Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان با شرکت در کلاب هاوس به پرسش‌های حاضران در این اتاق پاسخ داد. در زمان انتشار این خبر بیش از ۸ هزار نفر در این اتاق حضور داشتند.

خلاصه‌ای از این پرسش و پاسخ را در زیر بازنمایی می‌کنیم:

من اعتقادی به سیاست نگاه به غرب و نگاه به شرق ندارم؛ باید نگاهمان به همه باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اتفاق با برجام میسر شد.

من اگر برگردم به سال ۹۲ باز هم راه برجام را می‌روم.

روسیه تا تیر ۹۴ هیچ دعوت رسمی از شهید بزرگوار سردار سلیمانی برای سفر به روسیه نکرد. اولین دعوت از شهید سلیمانی مربوط به مرداد ۹۴ یعنی چند روز پس از انعقاد برجام است.

برای آنکه با چین رابطه خوبی داشته باشیم باید با اروپا رابطه خوبی داشته باشیم و اگر می‌خواهیم رابطه خوبی با غرب داشته باشیم باید با چین رابطه خوبی داشته باشیم و این جزئی جدانشدنی است.

چین بر ما چیزی تحمیل نکرده و ما هم مطلبی را تحمیل نکردیم. آن‌ها خواسته‌اند این مطب محرمانه بماند و می‌گویند آمریکایی‌ها می‌خواهند جلوی کار را بگیرند. مثل نیروگاه بوشهر ما که تا فهمیدند قطعه‌ای از اوکراین می‌آید آمریکا با آن کشور صحبت کرد و جلوی تجهیز نیروگاه ما را گرفت.

اینکه می‌گویند چینی‌ها لاریجانی را برای تفاهم ایران و چین پیشنهاد کرده باشند، دون شأن کشور است و صحیح نیست.

سیاست خارجی ایران در طول تاریخ شاکله نگاه به شرق نداشته است. و باید در مورد آن کار کرد.

حضور لاریجانی در این تفاهم‌نامه پیشنهاد من بود.

صادقانه می‌گویم هیچ فشاری بر وزارت خارجه نبوده که این توافق را امضا کنیم.

نگرش من این است که اصالتا باید با چین رابطه داشت کما اینکه اصالتا باید با غرب رابطه داشت.

شش سال است بدنبال امضای تفاهم‌نامه با افغانستان هستیم.

اگر سند توافق با چین سال قبل در رسانه‌ها افشا نشده بود همان موقع امضا می‌شد.

همه چیز را انتخاباتی نبینید.

ما تا چهار ماه دیگر در دولت هستیم و باید به کارمان تا روز آخر ادامه بدهیم.

ظریف در بخش دیگر از سخنان خود در این گفت‌وگو خطاب به یاسر جبرائیلی گفت: من مسلمان به شما می‌گویم، اما به بی بی سی استناد می‌کنید.

من از خودم برای کشور هزینه می‌کنم. مستندات شما درباره صحبت‌های من با البرادعی شبکه کفر بی بی سی است. من مسلمان به شما می‌گویم به البرادعی چه گفتم. او می‌خواست ما با آژانس همراهی بیشتری بکنیم. من گفتم من بخاطر حرف زدن با شما حیثیتم را در کشورم از دست داده ام. شما می‌خواهید همراهی بیشتری بکنم؟

بی بی سی مزخرفی را پخش کرده. من در شبکه‌های خارجی گفتم مردم ایران به برخورد با غرب رای داده اند. یک تکه را کریمی قدوسی در صفحه اش گذاشته و شما به آن استناد می‌کنید.

همانطور که خبرگزاری فارس صحبت‌های من در دانشگاه تهران را تیکه کرد. سخنرانی من در دانشگاه تهران دو ساعت بود. مردم هم شنیدند. شما آن زمان معاون خبرگزاری فارس بودید.

جبرائیلی: آقا که به ما نگفتند تور دفاعی بگذارید. به شما گفتند.

ظریف: بله آقا به ما گفت، چون ایشان هم همان را شنیدند که خبرگزاری فارس به دروغ از من پخش کرده بود.

پس از انتقاد محمدجواد ظریف به سریال گاندو، سیدمحمود رضوی (تهیه‌کننده فیلم سینمایی ماجرای نیمروز) از وی پرسید که «چرا علی رغم تولید فیلم و سریال توسط ارگان‌های مختلف در مجموعه دولت تا این حد دولتمردان روی این سریال حساس‌اند، در حالیکه این هم یک سریال مثل سایر سریال‌هاست».

وزیر امور خارجه در پاسخ به وی گفت:ذ شما که فیلمساز هستی و من خودم بخاطر فیلم «ماجرای نیمروز» آمدم و به فیلم شما جایزه دادم و خیلی هم خوشحال شدم، بیا یک فیلم درباره بدبختی‌های من در وزارت خارجه بساز تا ببینیم که چه کسی حاضر می‌شود پخش کند، آن هم فیلمی که حتی یک دروغ و اتهام هم نداشته باشد.

 گاندو از اول تا آخر دروغ است.

رضوی هم در پاسخ به وی با اعلام یک شرط از آمادگی برای ساخت فیلم از محمدجواد ظریف صحبت کرد و گفت: بعد از پایان دولت من در خدمت شما هستم، اما به شرطی که اجازه بدهید مانند ماجرای نیمروز، حرف‌های تمام طرف‌ها را بشنوم و در نهایت چیزی که خودم می‌خواهم را بسازم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سند جامع همکاری ایران و چین محمد جواد ظریف چین رابطه داشته باشیم رابطه خوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۴۵۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه اکسپو فرصتی برای امضای تفاهم نامه های همکاری است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی رحمتی در بازدید از نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ گفت: یکی از ابتکارات وزارت کشور طی امسال برگزاری نمایشگاه معرفی زنجیره ارزش است که همه استان‌ها بتوانند ظرفیت هایشان را در معرض دید عموم قرار دهند.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان شرقی یکی از استان‌های صنعتی کشور و در بسیاری از موارد دارای رتبه اول است.

وی ادامه داد: آذربایجان شرقی با هشت میلیارد تن بیشترین ذخیره معدنی کشور را دارد.

رحمتی افزود: یکی از زنجیره‌های ارزش راهبردی برای آذربایجان شرقی زنجیره ارزش صنایع معدنی است که در تولید کنسانتره و مس کاتدی در حال انجام طرح‌های عملیاتی هستیم.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه به صنعت فرش اشاره کرد و گفت: در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ زنجیره کامل تولید فرش و صنایع دستی استان را به نمایش گذاشته ایم و در کنار آن زنجیره صنعت چرم، کیف و کفش نیز ارائه شده است.

رحمتی ادامه داد: در آذربایجان شرقی ظرفیت بالایی در صنایع غذایی به ویژه شیرینی و شکلات وجود دارد و صادرات این محصولات نشان دهنده جایگاه این زنجیره ارزش است و اتفاق خوبی در این نمایشگاه برای شناسایی سرمایه گذاران در طول این زنجیره ارزش افتاده است.

وی به توانمندی‌های بالای استان در حوزه گردشگری نیز اشاره کرد و افزود: آذربایجان شرقی در کنار صنایع ظرفیت‌های گردشگری چشمگیری هم دارد.

وی تشریح کرد: آذربایجان شرقی ظرفیت‌های بالایی در گردشگری تاریخی و طبیعی دارد که می‌تواند برای سرمایه گذاران خارجی و داخلی دارای جذابیت باشد و این ظرفیت‌ها در نمایشگاه اکسپو به سرمایه گذاران عرضه شده است.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ فرصتی برای امضای تفاهم نامه‌های دوجانبه و چند جانبه است و در این راستا تفاهنامه‌ای در حضور وزیر محترم کشور مابین استان آذربایجان شرقی و کشور سوریه در سه محور اساسی به امضا رسید.

رحمتی گفت: آذربایجان شرقی در حوزه تولید لوازم یدکی و قطعات خودرو دارای افتخارات ملی و بین المللی است و بر اساس تفاهمنامه امضا شده با سوریه مقرر شد توجه ویژه‌ای به این موضوع شود تا بتوانیم سرمایه گذاری‌های مشترکی در این عرصه داشته باشیم.

وی ادامه داد: صنایع غذایی و صادرات آن از آذربایجان شرقی به کشور سوریه از دیگر محور‌های مهم این تفاهم نامه بود.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: برگزاری چنین نمایشگاه هایی فرصت استثنایی برای معرفی ظرفیت‌های کشور برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی علاقمند به سرمایه گذاری در کشورمان فراهم می‌کند تا بتوانند با این استعداد‌ها آشنا شوند.

رحمتی بیان کرد: امیدواریم با حمایت و پشتیبانی‌های دولت به ویژه وزارت کشور و استانداران شاهد رشد و تحول در همه استان‌ها باشیم.

رحمتی تاکید کرد: مهمترین وجه تمایز نمایشگاه اکسپو با سایر نمایشگاه ها تمرکز بر زنجیره‌های ارزش است که می‌تواند بهره وری را در صنایع ما بالا ببرد.

در سومین روز از نمایشگاه ایران اکسپو تفاهمنامه همکاری اقتصادی و تجاری در سه محور مهم مابین آذربایجان شرقی و سوریه با حضور وزیر کشور و استاندار آذربایجان شرقی به امضا رسید.

همچنین مراسم افتتاح واحد تولیدی انواع کفش ورزشی با سرمایه گذاری ۵ میلیون و ۵۴۲ هزار و ۵۰۰ یورویی برگزار شد.

 قرارداد همکاری با سرمایه گذار کشور ترکیه برای تولید جک تریلی دیگر تفاهم نامه‌ای بود که با حضور استاندار آذربایجان شرقی به امضا رسید.

دیگر خبرها

  • امضای تفاهم نامه همکاری دانشگاه رضوی با مرکز کربلاء للدراسات والبحوث
  • افق پیش رو در مناسبات با عربستان روشن است
  • ایران به دنبال رابطه برد-برد با آفریقا است/ نگاه برابر داریم
  • آمادگی ایران برای همکاری صنعتی با آفریقا/ رابطه برد_برد می‌خواهیم
  • نمایشگاه اکسپو فرصتی برای امضای تفاهم نامه های همکاری است
  • امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی
  • ارتباط اتاق ها با هدف ارتقا شبکه سازی ارتقا یابد
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری میان کمیته امداد و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
  • نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه
  • شنبه اعتراض؛ هزاران صهیونیست خواهان برکناری نتانیاهو شدند