Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-01@14:03:56 GMT

ضعف مدیریت در آبادان/ ۱۰۰ سال از توسعه کشور عقب هستیم

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۴۰۱۵۰

ضعف مدیریت در آبادان/ ۱۰۰ سال از توسعه کشور عقب هستیم

محفوظی با بیان اینکه ضعف مدیریت در آبادان بیداد می‌کند گفت: در هشت سال جنگ آبادان و خرمشهر که جزء پیشرفته‌ترین شهرهای کشور بودند ویران شدند و پس از جنگ نیز توجهی به بازسازی زیرساخت‌ها صورت نگرفت و باعث شده تا ۱۰۰ سال از توسعه کشور عقب باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «سید مجتبی محفوظی» شب گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه که در دفتر پایگاه خبری جنوب فردا اهواز برگزار شد اظهار کرد: امسال برای برای نخستین بار عضو شدن در کمیسیون ها با امتیازبندی صورت می پذیرفت، در مجلس های قبلی به صورت انتخابی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی افزود: در سال های گذشته انتخابات کمیسیون هیچ گاه به مشکل برنخورد اما امسال با مشکل مواجه شد؛ این ترفند را در اواخر مجلس دهم گذاشتند تا مشکلی به وجود نیاید و کمیسیون ها تخصصی تر شود ولی نتیجه عکس داد.

 

وی اضافه کرد: کمیسیون فرهنگی در چهار ماهه اول مجلس کار بزرگی انجام داد و ما توانستیم طرح تعالی جمعیت خانواده که از تاکیدات صریح مقام معظم رهبری است را به جمع بندی برسانیم و تمام تبصره و مواد آن بعد از بررسی و کارشناسی به تصویب رسید سپس آن را در صحن علنی اصل ۸۵ کردیم. 

 

محفوظی در خصوص این طرح تصریح کرد: در این طرح مشوق های متعددی را برای زوج ها و جوانان هم برای تسهیل ازدواج و هم فرزندآوری دیدیم که نه تنها باعث افتخارات کمیسیون بلکه از افتخارات مجلس یازدهم هم شد.

 

وی با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه خود بیان کرد: آبادان شهر ریشه دار با تاریخ و فرهنگ اصیل بوده و دارای یک پیشینه بسیار شکوهمندی تا قبل از آغاز جنگ تحمیلی است؛ آبادان یکی از پیشرفته ترین شهرهای کشور بود و در بعضی از مسائل شهر اولین ها و در برخی موارد بعد از تهران دومی بود. 

 

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز وضعیت آن آبادان اول طوری است که انگار جدول را برایش وارونه کرده اند ادامه داد: هم اکنون این شهر از آخر اول است، بعد از پایان دوران دفاع مقدس دو شهر جنگ زده آبادان و خرمشهر که نوک پیکان دفاع از کشور و تمامیت ارضی بودند، به درستی بازسازی نشدند.

 

وی تاکید کرد: در این هشت سال جنگ که بقیه شهرها در حال پیشرفت بودند آبادان و خرمشهر در حال ویرانی بود و بعد از آن که باید ویرانی ها جمع و زیرسازی و آبادانی آغاز می شد اما این اتفاق نیفتاد و باعث شده تا ۱۰۰ سال از توسعه کشور عقب باشیم که جبران آن با یکی دو روز مقدور نیست.

 

 عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به فشارهای اقتصادی و تحریم ها بر علیه کشور اشاره کرد و گفت: ما در این برهه زمانی حساس نماینده شدیم و از طرف دیگر شاهد گرانی های افسارگسیخته هستیم، همچنین این دولت در پایان کار خود به بی پولی رسیده چراکه از لحاظ مدیریت ضعیف و ناتوان است و نتوانسته خوب مدیریت کند.

 

وی اذعان کرد: زمانی که انتخابات تمام شد محدودیت های کرونایی، فشارهای اقتصادی، محدودیت ها و کاستی ها را بیش از پیش کرده که ما در چنین وضعیتی وارد مجلس یازدهم شدیم.

 

محفوظی با این طرح سوال که چگونه مسائلی که نیاز به پول و بودجه دارد را پیگیری کنیم افزود: بیکاری بر اثر تعطیلی بسیاری از بنگاه های شغلی افزایش یافت، این تعطیلی ها آمار بیکاری را زیاد می‌کند و علاوه بر آن بی پولی را افزایش می‌دهد و باعث نا امنی می شود.

 

وی با اشاره به ابزار نمایندگان برای پیگیری و مطالبه گری عنوان کرد: این ابزار شامل تذکر شفاهی، طرح سوال و استیضاح است اما وقتی که آخر عمر دولت است، دستمان در مجلس بسته شد و دولت ابزار را از ما خارج کرده پس ما چگونه می‌خواهیم پیگیری کنیم.

 

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با وجود تمام موضوعات و مشکلات و کاستی ها مجلس یازدهم نسبت به مجالس قبلی عملکرد قابل قبولی داشته ابراز کرد: از افتخارات این مجلس این است که در آغاز کار مقام معظم رهبری این مجلس را یکی از انقلابی ترین مجالس نامگذاری کردند که مایه مباهات ما بود و این طور احساس کردیم که بار مسئولیت بر ما سنگین تر شد.

 

وی با تاکید بر اینکه ضعف مدیریت در آبادان بیداد می کند ادامه داد: روز اول به مدیران ارشد و غیرارشد گفتیم ما بنا بر تعامل و هم افزایی داریم هفت ماه هم وقت دادیم اما اتفاق خاصی نیفتاد، این آقایان یا ضعیف هستند یا بنایی بر انجام ارائه خدمات ندارند. 

 

محفوظی خاطر نشان کرد: وقتی مردم در ادارات به بن بست می‌خورند به نمایندگان مراجعه می‌کنند ما هم باید پاسخگوی آنها باشیم که وضعیت خوبی نیست اگر ما یک مدیر توانمند و یک فرماندار قاطع، توانمند، دلسوز و با دانش داشته باشیم قطعا دو سوم از این بارهای اضافه بر دوش نمایندگان است برداشته می شود.

 

 وی اضافه کرد: ما هنوز در اولویت های زندگی مدنی در آبادان همچون آب، فاضلاب و آسفالت کمبود داریم و هنوز زیرساخت های این شهر نابود است با وجود اینکه پتروشیمی، پالایشگاه، سه بندر، منطقه آزاد، سه گمرگ، نخلستان های مستعد، دریا، شیلات، دو هور و رودخانه های ملی و بین المللی داریم ولی آبادان ویران است، یکی از این موارد برای آباد کردن شهر کافی است ولی ما همه این‌ها را داریم اما هنوز چیزی نداریم.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مدیریت ۳۲ سال اخیر در آبادان را ضعیف دانست و یاد آور شد: این مدیریت را زیر سوال می برم و شاهد حرفم وضعیت فعلی در شهرستان است.

 

پایان پیام/679

منبع: شبستان

کلیدواژه: آبادان توسعه زیرساخت ها مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۴۰۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب و رونق ترانزیت

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و امارات گفت: کشورهای ایران و امارات نقشی برجسته در مسیر کریدور شمال جنوب دارند و با تصمیمات راهبردی می توانند نقش بی بدیلی را در دستیابی به بازارهای شمال و جنوب برای خود رقم بزنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و امارات در نشست این کمیسیون که صبح امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه در ابوظبی برگزار شد، با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست بعد از ۱۰ سال گفت: امیدواریم که این نشست سرآغازی بر رشد روابط اقتصادی دو کشور باشد.

بذرپاش با بیان این که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر توسعه روابط با کشورهای همسایه است، گفت: کشور امارات در این سیاست نقش ویژه و برجسته ای دارد.

وی در ادامه با اشاره به حجم مبادلات تجاری بیش از ۲۷ میلیارد دلاری ایران و امارات، توضیح داد: این که امارات در رتبه دوم شرکای تجاری ایران قرار دارد، امارات را به یک شریک راهبردی برای جمهوری اسلامی ایران تبدیل کرده است.

بذرپاش ادامه داد: از این رو ایران به رغم سنگ اندازی های بدخواهان، هیچ محدودیتی را برای گسترش روابط دو کشور و توسعه تجارت مشترک قائل نیست.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه توضیح داد: کشورهای ایران و امارات نقشی برجسته در مسیر کریدور شمال جنوب دارند و با تصمیمات راهبردی می توانند نقش بی بدیلی را در دستیابی به بازارهای شمال و جنوب برای خود رقم بزنند.

بذرپاش ادامه داد: دسترسی به بازارهای روسیه و کشورهای آسیای میانه از طریق ایران و بالعکس دسترسی به بازارهای جنوب می تواند فرصت بسیار خوبی را برای توسعه روابط ترانزیتی بین دو کشور ایجاد کند.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، موضوع بعدی توانمندی های جمهوری اسلامی ایران و شرکت های دانش بنیان در فناوری های نو و به ویژه در زمینه هوش مصنوعی است که می تواند زمینه ای مهم برای همکاری بین دو کشور باشد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به این که در سال گذشته تجارت بین دو کشور ۲۷ میلیارد دلار بود و بعد از چین، بزرگ ترین شریک تجاری ما کشور امارات است، گفت: امارات نقش به سزایی به عنوان مقصد صادراتی کالاهای ما دارد و به همین دلیل فراهم سازی زیرساخت های توسعه تجارت، هم در بخش تعرفه و هم در بخش حمل و نقل بسیار مهم است.

بذرپاش ادامه داد: در حال حاضر حمل کالا بر اساس رویه کنوانسیون تیر از مبدا امارات متحده عربی به مقصد ترکیه از طریق بندر شهید باهنر و گمرک خروجی بازرگان با هدف اجرایی سازی این کنوانسیون از طریق گمرکات دریایی و توسعه ترانزیت دو کشور در جریان است.

وی با اشاره به ضرورت رفع محدودیت های ایجاد شده در بازرسی ها و ترخیص کالاها، به ویژه کالاهای فاسدشدنی و قرنطینه ای و تسهیل تشریفات اداری و بندری و لجستیکی در بنادر، گفت: باید در راستای کاهش این تشریفات غیرضروری که باعث افزایش صادرات بین دو کشور و کاهش هزینه های این امر می شود، گام برداشت.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حوزه فعالیت های هوایی و شرکت های هواپیمایی پرواز حدود ۳۲۰ پرواز در هفته، گواه حجم فعالیت های اقتصادی و گردشگری بین دو کشور است و امیدواریم در حوزه فعالیت های بندری و جاده ای نیز هر چه سریع تر به افق های تعریف شده دسترسی پیدا کنیم.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و امارات تاکید کرد: موضوع رفع مشکلات بانکی از جمله افتتاح حساب برای اشخاص حقیقی و تجار ایرانی و تسهیل خدمات بانکی نیز که بر سر راه فعالین تجاری و اقتصادی دو کشور قرار دارد، باید یکی از زمینه های مورد بحث طرفین باشد.

وی گفت: در نشست های کارشناسی و مقدماتی نیز هیئت ایرانی و اماراتی توافقات خوبی بین طرف ها و شرکت ها و بخش های دولتی ایجاد شده است.

بذرپاش همچنین در خاتمه با تاکید بر ضرورت توسعه همکاری های بخش انرژی بین دو کشور گفت: پیش تر نیز همکاری ها در زمینه انرژی مورد تاکید قرار داشت و در این اجلاس نیز به عنوان یکی از اهداف مهم تعیین شده که نیازمند تصمیماتی جدی در این بخش است.

به گفته بذرپاش، فعالیت بین اتاق های بازرگانی دو کشور و نیز ایجاد صندوق ضمانت با مشارکت دو طرف از دیگر موضوعات مطرح شده بین دو کشور بود.

بذرپاش ادامه داد: مجموعاً با همه فشارهایی که کشور آمریکا ایجاد کرده که کشورهای منطقه و به ویژه کشور امارات رابطه خود را با ایران کاهش دهد، مانعی برای توسعه همکاری ها وجود ندارد و امیدواریم بعد از این نشست کمیسیون مشترک، سال آینده سال متفاوتی در حجم فعالیت های دو کشور باشد.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و امارات همچنین در خصوص توسعه بخش ترانزیت بین دو کشور، توضیح داد: موضوع ترانزیت دریایی و جاده ای و ریلی باید هم زمان رخ دهد و کلان پروژه ایران راه که در کشور این روزها در دستور دولت است، در کنار تکمیل مسیرهای شمال و جنوب در حوزه زیرساخت و تسهیل نرم افزارهای ترانزیتی موجب شد در سال گذشته رشد قابل توجهی در زمینه ترانزیت داشته باشیم.

وی افزود: زمینه های توسعه همکاری بندری نیز موضوع دیگر مطرح شده در این نشست بود و توافقات اولیه خوبی در این زمینه صورت گرفت و از سوی طرف اماراتی برای سرمایه گذاری در بنادری مانند چابهار اعلام آمادگی شد.

بذرپاش با اشاره به به کارگیری همه ظرفیت ها برای راه اندازی مسیر چابهار زاهدان و توسعه بندر چابهار، گفت: با این مهم می توانیم ظرفیت ترانزیتی عظیمی را در شرق کشور ایجاد کنیم که یکی از استفاده کننده های آن برای انتقال کالا به شمال و بالعکس به جنوب کشور امارات خواهد بود.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و امارات همچنین در خاتمه در خصوص پیش بینی میزان تجارت دو کشور در سال پیش رو، اظهار کرد: ۲۷ میلیارد دلار تجارت بین دو کشور عدد کمی نیست و امارات بعد از چین بزرگ ترین شریک تجاری ایران است، اما با فعالیت این کمیسیون و با عزمی که در ۲ کشور وجود دارد پیش بینی می شود که این عدد در سال آینده به ۳۰ میلیارد دلار برسد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • کمیسیون اقتصادی ایران و امارات پس از ۱۰ سال برگزار شد/ پیش‌بینی افزایش تجارت به ۳۰ میلیارد دلار
  • تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • پیش‌بینی افزایش تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار
  • ◄ فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب و رونق ترانزیت
  • تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار افزایش می یابد
  • بذرپاش عازم ابوظبی شد
  • پیش‌نویس لایحه حمایت جامع از نخبگان ایرانی با ۵۵ ماده تدوین شد
  • باید ۲۵ درصد به پایه بودجه فرهنگی اضافه شود
  • برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات بعد از ۱۰ سال
  • موافقت مجلس با جدول شماره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور