Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-02@03:24:24 GMT

آغاز بازآفرینی شهری در تهران از مقیاس محلی

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۴۰۵۲۹

شهردار تهران گفت: بازآفرینی شهری که مأموریت تاب آور کردن فضا‌های ناکارآمد شهر را بر عهده دارد از مهمترین اولویت‌های شهرداری تهران در چند سال اخیر بوده است. خبرگزاری میزان- پیروز حناچی شهردار تهران در نشست هیات مدیره متروپلیس که به صورت مجازی برگزار شد، همه‌گیری ویروس کرونا را به عنوان یک بحران جدید و ناشناخته، عنوان کرد و افزود: این ویروس ابعاد گوناگونی از تاب آوری در مقیاس‌های گوناگون را به مدیران شهری یادآوری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او ادامه داد: بحرانی که با چالش‌های دیگر مثل آلودگی هوا، تغییرات اقلیمی، رویداد‌های جدی آب و هوایی، دوران رکود اقتصادی و ... قابل مقایسه نیست. ما عملاً به فکر کردن در مورد نوعی از تاب‌آوری فراخوانده شده‌ایم که در آن به گونه‌ای همه جانبه باید مستحکم و سازگار باشیم و باید گفت که شهر‌های امروز از این وضعیت ایده‌آل فاصله زیادی دارند.
حناچی با بیان اینکه پیچیدگی و نبود قطعیت‌های ناشی از درهم تنیدگی مسائل متنوع شهری با این بحرانها، مدیریت شهر‌ها را دشوارتر کرده است، گفت: مدیریت شهری تاب آور به دنبال یافتن روش‌های بومی، چندجانبه و عدالت محور در شهر‌ها و نه لزوما تدوین ساختار‌ها و قوانین ثابت برای تاب آوری است.
رییس کارگروه بازآفرینی شهری و معماری متروپلیس، با تاکید بر اینکه تهران پایتخت ایران شهری با ۹ میلیون نفر جمعیت و بالغ بر ۷۰۰ کیلومتر مربع مساحت، نیز از این قاعده مستثنی نیست، گفت: در این روز‌ها که آغاز سال نوی ایرانی را با نام نوروز (به معنی روز نو یا نو شدن روزها) جشن میگیریم، بیش از هر زمان دیگری به نو شدن نگاهها، ایده‌ها و شیوه‌های مدیریتمان در شهر نیازمند شده ایم.   بیشتر بخوانید: یک کاسه شدن مسئولیت‌های شهر
به گفته او، بازآفرینی شهری که مأموریت تاب آور کردن فضا‌های ناکارآمد شهر را بر عهده دارد از مهمترین اولویت‌های شهرداری تهران در چند سال اخیر بوده است؛ بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، در مقابل زلزله بسیار آسیب‌پذیر هستند و همزمان این فرسودگی ساکنان این محدوده‌ها را با چالش‌های متنوع اجتماعی و فقر شهری مواجه کرده است. تمرکز بر نگاه تبعیض مثبت و تخصیص منابع به مناطق کم‌برخوردارتر شهر به منظور بهره برداری اجتماعی از انواع منابع در مقابل سود اقتصادی، از مهم‌ترین نقاط هدف شهرداری تهران بوده است.
نایب رییس متروپلیس، افزود: این فرآیند بازآفرینی، حفظ و احیای هویت طبیعی و تاریخی شهر در کنار ایجاد و تقویت شهری جهانی و همزمان با تمام دنیا جهت تبادل آگاهی‌ها و پتانسیل‌های توسعه و پیشرفت را سیاست خود برای رسیدن به شهری تاب آور قرار داده است.
شهردار تهران بیان کرد: تلاش شده است بازآفرینی شهری، در تهران از کوچکترین مقیاس شهری قابل مشارکت، یعنی محله، آغاز و نقش‌های محلی پروژه‌های بازآفرینی در کنار نقش‌های شهری و فراشهریشان در هماهنگی با زمینه‌های محلی و بومی شکل بگیرد؛ امری که در نهایت ساکنان شهر را مالک و دنبال کننده فرایند توسعه شهر دانسته و پایداری آن را از این طریق تضمین می‌کند.
حناچی گفت: من به عنوان کو-پرزیدنت متروپلیس از این زمانی که به من اختصاص داده شده استفاده می‌کنم و تمام حضار گرامی، شهرداران، متفکران و صاحبنظران شهری و جوانان فعال در این حوزه را به لاین فعالیت جدیدی که در حوزه بازآفرینی شهری، ایجاد کرده ایم دعوت می‌کنم. به نظر می‌رسد تبادل دانش و تجارب از مهمترین منابع یادگیری در مدیریت شهرهاست و این فرصت بسیار ارزشمندی است که امروز پیش روی ماست.

انتهای پیام/ برچسب ها: شهردار تهران متروپلیس

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: شهردار تهران متروپلیس بازآفرینی شهری شهردار تهران تاب آور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۴۰۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۲ هزار و ۶۶۳ واحد مسکونی برای نوسازی در آذربایجان‌غربی ثبت شد

به گزارش خبرنگار مهر، رسول عطایی عصر چهارشنبه در جلسه بررسی روند اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری در آذربایجان غربی افزود: در بخش نوسازی مساکن بافت فرسوده برنامه ۲ ساله بازآفرینی شهری برای نوسازی واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده شهری تهیه شده است.

وی اضافه کرد: در قالب این برنامه نوسازی ۱۶ هزار و ۹۶۴ واحد در آذربایجان غربی در دستور کار قرار دارد.

عطایی بیان کرد: با توجه به آمار ثبت شده، افزون بر ۷۵ درصد برنامه ۲ ساله در آذربایجان غربی در خصوص نوسازی بافت فرسوده به مرحله اجرا رسیده است.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی ادامه داد: یکی از اقدامات بسیار خوب در حوزه بازآفرینی شهری، اختصاص بسته‌های تشویقی است که در ۱۰۰ درصد محدوده‌های بازآفرینی مصوب در ۲۲ شهر هدف سطح استان اجرایی می‌شود.

عطایی در خصوص طرح کلید به کلید نیز گفت: آذربایجان‌غربی جزو استان‌های پیشرو در این زمینه به شمار می‌رود.

کد خبر 6094757

دیگر خبرها

  • ۱۲ هزار و ۶۶۳ واحد مسکونی برای نوسازی در آذربایجان‌غربی ثبت شد
  • ۱۷۶ پروژه عمرانی بزرگ مقیاس در زنجان اجرا شد
  • اجرای طرح کلید به کلید، اولویت شرکت بازآفرینی شهری 
  • آغاز اجرای طرح کلید به کلید در ۱۸ استان کشور                           
  • آغاز طرح بازآفرینی شهری محله جامی اصفهان
  • ۲۲۵ هزار بنای ناپایدار در استان تهران داریم
  • سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بنا‌های ناپایدار
  • ۲۶۵۰۰۰ واحد فرسوده در استان تهران درحال نوسازی است
  • سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بناهای ناپایدار
  • آغاز ساخت ۳۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن پلاک‌های فرسوده تهران