Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@19:42:21 GMT

سیزده بدر کرونایی و وظیفه اجتماعی در قبال یکدیگر

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۴۵۶۸۷

سیزده بدر کرونایی و وظیفه اجتماعی در قبال یکدیگر

به گزارش ایرنا، سیزده ‌بدر سیزدهمین روز فروردین و از جشن‌های نوروزی ایران است که در تقویم‌ رسمی کشور این روز به نام طبیعت نامگذاری شده‌ است و از تعطیلات رسمی محسوب می شود.
برخی بر این باورند که در این روز باید برای راندن نحسی، از خانه بیرون روند و نحسی را در طبیعت بدر کنند، اما برای اثبات اینکه ایرانیان قدیم هم این دیدگاه را داشتند هیچ روایت تاریخی و قابل استنادی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مردم سیستان و بلوچستان در جنوب شرق ایران اسلامی نیز به خوش یمنی این روز باور دارند و برای پاسداشت آن همراه خانواده و دوستان به طبیعت می روند.
تا پیش از گسترش ویروس کرونا، صبح روز سیزدهم فروردین هر سال پس از طلوع آفتاب در سیستان و بلوچستان جوانان هر قوم و فامیلی برای پیدا کردن بهترین مکان عازم طبیعت می شدند و سپس سایر اعضای خانواده به همراه فامیل و آشنایان که روزهای تعطیلات را به دید و بازدید نوروزی پرداخته بودند در کنار بزرگان خود جمع شده و این روز را در طبیعت و بیرون از خانه سپری می کردند.
انجام بازی های بومی و محلی، داستان و خاطره گفتن از جمله مواردی است که مردم سیستان و بلوچستان در روز طبیعت و در جمع های خانوادگی در باغ و بوستانهای خارج از شهر انجام می دادند.
شرایط اقلیمی سیستان و بلوچستان به گونه ای است که در هر نقطه آن آب و هوای خاصی وجود دارد، شمال استان بیشتر ایام سال هوایی توفانی به همراه گرد و خاک دارد و در جنوب آن نیز گاهی هوا بارانی و گاهی دمای هوا بالا است اما مردم در سالهای طولانی نشان داده اند که حتی در شرایط آب و هوایی نه چندان مساعد هم حاضر به خانه نشینی در روز سیزده بدر نبودند.
در زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان که مکان های تفریحیِ طبیعی آن تنها به چند نقطه محدود می شود نیز مردم در روز طبیعت نهایت استفاده را کرده و خانواده ها این روز را نزدیک به یکدیگر نشسته و خوش می گذراندند.

سیزده بدر کرونایی ۱۴۰۰

همه ما به خوبی از آنچه در این یک سال و اندی می‌گذرد آگاهیم  و به خوبی می دانیم عواقب سیزده بدر در صورت رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی و در نظر نگرفتن شرایط خاص این ویروس چه خواهد بود، شاید این سیزدهم مقدمه ای باشد بر اوج گیری مجدد کرونا و یا شاید هم آغازی باشد بر پایان این حجم از خستگی و در خانه ماندن و ماسک زدن، به هر حال همه ما به عنوان بخشی موثر در جامعه وظیفه داریم تا نقش اجتماعی خود را در حفظ سلامت جامعه مان به خوبی ایفا کنیم.

جمشید روزبه یکی از شهروندان زاهدانی که به شغل شریف رانندگی تاکسی اشتغال دارد به خبرنگار ایرنا گفت: هر سال سیزده بدر به همراه خانواده و آشنایان به کلاته رزاق زاده(بوستان ملت) می رفتیم و با برپایی منقل و آتش، بساط کباب راه می انداختیم و روز خوشی را در کنار خانواده و نزدیکان و فامیل سپری می کردیم.

وی ادامه داد: امسال شرایط متفاوت است و بخاطر بیماری کرونا سعی می کنیم یا در حیاط منزل سیزده را بدر کنیم و یا در صورت بیرون رفتن با جمعیتی بسیار محدود و با فاصله از دیگران این روز را سپری کنیم.

شه‌محمد شیرزایی مردی سپید موی و خوش سیما و خوش برخورد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این روز هر سال برای ما پدربزرگ و مادر بزرگ ها روز خوب و خوشی بود چرا که فرزندان و نوه ها به سراغمان می آمدند و همگی با هم این روز را در طبیعت سپری می کردیم.

وی افزود: بخاطر گسترش ویروس کرونا به تمام فرزندان خود تاکید کرده ام که امسال این روز را در خانه می مانیم و در صورت بهتر شدن شرایط روزی دیگر به دامان طبیعت می رویم و سبزه هایمان را به یاد جوانی گره می زنیم.

به راستی آیین های سیزده بدر مانند دیگر نمادهای سنتی و محلی پرشمار، زیبا و دوست داشتنی است، بازی های گروهی، ترانه ها و رقص های محلی (چوب بازی و رقص شمشیر)، جمع آوری گیاهان صحرایی، خوراک پزی های عمومی، لطیفه گویی، آب پاشی و آب بازی بخشی از این آیین هاست که ریشه در باورها و فرهنگ اساطیری مردم سیستان و بلوچستان دارد.
احترام گذاشتن به طبیعت از رسوم و عادات دیرینه مردم بوده است به طوری که ازدحام جمعیت نه تنها هیچ تاثیری بر طبیعت زیبا و زمین های اطراف شهرها و روستاها نمی گذاشت بلکه مراقبت و پاکسازی محیط در این روز بخوبی رعایت و انجام می شد اما اکنون متاسفانه برخی افراد با رها سازی زباله ها و تخریب مراتع و جنگل باعث برهم زدن طبیعت و ایجاد خسارت بر محیط زیست می شوند.
این درحالی است که نباید اجازه دهیم اجرای این سنت ملی و دیرین از ریشه ها و شیوه های اصیل خود دور شود و به تخریب طبیعت بینجامد.
هم اینک نسل جوان سیستان و بلوچستان با راه اندازی برخی کمپین ها برای حفظ و نگهداری و پاکیزگی محیط زیست در این روز تلاش می کنند که از نمونه های آن می توان به کمپین پاکیزگی تفتان اشاره کرد که در آن جوانان در روز سیزده بدر با یکدیگر متحد شده و زباله های اطراف این کوه را جمع آوری می کنند.

با این وجود اما امسال می توان سیزده بدر را به رسم زیبای دور هم بودن در منزل سپری کرد، کمی بیشتر پای صحبت بزرگان نشست، کمی بیشتر از پیش آسوده خاطر بود و دمی راحت در دامان مادر حس آرامش را بار دیگر تجربه کرد و نیز می توان در سایه اینهمه هجوم بی وقفه مشکلات، این سیزده بدر بالاخره پایانی باشد بر تمام ناامیدی های چند ماه و سال اخیر.

سیزده بدر امسال وظیفه همه ما را در قبال سلامت سایر هموطنان و همشهریان و حفظ محیط زیست سنگین تر و مهمتر کرده است، اگر قصد رفتن به دامان طبیعت را داریم باید در مرحله نخست به سلامت خود و خانواده و در مرحله بعد پاکیزگی محیط زیست و در صورت امکان کاشت نهال توجه ویژه ای داشته باشیم، هر چند که با درخانه ماندن می توان به خوبی از سلامت خود و خانواده حفاظت و به جلوگیری از چرخه ویروس کرونا کمک کرد.

در روز ۱۳ نوروز می توان هم از طبیعت بهترین بهره را برد و هم از ابتلا شدن به بیماری کرونا جلوگیری کرد که تنها راه آن نیز رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک و شستشوی دستها با آب و صابون بهترین راه جلوگیری از گسترش بیماری کرونا است.

برچسب‌ها ویروس کرونا سیستان و بلوچستان نوروز 1400

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا سیستان و بلوچستان نوروز 1400 ویروس کرونا سیستان و بلوچستان نوروز 1400 اخبار کنکور سیستان و بلوچستان ویروس کرونا محیط زیست سیزده بدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۴۵۶۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) روستای پزم تیاب سیستان و بلوچستان بعد از سیل

(تصاویر) روستای پزم تیاب سیستان و بلوچستان بعد از سیل

دیگر خبرها

  • (تصاویر) روستای پزم تیاب سیستان و بلوچستان بعد از سیل
  • مدیران حوزه کارگری در نماز جمعه سیستان و بلوچستان پاسخگوی مطالبات مردم شدند
  • پنجمین جشنواره فرهنگی و گردشگری سی ترمی در زهک برگزار شد
  • مشارکت مردم توسعه سیستان و بلوچستان را شتاب می‌بخشد
  • سینمای سیار کودک و کارگاه آموزش رایانه در خاش افتتاح شد
  • استعدادهای برتر ادبی و هنری سیستان و بلوچستان حمایت شوند
  • همه دستگاه ها در کنار یکدیگر باید مجری عدالت باشند
  • مسئولان در امر حجاب وظیفه حاکمیتی، اخلاقی و اجتماعی دارند
  • معاون استاندار:استعداد‌های برتر ادبی وهنری سیستان وبلوچستان حمایت شوند
  • معاون استاندار: استعداد‌های برتر ادبی وهنری سیستان وبلوچستان حمایت شوند