Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع ایمنی و امنیت شهروندان بحث جدید و تازه‌ای نیست بلکه از همان ابتدا تمامی مسئولان در تمامی حوزه‌های کاری بر آن تاکید داشتند و به گفته خودشان هم امنیت و اهمیت آن را نمی‌توان تنها مختص به یک استان، شهر و... دانست و متعلق به همگان است زیرا این موضوع دغدغه تمامی مردم جامعه است و باید به آن توجه کرد؛ اما با توجه به این صحبت‌ها کافیست گذرتان به مناطق جنوبی تهران و برخی از مناطق شمالی بیفتد آنوقت متوجه می‌شوید که چه خطر بزرگی ساکنان این مناطق را تهدید می‌کند، خانه‌هایی آجری و ناتوان در کوچه پس کوچه‌هایی بسیار قدیمی که شاید هر فردی برای زندگی آن را مورد پذیرش خود قرار ندهد اما این خانه‌های کوچک سالخورده که سن زیادی هم دارند این روزها به یک معضل اجتماعی بسیار مهمی برای مردم تهران تبدیل شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زهرا نژادبهرام عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران اخیرا اعلام کرده که ۲۵ درصد جمعیت تهران در ۴ هزار بافت فرسوده زندگی می‌کنند که خطر زلزله برای آن‌ها بیشتر است و باید هر چه سریع‌تر جهت نوسازی این بافت اقدام شود همچنین شهرداری تهران به شدت به دنبال نوسازی بافت فرسوده است و در سال ۹۹ بودجه سازمان نوسازی حدود ۳۰۰ برابر افزایش یافت و مدیریت پنجم شورای اسلامی شهر تهران به شدت مسأله نوسازی در پایتخت را مورد توجه قرار داده است.

وی بر این باور است که دولت باید کمک‌های بیشتری جهت نوسازی بافت فرسوده ارائه کند و متاسفانه هنوز در زمینه نوسازی عقب هستیم و باید اقدامات بیشتری صورت گیرد، البته پس از وقوع زلزله بم موضوع ایمنی بیشتر ساختمان‌ها مورد توجه قرار گرفت ولی با این وجود تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

همچنین طبق پیگیری‌های باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت راه و شهرسازی برنامه ریزی کرده تا ۱۴۵ هزار واحد مسکونی را در بافت‌های ناکارآمد و فرسوده احداث کند، از این تعداد ۱۰۰ هزار واحد توسط مردم و ۴۵ هزار واحد قرار است توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران به عنوان یک مجموعه دولتی احداث شود، اما شواهد و قرائن حاکی از آن است که برنامه طی یک سال گذشته آنطور که باید و شاید پیش نرفته است.

طبق نظر کارشناسان حوزه شهری، بافت فرسوده یک نوع بیماری شهری قلمداد می شود که در شرایط زمانی و مکانی مختلف و به دلایل متفاوت به‌وجود می‌آید همچنین بسط و گسترش این بیماری در مرحله اول به عدم پیشگیری وقوع آن و در مرحله بعد به نقص در تشخیص عوامل به‌وجودآورنده، انتخاب اشتباه روش درمان و در نهایت عدم اجرای کامل فرآیند درمان مربوط می‌شود، حال سوال اینجاست که چرا برخی از شهروندان تهرانی باید با این بیماری دست و پنجه نرم کنند؟ آیا زمان آن نرسیده که شهرداری تهران، دولت، شورای شهر و دیگر نهادهای ذیربط چاره‌ای بیاندیشند؟ چاره‌ای که عملیاتی شود نه اینکه تنها به ارائه آماری از تعداد این خانه‌های فرسود اکتفا شود.

با توجه به وجود تهدید‌هایی همچون زلزله، فرونشست زمین و… باید در تفکر و برنامه‌های مسئولان شهری دگرگونی ایجاد کند و به این مسئله نگاهی در سطح کلان داشته باشند، زیرا جان مردم و امنیت آن‌ها برای هیچ انسان عادی و مسئولی شوخی بردار نیست و بهتر است نوسازی بافت‌های فرسوده در اولویت قرار بگیرد؛ در این راستا کاوه حاج علی اکبری مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران معتقد است که مناطق ۱۲، ۱۰، ۱۴، ۱۷ و ۱۵ به لحاظ وسعت، بیشترین میزان بافت فرسوده در شهر تهران را دارند، بر این اساس ۵۰ درصد محلات شهر تهران، با مشکل فرسودگی مواجه هستند.

متاسفانه با وجود مصوبه‌های متعدد برای رسیدگی به بافت‌های فرسوده در شهر تهران، اما به نظر می‌رسد که بخش زیادی از این مصوبات تنها روی کاغذ باقی مانده و به نوعی خاک می‌خورند و به مرحله اجرا هم نمی‌رسند، حال واکسن نوسازی این مناطق در دست چه کسی است؟ شهرداری و شورای شهر که توپ این مسئولیت را به زمین دولت پاس می‌دهند و دولت هم سکوت عجیب اختیار کرده است البته طبق آمار‌های اخیر، ساکنان بافت فرسوده از اقشار ضعیف جامعه با درآمد پایین هستند و زمانی که قصد دارند برای نوسازی خانه‌های خودشان آستین بالا بزنند امید دارند که سود تسهیلات کم و با اقساط بلندمدت باشد و همچنین انتظار می‌رود که دولت و مسئولان ذیربط حداقل برای این ساکنان تسهیلات ویژه‌ای در نظر بگیرد تا انگیزه جدیدی برای حیات در چنین افرادی جوانه بزند.

نوسازی و بهسازی این نوع بافت‌ها، توجه و اهتمام ویژه دولت و شهرداری‌ها و همکاری مردم را می‌طلبد و و بافت‌های فرسوده شهری، محله های فرسوده‌ای در فضای شهری است که مسائل و پیچیدگی‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و شیوه خاص خود را دارد که باید برای آن تدبیری مناسب چیده شود، تدبیری که تنها در قالب وعده و شعار نباشد و رنگ تحقق به خود بگیرد زیرا بافت‌های قدیمی یکی از مهمترین مشکلات کلان شهر تهران است که طی سالیان گذشته برطرف نشده و هر بار مدیران روشی برای حل این معضل در نظر گرفتند اما تاکنون به نتیجه خوبی نرسیده است.

نگاهی چند ثانیه‌ای به تصاویر بالا، گویای تمامی مشکلات و دغدغه‌ها است و به نوعی درد و رنج از این تصاویر به نگاه مخاطب منتقل می‌شود اما نکته اساسی و قابل ذکر این است که کوتاهی مسئولان در این زمینه حتی به دلیل کمبود بودجه برای ساکنان این مناطق قابل توجیه نیست زیرا نادیده‌گرفتن امنیت و جان مردم حقی است که اگر توسط مسئولان کشور ادا نشود، پشیمانی‌های زیادی را برای اهالی این مناطق رقم می‌زند، پشیمنی‌هایی که شاید به قیمت جان از دست دادن یک عزیز باشد...!

با توجه به اینکه زمان زیادی به پایان کار دولت و مدریت شهری دوره پنجم نمانده، شاید یادآور یاین جمله خالی از لطف نباشد: سعی در خدمت‌گذاری، معرفتان خواهد بود...

بیشتر بخوانید

حل معضل بافت فرسوده منطقه ١۵ تهران به کمک تدوین الگوی مشخص مسکن در پایان سال ارزان می‌شود؟ /بافت فرسوده گرفتار بی توجهی مسئولان!

گزارش از نوشین نثاری

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بافت های فرسوده شورای شهر شهرداری تهران بافت فرسوده شهر تهران بافت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۴۵۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستورات رئیسی برای رفع مشکلات درمانی، آموزشی و بافت فرسوده در جنوب غرب تهران

سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز پنجشنبه در راستای سفر‌های استانی و در اولین برنامه از سلسله بازدید‌ها از محلات تهران و پیگیری مشکلات مردم، پس از بازدید از بخش‌هایی از مناطق ۱۷ و ۱۸ در جنوب غرب پایتخت، در جلسه پیگیری موضوعات ویژه این دو منطقه در مسجد ابوذر، واقع در محله فلاح حضور یافت و پس از شنیدن گزارش مسائل و مشکلات اولویت‌دار مردم این مناطق، دستوراتی جهت تسریع در رفع این مشکلات صادر کرد.

در این جلسه که معاون اجرایی رئیس جمهور، وزاری بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راه و شهرسازی، آموزش و پرورش، استاندار، شهردار و رئیس شورای شهر تهران نیز حضور داشتند، ابتدا موضوع کمبود فضا‌های بهداشتی و درمانی و همچنین توسعه و تجهیز چهار بیمارستان موجود در این مناطق مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رئیسی پس از شنیدن گزارشات معاون اجرایی رئیس‌جمهور، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و استاندار تهران، مقرر کرد موضوع تامین مالی فاز ۱ طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد در اسرع وقت از سوی وزارت بهداشت تامین و این بیمارستان تا دهه فجر امسال به بهره‌برداری برسد.

همچنین جهت تامین زمین مورد نیاز برای توسعه بیمارستان ضیائیان مقرر شد شهردار تهران طی جلسه‌ای با وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، موضوع استفاده از زمین‌های متعلق به این وزارتخانه را بررسی و پس از احصا راهکار، نتیجه را جهت تصویب به دولت ارائه کنند.

همچنین با دستور رئیس جمهور در این جلسه مقرر شد مشکل تجهیز بیمارستان‌های این دو منطقه با همکاری وزارت بهداشت و بهره‌گیری از ظرفیت خیرین این حوزه در اسرع وقت مرتفع شود.

مشکل کمبود سرانه آموزشی در مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران از دیگر موضوعات ویژه و اولویت‌دار این مناطق بود که در این جلسه در حضور رئیس جمهور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت با دستور رئیس جمهور و ناظر به نیاز مبرم مردم این مناطق به فضا‌های آموزشی مقرر شد در مرحله اول در هر منطقه ۳ الی ۵ مدرسه به فوریت احداث شود.

همچنین بنا به تاکید رئیس جمهور و در راستای ایجاد نشاط اجتماعی بیشتر، به ویژه در میان نسل جوان مقرر شد در هر یک از این مناطق دو مجموعه ورزشی احداث شود.

رئیسی از وزیر آموزش و پرورش نیز خواست به منظور اجرای عدالت آموزشی برای کاهش هر چه بیشتر مدارس دو شیفته در این مناطق در اسرع وقت برنامه‌ریزی و اقدام کند.

سومین موضوع ویژه و اولویت‌دار مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران نیز موضوع بافت فرسوده در این مناطق بود که رئیس جمهور پس از شنیدن گزارش معاون اجرایی، وزیر راه و شهرسازی، شهردار و استاندار تهران، با تاکید بر اهمیت نقش مشارکت مردمی در حل این مشکل، از مسئولان مربوطه خواست با بررسی راهکار‌های قانونی، بسته تشویقی شامل مجموعه‌ای از مشوق‌ها و تسهیلات حمایتی دولت برای بازسازی بافت فرسوده توسط مردم را تهیه و تدوین و در این مناطق به شکل عمومی اطلاع‌رسانی کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • اختصاص بیشترین سهم قیر رایگان استان آذربایجان شرقی به اهر
  • اختصاص بیشترین سهم قیر رایگان آذربایجان شرقی به اهر
  • دولت سیزدهم برای مناطق جنوبی تهران چه برنامه هایی دارد؟ | نوسازی بافت فرسوده حریم راه آهن تا انتقال بازار شادآباد
  • عزم دولت و شهرداری برای حل مشکلات مناطق جنوبی تهران | از نوسازی بافت فرسوده حریم راه آهن تا انتقال بازار شادآباد
  • ۵۵ درصد از واحد‌های فرسوده در بافت‌های تاریخی قرار دارند
  • کاهش بافت فرسوده گرگان با افزایش نوسازی
  • ۳۰ درصد شهر اهر دارای بافت فرسوده و ناکارآمد است
  • وزیر راه و شهرسازی: نوسازی بافت فرسوده از سیاست‌های اصلی دولت است / امکان ساخت ۳۰ هزار مسکن در منطقه ۱۷ تهران
  • دستورات رئیسی برای رفع مشکلات درمانی، آموزشی و بافت فرسوده در جنوب غرب تهران
  • اجرای ۱۸ پروژه شاخص بافت تاریخی قم در سال گذشته