Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، بر اساس گزارش سالانه مجمع جهانی اقتصاد (داووس) پیرامون تعمیق شکاف جنسیتی در کشورهای جهان در سال ۲۰۲۰،  به دنبال پیامدهای شیوع ویروس کرونا، دستیابی به برابری جنسیتی از ۹۹ سال به ۱۳۵ سال افزایش یافت.

داووس با بررسی و تحلیل برابری اقتصادی مردان و زنان در چهار زمینه مشارکت اقتصادی، آموزش، بهداشت و قدرت سیاسی اعلام کرد همه پیشرفت‌ها در جهت برابری در سال گذشته میلادی ۲۰۲۰ در بسیاری از اقتصادهای بزرگ و صنایع متوقف شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر چه میزان اشتغال زنان در حرفه‌های تخصصی رو به افزایش است اما تداوم حضور زنان در پست‌های مدیریتی و اختلاف درآمد همچنان پابرجا است. در صورت تداوم این وضعیت، ۲۶۷ سال زمان برای غلبه بر این معضل مورد نیاز است.

«کلاوس شوآب» بنیان‌گذار مجمع جهانی اقتصاد نیز پیشتر گفت: با نرخ تغییر فعلی، دست یافتن به برابری تقریبا یک قرن زمان خواهد برد. ما در دنیای جهانی شده امروز نمی‌توانیم این خط زمانی را بپذیریم؛ به خصوص برای نسل جوان که دیدگاه‌ها و انتظارات مترقیانه‌ای در حوزه برابری جنسیتی دارند.

در برخی کشورها اما مشارکت سیاسی زنان به اندازه ای پایین است که آن‌ها فقط ۲۶.۱ درصد نمایندگی پارلمان و ۲۲.۶ درصد وزارتخانه‌ها را اشغال کرده اند. زمان لازم برای از بین رفتن این شکاف از ۹۵ سال، به ۱۴۵ سال در ۲۰۲۰ افزایش یافته است.

مجمع جهانی اقتصاد با تاکید بر اینکه پیامدهای بیماری همه‌گیر بر اشتغال زنان عمیق تر از مردان بوده است، نوشت، طبق آمار سازمان بین‌المللی کار، شیوع ویروس کرونا در مقایسه با ۳.۹ درصد مردان، ۵ درصد زنان را تحت تاثیر قرار داده و در وضعیت بیکاری قرار داده است.  

بر اساس اطلاعات داووس، از ۱۲ سال پیش تا کنون ایسلند، فنلاند، نروژ، نیوزلند و سوئد در صدر فهرست کشورها با بالاترین میزان نابرابری جنسیتی بوده اند. با این حال بیشترین پیشرفت‌ها در کشورهای لیتوانی، صربستان، توگو و امارات متحده عربی به ثبت رسیده است.

«دیوید مالپاس» رئیس بانک جهانی معتقد است، «به منظور دستیابی به نتایج بهتر توسعه اقتصادی، زنان باید به صورت گسترده در فعالیت‌های اقتصادی جای داده شوند». وی افزود: با وجود پیشرفت ها در برخی کشورها، ما در برخی مناطق دیگر عقب نشینی‌های نگران کننده ای همچون محدودیت فعالیت زنان بدون اجازه سرپرست مرد مشاهده کرده ایم.

مالپاس در ادامه گفت: همه‌گیری کووید-۱۹ با تشدید تفاوت‌های جنسیتی به ضرر زنان و دختران به ویژه در حوزه آموزش و اشتغال تمام شده است. از طرفی زنان با افزایش خشونت‌های خانگی و چالش‌های بهداشتی روبرو هستند. بنابراین زنان به موازات مردان باید به خدمات مالی دسترسی داشته و در مرکز تلاش‌های ما در جهت بهبودی فراگیر از بیماری کووید-۱۹ قرار گیرند.

بانک جهانی پیشتر تاکید کرد، هیچ کشوری بدون مشارکت برابر زنان و مردان نمی‌تواند از تمام ظرفیت‌هایش استفاده کند. رسیدن به برابری جنسیتی تنها یک حق نیست، بلکه برای رشد اقتصادی و توسعه کشور مفید است.

برچسب‌ها ویروس کرونا قاره اروپا نابرابری جنسیتی مجمع جهانی اقتصاد پروندهٔ خبری هراس جهانی از ویروس کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا قاره اروپا نابرابری جنسیتی ویروس کرونا قاره اروپا نابرابری جنسیتی مجمع جهانی اقتصاد اخبار کنکور مجمع جهانی اقتصاد برابری جنسیتی ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۴۱۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمار مرگ و میر‌های سال ۱۴۰۲/ زنان یا مردان کدام بیشتر فوت کردند؟

آفتاب‌‌نیوز :

از تعداد فوت های ثبت شده در سال ۱۴۰۲، ۵۵/۶ درصد مرد و۴۴/۴ درصد زن بوده‌اند.

در سال ۱۴۰۲ مردان ۵۵/۶ درصد و زنان ۴۴/۴ درصد از ثبت فوت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند که این میزان در مدت مشابه سال قبل برابر ۵۶/۶ درصد برای مردان و ۴۳/۴ درصد برای زنان بوده است.

همچنین آمارهای ثبت شده در سازمان ثبت احوال کشور نشان می‌دهد در مقابل هر ۱۳۰ مرد فوت شده، ۱۰۰ زن فوت شده‌اند.

بر اساس این گزارش در سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۴۲ هزار و ۲۱۳ رویداد فوت به ثبت رسیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل با تعداد ۴۱۸ هزار و ۷۴۱ رویداد فوت ثبت شده، ۵/۶ درصد افزایش داشته است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • اعلام آمار مرگ و میر؛ سال ۱۴۰۲ زنان بیشتر فوت کردند یا مردان؟
  • مردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کردند
  • اعلام آمار مرگ و میر سال ۱۴۰۲ / فوت مردان بیشتر از زنان
  • آمار مرگ و میر در ایران؛ فوت مردان بیشتر از زنان
  • اعلام آمار مرگ و میر‌های سال ۱۴۰۲/ زنان یا مردان کدام بیشتر فوت کردند؟
  • آمار مرگ مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان
  • ثبت فوت مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان در سال ۱۴۰۲ بوده است
  • حذف ریکرو مردان و زنان ایران از کاپ جهانی شانگهای
  • کاپ جهانی شانگهای| حذف ریکرو مردان و زنان تیم ملی
  • حذف تیم‌های ریکرو مردان و زنان ایران در کاپ جهانی شانگهای