسی» غربی را شکست می دهد؟

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۳۹۸۵۷

آیا «استبداد» روسی-چینی «دموکراسی» غربی را شکست می دهد؟

 

به گزارش جماران،روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت:به نظر می رسد که دل خوشی و امید غربی ها برای ترویج و تبلیغ گزینه دموکراسی به عنوان جایگزین یا رقیب قوی برای استبداد به شکلی سریع در حال از دست دادن جادوی خود است. همچنین نظریه کاشتن تخم فتنه برای جلوگیری از نزدیکی چین و روسیه و برای جلوگیری از متحد شدن این دو قدرت بزرگ در یک جبهه علیه غرب نیز دیگر بی فایده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به خوبی می داند که جبهه متحد کنونی میان روسیه و چین بزرگترین خطر را برای بلوک غرب و شکوفایی و پیشرفت اش شکل می دهد ولی استفاده از ابزارهای قدیمی که در جریان جنگ سرد از آنها برای کاشتن تخم فتنه بین آنها و به جان هم انداختن شان، مورد استفاده قرار گرفت- همانطور که در دهه هفتاد قرن گذشته رخ داد-دیگر شیوه ای کهنه،مندرس و ناکارآمد  است.

جالب اینجاست که تجربه«استبدادی» چین و روسیه در سایه دو رهبر قوی یعنی«شی جین پینگ» (چین) و «ولادیمیر پوتین»(روسیه) در برخی از کشورهای جهان مورد استقبال قرار گرفته است آن هم به ضرر دموکراسی و آزادی ها که جهان غرب پیروز در جنگ جهانی دوم همیشه به آنها افتخار می کرد.

به نوشته روزنامه فرانسوی«لوفیگارو» استبداد چینی اکنون توسط برخی از کشورهای جهان سوم مورد استقبال قرار کرفته است و این کشورها به آن علاقه مند شده اند زیرا با توسعه اقتصادی و تحول و پیشرفت نظامی و بهبود اوضاع معیشتی شهروندان مرتبط شده است و شکست دموکراسی غربی در رویارویی با کرونا و در مقابل، موفقیت چین در این زمینه چنین نظریه ای را تقویت کرده است.

روی آوردن بایدن به اشاره به برگه برنده نقض حقوق بشر در چین(اویغورها) و روسیه(الکسی ناولنی مخالف دولت و پوتین) دیگر نه فقط قدیمی و کهنه است بلکه قانع کننده هم نیست به ویژه آن که ایالات متحده آمریکا در نظر بیشتر ملت های جهان سوم به دلیل شعله ور کردن آتش جنگ هایی که میلیون ها نفر در خاورمیانه به ویژه در عراق،لیبی و سوریه کشته است، بزرگترین ناقض حقوق بشر به شمار می رود. این علاوه بر حمایت آمریکا از جنگ های رژیم اشغالگر اسرائیل است.

دولت بایدن با موانع بزرگی روبه است که در مسیر بازگرداندن جایگاه و قدرت آمریکا در برابر ائتلاف رو به صعود روسیه و چین به لحاظ اقتصادی،سیاسی و نظامی قرار دارند؛ ائتلافی که تبدیل به «آهن ربایی» برای جذب مخالفان و دشمنان سیاست های استعماری غرب و تحریم هایش شده است و این روزها نیز این مخالفان و دشمنان چقدر زیاد شده اند.

 

 

 

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 جنگ سرد جو بایدن روسیه و چین سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۳۹۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است

ارتشبد سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه در دیدار با وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با محکوم کردن حملات رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه، پاسخ ایران را مطابق با حق دفاع مشروع ایران دانست.

امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران ضمن تشکر از حمایت و مواضع فدراسیون روسیه در محکومیت اقدام غیرقانونی و ناقض قوانین بین‌المللی رژیم صهیونیستی و حمایت از اقدام مشروع ایران در پاسخ به گستاخی این رژیم اظهار داشت: حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است.

وزیر دفاع ایران با اشاره به تحرکات ناتو و برخی کشور‌های غربی در توسعه به شرق و حضور در جغرافیای امنیتی شانگهای بر استفاده از ظرفیت‌های سازمان همکاری شانگهای برای رفع تهدیدات مشترک تاکید نمود.

سرتیپ ستاد محمدرضا آشتیانی با اشاره به سوابق طولانی مناسبات دفاعی و نظامی دو کشور بر توسعه مناسبات فی مابین جهت استحکام ثبات و امنیت در منطقه و نفی یک جانبه گرایی در روند‌های جهانی تاکید نمود.

دو طرف در عین حال با توجه به تجربه موفق دو کشور در مقابله با تروریسم در منطقه بر ضرورت همکاری مشترک جهت مقابله با تهدیدات تروریستی، تجزیه طلبی و افراط گرایی که از اهداف اصلی سازمان همکاری شانگهای نیز می‌باشند تاکید کردند.

وزرای دفاع ایران و روسیه با تاکید بر اینکه تحولات منطقه قفقاز جنوبی برای منافع مشترک دو کشور حائز اهمیت می‌باشد تصریح کردند: حضور بازیگران فرا منطقه‌ای و مداخله گر در این مناطق بر خلاف منافع مشترک دو کشور می‌باشد و فرمت منطقه‌ای ۳+۳ که با حضور کلیه کشور‌های منطقه قفقاز در حال اجرا می‌باشد چارچوبی مناسب برای حل و فصل مشکلات می‌باشد.

منبع: روابط عمومی وزارت دفاع

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دفاعی امنیتی

دیگر خبرها

  • روسیه تسلیحات غربی را قبل از تحویل به ارتش اوکراین نابود می‌کند
  • بیانیه سازمان بسیج اساتید خراسان رضوی در حمایت از غزه
  • کرملین: روسیه و چین فشارهای غرب را تحمل می‌کنند
  • جنبش «همبستگی با غزه» گوش مدعیان دموکراسی را کر کرده است
  • نمایندگان آمریکایی در سودای تحریم بانک‌های چینی
  • حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است
  • ادعای پلوسی درباره پوتین، توهین به آمریکایی‌ها و دموکراسی است
  • ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم
  • مقام روسی: آمریکا جنگ را انتخاب کرده است
  • (ویدیو) استقبال سرد چینی‌ها از بلینکن