Web Analytics Made Easy - Statcounter

اعطای بیش از ۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای صادراتی، ابلاغ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ قانون حمایت از فعالان فرش دستباف، پرداخت ۴۳ هزار میلیارد تومان وام ازدواج، مالیاتی که قیمت خانه را پایین آورد برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز چهارشنبه ۱۱ فروردین شبستان به شرح زیر است:

شرایط اولیه وعمومی متقاضیان دریافت تسهیلات کرونا از بانک ملی ایران

متقاضیان تسهیلات بانک ملی که از طریق «نشان بانک» در اپلیکیشن ایوا به ثبت درخواست خود اقدام می کنند، ابتدا باید شرایط دریافت تسهیلات را پذیرفته و تایید کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس، مشتری باید از سوی سامانه کارا به بانک معرفی شده باشد. همچنین اطلاعات ارسال شده از سوی سامانه کارا باید با اطلاعات حساب معرفی شده برای واریز و برداشت وجوه تسهیلات یکسان باشد.

همچنین اطلاعات متقاضی تسهیلات باید با اطلاعات موجود در سامانه های متولی خدمات تلفن همراه یکسان باشد. در این تسهیلات، سقف سیستمی حداکثر معادل اطلاعات سامانه کارا در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر در همه عملیات ها، هزینه ها و کارمزدهای متعلقه بر اساس تعرفه مربوطه از حساب مشتری کسر خواهد شد.

بانک ملی ایران تاکید کرده است که برای دریافت تسهیلات از این طریق، دریافت گواهی امضای دیجیتال الزامی است.

 

اعطای بیش از ۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای صادراتی

وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام‌کرد که از ابتدای خرداد تا پایان بهمن‌ماه ۹۹ بیش از ۶ هزار و ۴۷۱ میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای صادراتی اعطاء شده است. این میزان تسهیلات به ۴۸ واحد صادراتی پرداخت شده است.

همچنین از ابتدای خردادماه  تا پایان بهمن‌ماه ۹۹ تعداد ۲۶۱ واحد صادراتی برای دریافت تسهیلات ثبت نام کردند. از این تعداد ۱۳۶ فقره معرفی به بانک برای دریافت بیش از ۲۳ هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال تسهیلات انجام شده است.

کمک به مثبت شدن تراز تجاری کشور به موازات توسعه صادرات، یکی از راهبردهای اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت به شمار می‌آید و در این راستا سیاست‌های تجاری سال ۱۴۰۰ به‌طور قطع مبتنی بر توسعه تولید و اشتغال و توسعه صادرات غیرنفتی و در نهایت ورود به بازارهای جدید خواهد بود.

کارنامه تجارت ایران در ۱۱ ماهه سال ۹۹ به ۶۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسید که که سهم صادرات ۳۱ میلیارد و ۱۹۸میلیون دلار و سهم واردات ۳۴ میلیارد و ۳۲۱ میلیون دلار بوده است.

 

آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ قانون حمایت از فعالان فرش دستباف ابلاغ شد

«فرح‌ناز رافع» با اعلام این خبر افزود: پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی و تلاش‌های مرکز ملی فرش ایران، دولت در راستای تکلیف قانونی خود و با هدف تشویق و حمایت از فرش دستباف و تسهیل در توسعه این بخش، آیین نامه اجرایی ماده (۱۴) قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان فرش دستباف و صنایع دستی، موضوع چگونگی صدور مجوز فعالیت‌های صنایع دستی و فرش دستباف را تصویب کرد.

وی بیان‌داشت: فرش دستباف یک محرک اقتصادی برای توسعه به‌ویژه در نواحی کمتر برخوردار کشور به شمار می‌آید و تنظیم مقررات در این خصوص می‌تواند بر توسعه اقتصادی این مناطق اثر مثبت داشته باشد.

رافع ادامه‌داد: ضوابط و فرآیند صدور مجوزهای فرش دستباف و صنایع دستی، چگونگی هماهنگی و تعاملات لازم برای صدور مجوزهای تاسیس مراکز آموزش و نحوه اجرای آموزش، شرایط متقاضیان دریافت مجوز، نحوه پایش و ارزیابی عملکرد واحدهای دارای مجوز و چگونگی اعتراض متقاضیان و دارندگان مجوز به گزارش ارزیابی و چگونگی رسیدگی به اعتراضات و تخلفات مربوط، از جمله موارد مندرج در آیین‌نامه یاد شده است.

رییس مرکز ملی فرش ایران ادامه‌داد: موضوعات این آیین‌نامه در رابطه با همه مجوزهای حوزه فرش دستباف و مباحث نظارتی و رسیدگی به تخلفات مرتبط است.

مطابق آمارها، در ۱۰ ماهه سال ۹۹ بیش از یک میلیون و ۸۶۹ هزار و ۴۰۳ متر مربع فرش دستباف در کشور تولید شد. این آمار در هم‌سنجی با سال ۹۸ (تولید یک میلیون و ۲۳۱ هزار و ۳۲۱ متر مربع) رشد ۳۴ درصدی داشته است.

 

پرداخت ۴۳ هزار میلیارد تومان وام ازدواج

عبدالناصر همتی؛ رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: در سال ۹۹ میزان وام ازدواج پرداختی توسط نظام بانکی با ۶۵ درصد رشد نسبت به سال ۹۸ به ۴۳ هزار میلیارد تومان رسید.

به گفته همتی سال ۹۹ بیش از ۸۲۳ هزار نفر وام ازدواج دریافت کردند.عبدالناصر همتی؛ رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: در سال ۹۹ میزان وام ازدواج پرداختی توسط نظام بانکی با ۶۵ درصد رشد نسبت به سال ۹۸ به ۴۳ هزار میلیارد تومان رسید.

به گفته همتی سال ۹۹ بیش از ۸۲۳ هزار نفر وام ازدواج دریافت کردند.

 

مالیاتی که قیمت خانه را پایین آورد

شورای نگهبان ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۹ پس از دو بار رفت و برگشت با مجلس شورای اسلامی و رفع ایرادات به متن اصلاح قانون مالیات بر خانه خالی، آن را مورد تأیید قرار داد که به دنبال تایید شورای نگهبان حجت الاسلام حسن روحانی، رییس جمهور قانون اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم، موضوع اخذ مالیات از خانه‌های خالی را برای اجرا به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کرد.

 

مطابق این قانون هر واحد مسکونی واقع در کلیه شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد، به عنوان خانه خالی شناسایی شده و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت‌های مندرج در این قانون، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب سال اول معادل 6 برابر مالیات متعلقه، سال دوم معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه می‌شود.

 

همچنین واحدهای نوساز پس از ۱۲ ماه و در طرح‌های انبوه سازی پس از ۱۸ ماه از زمان صدور گواهی اتمام عملیات ساختمانی، مشمول مالیات مذکور می‌شوند.

 

مطابق این قانون، وزارت راه و شهرسازی موظف است با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، یک ماه قبل از اتمام مهلت‌های مذکور، اخطار لازم را به مالک واحد مسکونی یا به کدپستی محل آن ارسال کند. همچنین ضرایب مالیاتی فوق برای کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله افرادی که دارای بیش از پنج خانه خالی در هر سال مالیاتی باشند، نسبت به کل واحدها دو برابر ضرایب مذکور درصد ماده اعمال می‌شود.

 

مطابق این قانون، مالکان واحدهای مسکونی تمام مناطق کشور اعم از شهری و روستایی موظف هستند اطلاعات املاک خود را با تعیین نوع بهره برداری، حداکثر دو ماه پس از انتشار دستورالعمل نحوه ثبت اطلاعات که توسط وزارت راه و شهرسازی تدوین و ابلاغ می‌شود، در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت کنند.

 

همچنین مالیات مورد اشاره تا زمانی که تعداد واحد مسکونی موجود در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت به ۲۵/۱ برابر تعداد خانوارهای ساکن در این شهرها برسد، قابل اجرا است.

 

بنابرگزارش شبستان در راستای اجرای این قانون محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود که در راستای اجرای «ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم» مصوب ۵ آذر ۹۹ مجلس شورای اسلامی ضرورت دارد تمامی مالکان و سرپرستان خانوار، املاک تحت تملک و محل اقامت خانوار خود را از تاریخ ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ با مراجعه به سامانه ملی املاک و اسکان کشور به نشانی http://amlak.mrud.ir ثبت کنند. مهلت قانونی تعیین شده برای انجام خود اظهاری از زمان شروع به مدت ۲ ماه است.

 

این در حالی است که وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران  از کاهش ۲۵ درصدی قیمت مسکن در ۳ ماه پایانی سال گذشته در پی اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی خبر داد.

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای صادراتی ۴۳ هزار میلیارد تومان دریافت تسهیلات راه و شهرسازی بیش از ۶ هزار قانون مالیات فرش دستباف وام ازدواج آیین نامه ۹۹ بیش هزار نفر سال ۹۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۴۰۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موعد پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه تعیین شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی موعد پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه را تعیین کردند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز_ یکشنبه ۹ اردیبهشت _صحن مجلس در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی (ایرادات شورای نگهبان) با اصلاح مواد ۱۶ الی ۱۸ این طرح به شرح زیر موافقت کردند:

«ماده ۱۶- یک ماده به‌عنوان ماده (۵۰) ذیل فصل اول باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم به‌شرح زیر الحاق می‌شود:

«ماده ۵۰- موعد پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه مطابق موعد ذکر شده در تبصره (۱) ماده (۱۶ مکرر) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان است.

تبصره ۱- سه سال پس از استقرار بستر اجرایی، سازمان موظف است امکان استعلام برخط میزان مالیات بر عایدی سرمایه حاصل از انتقال دارایی‌های موضوع بندهای (۱) و (۲) ماده (۴۶) این قانون را با لحاظ معافیت‌های موضوع ماده (۴۷) این قانون، حسب مورد برای دفاتر اسناد رسمی و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران فراهم نماید.

پس از موعد فوق، کلیه اشخاص غیرتجاری مکلفند در صورتی که عایدی سرمایه حاصل از انتقال دارایی‌های موضوع این تبصره، مشمول مالیات باشد، مالیات مذکور را همزمان با انتقال، حسب مورد از طریق دفاتر اسناد رسمی و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، با رعایت مفاد تبصره (۴) ماده (۴۹) این قانون به‌صورت علیالحساب پرداخت نمایند. در محاسبه مالیات علی الحساب، عایدی حاصل از انتقال هر دارایی به صورت مجزا لحاظ می‌شود. در صورت عدم پرداخت مالیات موضوع این تبصره، اشخاص فوق مجاز به انتقال دارایی‌های مذکور نیستند.

تبصره ۲- سه سال پس از استقرار بستر اجرایی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظفند با همکاری سازمان، حساب یا حساب‌های امانی را به‌منظور فراهم کردن امکان پرداخت ثمن معامله و نیز وصول وجوه مرتبط با معامله از قبیل عوارض و مالیات متعلق از مبلغ واریزی به حساب مذکور به‌صورت سامانه‌ای و حسب مورد همزمان با ثبت سند یا تعویض شماره انتظامی (پلاک) ایجاد نمایند. استفاده از این حساب‌ها به‌منظور انجام معامله برای متعاملین الزامی نیست و منوط به درخواست متعاملین است.

تبصره ۳- آیین‏‌نامه اجرایی این ماده حداکثر ظرف یک سال پس از استقرار بستر اجرایی، توسط سازمان با همکاری فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تهیه می‏‌شود و به‌تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

ماده ۱۷- یک ماده به‌عنوان ماده (۵۱) ذیل فصل اول باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم به شرح زیر الحاق می‌شود:

«ماده ۵۱- «اقاله یا فسخ معاملات قطعی» دارایی‌های موضوع ماده (۴۶) این قانون، تا پایان اسفند سال بعد از انجام معامله و به طور کلی «ابطال معامله بر اساس آرای قطعی مراجع قضائی» به عنوان معامله جدید تلقی نخواهد شد و صورتحساب‌های الکترونیکی معامله مذکور باطل می‏‌شود. در موارد فوق سازمان موظف است پس از بررسی مجدد شرایط اعطای معافیت موضوع ماده (۴۷) این قانون، نسبت به محاسبه مجدد مالیات موضوع تبصره (۱) ماده (۱۶ مکرر) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان اقدام نماید.

ماده ۱۸- حذف شد.»

کد خبر 748642

دیگر خبرها

  • چه کسانی از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف شدند؟
  • بانک تجارت در فروردین 1403 جمعا 1698 فقره وام ازدواج و فرزندآوری پرداخت کرد
  • موعد پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه تعیین شد
  • حمایت بانک مسکن از خانواده‌ها با پرداخت بیش از ۴۴ هزار فقره تسهیلات در سال ۱۴۰۲
  • بهترین وام خرد سال ۱۴۰۳: راهنمای کامل دریافت وام برای مردم عادی
  • اعطای تسهیلات خرید به سرمایه گذاران جهت اصلاح خطوط تولیدی
  • پرداخت ۸۰۰ میلیاردی تسهیلات اشتغالزایی به عشایر لرستان
  • پرداخت ۱۶۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج در کشور
  • گره گشایی از روند احداث زیرساخت‌های کشاورزی و صادراتی در خوزستان
  • پرداخت ۱۶۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج پارسال در کشور